Тази статия е на Светла, която е дипломиран бакалавър по “Финанси” в УНСС и магистър по “Финансов Контрол” към същия университет. Ето и нейния материал:
Какво да знаем за банките? Като дългогодишен финансов експерт и дипломиран “Финансист”, работещ в лизинговата и банковата сфера съм наблюдавала поведението на различни типове клиенти и винаги съм се удивявала на липсата на самочувствие на българина в момента, в който прекрачи банковия или лизинговия офис. Разбира се това не важи за всички клиенти, но смело мога да заявя, че поне едно 60 % от клиентите страдат от липса на увереност пред финансовите служители.
Причината да напиша тази статия е непреодолимото желание у мен да вдъхна самочувствие на онази част от българска генерация, която изпитва страх и подчинение към финансовата институция и също като моята мила майка, отъждествява банката с държавата. Смешно, но факт! Голяма част от българите (говоря за генерацията от 40-те до 80-те години на 20 век), асоциират кредитната институция с държавен орган, който взима и наказва. Затова си позволих да дам няколко практични съвета, с които се надявам да повиша увереността им и да спомогна, както за тяхното финансово, така и за тяхното духовно самочувствие.
Искам да спомена една приета от мен житейска сентенция, която намира широко приложение и във финансовата сфера, а именно, че доброто отношение към хората отваря врати. След употреба и на обратния вариант, определено стигнах до извода, че доброто, а не лошото отношение, води до положителни резултати.
Много често клиентите подценяват знанията, възможностите и потенциала на кредитните инспектори, особено, ако пред тях стоят млади и миловидни момичета. Не се заблуждавайте! Тези жени имат доста големи практически познания и вие, стига да попитате, може да се сдобиете с тях. Не забравяйте, че това са лицата, които изготвят вашия финансов анализ и представят вашия профил пред кредитен съвет, така че колкото по-добро впечатление направите, толкова по-добре!
От личен опит знам, че е 100 пъти по лесно да презентираш профила на позитивен клиент, отколкото на негативен. Бъдете уважителни! Неглежирането, мнителността, арогантността към събеседника не води до добър резултат. Да, резултат ще има, но той няма да е добър. Отнасяйте се добронамерено към финансовите специалисти и те ще направят чудеса за Вас.
Напишете си домашното. Като експерт, обслужващ корпоративни клиенти, съм се удивявала на липсата на презентационни умения на мениджъри на големи корпорации. Съветът към корпорациите при водене на преговори с банките е да изпратят най-подготвените и позитивни мениджъри, с които разполагат. Заложете на лице, което ще потвърди, а не „разруши” добрата ви репутация. Целта е да съумеете да изградите доверие и да направите добро, а не арогантно впечатление.
Третирайте банката като партньор, а не като враг, който се опитва да ви вземе парите. В преговорите бъдете гъвкави и не заемайте прекалено крайни позиции. Използвайте изречения като „Ще обсъдим офертата с колегите/партньорите!”, „Ще преценим дали отговаря на нашите възможности и ще коментираме допълнително!”. Печелете време! Създавайте си възможности за лавиране!
Ако вие не си вярвате, как ще убедите другите да ви повярват. Вярвайте в успеха на вашата идея и в позитивното развитие на вашия бизнес план. Само така ще успеете да предизвикате желания от вас резултат. Доведете ваши съмишленици и партньори, които подкрепят и застават зад идеите ви. Така ще изградите мнение пред банковите служители, че не сте сами в това начинание и че идеята ви не е просто абстракция, а добре измислен и съгласуван от всички аспекти бизнес план.
Позитивното отношение диктува духа на преговорите. Позитивните мисли и идея са заразителни и намират по-бърза и лесна материализация. Покажете ентусиазъм. Дори това да ви се струва трудно в условия на криза – престорете се. Направете го като филмова актьорска игра. Демонстрирайте чувство за хумор, дори когато става въпрос за сериозни и големи суми!
Дали ще се притеснявате за 20,000 или за 2 млн. лева, все ще се притеснявате, така че каква е разликата? Имайте самочувствие на работодатели. Принципът на банкирането е такъв, че банката печели от вашите имоти и пари в обръщение. Тя винаги е подсигурена – било под формата на обезпечение или лихви. Тя печели от вашите доходи и винаги си взима своето рано или късно. Така че, вие сте тези, които осигуряват печалбата. Тогава, имайте самочувствие на нейни работодатели.
Вие сте човека с идеите. Вие сте твореца. Демонстрирайте поведение, с което показвате, че дори и да не ви одобрят за кредит, вие пак ще успеете, защото разполагате с идеите си. И ще я реализирате рано или късно.
От практическа гледна точка ще споделя, че за финансовите специалисти няма по-дразнещ факт от този да научат, че човекът, който е бил отхвърлен, е намерил необходимата сума от конкурент или друг финансов източник.
Ще ви призная честно, няма по-голямо разочарование за банкерите от изпуснат клиент. Въпреки, че никога не дават вид за изпитване на съжаление или разочарование от изпуснатата сделка. Така, че демонстрирайте поведение показващо, че притежавате по-голямата стойност и тя няма ограничението на материалното изражение.
Важно по време на преговори с банка е да покажете увереност и контрол. Не позволявайте на каквито и да е обстоятелства по време на преговори с банкерите, да ви постави в подчинено положение спрямо останалите присъстващи. Това, че дължите пари, не означава, че трябва да страдате от липса на самочувствие. В моята практика, силно впечатление ми е правило поведението на силните и слабите преговарящи. Възхищение в целия екип будят лицата, които въпреки големите размери задължения, знаят силата си и отстояват позицията си. Те са и онези, които печелят възхищението на специалистите.
Бъдете водещи в преговорите. Завладейте духа на масата. Демонстрирайте контрол и яснота над ситуацията. Вие познавате бизнеса си най-добре, имате ясна визия и сте последователни към целта си. Имате реалистична представа за рисковете, така че вие сте хората, които определят и движат ситуацията.
Много често банковите специалисти, било поради всеобхватност на материята или незнание, не споделят всички възможности на финансовите продукти с клиентите си. Затова препоръката към клиентите е винаги да имат едно наум, че може да получат нещо допълнително или повече в замяна. Интересувайте се за отстъпки и преференции – в лихвата, в срока, в таксите, в ползване на пакетни услуги.
Питайте! Не се оставяйте единствено и само на първоначалната оферта. Изцедете ситуацията до край.
Без значение колко просрочие имате или колко пъти сте предоговаряли условия, винаги след разумен срок – поне от около 6 месеца, можете отново да седнете на масата на преговори. В това няма нищо странно или лошо! Все пак говорим за защита на вашите лични финансови интереси, а всеки иска и би трябвало да иска, най-добрите условия за себе си. А и с течение на времето обстоятелствата се променят и вие, изхождайки от вашата перспектива, можете да изисквате по-добра промяна.
Не се влияйте от нагласата на специалистите, че едва ли не прекалявате – напротив, показвате им, че си знаете правата, че си отстоявате и защитавате позицията. Те са длъжни да ви консултират и обслужат. Не се влияйте от техните нагласи, настроения и подмятания. Те имат за цел само да ви направят по-слаби. Не го позволявайте! Демонстрирайте сила и увереност, така предизвиквате уважението им.
От опит знам, че колкото и тежки да са преговорите, колкото и трагична от финансова гледна точка да изглежда ситуацията, винаги сред банкерите будят уважение и възхищение хора, които се борят със зъби и нокти за позицията си. Знаейки и отстоявайки уверено правата си, те поставят служителите в подчинено положение. Предизвикват респекта и уважението им. Затова, бъдете смели и уверени в себе си!
Надявам се, че с тези съвети, съм ви била от полза и съм повишила увереността и самочувствието при възникване на финансов казус. И накрая ще завърша с една моя любима сентенция
Празните джобове те учат на милиони неща, а пълните джобове те похабяват по милиони начини!
2 Comments
Адмирации за автора! Страхотна статия!
“Не подценявайте кредитния инспектор!” По принцип разумният човек не подценява никой, но как да се довери човек на тия барбита по на 23-25 год, постъпили на работа ……. знаем как става в БГ.