Мислили ли сте си някога, че бизнесът, който управлявате, представлява „разходка в джунглата”? А мислили ли сте си някога, че бизнесът, който притежавате, е „лотарийна игра”? Е книгата „Приключение ООД” определено ще ви убеди в това – с тази разлика, че когато си купите билет от лотарията, някой друг определя съдбата ви, а в тази книга съдбата е напълно във ваши ръце. Все едно отивате до купата с номера и теглите точно този номер, който вие искате. Това е силата на предприемачеството.
Като успял предприемач, лектор, писател и консултант, автора Дарил Бърнстайн говори от личен опит. Изпълнил е страниците на книгата с много примери от практиката, случки и анекдоти. Има два основни извода, които наистина силно ме впечатлиха:
Затова сега споделям с вас усещанията си, докато разлиствах страниците на тази книга, а именно – възторг, мотивация и желание за действие. Затова опаковайте провизиите си, съберете арсенал и се отправяйте смело към дебрите на предприемачеството. Там ще откриете препятствия, предизвикателства, прегради, но и красиви гледки, нови върхове и възможности. Точно като в истинско приключение!
Може да пропаднете, може да се загубите, може да изгубите вяра по средата на пътя, но важното е никога да не се отказвате. Сигурна съм, че не бихте искали на ваше име да бъде кръстена цяла ледена бариера, както се е случило с британския изследовател Джеймс Рос, а по-скоро бихте искали да превърнете всеки недостатък в предимство и да докажете за пореден път на хората, че те просто са сгрешили за вас, както го е доказал на своя професор основателят на „ФедЕкс” – Фред Смит.
В „Приключение ООД” проблемите превръщат авантюрата в предизвикателство. Трудностите не се избягват, а се търсят. Те ни учат да се борим и упорстваме и ни предоставят неподозирани възможности.
Питали ли сте се кое е основното нещо, което движи предприемачите в определена посока? Кое ги кара да рискуват, да загърбват сигурността и да влагат всичките си сили и енергия в реализацията на своите идеи? Кое ги мотивира да мислят, експериментират и творят? Отговорът на този въпрос е клиента и стремежа на личността „да създаваме блага за себе си и за обществото”.
Дарил Бърнстайн издига клиента в култ, като изповядва японския принцип „кайзен” – непрестанно подобрение. Японците пренебрегват старата поговорка:
Вместо това тяхното верую е по-скоро обратното: „Дори и да не е счупено – поправи го!”. Ключът към успешния бизнес е качественото обслужване и непрекъснатото поддържане на комуникацията с клиентите. За автора удовлетворяването потребностите на клиента е основна цел, която всеки предприемач трябва да следва. Лао Дзън е казал:
А Дарил Бърнстайн казва: „Номерът е в това да ги водите там, където те искат да отидат”. Това умение те превръща в истински предприемач.
За автора сигурен белег на растеж са грешките. Немислимо е да управляваш компания, която се разраства, без непрекъснато да правиш грешки. Посланието е ясно и красноречиво:
Те са част от пътя и развитието. В същото време не забравяйте креативността и генерирането на идеи.
„В момента, в който ви хрумне хубава идея, можете да сте сигурни, че точно в същия момент е хрумнала и на някой друг по широкия свят. От тази секунда започва състезанието – кой пръв ще превърне идеята в реалност”. Действията определят предприемача, а не това колко са големи компаниите им и каква награда ще получат.
И не на последно място, трябва да обичате това, което правите. Бизнесът трябва да ви носи страст и удоволствие. Страстта ви подтиква да продължите, когато на пътя ви се изпречат сериозни предизвикателства. Когато управлявате бизнес, който обичате, това се вижда отдалече. Страстта е заразителна.
Вашите подчинени, доставчици, клиенти ще се заредят с ентусиазма ви. Както изтъква Ралф Емерсън: „Нищо велико не е постигнато без ентусиазъм”. Затова, скъпи читатели, забравете страховете си, заредете се с ентусиазъм, обградете се с правилните хора, проучете терена и се насочете към избраната от вас посока. Посоката на вашите страсти, мечти и желания за себереализация.