Това не е поредната статия, която ще ти разкрие тайната как да станеш милионер от интернет. В този материал съм събрал на едно място основните принципи, които ще ти помогнат да монетизираш личния си блог или подкаст, стъпка по стъпка, както и ще ти споделя моя опит с различните начини за изкарване на пари от онлайн проект. Не ти обещавам, че ще стане бързо и лесно, но ще поставиш основата на твоя бъдещ успешен бизнес.
Самата дума „blog“ идва от „weblog“ или онлайн дневник, в който всеки публикува това, което го вълнува. В повечето случаи, една основна тема взима връх и блогърите започват за публикуват повече материали за нея. Това води до повече читатели, които се интересуват от тази конкретна сфера. Получава се ефектът на снежната топка и блогът става по-популярен, по-специализиран и по-професионален.
Някъде в този момент, създателите на тези онлайн дневници се замислят дали не може да изкарват пари от постовете, видео каналите или подкастите си. И започват да търсят начини да монетизират труда си. Прочитат стотици статии (като тази) и прилагат предложените начини. Една малка част от тях успяват (не повече от 2-3%) и превръщат хобито си в източник на доходи. След години, отново малка част превръщат този страничен бизнес в голяма и печеливша компания
За съжаление, изчезват. Ако блогърите не намерят начин да монетизират това, което правят, скоро ентусиазма им се изпарява и техния блог умира. Това е основната причина за изчезването на толкова много добри и полезни онлайн блогове. Разбира се, има и хора, които продължават да пишат с години за ежедневните неща, които ги интересуват, като дали котката на съседите има малки, поредното глупаво предаване по телевизията, или защо най-добрият им приятел е станал веган, но и те накрая се отказват. Каквото и да си говорим, ако имаш блог и не го монетизираш в даден момент, той ще изчезне. Статистика.
При мен нещата се случиха по същия начин. Първоначално пишех за всичко, което ме интересува. Първите статии бяха за стартиране на бизнес, лични финанси и мениджмънт. Причината беше ясна – исках да стана предприемач, бях се „запалил“ по темата с управлението на пари, а и тъкмо бях станал мениджър. Трябваше ми място, където да изразя себе си. Набързо си направих блог на безплатна платформа и започнах да пиша (леко неграмотно). Никой друг не четеше тези „шедьоври“, освен мен. Чак в края на втората седмица се появи един заблуден читател, който си „тръгна“ от блога след 53 секунди.
Реших, че трябва да популяризирам това „творение“ и видях от един човек, че си слага линк към неговия блог, когато коментира в други сайтове. Ге-ни-ал-но! Веднага го направих и започнах да ръся акъл по постовете на „колеги“. Един от тях – Тодор Христов, собственик на доста популярен блог по това време – NovaVizia.com, прочел първата ми статия и ми предложи да я публикува при него с инфо за мен и линк към блога ми. Това имаше невероятен ефект – стотици хора започнаха да четат моите статии.
Постепенно, темата за мениджмънта отпадна и се фокусирах главно върху личните финанси (и малко предприемачество). Свързах се с хора, които се интересуват от управлението на пари, и с тях направихме първия курс по лични финанси. Не изкарах много пари, но добих самочувствието, че има какво да споделя по темата. След това с други партньори организираха втори курс, на който бях основен лектор и така започнах да монетизирам над 3-годишната ми работа по блога и хилядите часове, които му бях посветил.
Ако не бях започнал да изкарвам пари от тази дейност, това щеше да си остане просто хоби, и в един момент, може би, щях да го изоставя и да се фокусирам върху това как да изкарвам прехраната си.
Вече ти стана ясно, че за да продължаваш със същия устрем да пишеш за нещата, които те вълнуват, е добре да започнеш да изкарваш някой лев. Не ме разбирай погрешно, аз не съм отчаян материалист, който иска всяко нещо, до което докосне да се превръща в пари. Аз свързвам сумата, която получавам със стойността, която създавам за хората. Да, СТОЙНОСТТА. Помисли каква стойност и полза даваш ти на хората. Дали това е просто нова и интересна информация? Дали е различен поглед върху дадена тема? Дали им показваш стъпка по стъпка как да направят нещо? Или ги вдъхновяваш да направят велики неща?
Дали само с броя на постовете, видеата или подкастите, или има и друг начин? Аз съм фен на резултатите и измерването на напредъка, защото Питър Дракър е казал, че “ако не може да измерваш една дейност, не може и да я управляваш“. Колко полза създава една статия за това как да си инсталирам програма Х, за което един специалист би взел 50 лева? Каква е стойността на пост за правилно ценообразуване, който може да ни донесе хиляди левове за една година, ако приложим правилно метода? Колко струва видео, което ме вдъхновява да започна страничен бизнес, който прераства в голяма и успешна компания? Нещата са много относителни, нали?
При обученията и индивидуалните консултации лесно се измерват резултатите, но при статиите е по-трудно. Единият вариант е да колко хора са стигнали. Това показва кои материали са по-четени, но причината може да е в заглавието, картинката или нещо друго. Най-сигурният начин да разберем каква стойност създаваме за нашите читатели, слушатели или зрители, е …да ги попитаме. Аз редовно пускам анкети на имейл абонатите на безплатния бюлетин (който вече е седмичен) и внимателно анализирам резултатите. Най-добрите въпроси, които може да зададеш са „С какво ти помагат моите материали?“ и „Какви резултати ти донесоха статиите от сайта?“.
Разбира се, ако става въпрос за неща, които твоите читатели не са правили досега, резултатите не идват веднага и процесът е малко по-сложен. Не е достатъчно просто да опишеш как да променим хранителния си режим и да запишеш видео с най-лесните упражнения за отслабване в домашни условия. Резултатът ще е нулев. Първо ни трябва мотивация и умствена нагласа да направим нещо. Трябва да убедиш мозъка ни, който иска всичко да си е постарому (да, така е), че промяната няма да е толкова трудна и ще се струва. След мотивиращите материали, може да продължиш с някакви лесни принципи, които могат да се приложат бързо и безболезнено. Ако има резултати, дори малки, читателите ще искат още. Тогава вече идва редът на техническите материали, а чак след тях да ги подканиш да си купят твоята индивидуална програма за тренировки или хранителен режим.
Много блогъри приемат (аз включително), че хората са готови да направят някаква полезна промяна в живота си, но просто не знаят как точно, и ако прочетат някъде как да стане, ще го направят веднага. Грешка! Интернет е пълен с материали „Как да отслабнем в 5 лесни стъпки“, например, но това не помага на хората с наднормено тегло. Ако ставаше с четене на книги и статии, всички щяхме да сме слаби, богати и с перфектната връзка. На нас ни трябва трансформация, а не просто информация. Опитай се да убедиш 3-годишно дете да направи нещо без морков и тояга, т.е. без награди и наказания на момента. Ще тш е доста трудно.
При възрастните е същото. „Ще живееш по-дълго“, „Ще си по-здрав“, „Ще имаш повече пари в бъдеще“ – кой се мотивира от тези неща. Всъщност, правени са изследвания и под 10% от хората по света се мотивират от постигането на успехи. Останалите над 90% искат да избегнат болката и това ги движи напред. „Новината“ от лекар, че ако не откажеш цигарите, има голяма опасност за твоето здраве през следващите месеци е в пъти по-силен мотиватор, отколкото „Ако не пушиш, ще си по-здрав“ (евентуално, в бъдеще).
Ако се чудиш защо отделих толкова изречения за мотивацията и процесът по постигане на резултати, ще ти кажа, че това е тясно свързано с монетизацията на твоя блог. Ако не решиш важен проблем на твоите последователи, никога няма да изкарваш пари от писане, видео или записване на аудио.
Не си мисли веднага, че трябва да решаваш някакви сериозни проблеми на хората, като какво да правят при земетресение или как да превържат кървяща рана. Всъщност, сериозността на казусите е относителна. За един човек да научи кучето си да не се изхожда навсякъде в дома му и да му яде чехлите, е важен проблем и той активно търси решение и би си платил за това. За друг е от значение да се научи как да се запознава с жени (мъже), а за трети – как да си върже кукичката на въдицата. Колкото по-голяма е „болката“ за човека, толкова е и по-склонен да ти плати и цената да е по-висока.
Има много начини и аз ще ти разкажа за част от тях, но за начало ще ти предложа да пробваш нещо, което работи. Ти, знаеш ли от какво точно имат нужда твоите читатели, слушатели или зрители? Ако не си Хенри Форд или Стив Джобс, които са знаели точно какво да предложат на техните клиенти и не са се интересували особено от тяхното мнение, ти (най-вероятно) си далеч от тях и е по-добре да попиташ твоите потенциални клиенти как да имат полза от теб и колко биха дали за продуктите и услугите ти (да правиш такова проучване не е лесно и въпросите трябва да са внимателно подбрани).
Това направих и аз преди близо 5 години – питах читателите на блога как да изкарвам пари и за какво биха ми платили. Те ми дадоха насоката, която следвам и до днес – обучения и лични консултации. Прочетете коментарите, доста са интересни.
За да направиш нещо, трябва да се откажеш от други неща. През годините пробвах и други начини за монетизиране на блога и ето какви са резултатите от тях:
Реклама
Пробвах различни рекламни мрежи, като накрая се спрях на Google AdSense. С тяхната платформа се работи лесно, рекламите са сравнително таргетирани (в тази връзка, не съм аз виновен, ако в моя сайт ти излизат реклами на хазартни игри, например) и са коректни с плащането. Аз не съм фен на агресивната реклама с банери и затова имам само 3 банера в сайта. Те ми носят около 150-200 лева на месец, но мисля да ги спра в някакъв момент. Работил съм и с други инструменти за контекстна реклама, т.е. думи в самия текст и банери между параграфите, но това ме дразни, а и нямаше много ефект.
Другото, което пробвах са платените материали. Има страхотно търсене за тях и цената от 150 лева не е висока, но повечето от рекламодателите са фирми за онлайн кредити, FOREX платформи и сайтове за залагания. Това противоречи на ценностите ми и посланията в сайта, така че отказвам да рекламирам подобни продукти.
Това, което знам от мои приятели, доста по-навътре в рекламния бизнес е, че от реклама може да се печели само ако имаш поне по няколко милиона посетители на месец. Това е непостижимо за нишов сайт, като моя. Ако пишех за секс, силиконки, политика или чалга, можеше и да стане, но с лични финанси и предприемачество е трудно.
Афилиейт маркетинг
Това е едно от първите неща, които тествах за монетизация на сайта. Видях, че западните блогъри изкарват луди пари от продажба на чужди продукти и услуги, и аз реших да видя за какво става въпрос. Започнах с книги, което е най-близо до ума. Даже направих специална рубрика. Резултатът беше нищо и половина. Продължих със събития в България. Ако читатели на сайта си закупят пропуск, аз ще получа между 20 и 30% от цената. Резултат – нула, но и урок.
Отидох на едно от тези събития и се видях с много хора (над 15), които ми казаха, че са разбрали от мен за обучението и са влезли през моя линк. Няма как да докажа, че това е така. Просто смених стратегията – вече не искам процент от продажбата на билети за събития, които ми допадат и сме медийни партньори, а безплатни пропуски за мен и за екипа. А често и ги подарявам на читатели.
Не съм от хората, които се отказват, и затова работих с още няколко афилиейт програми, но резултатът беше отново нулев. Стигало се е до там, че читател ми изпраща видео как си прави регистрацията през моя сайт, но това не се отразява при афилиейт партньора ми. За да съм честен, единствено от Amazon и от Анхира имаше продажби на книги, но не е нещо, с което може да се издържаш.
Продажба на дигитални и реални продукти
Това е един от по-вероятните начини да се монетизира блог. Може да се продават неща като електронни книги, аудио книги, онлайн курсове, наръчници, ръководства и много други дигитални продукти. Хубавото е, че веднъж произведени, те нямат допълнителни разходи и след като си покриеш разходите, останалото е чиста печалба. Не е лесно. Като дигитален продукт аз съм продавал само няколко уебинара, които имаха страхотен успех, но некоректни партньори ми изядоха печалбата от тях.
Другият вариант е да продаваш физически продукти в онлайн магазин, като ти ще ги препродаваш и печелиш от разликата между покупната и продажната цена. На един следващ етап, може да започнеш да произвеждаш и собствени продукти, които да носят твоята марка. Така ще имамаш повече контрол върху целия процес и по-висока печалба.
Абонамент
Това е най-добрият бизнес модел, не само за блог. Ние сме свикнали да получаваме безплатно качествени статии, видео и подкастове, но направата им струва пари, време и усилия на техните създатели. За да продължават да правят полезни и практични неща, те трябва да монетизират по някакъв начин своето хоби, защото иначе ще се откажат и ще загубим всички ние. През последните няколко години изчезнаха много качествени блогове и това е основната причина.
Един от начините да върнем част от тази стойност е като се абонираме за това, което правят тези блогъри. Христо Стоянов от Lifehack.bg е един от първите, които въведоха този модел и аз се включих веднага в неговия VIP клуб. Препоръчвам го и на теб.
Разбира се, не всички са склонни да дават пари за нещо, което са получавали безплатно преди това, но пък така се отсяват хората, които наистина имат нужда от нещата, които правиш и са готови да гласуват с портфейлите си.
Надявам се, че тази статия ти е полезна и оценяваш това, че тя е напълно безплатна за теб. В замяна, ще те помоля да я споделиш във Facebook, за да достигне тя до повече хора, които търсят решение на този казус. Те ще са ти благодарни, както и аз.
До скоро,
Стойне
8 Comments
Страхотна статия, както всички други!
Благодаря Ви за споделеният опит, знание и съвети!
Продължавайте в същия дух, има кой да го оцени.
Поздрави,
Мария
С удоволствие ще се възползвам от безплатните идеи за собствения си блог! Благодаря, Тони!
Допълнение – още 30-тина начина за монетизация на сайт (блог): https://websitedesign.bg/blog/30-nachina-da-monetizirate-vashiia-ueb-sait
Страхотен сайт, страхотна статия!
Здравейте
Интересува ме как да отчитам доходите си от блога? Мога ли да упражнявам свободна професия или ми е необходима фирма?
Благодаря за чудесния материал
Много полезна и информативна статия.
Добра статия, за съжаление афилиейт маркетингът в България е много труден начин за монетизация. Може би по-добре е както Христо се е насочил към абонаментите.. Успех!
Създаването на стойностно съдържание отнема много време и енергия, и е разочароващо, ако няма възвръщаемост на тази инвестиция.
Особено важна е точката за това, че избраната ниша е ключова. Пробвах да водя блог на различни теми, но едва след като стесних фокуса си, започнах да виждам реален интерес…