събота , 3 декември 2016

Моят живот, моите лични финанси

Всички искаме децата ни да живеят добре, по-добре от нас. Това означава и да притежават уменията, които им помагат  успешно да „навигират“ в съвременния свят. Умението да управляват парите си е сред тези „жизнено важни“ компетентности.  Ненапразно, финансовата грамотност е включена като компонент в  международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за 2012 г. Ученици от 18 страни са тествани и в областта на финансовата грамотност, наред с  математиката, природните науки, четене и разбиране на текст . Във Великобритания, а и в други страни, обученето по лични финанси е част от учебната програма в средните училища.

Едва ли може да се спори, че българските ученици имат същата необходимост, като своите връстници по света, да придобият знания и умения в тази толкова важна област.

С  проекта  „Моят живот, моите финанси“ се полагат първите стъпки в тази посока.    По него  е разработена програма по лични финанси за младежи „Моят живот, моите финанси“. Обучени са 15 учители от 10 града в страната, които ще я преподават на свои ученици през ІІ срок на учебната 2013/2014 г.

Проектът се реализира от  фондация „Инициатива за финансова грамотност“  в партньорство  „Джуниър Ачийвмънт България“ и финансовия портал „Моите пари“. Финансира се по Програмата за подкрепа на НПО в България по по Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство.

Какво представлява образователната програма „Моят живот, моите финанси“

Програмата обхаваща шест основни  теми от областта на личните финанси и трудовото право:

Мечти, ежедневие, финанси  – Какво трябва да знаем за целите, финансовото планиране и личния бюджет 

Да погледнем в  бъдещето – спестяване и инвестиции

Кредитите: с разум и цел

Карти, „бързи” пари и кеш – Какво трябва да знаем за кредитната и дебитната карта, „бързите” кредити?

Не e достатъчно „Да чукнем на дърво” – Какво е важно да знаем за застраховането и застраховките?

Моето утре започва от днес – Най-важното за трудовите взаимоотношения, доходите и пенсионното осигуряване

Учебното съдържание по всяка тема и инструкциите в помощ на преподавателите са събрани в „Учебно ръководство“, а упражненията и практическите казуси за индивидуална и групова работа за учениците в „Учебна тетрадка“. Към всяка тема има разработени презентации.

„Моят живот, моите финанси“ – практически полезна

Програмата е практически ориентирана. Тя няма за цел да прави увод в теорията на финансите, а разглежда финансовите продукти и услуги през призмата на потребителя – какво е трябва да знае за тях, какви са основните им характеристики, така че да ги ползва информирано и с максимална изгода.

За личните финанси – ясно, достъпно, атрактивно

Финансовата материя се приема от младежите (а и не само от тях) като скучна и сложна, което води до слаба заинтересованост и ниска усвояемост. За да се избегне това, темите от „Моя живот, моите финанси“ са разработени на ясен и достъпен език, с използване на атрактивни  елементи и обучителни подходи. Към всяка тема има разработени редица упражнения и казуси за групова работа. Така, в процеса на дискусията и играта, учениците ще могат да „тренират“ наученото.

Поредицата видеофилми „Моят живот, моите финанси“

Един от най-атрактивните елементи на програмата са видеофилмите по всяка тема – общо шест. Видеофилмите са режисирани от  Жоро Торнев, а актьори са приятелска група  ученици от софийска гимназия. Актьорите са и лица на проекта.

Защо инициативите в областта на финансовата грамотност са важни?

Финансовата грамотност е ключово умение, от което зависи качеството на живота ни. Слабата финансова грамотност се свързва с нисък жизнен стандарт, зависимост от държавни социални програми и финансово и социално изключване. И обратно, умението да управляваме добре личните си финанси е пряко свързано с нашето благополучие, а оттам с благополучието на обществото като цяло.

Младежите са особено уязвима група, защото те демонстрират ниски нива на финансова грамотност, а имат пред себе се дълъг житейски и потребителски хоризонт и в значително по-малка степен от своите родители ще могат да разчитат на държавата за обезпечаване на житейските им потребности.

В период на икономическа криза и променящи се дългосрочен план зависимости между гражданите и държавата, въпросът за финансовата грамотност придобива особена значимост. Подходящата интервенция  в посока повишаване на финансовите знания и умения  на хората е  крайно необходима, за да могат те по-адекватно да се справят в условията на ограничени финансови ресурси и икономическа несигурност и по-ефективно да защитават правата си. Инициативите в областта на финансовата грамотност следва да се приемат като инвестиция в човешки капитал, осигуряваща устойчиво икономическо и социално развитие.

За Росица Вартоник

Росица Вартоник има дългогодишен опит при разработването и реализирането на образователни проекти за повишаване на финансовата грамотност и информираност на различни аудитории и широката публика както и в областта на публичните комуникации, стратегическото планиране. Отговаряла е за публичните комуникации, финансовите образователни програми, както и за потребителския информационен център на Комисията за финансов надзор (КФН). Тя е участвала в разработването и реализирането на редица образователни програми и инициативи, сред които и наложилият се като успешен формат за ученици „Небанков финансов сектор България“ и в проекти на КФН за международно развитие. Росица Вартоник е била съветник по връзки с обществеността и публичното финансово образование на Файненшъл маркетс интернешънъл, изпълняващи проект „Регулации на капиталовите пазари“, финансиран от USAID.

9 коментара

  1. Браво!
    Супер!

  2. Ще бъде хубаво ако има линкове към материалите, за да може по-широк кръг хора да се запознаят с тях

  3. Стойне Василев

    Galarad, засега не е предвидено материалите по проекта да са публични, но се надявам това да се случи скоро. В случая е по-важна организацията, отколкото самия материал. В интернет има много книги и статии за личните финанси, но тийнейджърите не горят от желание да ги четат.

  4. Това е доста разочароващо. С цялата тази непрозрачност ми се струва или „от пусто в празно“, или проект-прикритие за усвояване на пари, или частна инициатива за популяризиране услугите на „Моите пари“.

    Какво ме притеснява:

    – обхвата на програмата е много малък – „15 преподаватели и ще обхване над 300 ученици от 14 града в страната.“
    – твърди се, че тези познания ще се преподават на учениците – в кой предмет ще стане това и защо само 300 ученици? Как ще се проверят получените знания, кой е контролния орган?
    – проекта е с времетраене 1 година, а учителите се обучават в рамките на два дни – „Обучението за учители ще се проведе в София на 07.12.2013-08.12.2013“. Тези учители ще преподават 1 година наученото за два дни? Може да се запознаете с програмата сами и да видите колко време общо са обучавани преподавателите – http://bulgaria.ja-ye.eu/f/d/mlmftraining.doc .
    – ако това е публична програма, защо е с толкова ограничен достъп и защо няма никаква информация за това как учениците могат да участват – кой е направил селекцията?
    – Какъв е точно проблемът за това да бъдат публични обучителните материали?

    И накрая един последен въпрос – колко пари са усвоени по този проект? Целия фокус е в това да се обучат учителите, което е една нощувка за 16 човека, хонорари за лекторите, наем зала, изхранване за ден и половина и може би поемане на транспортните разходи за пристигане и връщане.

  5. Стойне Василев

    Galarad, това е изцяло частна инициатива, финансирана от неправителствена организация, като Моите пари са само консултант. Прав си, че обхвата е малък, но ако има положителни резултати се предвижда да обхване повече ученици. В началото на учебната година ще има тест, както и в края, който ще установи напредъка. За съжаление, не мога да ти отговоря защо материалите не са публични и колко пари са усвоени. Аз виждам, че нещо се прави по темата, което е повече от добре и при това от неправителствени организации и бизнеса. Държавата, от която би трябвало да изискваме отчетност, пак нищо не прави по темата.

  6. Тони, не просто е добре – супер е, с едно голямо АКО – ако има някакъв резултат.

    Представи си, че си консултант и при теб идват едни хора с бизнес план – искат да направят обучение на 16 учителя в рамките на около 10 часа, а пък тези учители да предадат познанията си на 300 ученика в рамките на 1 година. Само че материалите по проекта няма да са публични, няма информация за подбора на учениците и подбора на училищата, няма информация за точното съдържание на уроците (говорим за обучение на ученици в държавните училища!).

    Какви въпроси би задал на тези хора, какви препоръки би отправил?

    Не съм съгласен, че ако държавата не прави нищо, трябва критериите ни да са толкова ниски, че да се радваме на абсолютно всичко друго. Както всеки път, когато коментирам нещо си направих труда да преровя Интернет за информация по темата. Намерих и гледах телевизионно интервю на г-жа Вартоник, прегледах сайта на финансиращата организация (там информация за проекта не съществува), потърсих някакви отговори на въпросите, които съм задал. Намерих статия в Капитал, която само повтаря известното.

    Тази липса на информация е много смущаваща, а когато не разбирам нещо, се опитвам да си го обясня. Ще се радвам, ако г-жа Вартоник даде разяснения.

  7. Стойне Василев

    Аз също ще се радвам г-жа Вартоник да даде повече информация по проекта. На твоя въпрос, ако аз давам парите със сигурност ще се поинтересувам за същите неща, за които и ти.

  8. Иванов

    На пръв поглед изглежда добра инициатива.
    1. Напълно безплатно ли ще е за учениците? Например ще има ли такса за участие, тези „Учебни тетрадки“ ще се закупуват ли от учениците или ще се раздават безплатно и др.?
    2. Участниците към коя възрастова група спадат? Ако тази група е сравнително голяма (напримерно в границите на 5-6 години), то по един и същ начин и с едни и същи учебни материали ли ще се обучават?
    3. Преподавателите специалисти ли са в областта на финансите или техните познания ще са на ниво „двудневно обучение“ (ако написаното от Galard е вярно)?

  9. Петрова

    Тъй като следя полемиката в темата, реших да споделя личния си опит.
    Майка съм на дете в 3ти клас. От първи клас имат занимания по програмата на „Джуниър Ачийвмънт България“, които са партньори на обсъжданата инициатива. Занятията се провеждат в Час на класа. Водят се от родител-доброволец, който се подготвя предварително по зададената тема. Общо-взето е интересно за децата. Не помня да сме плащали за учебните материали. Въвеждането на програмата се инициира от класния ръководител, а родителите даваме съгласие за посещението на децата си.
    Мисля, че новата инициатива, която обсъждаме тук, е нещо подобно. Но насочено към по-големи деца, на които тепърва им се обръща внимание върху личните финанси, инвестиране, предприемачество…
    Когато аз бях доброволец в класа на моето дете, личните ми притеснения бяха дали останалите родители ще са съгласни с това, което аз споделям с техните деца. Както и аз се притеснявам, когато не знам с какво занимават детето ми, когато не е с мен. Темите в трети клас са безобидни, но когато се коментират теми от изключителна важност с тийнейджъри, нещата стоят по-различно.
    Надявам се, че организаторите на тази програма ще отговорят на всички повдигнати въпроси. Ще публикуват обучителните материали, ще осветлят финансирането…
    Личното ми мнение е, че е нужно да се започне от някъде финансовото образование на децата ни. От нас, които сме прохождащи в материята или от преподаватели, повече или по-малко подготвени. Нека гледаме оптимистично! По-скоро ще е от полза, отколкото във вреда…

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *