От наемен мениджър към свободен предприемач – част 2

От наемен мениджър към свободен предприемач
02.12.2014
Кой е най-важният въпрос, на който трябва да си отговорим
16.12.2014

От наемен мениджър към свободен предприемач – част 2

След първата част на статията, Мая Атанасова е подготвила и нейното продължение за грешките, които да избягвате при прехода от наемен мениджър към свободен предприемач. И те са:

Да работите без финансов план

Вие сте мениджъри и сте разглеждали и оценявали десетки планове, отчети и т.н. ЕСТЕСТВЕНО, че можете да правите такива. Не е точно така. Започвайки нов бизнес, вие ще трябва да вършите куп важни неща – да избирате продукт/услуга, да търсите и преговаряте с доставчици, да уточнявате доставки и цени, и т.н. и т.н. … Съществува голяма вероятност в добре изготвения ви финансов план да допуснете една или няколко дребни грешки. Които да ви костват 5-10% от приходите, което в началото всъщност може и да представлява цялата ви печалба.

Да работите без финансов контрол

Счетоводството не е контрол. Направените от вас в процеса на работа таблици не са контрол. Вие се нуждаете от специалист:

  • Който да изготви отчетните ви таблици ПРЕДВАРИТЕЛНО.
  • Който да проверява коректното им попълване.
  • Който да следи за ефективността.
  • Да дава препоръки за подобряване.

За да виждате реално как върви бизнеса ви, вие трябва:

  • Да можете да видите количеството продажби по продукти във всеки един момент.
  • В края на месеца да имате отчет за приходи и разходи, който да ви показва финансовия резултат за месеца.
  • Да виждате сравнение между планиран и реализиран резултат – за месеца, за годината, с натрупване от началото на дейността ви.
  • Да имате реална информация за задължения и вземания.
  • Да планирате разполагаемостта на пари, за да предвидите евентуални кризи.

На тази база вие бързо можете да решавате да променяте продуктово портфолио, да сменяте доставчици и т.н. Не е нужно да наемате финансов мениджър, но е задължително да ползвате услугите на финансист – за изготвяне на отчетно-контролните файлове, за проверка и обобщаване на информацията по тях.

Да наемате хора за позиции

По навик наемате търговски представител за търговската функция във фирмата ви. Но се оказва, че той също така трябва да говори с доставчици, да преговаря с управители на фирми, да управлява складовите наличности… Вие трябва да наемате личности, които да имат интелигентностт, гъвкавостта и бързината, които са необходими в малкия бизнес. Те във всеки един момент трябва да могат да поемат и работа различна от описаната в длъжностната им характеристика. Малкият бизнес е като маса, която се нуждае от 4 стабилни крака, а не от два по-дълги и други два по-къси.

Да следвате чужди модели

Бестселърът там, не е бестселър тук, защото:

  • Пазарът е специфичен
    • Бърз
    • Взискателен
    • Технологичен
    • Малък
    • Беден

Да не слушате мрънкачите

  • Това в България не може да стане!
  • Държавата убива малкия бизнес!
  • Ама как ще започваш бизнес в тази криза!

Бизнесите, които познавам и не са успели не бяха убити от държавата. Те просто се самоубиха. Не е достатъчно да наемеш помещение, да го боядисаш, да сложиш стоката и да зачакаш клиентите. И като не дойдат или дойдат, но не се върнат пак, да кажеш – „В тая криза нищо не върви!“. Преди да обвиним държавата, света и човечеството като цяло, може да обмислим и следните причини:

  • Грешен продукт и/или цена.
  • Грешно място.
  • Грешен начин на популяризация.
  • Грешно обслужване.

Ако наистина има криза, намерете това, което хората ще искат въпреки или именно защото е криза. Бъдете иновативни в промоцията и безупречни в обслужването. Изведнъж ще се окажете толкова заети, че просто няма да имате време за неуспех.

Пожелавам ви възможност и смелост!

Мая Атанасова
Мая Бобева-Атанасова е съсобственик на издателство „Клевър Бук“ и един от създателите на онлайн софтуера за предприемачи „ПланЧек“. През 11 от 16-те си години трудов стаж е била наемен служител и по-точно: мениджър човешки ресурси на „ВМ Финанс Груп“, оперативен мениджър на „НЕТ ИС САТ“, изпълнителен директор на сп. „Мениджър“. Последните 5 години създава, издава, забавлява се и печели в собствената си компания „Клевър Бук“.

1 Comment

  1. Niki каза:

    Браво,Мая!
    Точно така са нещата!
    Прозорливост,истински факти за бизнеса и необходимите съвети за всеки начинаещ!
    Чудесно представяне!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.