Днес съм ви подготвил една изненада. Тази статия е от Борис Христов и екипа на 356labs, които са създали презентациите за първичното публично предлагане на акции от Градус АД. Както знаете, резултатът беше впечатляващ и сега ще научите 5 урока за ефективни и работещи презентации от второто по-големина IPO в България, когато търсим финансиране за нашите идеи. Ето и самият материал:
Всяка презентация, която изнасяте е критична! Една от причините за това е, защото всеки път когато презентирате, вие всъщност заставате с името и репутацията си зад тази презентация. Нещо повече, потенциалните ползи, но и загуби, които можете да си донесете от една успешна или в този ред на мисли, неефективна презентация понякога са даже трудно измерими в началото.
Има обаче презентации, които са с изключителна критичност. Такава е и тази, от която ще се учим в тази статия – презентацията от публичното предлагане на Gradus преди буквално седмици, която приключи с набрани 82 млн. лева или казано по друг начин – най-голямото IPO в България за последните 10 години и второто най – голямо след това на Първа Инвестиционна Банка (Fibank) през 2007 година, когато те успяха да наберат 107 млн. лева.
Нашият екип имаше удоволствието и привилегията да бъде поканен да работи по този презентационен проект и в следващите редове ще ви споделя няколко от нещата, които всеки един от вас може да направи за всяка ваша презентация, които ще видите приложени и на най-високия етаж – този за презентация за IPO. Да започваме!
Един от дизайн уроците, който можете да вземете от файловете, които подготвихме за Gradus, е че когато става дума за документ, който ще бъде изпратен по мейл, можете да използвате пропорцията 4:3 в PowerPoint (Deisgn -> Slide Size). Когато обаче говорим за презентацията на живо, там автоматично трябва да мислите в 16:9 пропорции (картинката в дясно). Това е стандартът, който всички очакват да видят.
Загледайте се – всичко около вас е вече в широкоформатен вариант – телефона ви, телевизора, монитора в офиса и т.н. Нещо повече, вероятно ще видите, а може би вие самите сте от хората, които виждайки презентатор да използва слайдове във формат 4:3, имате негативни асоциации с качеството на тази сесия. Не искате каквато и да било негативна емоция в публиката си още в самото начало! Особено повреме на IPO презентация, която се изнася веднъж и имате само един шанс да грабнете интереса на медиите и инвеститорите!
Още нещо! Когато презентацията се изпраща по мейл, вас ви няма да я презентирате пред човека или групата хора, която ще я отворят. Това означава, че нивото на детайл в самия файл трябва да е по-голямо и можете да си позволите повече текст. В жива презентация това не е добра идея – слайдовете трябва да са много прости и изчистени, защото основния фокус трябва да сте вие – презентаторът. Ето разлика от презентациите на Gradus в двата варианта – мейл и live.
Абсолютно всеки детайл има значение! Във всяка ваша презентация, всичко трябва да бъде направено и изпипано до последния пиксел. Да, не сте дизайнер, но няма нужда да бъдете, за да подсигурите, че всичко е подравнено правилно, че всеки елемент „диша“ свободно (т.е. има свободно пространство около него от всичките му страни) и т.н. Когато говорим за детайли е важно да мислим и до какво ниво на детайл трябва да включим в презентацията ни, за да сме сигурни, че публиката ни ще разбере посланието ни без никакво усилие. Вижте примера долу. Един елемент липсва на лявата снимка.
Да, липсва оста по х, която показва годините. Това би ли затруднило публиката ни? В нашия случай категорично да. Ето защо е част от финалната версия на документа. За сметка на това, обаче, виждате, че на тази графика няма нищо друго, което пречи на това да я разберете. Няма допълнителни заглавия, няма т.нар. grid-ве (правите сиви линии, които Excel и PowerPoint ви генерират почти винаги автоматично) и т.н. Отново – когато правите презентация, всеки детайл има значение! И разглеждайки този пример…
Горния пример е игра на детайли, но можеше да бъде нещо, което просто сме пропуснали в процеса на работа. Това е недопустимо! Грешки от такъв калибър са буквално немислими особено в ситуация като тази. Винаги проверявайте презентациите си по няколко пъти. Ако трябва я пратете и на познат, приятел или колега. Нека и те да я прегледат. Колкото по – критична е презентацията, толкова по – важно е всичко да бъде проверено и в крайна сметка коректно. Не правете компромиси с това. Дребна грешка може да преобърне цялото ви представяне. Не си заслужава…
В презентациите факторът „доверие“ е едно от най-критичните неща. Какво значи това? За да накарате някого да направи това, което вие искате от него и така да постигнете целта на презентацията си, този човек или тази публика трябва да ви вярва. Ако те нямат доверие във вас, няма значение какво им казвате или показвате.
Когато се визуализират данни, изследвания и подобни, данните трябва да имат източник – или на самия слайд, или да бъде казан от вас повреме на презентацията ви ако тя е на живо. На горната снимка можете да видите кой е одитирал данните, за да се потвърди, че те са коректни и как тази информация всъщност фигурира на самия слайд. Тук можете да „счупите“ и едно от правилата на дизайна на слайдовете – всичко да е изключително семпло и визуално. Информацията за източника на данните може да бъде с дребен шрифт. Причината за това е, че тя не е основния фокус на слайда, но все пак трябва да фигурира.
Много често, когато се показват графики с данни, заглавието на тези графики е „Резултати Q3“ или „Разпределение на бюджета по ТВ канали“ или подобни. Това заглавие би било ефективно ако, както в левия пример, имате пояснение какво точно ви казват тези графики. В противен случай не е фатално, но не е и оптимално. В жива презентация искате публиката да „сканира“ слайда възможно най – бързо и да си върне вниманието към вас като презентатор.
В такава ситуация се използва трик – вместо заглавие като горните се поставя и пише извода от графиката. По този начин публиката изчита заглавието, разбира го и след това поглежда визуализацията, която подкрепя заглавието. По този начин за минимално време публиката ви разбира числата и си връща вниманието към вас. Тук отново „чупите“ правило в дизайна на слайдове, защото можете да си позволите заглавието на всяка графика да е буквално цяло изречение. Нещо, което не бихте искали в слайдовете си без основателна причина.
Пет съвета от презентация или по-точно презентации, които наистина постигнаха целта си. Разбира се, тези пет трика, които научихте са само частица от цялото, защото когато говорим за презентации с такава критичност (а и не само), за да бъдат те успешни, нещата, които трябва да бъдат направени и съобразени са буквално стотици. Така или иначе това са пет съвета, които ви съветваме наистина да приложите следващия път, когато подготвяте вашите презентации, защото знаем и ви гарантираме, че те ще ви помогнат презентациите ви да бъдат на още по – високо ниво!
Успех!
2 Comments
Браво Бобка. Само напред и нагоре 😉
Благодарности! 🙂