След първата част на статията, Мая Атанасова е подготвила и нейното продължение за грешките, които да избягвате при прехода от наемен мениджър към свободен предприемач. И те са:
Вие сте мениджъри и сте разглеждали и оценявали десетки планове, отчети и т.н. ЕСТЕСТВЕНО, че можете да правите такива. Не е точно така. Започвайки нов бизнес, вие ще трябва да вършите куп важни неща – да избирате продукт/услуга, да търсите и преговаряте с доставчици, да уточнявате доставки и цени, и т.н. и т.н. … Съществува голяма вероятност в добре изготвения ви финансов план да допуснете една или няколко дребни грешки. Които да ви костват 5-10% от приходите, което в началото всъщност може и да представлява цялата ви печалба.
Счетоводството не е контрол. Направените от вас в процеса на работа таблици не са контрол. Вие се нуждаете от специалист:
За да виждате реално как върви бизнеса ви, вие трябва:
На тази база вие бързо можете да решавате да променяте продуктово портфолио, да сменяте доставчици и т.н. Не е нужно да наемате финансов мениджър, но е задължително да ползвате услугите на финансист – за изготвяне на отчетно-контролните файлове, за проверка и обобщаване на информацията по тях.
По навик наемате търговски представител за търговската функция във фирмата ви. Но се оказва, че той също така трябва да говори с доставчици, да преговаря с управители на фирми, да управлява складовите наличности… Вие трябва да наемате личности, които да имат интелигентностт, гъвкавостта и бързината, които са необходими в малкия бизнес. Те във всеки един момент трябва да могат да поемат и работа различна от описаната в длъжностната им характеристика. Малкият бизнес е като маса, която се нуждае от 4 стабилни крака, а не от два по-дълги и други два по-къси.
Бестселърът там, не е бестселър тук, защото:
Бизнесите, които познавам и не са успели не бяха убити от държавата. Те просто се самоубиха. Не е достатъчно да наемеш помещение, да го боядисаш, да сложиш стоката и да зачакаш клиентите. И като не дойдат или дойдат, но не се върнат пак, да кажеш – „В тая криза нищо не върви!“. Преди да обвиним държавата, света и човечеството като цяло, може да обмислим и следните причини:
Ако наистина има криза, намерете това, което хората ще искат въпреки или именно защото е криза. Бъдете иновативни в промоцията и безупречни в обслужването. Изведнъж ще се окажете толкова заети, че просто няма да имате време за неуспех.
Пожелавам ви възможност и смелост!
1 Comment
Браво,Мая!
Точно така са нещата!
Прозорливост,истински факти за бизнеса и необходимите съвети за всеки начинаещ!
Чудесно представяне!