От известно време обмислям да си сменя сегашната ми кола с нова и разглеждам различните алтернативи за това (в брой, на лизинг, дългосрочен наем или друг вариант). Аз съм финансово разумен човек и един от най-важните критерии за това решение са покупната цена, както и текущите разходи за поддръжката на един автомобил (в пари и време). В тази статия ще споделя резултатите от проучването, което направих и съм сигурен, че те ще изненадат много хора, както беше и при мен.
Започвам с цената на автомобила, което е най-големия разход. Аз харесвам по-големите автомобили (сегашната ми кола е комби) или градските SUV и кросоувър варианти. Когато имаш семейство с две деца ти се иска да има повече пространство, а по-големият багажник си е направо задължителен (особено с детска количка). Тези „екстри“ са много полезни и при пренасяне на разни неща. Дори само няколко пъти в годината да ти се наложи да събереш в колата мебели, сглобяем батут (да, и това) или пълен комплект от принадлежности за двуседмична почивка на морето, по-големите размери си струват.
Досега съм карал само на бензин/газ, но мога да избера и други варианти. Добра опция са хибридните и електрическите коли. Дизелът също си има предимства, особено що се отнася до разход на гориво. Хубавото е, че големите производители и техните вносители в България предлагат пълна гама от двигатели като мощност и тип на горивото, включително с фабрични уредби на газ или метан.
Автомобилите, които отговарят на моите предпочитания са от типа Skoda Karoq, Volkswagen T-Roc, Mazda CX-5, Kia Sportage и други от същия технически и ценови клас. Въпреки че базовите версии започват от около 40,000 лева, с добавянето на задължителни „екстри“, цените много бързо достигат 60,000 лева. Няма да навлизам в подробности при конфигурирането на нов автомобил, защото опциите са наистина безкрайни, а и всеки си има лични предпочитания за марка, модел, тип двигател, както и за допълнителните екстри в екстериора и интериора.
Това, което е характерно за всеки нов автомобил е голямата и бърза обезценка. Още с излизането си от автосалона, колата губи между 15% и 20% от цената си. Ако новата кола струва 60,000 лева, то аз ще загубя между 9 и 12 хиляди лева минимум само докато я паркирам пред вкъщи. През следващите години цената ще спада прогресивно и на 5-тата година, в най-добрия случай ще мога да я продам за 15 хиляди лева (най-много се обезценява след изтичането на фабричната гаранция). С две думи, аз ще съм загубил 45,000 лева за 5 години или по 9 хиляди лева на година (750 лева на месец).
Обезценката на колата е съществен разход, но той не е единствения. Започваме с регистрацията в КАТ. В повечето случаи тя е между 350 и 400 лева за нов автомобил и се прави еднократно.
Продължавам със застраховка „Гражданска отговорност“. По-малкият брой на ПТП-та през 2020 година свали малко цените, но за автомобилите в моята селекция, годишната премия е в размер на около 300 лева. Може да се избере и малко по-евтин вариант в някои застрахователни компании, но не го препоръчвам (всички си спомняме какво стана с ЗК „Олимпик“).
Следва застраховка „Пълно Каско“, която е задължителна за нови автомобили, според мен. Бърз преглед на офертите на застрахователните компании показва, че годишният разход за това перо ще е между 2,400 и 2,800 лева в зависимост от марката на автомобила (някои ги крадат повече), наличието на застраховка ГО в същата компания, начина на плащане и покритите рискове. Да приемем, че сме избрали най-изгодния вариант и месечната премия ще е в размер на 200 лева.
Като съвестни граждани трябва да си платим и данък за притежаваното МПС. В зависимост от екологичната категория и мощността на двигателя, годишният размер на данъка е между 180 и 200 лева. Да не забравяме и винетката, която ще ни струва само 97 лева на година. Като добавим и годишния преглед с цена от 50 лева, тези три разхода ще ни излязат около 30 лева на месец.
Има още един немалък разход, който се плаща на регулярна база и това са гумите. Ако приемем, че всеки комплект гуми (летни и зимни) ще се използва за 4 сезона (години), а цената на една гума от среден клас е около 200 лева, това означава, че ще имаме разход от 1,600 лева за 4 години или по 400 лева на година. Разбира се, в зависимост от изминатите километри, стила на каране и износването на грайферите, срокът на използване може да варира. В началото купувах по-евтини гуми и след втория сезон вече не ставаха за нищо.
Едно от най-досадните ми неща е смяната на гумите през пролетта и есента. Обикновено, чакам поне половин до един час, за да ми дойде реда и след това още 30 минути за самата смяна и баланса. Връщам се и отивам с колата на съпругата ми, за да повторя същото действие още веднъж. Разходите за демонтаж на старите и монтаж на новите гуми са около 50 лева (само преди 2 години плащах около 30 лева, но явно има голяма инфлация при тези услуги). Ние си имаме голямо мазе, но който си няма, трябва да плаща и около 100 лева на година за съхранение в хотел за гуми.
В перо „Гуми“ записвам 400 лева на година + 100 лева смяна + 100 лева хотел и това прави общо 600 лева или по 50 лева на месец.
Още не сме стигнали до ремонтите и горивото, а сметката набъбна доста. Преди това трябва да добавим и регулярната смяна на различните филтри и масла в автомобила. В зависимост от това къде и как шофираме, качеството на консумативите, както и от препоръките на производителя, това трябва да го правим на всеки 10,000 – 15,000 километра. Когато добавим профилактиката и смяна на други консумативи (като ремъци, накладки, чистачки, крушки и други) в автомобила, които не се покриват от фабричната гаранция и трябва да се правят задължително в оторизирания сервиз (където продуктите и труда са с по-висока цена) се получава около 600 лева на година или 50 лева на месец. След гаранционния период тези разходи могат да намалеят, ако ползваме друг сервиз, но аз не бих разчитал на гаражни майстори за 3-годишна кола.
Като изключим смяната на консумативи и обслужването на автомобила, през първите 3 години или 100,000 километра, не би трябвало да имаме разходи за ремонти и отстраняване на повреди (има и изключения, но това е тема на друг материал). Въпросът докога ще важи тази фабрична гаранция. През миналата година съм направил около 20,000 километра, но в предишните години те са били между 30,000 и 40,000 километра. За улеснение, ще приема, че през първите 3 години няма да плащам за сервиз (някои автомобили имат и 5-годишна гаранция, но в километри отново са 100 хиляди, като изключение е Kia с гаранция от 7 години или 150,000 километра).
Ще направя още едно допускане – ще притежавам автомобила 8 години (5 години след като изтече гаранцията), като реално периодът може и да е по-кратък или по-дълъг. Тук сметките ми са по-трудни, защото колата е на късмет (както жената или мъжът) и мога да имам проблеми още след като изтече гаранцията или само да сменям консумативи.
В оторизираните и добрите сервизи цената на час е между 80 и 100 лева, а резервните части изобщо не са евтини за нови автомобили. Застраховка КАСКО покрива външните удари и щети по колата, но при по-сериозен технически проблем, може ремонтът да ни струва и няколко хиляди лева и дори повече. Обикновено, аз си имам фонд „Ремонти“, който е между 5% и 10% от стойността на колата. За целите на калкулацията ще предвидя 200 лева на месец и ще стискам палци те да са достатъчни.
Ако всеки си направи сметка колко му струва да има автомобил, ще установи, че сумата изобщо не е малка. В моето изчисление няма да включвам разходи като ароматизатори, почистване в автомивки, течност за чистачки, разни джаджи и много други, защото те са еднакви и за нови, и за автомобили на старо.
Няма да добавям и горивото, защото сметката ще стане много сложна. Приел съм, че при новите коли разходът е малко по-нисък, но много зависи от това как се шофира (аз не съм от най-спокойните водачи), къде предимно ще използваме автомобила, каква е цената на горивата и много други фактори.
Ако все пак искаме да включим и горивото приемам, че средния разход е около 8 литра на 100 километра, а цената на литър дизел или бензин ще е 2 лева. Така при 30,000 километра на година, разходите на месец ще са: 2,400 литра на година х 2 лева = 4,800 лева или по 400 лева на месец. Като си гледам личния отчет за разходите, между 300 и 400 лева е средният ми разход за гориво.
Парите са си пари, но има още нещо, което обикновено не включваме при изчисляването на разходите за автомобила ни и това е времето, което отива за всички онези дейности по поддръжката на нашия мобилен дом. Само за смяната на гуми два пъти в годината ни отива един работен ден. Добавяме отиването до сервиз за обслужване и смяна на консумативи, завеждането на щета по КАСКО, годишен преглед, плащане на данъци и застраховки и други.
Колкото и да сме ефективни, поне 5 работни дни ни отиват на година за нашия автомобил. Ако получаваме 3,000 лева заплата, тези 40 часа ни струват 750 лева. Когато ги разпределим за година, това прави по 60 лева на месец минимум. На мен ми се е случвало по 2-3 пъти на месец да ходя в сервиза за различни дребни ремонти, смяна на крушки на стопове и други подобни неща, а това си е време, което мога да използвам доста по-ефективно. Ако имаме две коли, това са цели 10 работни дни на година.
За по-удобно си направих таблица, в която описах всички изброени разходи с тяхната стойност. Получи се 1,305 лева на месец или 15,650 лева на година. Ако прибавим горивото, сметката показва, че 1,705 лева на месец (20,450 лева на година) отиват в перо „Автомобил“. Ето как изглежда първоначалната цена, обезценката и стойността на автомобила след 5 години:
Покупна цена на автомобил | 60 000 |
Обезценка | 45 000 |
Цена след 5 години | 15 000 |
Всички разходи са включени в тази таблица:
Разход | Сума на месец | Сума на година | Сума за 5 години |
Обезценка | 750 | 9 000 | 45 000 |
Гражданска отговорност | 25 | 300 | 1 500 |
Каско | 200 | 2 400 | 12 000 |
Данъци | 30 | 350 | 1 750 |
Гуми | 50 | 600 | 3 000 |
Консумативи | 50 | 600 | 3 000 |
Ремонти | 200 | 2 400 | 12 000 |
Време | 60 | 720 | 3 600 |
Общо | 1 305 | 15 650 | 78 250 |
Гориво | 400 | 4 800 | 24 000 |
Общ разход | 1 705 | 20 450 | 102 250 |
Когато цифрите говорят, аз ги слушам. Много хора ми казват, че разходите им за личния автомобил са само 200-300 лева на месец (дори по-малко), но те забравят неща като обезценка, данъци, застраховки, консумативи, винетки, ремонти и много други. Аз смятам, че ще е полезно всеки сам да си направи подобна калкулация колко му струва да притежава една или две коли в семейството. Надявам се моите размисли и изчисления да са били полезни на всички, които обмислят да си вземат нова кола.
Ще си дам още малко време да помисля, но при всички тези разходи и първоначалната инвестиция (която не е изобщо малка), по-скоро ще се ориентирам към друга опция.
Очаквайте и следващата статия по темата, в която ще си говорим за колата като услуга и за новата икономика на споделянето, в която има неща, които си струва да имаш и такива, които просто трябва да наемеш.
В търсенето на автомобил ще ми помага екипът на Simpl, с който заедно ще работим по тази рубрика. Те са иновативна компания, която предлага много опции да шофираме чисто нова кола само срещу фиксирана месечна вноска. Нещо, което ме впечатли още в началото, беше личния асистент, който може да ни спести доста време. За него ще ви разкажа в някоя от следващите статии.
Избрах Simpl, защото и те като мен вярват, че изборът на автомобил трябва да е финансово разумен, както и да ни носи свобода и комфорт.
30 Comments
Здравейте, не знам някой друг толкова детайлно да си смята и времето 🙂 Аз сменям гуми с книга и си чета. В сервиз ходя с лаптопа, оставям трошката и си върша работста в кафето на сервиза и не отчита времето като загубено. Обезценяването, мисля, не е правилно калкулирано. Последните години цените на вторичния пазар са нагоре. 5, 6 годишна Mazda CX-5 за 15 000 лв няма, освен някоя с десен волан. Поне 10 000 оггоре добавете. Отделно, че нова кола не се купува на каталожна цена и реално не е 15% обезценяването. Хубава статия, както винаги. Поздрави,
Преди половин година си продадох колата и преминах към комбинация от ходене пеша, колело, такси, споделено пътуване и градски транспорт. Месечният ми разход за транспорт е около 40лв, а здравословните ползи в моят случай са видими 🙂 За пътуванията има рент-а-кар.
Стойне, мисля, че си забравил някои неща като автомивка/почистване и паркиране/гараж( данък и такса смет за него). Не всички живеем на места, където паркирането по улиците да е все още възможно…
Пропуснах икономията на време при пътуване с транспорт, защото бус лентите и метрото са доста по-бързи и няма необходимост от изнервящо кръжене в търсене на място за паркиране. 2лв е час “Синя зона” /рядко престоят ми е само час/ и 2,40лв е пътуването в двете посоки.
Калкулациите не са правилни;
1. Колата излиза с чисто нов комплект обикновенно летни гуми
2 ГТП се прави веднъж за първите 3 години след това се прави един път за още 2 години
3. Това с обезценките тотално не е вярно ( карам киа спортидж закупена 2018г април) в момента не виждам за под 40 000лв да се продава втора ръка такава
4. Обслужванията са м/у 160- 400лв ( има си каталог с плановите такива) това е за София е оторизираните сервизи в провинцията дори е по евтино.
5. Разходите за застраховки са леко завишени
П.С. От статията се разбира един вид че е лошо да си купиш от магазина. Аз лично за среден клас коли изобщо не смятам за правилно това което сте написали.
Поздрави за старанието, добре е оформено иначе.
Krasimir,
Не винаги успявам да чета или да работя, докато ми сменят гумите. Колкото до пазара на автомобили втора употреба, той се промени драстично през 2020 година. Сега имам няколко приятели, които не могат да си продадат колите, а са ги купили нови и са първи собственици.
Мария,
Аз също предпочитам да ходя пеша или да карам колело, а също и да ползвам градски транспорт (особено метро), но не винаги е възможно, особено, когато трябва да водя дъщеря ми на училище или малката на 1 годинка на лекар или нещо друго.
Александър,
Да, не съм ги смятал, но те наистина може да са сериозно перо от разхода.
Маноел,
Благодаря ти за добавките, ще ги взема предвид. Само за автомобилите втора употреба, не гледай цените в сайтовете за продажби, защото това са офертни цени и не се знае дали ще се продадат на тях.
Няма нищо лошо да си купиш от магазина. Аз просто търся за себе си най-подходящото решение, защото много хора изобщо не смятат какво дават за колите си. Още по-лошо е да си купиш 20-годишна кола и да стои непрекъснато в сервиза. Първата ми кола беше 14-годишно BMW, което непрекъснато беше в сервиза.
За това купуването на чисто нова кола е оправдано единствено ако е на фирма.. и минава изцяло като разход.
Разходите на 3-4-5 годишна са доста по – малки (по евтини застраховки и обслужване (в неофициалния сервиз).
Освен това обезценката вече също е значително по – ниска.
От цялата статия изводът е един -купете си кола на 5 години и ще сте спестили 45,000 лв обезценка скъпото каско скъпата подръжка в официални сервизи.
Янко и Петър,
Изводите всеки си ги прави за себе си, но това са цифрите. Има разминавания при различни автомобили и марки, съгласен съм, но важното е всеки да си направи такава сметка.
Относно децата и други подобни случаи: ползвам Спарк или такси. В нашият случай до училището /около него няма къде да се паркира/ е по-бързо с автобус. Но това са лични моменти. Като цяло, съм радостна, че логиката ми е подкрепена, защото редовно ми се налага да отговярм на въпроса: “Е, как е възможно да живееш без кола?” 🙂 Аз съм имала само нови коли среден клас и има някои разминавания в изчисленията според мен, но са пренебрежимо малки.
Здрасти, Стойне.
Бкагодарен съм за съветите, които съм получвал от теб, директно и индиректно и този път аз ще се опитам да ти помогна.
Относно изборът на автомобил – първо ясно трябва да се заяви кое е водещото – ниски разходи, комфорт, здравина, големина (Troc в никакъв случай не е широк сув), къде ще го караш и тн.
И когато решиш, кои са водещи, избираш и марката и модела.
Доколкото те познавам как разсъждаваш, добър избор за теб би бил Тойота – цената след 5 години ще е 50% или повече от първоначалната. Изключително здрава и непретенциозна, ако те влекат новите технологии – има страхотен хубрид.
Корейските марки също са good value for money.
Да, комфортът и удоволствието тук не са на висота, но пък имат други плюсове.
Относно лизинг или кеш – зависи кой какво прави с парите си – имам нов японски сув на лузинг и парите, които трябваше да дам кеш съм инвестирал и доходността, която постигам, ми плаща вноските по лизинга. Така хем парите са си при мен, хем плащането си върви.
Моята лична сметка е проста – колко пари ми губи един автомобил на година, като основното перо е обезценката.
Намерих и друго решение – започнах да гледам коли на 4-5 години с доказана история от реномирани марки (high end), които имат огромен вторичен пазар – и немски основно и японски. Какъв им е плюса – малката обезценка. Такъв автомобил губи от обезценка на година почти два пъти по-малко от новите, имаш страхотен комфорт и екстри. Кара се 3 години и се сменя, че обезценката се забързва след това. Да, има го риска, че е извън гаранция, но с подходящ избор се минимизира.
В доста държави в ЕС (тук цените на тези коли са високи) има dealerships на марките, доказани коли като поддръжка и пробег. Вече има и страхотни възможности дори за страни, като Канада и фирми, извършващи пълен сервиз до доставката пред дома.
Относно гумите – има ново поколение гуми на Мишлен – Cross climate, които са и летни и зимни и са страхотни. Няма смени, няма хотели, а цената им е като на обикновена премиум марка гума.
Здравейте,
Благодаря на Стойне за изчерпателната информация.
Направих една сметка за кола на старо, в моя случай (притежавана от 2 години), която може да видите на следния линк. Оказва се доста скъпо удоволствие.
https://drive.google.com/file/d/1Uf66_yUDkmy5Em2NAoi1gHHximG0Siof/view?usp=sharing
Разгледал съм 3 слуая, за 2, за 5 и за 8 години. Всеки случай е специфичен, например, на мен ми се наложи да направя някои доста скъпи ремонти, които се правят веднъж в живота на една кола. В таблицата има друг линк, където съм си водил отчет за ремонтите и поддръжката.
Поздрави!
Георги,
Винаги е някакъв компромис или комбинация от тези условия.
Благодаря ти много за съветите, оценявам го. Не съм разглеждал много японски и азиатски марки, защото досега съм карал само немски, като дори служебните ми коли са били такива.
Ивайло,
Благодаря ти сърдечно за това сравнение. Това беше идеята на моята статия – всеки да си сметне за себе си какво му струва (а не хейтърски коментари, че на някого му излиза по-евтино или не се обезценява толкова).
За желаещите (все пак) да купят нова кола бих препоръчала да се поинтересуват от немския пазар. Доколкото знам, не е невъзможно, има варианти с временна регистрация в Германия. Не съм разследвала въпроса, защото имах право на някои отстъпки и те ме устройваха. Аз живея в Белгия и мога да ви кажа, че моята кола, с всички екстри, а те не бяха никак малко, струваше по-евтино от реципрочния базов модел, предлаган в България. Плюс печелите сглобяване в западен завод, ако това има някакво значение. Но тук по телевизията имаше репортаж, според който в Германия цените бяха между 4500 и 9000 евро по-ниски, отколкото в Белгия, и немалко белгийци ходят да си купуват колите в Германия. Другото е, че поради коронакризата салонните готови модели останаха непродадени и в момента вървят с доста голяма отстъпка, без да са били в употреба – особено дизелите, които тук вече никой не иска.
Всички тези разходи малко или много си ги има, но има и други неща.
Примерно “спирачка” за това да си купя нов автомобил е липсата на гараж в натоварен столичен квартал. Поне гаражът няма да се обезцени, ако се намери.
Старата ми колица изкара 9 години, купих я газ/бензин за 4500лева. Не ме е оставяла на пътя. Поврежда се естествено. По дребните ремонти си правих сам.
За колата, с горивото, застраховките и данъците за това време съм дал общо 10-11 хиляди лева или по 1200 лева годишно.
Г-н Василев,
Предлагам да помислите за закупуване на електромобил било то нов или малко употребяван (тестови) до 15 Хил километра.
Всъщност голямо значение за толкова малко километри няма при електромобилите.
Кия Ниро би могла да Ви заинтересува по отношение на близостта и с комби или SUV.
Цената разбра се е по-висока, но отпадат много графи от разходите, които сте вписали в таблицата по-горе.
Съвсем скоро ще има и в България субсидии за електромобили, хибриди и плъгин хибриди, което значително ще намали цената на този сегмент.
Все още има и безплатни зарядни станции на магазини като Била, Кауфланд и Лидл и докато правите седмичните покупки, може да се възползвате от тази услуга.
Дори зареждането вкъщи на нощна тарифа би ви струвало няколко десетки левове месечно.
Освобождаване от синя и зелена зона също е доста сериозно отчетно перо в годишните разходи.
Разходите за обслужване са минимални на фона на колите с конвенционални двигатели.
Ползите за природата и нулеви емисии поставям не на последно място.
След като ми откраднаха 4 годишно Ауди А4 през далечната 2004г. и чаках ок. 2 години да ми го изплати застрахователя и то с отбив за овехтяване, преминах на коли само с десен волан, внос от UK, ok. 5-6 годишни, с пълна сервизна история, задължително под 100хил. км., покупна цена ок.10000 лв. Понеже карам над 50000 км. на година след 3-4 години като се зададе първия по-сериозен проблем / ремонт (1000 + лв.) просто ги продавам в автоморгата, когато аварират. Понеже са под 10 год. и частите им са все още скъпи, получавам 2 до 3 хил. лв. за тях. Няма главозамайващи обезценки, няма каско, няма зимни и летни гими, а само премиум всесезонни, няма скъпи ремонти, само просто обслужване (масла, филтри, свещи, спирачки), няма нерви, че пак са ме одрскали на някой паркинг. По тази схема съм се разделил вече с 3 коли, а в момента карам 2 други. Не причислявам автомобила към личните активи, за мен той е 100% текущ разход в момента на покупката.
Ех Стойне,
С нетърпение ще чакам да видя статии 2 и 3 защото знам какво ще пише там – че т.нар иновативна услуга на Simpl е много по-добрата алтернатива. Да ама не, както казваше бай Петко.
Попитай Асен и Ивайло колко клиенти имат за тези 3 и кусур години откакто започнаха. Аз ще ти отговоря. Много малко. И причината не е в компанията или бизнес модела. Причината е 1 в манталитета на българина и 2 в това, че сме бедни. Това работи (видял съм го с очите си) в Америка където колите са евтини, а спрямо доходите човек може да си позволи като плаща не повече от 10-15% от месечния си доход.
Няма да е новина за никой като кажем, че най-евтино излиза да нямаш кола и да ходиш пеша, както съветва вездесъщата ТКП.
Алтернатива е проекта на Иво Прокопиев – spark. Напиши статия и за тях – пак с “продуктово позициониране” но поне да има алтенатива и съпоставка.
И накрая: съгласен съм с повечето забележки в коментарите, че много от сметките ти са крайно неточни и “сухарски”. Ще обърна внимание само на едно: митът за колата с 15-20% по-евтина в момента на излизане от магазина. Това е най-голямата глупост която години наред се повтаря от хора които въобще на разбират за какво иде реч. За справка: виж как продават колите си приятелите ти ог Автоюнион. Мазда на 1-2 год. на цената почти на нова…
Изводи:
– имаш ли много пари изкарани лесно – карай Бентли, какво като на месец ще губиш по 10 бона. “кеф цена нема” казва българина.
– нямаш ли пари – и нова Дачия не ти трябва
– позваш такси или рент-а-кар при нужда и сметките ти излизат най-добре.
хайде със здраве, ще прегледам и другите ти статии в сайта
Г-н Аспарухов,
Благодаря Ви за коментара. Няма как да знаете какво ще напиша, защото още не съм го написал. Колкото до коя услуга е по-добра, досега за 10 години не съм си позволявал да го кажа или напиша, няма и сега да го направя. Всеки си избира за какво да си дава парите.
Както казвате, клишетата не вършат работа и Вие самият давате пример със Spark, които се наложиха и доста се ползват. Това, че българинът е беден не личи по автомобилите, които се карат. Всеки със заплата над 1,500 лева вече кара нова кола на лизинг или почти нова. За манталитета е отделна тема, но това че се ползваше Uber и сега Spark e показателно.
За обезценката също малко хора се замислят и смятат, че колата им струва толкова, за колкото са я купили. Да не гледаме офертни цени в сайтовете, а цените на реалните сделки. Няма как толкова бързо обезценяващ се актив да струва след 1 или 2 години същата цена като нов. Разбирам, че никой не иска да повярва в това и си мисли, че има богатство в гаража, но дори през 2020 година пазарът се промени и цените паднаха.
Купуваш си подбрана кола на 5-6-8 години и я караш докато те устройва, всички разходи за нова кола се редуцират, ще имаш евентуално повече разход за ремонти, но дори и да нямаш късмет с колата ще икономисаш поне 40 000лв. А с 40 000лв може да започнеш собствен бизнес, което е по-важно!!!
Няма да коментирам основната идея на темата, нито коректността на калкулациите – мисля, че всичко казано е самата истина. И че рядко оценяваме реалната стойност/разходи при покупка на автомобил.
Има друг аспект, който недоумявам. Говорейки за Simpl и техния модел (основно насочен към физическия оперативен лизинг), все още не разбирам как е възможно в една от най-бедните страни в Европа, чисто финансовата стойност на месечните вноски да е в пъти повече сравнено с по-развити страни в Европа (и много по-висока спрямо средните месечни доходи).
Пример: Volvo XC90 в Англия – средно 400 паунда месечна вноска (около 900лв). Simpl – 2500лв. Ами честно казано, нищо атрактивно не виждам в това да ми бъде калкулирана приблизително 80% от цялата стойност на автомобила. Вместо да е примерно 20%-30% след което Simpl да си оперира с автомобилите на вторичния маркет.
Не знам по-висок риск ли се включва, но ще ми е интересно да чуя тяхното мнение по този въпрос.
*Корекция по предния ми коментар – сравняваме двете опции без никакви допълнителни разходи за застраховки и т.н. 900лв срещу 1880лв в Simpl. Разликата отново е двойна.
И аз не съм съгласен за цената на вторичният пазар. Тя е функция на километрите и годините, но няма как да е такава обезценката.
И за да сме по статията – аз си смятам цената на изминат километър. Взех автомобил на 4 години с оставаща една година гаранция за 35к. С горивото, данъци и други разходи, до тук цената ми е около 2 лева на километър. По-скъпо от такси, но имам транспорт по всяко време.
Това с ходенето пеша и градски транспорт е несериозно за хора със семейства. Спарк и таксита съществуват, но не са нещо, на което можеш да разчиташ.
Благодаря за написаното. Имам си автомобил от 2010 година, който тогава закупих като нов. Направо се отказах да го сменям отново с нов – защото сега годишно разходите ми за тази кола са само около 3000 лв. Поздрави
Много добра статия!
И аз съм правил подобни сметки, но ми харесва как Стойне ги е систематизирал-голямата картина без да изпада в излишна детайлност. Поздравления за поредната добра статия!
В тази връзка ми е интересно да направим съпоставка как би изглеждала сметката, ако вземем “нов” след гаранционен автомобил. Например 5г. При него обезценката ще е по-малка, но пък вероятно ще нарастване делът на ремонтите и загубата на лично време…
Всъщност, това е дискутиран въпрос – нов или 5г автомобил да си купя…?!