Миналия четвъртък за пръв път направих демонстрация на моята финансова образователна игра „SmartMoney” с децата, участници в проекта „Забавна финансова грамотност” в Регионална библиотека „Любен Каравелов” град Русе.
Идеята на проекта е да бъде създадена достъпна, модерна и иновативна среда за деца и младежи за придобиване на основна финансова грамотност и формиране на осъзнати бъдещи потребители. Целта на провежданите занимания е децата да придобият навици за отговорно отношение към парите и умения да ги харчат разумно; умения да планират и спестяват доходите си; умения за правилен избор на подходящ продукт, отговарящ на личните им нужди; навици и увереност при ползването на съвременни технологии и услуги от финансовия сектор.
В образователната игра се включиха 10 деца на възраст между 7 и 13 години. Играта започна с определяне на „шефове” и „служители” :). Децата, които бяха „наети” трябваше доста да се потрудят, за да изкарат заплатите си. Когато дойде „края на месеца” работодателите трябваше да им платят. Оказа се, че техните заплати няма да са толкова, колкото са очаквали, а намалени с данъци и осигуровки. Тук разказах на децата за пенсионната система и разходите на държавата, като се опитах и да го нарисувам на флипчарта (не особено успешно).
След това продължихме с втория етап на играта. В нея, аз бях техния работодател и давах заплати от 1,000 лева (които им се сториха доста). Както в живота, обаче, трябваше с тях да покриват месечните си разходи, които се равняваха на 900 лева. Единствено, за останалите им 100 лева трябваше да решат какво ще си купят с тях.
В следващите „месеци” им дадох възможност със спестените пари (който има) да инвестират в различни инструменти. И така докато пасивните доходи не покриват месечните разходи (или 400 лева в нашия случай).
Победителите бяха 4 момичета (които се оказаха по-спестовни от момчетата) и 2 момчета, които „спекулираха” с цените на имотите и спечелиха в последния момент.
Това, което исках да постигна е децата да се чувстват свободни и сами да правят своя избор – от това къде ще седят (имаше и на пода), как ще си „харчат” парите (за инвестиции или за глезотии) до това дали ще плащат първо на себе си. По време на играта (освен, че им беше доста забавно), те се научиха на понятия като данъци, благотворителност, инвестиции, акции, пенсионна система и други. Разбира се, най-нетърпеливи бяха, когато дойдеше време за заплата.
Надявам се тези знания да ги пренесат и в реалния живот и да се превърнат в уверени и разумни възрастни (а не разчитащи на държавата), с висока финансова грамотност, които да постигат целите си. България има нужда от такива хора и аз ще дам моя принос за тази кауза, както съм го правил и досега.
Ето малко снимки от играта:
10 Comments
Евала Тони! Трябва да се комбинирате с Рая да направите детска книжка за финансите.
Днешните деца не са от най-четящите. Много повече ги привличат игрите на компютъра и таблета. Трябват специални усилия, за да се привлекат към книгите. Директорката на Регионалната библиотека в Русе – г-жа Евтимова полага огромни усилия, включително и с занималня за 6-месечни бебета, забавна финансова грамотност за по-големите и андерсенова нощ (http://utroruse.com/article/3181/), за да ги “запознае” с книгите.
Поздравления за инициативата. Това е модерното и най-ефикасното обучение – чрез игровизация на учебния процес. Активните методи за обучение вече се прилагат успешно не само сред деца, а дори и сред по-големи хора във водещите световни университети, а също и на няколко места у нас. Обучението чрез игри създава някои ползи, които не могат да се извлекат дори от най-добрия учебник.
Супер, страхотна идея. Най-лесно попиват идеите в детството. Те остават за цял живот и с такъв силен старт, който се дава на тези деца, вероятно те ще постигнат много. А на нашата бедна страна това й трябва, богати хора – душевно и финансово, за да може да се преборим с мизерията в държавата.
Впрочем защо първо в Русе?
Всичко се дължи на инициативни хора с идеи 🙂 Г-жа Евтимова, която е директор на регионалната библиотека в Русе ме покани да демонстрирам играта, за което ѝ благодаря.
Тони, дай линк къде си писал за играта да прочета какво представлява
Не съм писал. Сега е в демо версия, но мога да те уверя, че е много забавна и децата научават основните принципи във финансите като играят.
Браво! Страхотна инициатива и още по-голямо браво за това, че го правиш и в провинциалните градове а не само в София!.
Имам малко магазинче до едно училище. Като върна ресто,децата винаги ме питат” Какво още мога да си купя за тези пари дето ми остават?” И говоря за деца от същата възрастова група. Понякога си оставят рестото и казват ” Ето ти ги,че на мен не ми трябват.” Опитвам се да им обясня,че така не се прави,да си ги събират в касичка. Никакъв резултат. Взимат си стотинките и ги дават на някое другарче или по- лошо,виждала съм ги дори да ги хвърлят.Поздравявам ви за чудесното начинание и се надявам да популяризирате идеята си в цяла България.Мисля си,че за доброто на децата ни тази игра трябва да се играе във всяко училище.