Мисия „Предприемач”: Как да изградим успешен бизнес?

Съветник на Кийосаки идва в България
02.10.2014
Куриерски неволи Made in BG
14.10.2014

Мисия „Предприемач”: Как да изградим успешен бизнес?

Както разбрахте от статията Мисия „Предприемач” – месец първи след като напуснах постоянната си работа се занимавах най-вече с планиране на бъдещата ми дейност и „рисуване” на процесите в нея. В тази статия ще ви разкажа какво правих през втория месец от живота ми като предприемач.

Когато се наливаха основите

Много бързо разбрах, че планирането на толкова мащабна дейност (поне такава е в главата ми) изисква много повече време, отколкото мислех в началото. Освен финансовия коучинг и обученията по лични финанси, през месец септември отделих много време за секцията „Бизнес книги” – как ще изглежда, какви книги ще представяме и как да е полезна на читателите. След тежкия подбор на автори, екипът е вече сформиран и първите ревюта на книги са готови. От срещата на живо, която направихме се родиха много нови идеи (включително и за пасивни доходи), които ще реализираме в бъдеще, надявам се.

Записванията за курса по лични финанси продължиха с пълна сила. Тъй като това е нова дейности, трябваше да решавам много трудности в движение. От сегашна гледна точка, една секция с отговори на най-често задаваните въпроси щеше да ми спести доста време от разговори по телефона и изпращане на имейли. Изграденото доверие през последните 3 години в мен и в SmartMoney.bg, ми помогна за успешния старт, още след обявяването на второто издание на „Какво не ни казва Кийосаки?”, но това не е достатъчно. Дори да продаваш най-добрия продукт, ако хората не знаят за него, си загубен.

Така скицирах основните моменти в рекламната кампания за курса. Започнахме с тийзър (реклама без да се казва името на продукта или на компанията) – „През октомври една легенда се завръща”, който събра доста почитатели. Ето част от рекламите:

Цената, Санчо, цената… 

На 1 септември обявихме курса и започнахме с усиленото му рекламиране в социалните мрежи и в сайта. Още в първите дни имаше хора, които се възползваха от цената за ранно записване. Като стана въпрос за цената, много мислих каква да е тя. Единият вариант е тя да е примиум цена. За курс, в който получавате 10 модула, 20 обучения, 3 работилници, 15 професионалисти от бранша за лектори, книга на Кийосаки (плюс още няколко изненади) една цена от 500 или 600 лева е напълно в реда на нещата, нали?

Ние, обаче, възприехме друг подход. Предложихме една напълно достъпна цена от 239 лева за ранно записване и 259 лева редовна цена. Целта ни е повече хора да имат възможност да се запишат и да подобрят качествено живота си. И не само техния, а и този на тяхното семейство и близки. А от това ще спечелим и ние в дългосрочен план – повече читатели и хора, които се записват за финансов коучинг и другите услуги, които ще предлагаме в бъдеще. По този начин участваме и във формирането на самия пазар на лични финансови консултации и обучения по управление на пари. Тук трябва да благодаря и на нашите спонсори от Карол и техните лектори, както и на издателство Анхира, които спомогнаха да можем да си позволим тази атрактивна цена. Идеята ми е в следващите издания на курса да предложим още по-добро качество на конкурентна цена.

Коя е твоят клиент? 

Един от най-важните моменти във всеки бизнес модел са клиентите. В първото издание на курса, както и сега за второто голяма част от участниците са физически лица. Те са главно два типа: ИТ специалисти и икономисти. Първите изкарват добри пари, но не могат (или нямат време) да ги управляват, а на вторите нещо им липсва, за да приложат това, което знаят на практика.

Една случка от миналата седмица ме накара сериозно да се замисля дали този подход е правилен. Във вторник бях на Mr. Negotiator със Саймън Хезълдейн. Когато влязох в залата, един час преди събитието, видях на близо ¼ от местата листа, на които пишеше „Банка ДСК”. Някой от банката беше дошъл преди мен и беше запазил места за колегите си. В почивките между отделните теми говорих с доста хора и се оказа, че има доста хора от Виваком, Каменица и други фирми. Този семинар беше част от програмата за обучение на техните служители.

Веднага си помислих, че най-добрите клиенти са тези, които не плащат сами за обучението си или по-скоро техните работодатели. Да, хора, които сами са инвестирали част от техния месечен доход, за да се образоват ще са доста по-мотивирани, но обгрижването на един клиент изисква доста по-малко усилия от 20 или 30, дори в чисто оперативен план. Това ме наведе на идеята да предложим обучения по лични финанси на корпоративни клиенти като част от социалната им програма или на финансови институции като по-пълно задоволяване на потребностите на техните клиенти.

Vorlagen и templates

Форлаген и темплейтс са две от любимите ми думи. Първата се използва главно от юристи, а втората – от всички останали. Означават едно и също – шаблони. Когато стартираш някаква дейност трябва да направиш много от тях. Така формираш корпоративната си идентичност – още една дума, взаимствана от големите компании и изключително важна, когато си поредния старт-ъп.

А такива шаблони трябват за много неща. Да започнем с нюзлетъра. Най-накрая, след почти 3 години, той е факт и всички, които са се абонирали получиха първия му брой на  септември. Желанието ми е той да излиза на две седмици и да включва всички интересни и полезни статии, както и събитията около SmartMoney.bg.

Следващото нещо, за което трябваше да направя образец, които да ползвам по-дълго време беше за материалите, свързани с отделните модули на курса. Направих за Модул №1 и след това ще ми е по-лесно да го трансформирам и за останалите части. Сега правя подобна форма и за самите презентации на курса, както и за нещата, свързани с финансовия коучинг.

Автоматизация, автоматизация, автоматизация 

Това се оказа най-трудната част и ще ви помоля за малко помощ, ако някой е достигнал до следващото ниво и ползва инструменти за автоматизация, които му спестяват време. Дотук съм автоматизирал изпращането на нюзлетъра от MailChimp, до някаква степен постовете във фейсбук и туитър, но за останалите неща се иска моята намеса, а искам това са се промени и свободното ми време да се увеличава. Знам, че това би се постигнало с някаква форма на онлайн обучения, но все още не съм намерил правилния начин и платформа за това. Имейл маркетинга също не мога да кажа, че е автоматизиран и на високо ниво. При него търся начин за автоматично изпращане на серия от имейли.

Горе-долу така премина втория месец от Мисия „Предприемач”. За мен, той беше много успешен, защото успях да се срещна с много качествени хора, да посетя няколко събития, да организирам Клуб на инвеститора (който, освен фейсбук група ще има и срещи на живо всеки месец, на които ще обсъждане в какво да инвестираме парите си), кампанията по записването за курса по лични финанси да премине успешно и гладко, и да се наслаждавам на целия този процес.

Не си мислете, че беше лесно. Отговорностите сега са много повече, но и удовлетворението, че си помогнал на някого или си променил поне малко света към по-добро, е по-голямо. Да, и в това да работиш по проект цяла година и накрая да се окаже, че вече няма нужда от него, има своето очарование, но не е за мен.

Стойне Василев
Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

2 Comments

  1. Здравейте, Стойне Василев!

    Адмирации за взетото решение да напуснете добре платената си работа и да се развивате в сферата на предприемачеството. Личи, че Вие имате стабилна основа от познания и умения, на която да стъпите и да изграждате своя онлайн бизнес.

    Най-важните предимства, които Интернет дава:
    – целевата аудитория да Ви намери сама, а чрез социалните мрежи да се постигне “вирусен ефект” и бързо нарастване на таргета;
    – възможността за сериозен процент автоматизация на дейностите.

    По отношение на последното, имам познанията и средства, които да Ви предложа, за да повишите ефективността на Вашата автоматизация.

    Оставам на Ваше разположение. Желая Ви успех, вярвам, че ще го постигнете!

  2. Здравейте, можете да разгледате https://ifttt.com/ ,който идеално се връзва с WordPress. Можете да автоматизирате профилите си в Twitter, Facebook, като освен профилите могат да се добавят и страници във фейсбук. За да публикувате в Google+ ще е необходимо да използвате HootSuite(направете търсене в гугъл IFTTT google+ и ще намерите материали как да се свържат). IFTTT предлага възможност за автоматизация на куп други сайтове и онлайн инструменти, при това FREE 🙂 Надявам се да съм бил полезен.

    Поздрави,
    Галин Стефанов

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.