Покупката на автомобил [Пълно ръководство]

Как да управляваме финансите на малка фирма – кратко ръководство
19.02.2018
Лични финанси за предприемачи и фрийлансъри [мини ръководство]
15.10.2018

Покупката на автомобил [Пълно ръководство]

Днешното пълно ръководство е на гост-автор Пламен Иванов – професионалист в областта на автомобилите и тяхната поддръжка. В него ще намерите:

  • Как да определим нуждата ни от автомобил.
  • Какви въпроси да се зададем, когато решим да си купим кола.
  • Как да изберем конкретна марка и модел.
  • Каква част от месечните ни доходи е добре да отиват за автомобил.
  • Практични съвети при покупка на нова кола.
  • Какви екстри са ни необходими и какви – не.
  • Как да изберем автомобил втора употреба.
  • Колко ще ни струва поддръжката му.
  • Кои са най-честите дефекти и колко ще ни излязат те.
  • За какво да внимаваме при обявите за продажба и други.

У нас притежаването на автомобил е нещо общоприето като неизменна нужда. Зя някои хора наистина колата е нужна, а за други е важно да притежават конкретна марка или модел, за да демонстрират социален статус (може би, плащат данък обществено мнение). По данни на МВР леките автомобили в България са около 2,77 милиона. Това означава, че ако населението е около 7 милиона и от тях изключим най-младите и най-възрастните, че всеки втори българин притежава личен автомобил.

Този материал е насочен, както към собствениците на автомобили, така и към хората, които още не притежават такъв. Така стигаме до въпроса:

Имам ли изобщо нужда от автомобил?

Безспорно той ни дава свободата да се придвижваме, да сме мобилни, да изпитваме удоволствие дори, но…всичко това си има цена, която понякога се оказва доста висока. За тези от вас, които все още са пешеходци ще се обърна с призив да анализирате ежедневието си, навиците, хобитата и т.н.

Ако например сте млад човек, несемеен, който живее в голям град с горе-долу добре уреден градски транспорт и работата ви е близо до спирки или до дома ви, ако обичате да пътувате, ако не сте запалени скиори, сноубордисти, рибари или имате друго хоби, което е свързано с пътуване в страната и пренасяне на определен инвентар, то притежаването на автомобил за вас ще представлява един голям пасив. Ще имате вещ, която ще ви носи само разходи и почти никакви ползи.

Все пак има стотици фирми, които отдават автомобили под наем и то на достъпни цени и може да си наемете, ако например решите да си направите разходка за уикенда в България или някъде в съседна държава. Това, може би, е най-подходящият вариант за вас. Както при инвестициите така и при автомобилите всеки има индивидуални желания, нужди и цели и няма универсален отговор.

Дори и да сте собственик на автомобил в момента, моля ви отделете няколко минути и анализирайте нуждите и начина, по който го използвате, какви разходи имате по него, какъв е размерът на разходите, които правите спрямо вашите месечни доходи (не бива да надвишават 10% от доходите ви). Приемам че щом четете SmartMoney.bg вече си водите месечен бюджет и имате ясна представа колко харчите за гориво, застраховки, данъци, ремонти и други. Ако все още не си водите такъв горещо ви препоръчвам да започнете.

И така ако след анализирането отговорът на въпроса „трябва ли ми автомобил“ е НЕ и все още нямате автомобил, може да пропуснете продължението на статията и да изберете друга сред останалите материали за лични финанси и инвестиране. Ако притежавате автомобил и прецените, че не ви е нужен или разходите по него надвишават 10% от месечните ви доходи, продайте го окончателно или го заменете с друг, който да отговаря на стандарта ви. Как да се случи продажбата е отделна и обширна тема. В тази ще обърна внимание на избора на подходящия автомобил.

Стигнахме до момента, в който сме взели решение да се сдобием с автомобил, но какъв да бъде той? Моята практика показва, че хората купуват автомобил най-вече емоционално и на база външен вид и цвят (особено, когато купуват автомобил втора употреба). Ние обаче, като хора, които мислят рационално и избягваме вземането на решения под емоция ще подберем автомобила по ред критерии. За съжаление в България все още няма (поне на мен не ми е известно) професионални консултанти, които да дадат съвет при избора на кола.

Има няколко отделни групи – търговци, които естествено хвалят собствената стока и гледат да продадат каквото имат, а не каквото ви трябва, собственици на сервизи – те гледат на нас най-често като ходещи портфейли, които трябва да бъдат опразнени и от скоро се появиха инфлуенсъри с канали в YouTube, които правят ревюта, дават някаква информация, но тя е доста обща и поднесена под формата по-скоро на забавление и хумор. Те от своя страна открито рекламират продукти и услуги – някои от тях на финансови институции извън банковия сектор, които предлагат кредитиране за покупка на МПС. Но вие, естествено, избягвате вземането на кредити за такъв вид покупки.

С малко проучване в интернет и елементарни математически сметки ще трябва да се справите сами в избора си. Нека започнем с няколко основни въпроса:

  1. За какво ще използвам автомобила – ходене до офиса, училището на детето, до заведения, до вилата – нужно е да се запитаме всичко това, защото то ще ни даде отговор не на един а на два въпроса – какъв тип автомобил ни трябва и приблизително колко километра ще изминаваме (на месечна или годишна база).
  2. Семейно положение – за сам човек и една малка количка с 2 врати може да е достатъчна, но за семейство с две деца и домашен любимец може да трябва микробус. Тук е важно ако сте семейни да уточните дали колата ще се управлява и от единия и другия партньор, дали е удобна и за двамата – да не е прекалено голяма, да не е прекалено бърза и т.н.
  3. Дали да купим нов или втора употреба автомобил – тук отговорът изисква малко по-задълбочен анализ и предоставяне на информация:

Закупуване на нов автомобил

Бих искал да споделя с вас, че новите автомобили се продават от търговците (официалните дилърства) с изключително малка или почти никаква надценка спрямо доставната цена, на която купуват автомобилите от производителя. Сигурно се питате от къде идва печалбата им – от след продажбеното обслужване. В съвременните автомобили инженерите конструктори изчисляват не колко дълготраен да бъде даден детайл, а точно кога да се повреди.

За здрави автомобили каквито са правени до средата на 90-те години можем само да си мечтаем вече. При съвременните е заложено да се изплатят от клиента поне още 2 пъти след продажбата им, под формата на ремонти и обслужване. Като човек, който е фен на автомобилите от ранна детска възраст виждам все по-некачествени материали и евтини интериори дори в премиум марките и си задавам въпроса „Защо, по дяволите, да си купя тази немска рециклирана кофичка от кисело мляко?“, когато им гледам интериорите.

Отивайки при търговец на нови автомобили от дадена марка той ще сте постарае да ви продаде възможно най-много екстри и добавки, защото така си изкарва заплатата. Така, ако базовата цена на автомобила е да речем 50,000 лева, с допълнителните екстри спокойно може да стигне 60,000 лева, или казано иначе, това е оскъпяване с 20%. А за какво ни е например асистент за придържане в лентата, когато няма маркировка на пътя или е толкова изтрита, че този електронен асистент ще се чуди какво става.

Бъдете внимателни с поръчването на екстри и се замислете дали са ви необходими и дали са приложими у нас, където няма хубави маркировки, знаците или липсват или са нечетливи, дупките са като марсиански кратери. Поискайте да ви разпечатат оферта или да ви я изпратят в електронен формат. Седнете на спокойствие и прегледайте внимателно всичко включено в офертата.

Много често ако поискате дадена екстра тя може да се поръча само в комбинация с друга, а това повишава сметката още повече. Предлагат се и разни пакети от екстри, които разбира се, са изгодни, но за продавача. Новите автомобили са правени за други пазари, където качеството на пътищата горивата и условията на експлоатация са по-различни, отколкото в България. Ние сме много малък пазар, за да се съобрази някой автомобилен производител с нас.

Друго характерно за новите автомобили е удължените интервали за техническо обслужване (смяна на масло, филтри, спирачна течност и всякакви други работни течности и консумативи). Не се подлъгвайте, че интервалите са през 30,000 километра или 2 години, и това ще ви спести разходи – краткосрочно да, но дългосрочно може и да се наложи да смените цял двигател или скоростна кутия за 5 цифрена сума, например, а да сте спестили 1,000 – 2,000 лева от смяна на масло. Как ви звучи?

При нашите условия на експлоатиране (нискокачествени горива, запрашеност, кратки пътувания от по 3 – 4 км в градски условия), смяната на масло на двигателя е добре да се извършва на не повече от 15, 000 км или 1 година. Една от премиум марките предписва смяна на 30,000 км, а същевременно смяна на масло в пакет с маслен филтър е около 180 лева (това предложение е изгодно наистина).

Ако цените колата си и искате да спестите разходи за бъдещи сериозни ремонти, може да си направите и междинна смяна на маслото. Гаранцията се запазва, а така увеличавате дълготрайността на двигателя. Друг търговски трик на производителите е да обявят маслото в скоростната кутия за Life time, т.е. несменяемо. Нали веднага се досетихте,че няма нищо вечно в живота, а целта на несменяемото масло е един хубав ден собственикът на колата да си купи нова скоростна кутия – сумите са над 10,000 лева.

Ако решите да се обърнете към дилърство на определена марка, освен налични нови автомобили или поръчкови нови, може да попитате и за автомобили втора употреба – проверени и с гаранция, разбира се. Една от добрите опции е например тестов автомобил, който е използван за тест драйв от потенциални клиенти в рамките на няколко месеца и изминатият пробег е малък (само няколко хиляди км), а съответно вече обезценката си е казала своето. Така се отваря възможност да закупите почти чисто нова кола, с гаранция и на по-изгодна цена.

В дадено представителство на определена марка ще видите и най-различни други марки употребявани автомобили. Това е така, защото те се изкупуват от собствениците и се приспадат като първоначална вноска за нов автомобил. Обикновено цените им са високи и не бих ви препоръчал да си купите автомобил втора употреба с марка Х от дилърството на марка Y. Все пак може и да попаднете на изгодна оферта – въпрос на късмет. Но ако сте се насочили към автомобил  втора употреба по-добре проучете офертите на пазара в по-широк мащаб.

Закупуване на автомобил втора употреба

Тук вече ще стане дума за бюджетиране и повече разходи – все пак става дума за втора употреба. Първата и най-важна стъпка е определянето на бюджет за покупката ни. Моят съвет е да определите една крайна сума – например 10,000 лева и от нея да отделите 3,000 лева, т.е. 70% за самото закупуване и 30% за допълнителните разходи – еко такса (ако колата е нов внос), застраховки, първоначално техническо обслужване и ремонти, гуми и други.

Едва след като сте определили сумата се връщате на точки 1 и 2 и определяте индивидуалните нужди. Съвсем лесно е да зададете на масовите платформи търсене в рамките на вашия бюджет и да видите какво се предлага на пазара. Ако не сте удовлетворени от резултатите и очаквате нещо повече, ще трябва да повишите бюджета като цяло.

Не променяйте съотношението 70 към 30. Дори да ви останат пари след първоначалното обслужване, заделете ги в резервен фонд за извънредни ремонти. Тъй като вече споменах сумата от 10,000 лева – с нея може да си закупите втора употреба автомобил от известна немска марка, от Мюнхен, произведен около 2005 година, с дизелов двигател, луксозен, с екстри и т.н. Дебело обаче бих искал да подчертая някои слаби места в такъв автомобил с конкретни стойности:

  • Автоматична скоростна кутия – за щастие подлежи на ремонт, а не се изхвърля цялата. Стойност на ремонта между 2,000 и 3000 лева или между 20 и 30% от покупната цена.
  • Горивни инжектори или по-познати като дюзи – и те са производство на една немска компания, която произвежда и дюзи, и те се вграждат в повечето съвременни дизелови автомобили. Тъй като автомобилите втора употреба са на повечко километри, а при нас горивата са с лошо качество горивните инжектори дефектират. Цена за нов инжектор е между 500 и 1,000 лева, а конкретно в този автомобил има 6 бр. (за двигатели с 4 цилиндъра дюзите са 4 бр.). Какво се получава в проценти – между 30% и 50% от покупната цена за разглеждания автомобил.
  • ГНП (гориво-нагнетателна помпа) – по-известна като помпа за високо налягане – отново поради навъртян голям пробег и некачествено гориво се поврежда (и помпата, както и дюзите е на немския производител). Нова такава струва колкото половината автомобил. Ремонтът излиза поне около 1,000лв – 10% от стойността на покупка.
  • Електроника и екстри – тук вече има много възможни варианти и няма да ги разглеждам, но цифрите не са по-малко стряскащи от горепосочените.

Изводът е, че ако си купим автомобил за 10,000 лева, може да го платим още веднъж само че второто „купуване“ ще е по родните сервизи. Това е още един ясен сигнал след като сме се спрели на конкретна марка и модел (аз лично бих ви посъветвал да изберете поне 2-3 марки, защото все пак това е вторичен пазар и не е неограничен, а ако сте стеснили много периметъра си на търсене, може да се наложи доста да почакате да се появи конкретен екземпляр, който да ви хареса) да се консултираме с технически компетентно лице, което да ни информира за характерни слабости за модела (всеки си има такива) и евентуално колко биха ни стрували евентуални ремонти по тези слаби възли.

Ще опитам да изложа конспективно основните капани, освен изброените по-горе, които може да струват колкото половината кола – валидни са за всички автомобилни марки:

  • Автоматична скоростна кутия – вече знаете стойностите и те важат за всички марки. В доста от японските автомобили се слагат кутии тип CVT (constant velocity transmission) или както са по-известни като безстепенни или роботизирани кутии – при тях ремонтите пак са от порядъка на няколко хиляди.
  • Съединител с демпферен маховик при механичните (ръчните) скоростни кутии – монтират се основно при дизеловите автомобили, но често вече се срещат и при бензинови такива – подмяната им струва от около 1,000 до 3,000 лева.
  • Горивна система – помпи за високо налягане и горивни инжектори – споменах ги малко по-горе в дизелов автомобил. Има обаче и бензинови автомобили с директно впръскване, който страда от подобни проблеми. На такъв често не може да се монтира газова уредба.
  • Турбо-компресори – в съвременните двигатели вече се монтират не един, а даже и по 3 или 4 турбокомпресора. Някои от тях подлежат на рециклиране срещу около 500 лева, но има и такива, които не подлежат. Цената на голям и малък компресор в автомобил с два такива е 5-цифрена за двата.
  • Електроника и екстри – електрониката е едно от най-слабите места в автомобилите произведени след 2000 година. Най-често дефектира отведнъж, а цените са в доста широк диапазон.
  • Окачване – поради спецификата на българските пътища тук често се налагат ремонти по окачването. Не ви съвествам да си купувате кола с въздушно окачване- много е комфортно, но и доста скъпо за поддържане. Освен това автомобили с високо тегло и алуминиеви елементи в окачването са доста по-податливи на повреди в него – това са автомобили с окачване тип Multilink тоест такива, в които има повечко носачи – те също не са от най-евтините за подмяна.
  • Изпускателна система – при дизелите филтрите за твърди частици (DPF или FAP при френските) и катализаторите при бензиновите – задължително преди закупуване на автомобил втора ръка проверете дали не са му свалени гореспоменатите артикули. Нови струват от 1,000 лева нагоре. Свалят се най-често и се продават още преди продажбата на автомобила. Особено са важни, за да може колата да се вписва поне горе долу в някакви норми на замърсяване. Вече се следи по-строго за наличието на катализатори и филтри за твърди частици и ако ви липсват, може дори автомобилът ви да бъде спрян от движение.

Доверете се на вашия специалист, но все пак крайното решение дали да закупите или не конкретен автомобил е изцяло ваше. Никога не купувайте автомобил втора ръка без колата да е огледана в сервиз. Ако продавачът отказва да закарате колата за предпродажбен преглед значи има нещо гнило – пожелайте му да пътува с вятъра и потърсете друг автомобил.

Когато купувате автомобил от град различен от вашия по местоживеене и нямате доверено техническо лице там, най-добре се обърнете към оторизиран сервиз на марката. В някой по-малък сервиз е възможно продавачът и собственикът на сервиза да се познават (и да играят комбина) и да ви бъдат спестени важни подробности по състоянието.

Освен това в оторизирания сервиз е почти 100% сигурно,че ще ви изготвят пълна оферта с необходимите ремонти и по този начин лесно ще си направите сметката дали искате да купите този автомобил – ако отговорът е да, опитайте да свалите от продажната цена, ако е не, ще сте похарчили 70 – 80 лева за преглед, но пък ще сте се отървали от бъдещи разходи за хиляди левове.

Ако например сте от град Варна – там автомобилите втора ръка се продават с  около 1,000 -2,000 лева по-скъпо от западната част на страната. Това не са малко пари и дори да отидете до Плевен, София или Пловдив, например, с друг автомобил, пак няма да сте на загуба, ако намерите сходно предложение с 1,000 лева по-ниска цена. И в трите града има оторизирани сервизи на всички известни марки.

Често се предлагат автомобили, които са описани като „качваш се и караш“, „всичко сменено“ и т.н. Има и такива предложения, но това може да го усетите субективно и на място, когато видите собственика. Такива хора ще ви предоставят сервизна история подкрепена и доказана с документи – фактури, работни карти, стокови разписки, в които са описани ремонтите и поддръжката.Тези предложения често са с по-висока цена и се предлагат от частни лица, които си карат автомобила и обмислят покупка на нов или вече имат закупен нов автомобил.

Но видите ли автомобил нов внос в автосалон и ви кажат, че е „обслужен отвсякъде“ имайте едно на ум. Най-често са извършени съвсем дребни ремонти, които да прикрият най-големите и очевидни дефекти, направено е пълно почистване и пране на автомобила, за да има търговски вид и да ви хване окото. При всяко едно положение изисквайте предпродажбен преглед в сервиз.

След като най-после направите избор и закупите автомобила следват няколко административни процедури. Ако закупите автомобил нов внос от Швейцария или например САЩ или Канада (от последните две държави имайте предвид, че се вкарват ударени автомобили на 1-3 годишна възраст и тук се ремонтират и им се придава търговски вид за продажба), най-добре поискайте търговеца да си го регистрира на физическо или юридическо лице тук в България и после да ви го прехвърли пред нотариус.

Минава се през нотариус и ако автомобилът се закупува от частно лице и вече е регистриран с български номера. Нотариалните такси са обвързани със застрахователната оценка, която се прави на автомобила и най-често е под пазарната стойност. Заплаща се и такса за придобиване към съответната община в размер на около 2,5% от стойността на колата. Ако купувате автомобил нов внос от ЕС, се издават временни номера, които после се сменят с постоянни след като преминете през КАТ за постоянна регистрация. Винаги, когато купувате автомобил от търговец юридическо лице изисквайте фактура за реалната цена на сделката.

След като вече сте преминали всички тези търговско-административни приключения и автомобилът има български постоянни регистрационни номера и официално е ваша собственост, пристъпете към техническо обслужване и ремонтиране. Намерете си доверен сервиз и изисквайте при всички ремонти и манипулации да се използват само оригинални или качествени алтернативни резервни части, както и масла и течности отговарящи напълно на предписанията на завода производител. Изисквайте задължително работна карта и платежен документ – така по-лесно ще водите сметка на разходите, които правите, а и все някой ден ще се окажете в позицията на продавач и ще ви е полезно да докажете на клиента колко добре е гледан автомобила.

Данъци и застраховки

Те представляват немалка част от разходите по автомобила. Данъците са дължими към дирекция местни данъци и такси. Тъй като са различни според градовете, може да проверите за конкретен автомобил какъв данък ще дължите чрез данъчен калкулатор например, който може лесно да намерите в търсачката в интернет. Общо взето, ниските данъчни ставки (под 100 лева годишно) са за автомобили с мощност до 100 конски сили (74KW). Когато тази мощност се надхвърли сериозно цифрите скачат на 200, 300, 500 и повече лева за година.

В момента размерът на данъка се изчислява според мощността и възрастта на автомобила, като възрастта се разделя в 3 категоии: от 0 до 5 години, от 5 до 14 години и над 14 години. За всяка от тези групи има различен коефицент, който се прилага в изчисляването, като логиката е, че за по-стар автомобил се заплаща по-малко. Вече се говори сериозно обаче за обръщане на пирамидата и за по-новите и по-екологични автомобили (покриващи нормите Евро 4,5,6) да се заплащат по-ниски данъци.

Колкото до застраховките – застраховка Гражданска отговорност (ГО) е задължителна. Застраховката каско не е, но е желателна. За каското имат значение доста фактори, като аз ще обърна внимание само,че заради по-висок риск от кражба  за автомобили като Mercedes, BMW, Audi, VW, Honda и други, не се предлага отстъпка от застрахователната премия. Обикновено тя е около 6-8% от стойността, на която застрахователя е оценил автомобила.

Гражданската отговорност в момента се плаща за автомобила като при нея ключови фактори са кубатура на двигателя, възраст и стаж на собственика, град на регистрация (за София и Перник има оскъпяване, доколкото съм запознат), за лични или служебни цели се използва автомобила. Както сигурно добре знаете съвсем наскоро имаше повишаване на цените на ГО. Усилено се говори за въвеждането на системата бонус-малус, което предполага ГО да се сключва персонално за водача, следователно ще се прави преглед на извършените нарушения и пътни произшествия по негова вина.

Още една причина поради, която да карате внимателно и според правилата – не се знае в кой момент ще въведат прословутата система и ще проверят в системата на КАТ за 5 години назад, кой какви ги е вършил по пътищата и ако е бил буен водач, ще плаща по-скъпа ГО. За размера на ГО може да проверите в няколко онлайн калкулатора и да сравните цени на различни застрахователи.

Аз лично бих посъветвал всички собственици на автомобили втора ръка, особено на по-старите екземпляри да сключат допълнителна застраховка асистанс, с включена безплатна пътна помощ. Сключих такава при брокера, при когото сключвам другите застраховки, на цена от 24 лева за цяла година, с включена безплатна пътна помощ до 300 километра, подаване на ток, смяна на спукана гума и някои други рискове. Има подобни предложения и при членство в СБА, като те издават членски карти и ги разделят на няколко нива, според членския внос.

Ликвидност (или възможността да продадем бързо автомобила ни)

В момента най-лесно се продават малки автомобили, които имат ниски разходи по експлоатация, нисък разход на гориво и по-евтини застраховки и данъци. Склонен съм да считам, че тази тенденция ще се запази, с оглед на повишаването на цените на ГО и данъците. Неслучайно може да забележите малък автомобил да се продава по-скъпо, отколкото голям и пълен с екстри, като годината им на производство да е една и съща. Отдавам го на търсенето на малки автомобили, които не носят със себе си високи разходи.

Разбира се има доста други фактори като марка, модел, техническо състояние, външен вид, екстри, сервизна история и други, които помагат за по-лесна продажба. По-рядко срещаните марки и модели се продават по-бавно и трудно. Предимно се търсят масовите такива.

Нека обобщим накратко всичко изложено дотук. За да направите най-балансирания и правилен за вас избор на автомобил е необходимо да си изготвите бюджет, в който да включите покупка, разходи за обслужване и ремонти, разходи за гориво, застраховки и данъци. Много е важно да не забравяте следното – разходите по автомобила след като се консолидират да не превишават 10% от доходите ви. Всички останали критерии при избора не бива да се подценяват, но всеки се простира според възможностите (бюджета) си.

Новият автомобил има своите предимства и не се нуждае от много ремонти или дори и да са необходими такива, те се покриват от гаранцията. За хора, които търсят повече спокойствие и не им се занимава с обикаляне по сервизите това е по-добрият вариант. При него обаче се плаща повече за периодични технически обслужвания, по-скъпа застраховка каско, по-високи данъци (поне към настоящия момент е така) и не на последно място- новият автомобил струва в пъти повече от сходен втора употреба. Той също може да влиза често в сервиза, нищо, че е гаранционен. Често дилърите дават заместващ автомобил, но дори и това е включено в цената, която плащате.

При втората употреба имате свободата да избирате сервиз, да си монтирате газова уредба (може и при някои нови и при определени условия, но на по-висока цена разбира се), плащате по-малко за застраховка и по-ниски данъци и купувате автомобил за много по-малко пари отколкото нов.

Независимо дали сте собственик на нов или употребяван винаги го поддържайте добре и навреме ако искате да ви служи вярно и да не се налагат после по-сериозни разходи за ремонт. Няма лош автомобил – има добре и правилно поддържани и такива, които са карани като за последно и поддържани от дъжд на вятър. Отделете си резервен фонд и следете разходите по автомобила, за да няма неприятни изненади, които да натоварят бюджета ви и дори да ви вкарат в дългове. Така ще можете спокойно да шофирате и да следвате вашите спестовни и инвестиционни планове.

Пламен Иванов
Казвам се Пламен Иванов и съм завършил магистърска степен по бизнес администрация в УНСС. Още от детска възраст автомобилите са мое хоби и от тогава трупам практически и теоретични познания за тях. През 2007 година започнах професионалното развитие в автомобилната сфера. Сменил съм няколко длъжности в различни компании- сътрудник отдаване на автомобили под наем, мениджър автопарк и мениджър на транспортен отдел. Като търговец на резервни части за автомобили имам повече от 5 години опит - около 2 години като собственик на малък бизнес с търговия на резервни части и аксесоари. Останалият опит е натрупах в една от най-големите фирми на българския пазар за алтернативни резервни части, както и понястоящем в представителството на BMW за град Варна, където отговарям за продажбите на оригинални резервни части към независими сервизи. Мечтата ми е да имам отново собствен бизнес и да допринеса за силното редуциране на жертвите по пътищата.

3 Comments

  1. Даниел Георгиев каза:

    Напълно съм съгласен с нещатата написани в статията. Но бих добавил че има сериозна връзка между пробега които правим и избора ни на кола. Както и обезценяването на автомобила би било редно да се включи в годишните разходи. И най-коректвия начин е да ти изчислим колко плащаме на километър да шофираме тази кола. И така изчислената сума да преценим устройва ли ни или не.

    И друг ключов момент е колко % от доходите ни заделяме за покупката на автомобил. Как го финансираме? С кредит, на лизинг с пари в брой. Всичко това оказва голямо влияние върху решението ни.

    Лично според мене 10% на година е малко над разумното да плаща човек за транспорта си. Или ако са 10% нека това включва и вноската по лизинга примерно. Така в края на периода на лизинга ще останем с кола която струва не малко пари и ако я продадем ще намалим средно годишния разход от 10% на 7%. Съвсем груб пример е това разбира се.

  2. Николай каза:

    Всичко е много добре и подробно обяснено. Поздравления!

  3. Владимир каза:

    Като цяло картината е доста пълна и дава добра ориентация. Имам няколко добавки:

    1. Continuously variable transmission е коректното наименование на абревиатурата (CVT).
    2. Масово автомобилите “нов внос” са с превъртян километраж (над 95%) от порядъка на 150 000км и повече, най-фрапиращия ми личен случай беше 280 000км. Започне ли търговец да ви говори как колата не е карана или е била притежание на немска баба или австрийски дядо, които са ходили само до супермаркета с нея и други подобни, лампата трябва да ви светне. Фалшифицират се сервизни книжки, това също съм го виждал. Сглобява се автомобил от части от няколко ударени автомобила, които са бракувани в западна Европа т.е., това което виждате и купувате няма нищо общо с оригиналното оборудване, с което автомобила е произведен. Няколко примера: цвета и материала на интериора не отговаря – текстил вместо кожен салон, различни джанти обикновено с по-малък размер – при по-скъпите марки, вместо панорамен покрив – обикновен и т.н. Както е писано в статията, закарайте автомобила в оторизиран сервиз на съответната марка или при наистина проверен и доверен сервиз.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.