Днес статията е за прехода от наемен мениджър към свободен предприемач. Автор на статията е Мая Атанасова, съсобственик на издателство „Клевър Бук“ и един от създателите на онлайн софтуера за предприемачи „ПланЧек“, както и лектор в нашия курс по лични финанси „Какво не ни казва Кийосаки?”.
Всъщност винаги съм мислила, че на света има 2 типа хора – такива, които работят за себе си и такива, които работят за други.
И винаги съм смятала, че съм от втория вид. Харесвах да съм наемен мениджър. Харесвах това, че в една компания има хора за всичко и аз вършех част от работата и носех част от отговорността. Интересувах се от мениджмънт, лидерство, мотивация, всички модерни теории и практики.
След 11 години се уморих.
Теориите не ме интересуваха , всъщност се оказа, че всяка нова теория е всъщност стара такава, но с нови термини – преди беше мениджмънт, после стана лидършип, първо беше моделът на 4-те P (product, price, place, promotion), сега SAVE (solution, access, value, education), първо беше работна сила, после човешки ресурс, после човешки капитал…
След 11 години се оказа, че колкото по-нависоко се изкачваш по корпоративната стълбица, толкова по-малко решения вземаш и толкова по-голяма отговорност носиш за резултатите.
Оказа се, че в колкото по-голяма организация работиш, толкова повече се засилва вероятността от бюрократизиране и формализиране на работата и отношенията. И толкова по-малко значение имаш за нея.
Оказа се, че понякога уменията ти да комуникираш политически са по-важни от уменията, които си развивал до момента.
Исках да си почина, но мозъкът ми не можеше да спре да работи. И докато почивах говорих с потенциален съдружник. Направихме финансов план, план за действие и стартирахме.
Бърз тест:
Какво разбрах, когато станах предприемач:
„От какво най-често умират хората в гората?“ – от срам! (цитатът е от филма „Острието“ с Алек Болдуин и Антъни Хопкинс). Неверие, че трябва да правиш такива неща – не, не, аз не правя такива неща!
Регистрация на фирма, заверяване на пълномощни, откриване на сметки – технически, административни работи, които винаги някой друг е вършел. В главата ми все още гърмеше лозунга – Мислете НА ЕДРО! Всъщност като предприемач трябва да мислиш и на едро и на дребно, за всичко и непрекъснато.
Ти си идеолог, практик и хамалин:
Последните 8 години от трудовия си опит съм била административен директор, мениджър човешки ресурси, изпълнителен директор. А се оказа, че предприемачът е отчетник, хамалин, маркетинг специалист, коректор и куп други професии.
Всички знаят повече неща от теб:
Оказва се, че около теб е пълно с предприемачи. Осъзнаваш, че дори човекът, който продава зеленчуци на сергия е предприемач, а ти не си. Разбираш, че собственичката на детското магазинче под блока се е сблъсквала и е запозната с повече проблеми и тяхното решение от теб. Докато си се развивал кариерно в избраната специалност, светът е развивал много различни и нови специалности, технологии, иновации. И ти си изостанал.
Лесно е:
Не случайно сте били на позициите, които сте напуснали. Достигнали сте дотук благодарение на инициативността си, отговорността, гъвкавото мислене и абсолютната работоспособност. Можете много и знаете много. След първоначалния шок от разнообразието и количеството непривични задачи вие ще започнете да ги отмятате една по една или десет по десет. Приятния бонус е, че задачите ще са изпълнени с изключително качество.
Бързо е:
Всъщност вие определяте темпото. Нещата ще се случват точно когато ги искате. Край на безкрайното чакане кога идеята ще се покатери по йерархичната стълбица, ще бъде обсъдена от съответните отдели и най-накрая задействана. Решавате и правите.
Интересно е:
В повечето случаи собствения бизнес предполага гъвкаво работно време. Това не означава, че работите по-малко, а просто, че можете да разпределяте ангажиментите си според собствените си приоритети. Които между другото вече са се променили. Това води до:
Свободен ум. Парадоксално е: въпреки, че мислите за регистрации на фирми, доставка на стоки и т.н. вашият ум за първи път от години е извън рамките, в които е работил до момента. Вероятно за това помага и досега с нови факти, хора и възможности. Това води до:
Много идеи. Почти всеки от познатите ми, които са започнали собствен бизнес се оплакват от нещо необичайно: липсата на време за да реализират всички нови идеи, които са им хрумнали. Докато работех като наемен служител си мислех, че не започвам бизнес, защото нямам конкретна идея. А сега имам идеи, но просто нямам времето да ги реализирам. Това води до:
Нови хора. Ще се запознаете с много нови хора. Ще оцените по различен начин много от познатите ви. Това води до:
Нов свят. Нови цветове, нови книги, нови преживявания.
Всичко това води до:
ПРАВИЛНИЯ баланс – РАБОТА – СЕМЕЙСТВО
Не, вие няма най-накрая да намерите баланса, защото според мен баланс между тези две неща не е възможен. Човек винаги избира едното и хвърля повече мисъл, енергия и мечти в него. Ако вашият избор е семейството и вие самия, като част от него – то сега ще имате възможността да му обърнете повече внимание.
Ще разберете, че 3 души, могат да вършат работата на 30.
Ще разберете, че 3 души, могат да постигат резултатите на 30.
Ще разберете, че сте в състояние да създадете бранд от нулата и то със съвсем скромен бюджет.
4 Comments
Браво,Мая! Чудесна статия! Припознавам себе си в нея!
Здравей Мария,
Присъединявам се към написаното от теб.
Наистина добре си успяла да опишеш чувствата и усещанията, които имаш непосредствено преди да вземеш решение за това да бъдеш предприемач.
Особено вярно е това заключение:
“След 11 години се оказа, че колкото по-нависоко се изкачваш по корпоративната стълбица, толкова по-малко решения вземаш и толкова по-голяма отговорност носиш за резултатите.
Оказа се, че в колкото по-голяма организация работиш, толкова повече се засилва вероятността от бюрократизиране и формализиране на работата и отношенията. И толкова по-малко значение имаш за нея.
Оказа се, че понякога уменията ти да комуникираш политически са по-важни от уменията, които си развивал до момента.”
Това е съвсем вярно и вместо да бъдеш ценена заради професионалната си експертиза, оценяват те по това колко умело съгласуваш интересите на отделните отдели, колеги, служители.
В един момент няма никакво значение какво правиш, по-важното е как го презентираш и репортваш и как успяваш да се нагодиш към силните на деня, в случаите които не си CEO, а мениджър на средно или висше ниво в определена компания.
В твоя случай може да се каже, че си добила ценен опит в организацията на г-н Мирчев, който е доста опитен инвеститор.
Поздрави и успех,
Минко
Поздравления за статията! Нямам какво друго да добавя
Мая, обаче, има 🙂 Очаквайте втората част на статията.