Били ли сте някога с усещането, че сте притиснати до стената по време на вашите бизнес отношения и единственият изход от ситуацията е да заложите „всичко” с риск да останете с „нищо”? А живели ли сте някога с усещането, че това се случва многократно? Точно пред такива ситуации е бил изправен и авторът на книгата „Нищо не губиш, печелиш всичко” – американецът Райън Блеър, който разкрива най-големите страхове на съвременния предприемач и начините, по които той е съумял да се справи с тях.
Още от първите две страници на книгата си казах: „Това момче владее езика на бизнеса и финансите! Това момче има какво да каже на света!”. Простотата на ежедневието му и тежкото минало с нищо не подсказваха, че книгата му ще ме впечатли с висока професионална финансова стойност. Но, грешах! Стилът е интересен, увлекателен, динамичен и в същото време – високо професионален. Той съумя да преобърне представите ми за себе си и се издигна в очите ми до нивото на предприемач от висшата лига, достигайки личности като Уорън Бъфет и Стив Джобс.
Изключително интересно и поучително за мен беше да проследя развитието на инвестиционната му философия. Основната инвестиционна мантра за Райън е „Инвестицията е с приоритет пред потреблението!” Той съветва хората да мислят за парите си като за средство за инвестиция, която непрекъснато работи, за да носи приходи и за да гради богатство, а не като средство за купуване на луксозни вещи, които създават само „привидност, че сте богати”. Докато той гледа как луксозните вещи се обезценяват по паркингите и шкафовете на съседите му, неговите пари растат. Апелът му е: „Помнете, че всеки път, когато решите да не харчите, всеки път, когато решите да не вземете нов кредит, вие инвестирате в бъдещата си сигурност и в сигурността на своя бизнес”.
Една от основните цели, които си поставя Блеър, е свързана с търсенето на пари за реализация на неговите бизнес идеи. Как да реализирам идеите си? Как да привлека и убедя инвеститорите в успеха на моя бизнес? Това са въпроси, които вълнуват автора и стотици хиляди предприемачи на ден. Решаването на този проблем се е превърнало в мисия в живота му.
Основният съвет на Райън към младите предприемачи е: „когато търсите чужди пари, кажете на хората какво ви е необходимо, а не какво искате”. Според него когато един предприемач търси сума, която му е необходима, за да управлява своя бизнес, трябва да се подготви и за редица жертви. Като инвеститор той иска човек, „който е готов на жертви”, за да е убеден в неговата отдаденост на каузата и идеята.
Авторът преценява предприемачите по това, какво биха пожертвали, за да задържат компанията си на повърхността? Отговорът за него е прост: „Каквото потрябва, в това число всичко, което имам!” Това е целта на инвеститора. „Ако нямате желание да правите жертви, няма да успеете в бизнеса си – това е положението”.
Две основни направления определят неговия път към успеха – отношението към клиента и отношението към служителите.
Ключ към изграждането на лоялна клиентска база е да се отнасяте към клиента по начин, който да демонстрира неговата важност за компанията. Затова съветва служителите си, че не конкурентът е основният им проблем, а клиентът. „Силната конкуренция никога не трябва да Ви плаши”. Както казва Джеф Безос – „конкурентът никога няма да ти изпрати пари”. Парите идват от клиентите.
Отношението към служителите Райън издига в култ и приоритет, на който всеки успешен предприемач трябва да отдели нужното внимание. Искате да разберете кога сте се превърнали в успешен бизнесмен? За Райън отговорът отново е лесен – „когато служителите ви правят двойно повече от вас”. Щастието на хората и техният успех се превръща в успех на компанията. Отнасяйки се към служителите си с необходимия респект и уважение, Вие си гарантирате доволни и лоялни клиенти.
Неговият предприемачески път неминуемо е осеян и с много грешки и провали. В бизнеса според него трябва да оставиш грешките да станат част от процеса, да се учиш от тях и после да продължаваш напред, колкото се може по-бързо. В главата „Грешки за милиони” Блеър ни разкрива най-големите си провали, които обаче са довели до победите, които жъне днес. Но колкото и болезнени да са провалите, от тях човек се учи най-много. Те са най-големият актив на всяка компания. Искате да разберете кои са грешките, коствали му милиони?
Е, книгата е на ваше разположение и мога да ви уверя – заслужава си четенето!
2 Comments
Как да се сдобия с книгата ?
От книжарниците или от издателство “Изток-Запад”