Какво си струва да притежаваш и какво не?

Как да се възползваме от новата икономика на споделянето
17.05.2021

Какво си струва да притежаваш и какво не?

Всеки ден виждам хора, които са роби на вещите си. Вместо те да ги притежават, вещите притежават тях, защото всяка една от тях иска пари и време за поддръжка, а в някои случаи покупната цена е едно малко състояние. Светът се променя и все повече компании променят бизнес модела си – от продажби към абонамент с месечни вноски. В тази статия ще си говорим за нещата, които си струва да притежаваш и за тези, които по-добре да ги наемеш.

Като стана въпрос за вещите и грижите за тях, личният ми фаворит е един съсед, който си купи доста скъпа кола, която кара само за 2-3 часа през уикенда. През останалото време се грижи за нея – чисти я от снега, минава купето с прахосмукачка, забърсва летите джанти и други подобни действия. Знам всичко това, защото колата му е точно под прозореца на домашния ми офис.

Преди време осъзнах, че аз съм в същото положение като съседа и се почувствах като герой от историята „Присмял се хърбел на щърбел“. През миналата година колата ми почти не е излизала от гаража, а тази я карам много рядко. В същото време разходите си вървят, както ти разказах в тази статия.

Какво си струва да притежаваш и какво не?

Тази история ме накара да се замисля кои неща си струва да се купят и да се притежават и кои е по-добре да вземем под наем (ако е възможно, разбира се).

Дом

Живял съм няколко години под наем, докато бях по-млад, и ми се струваше забавно. Определено имаше доста предимства пред това да си купиш апартамент или къща. Въпреки че аз и моето семейство се стремим към географска свобода (да може да работим от всяко кътче на България или на света), има неща, които все още създават у мен привързаност. Едно от тези неща е домът ми. Когато живях под наем, така и не се научих да казвам, че се прибирам „вкъщи“, а жилищата бяха просто „квартири“ за временно ползване.

Домът ми и мебелите вкъщи не са неща, които бих наел. Разбира се, това е мое разбиране за нещата и се базира на възпитанието и ценностите, които съм получил. Да живееш с други хора (в студентските ми години) или с хазяи след това, си имаше добрите моменти, но когато си семеен с деца предпочитам да си имаме собствен дом, а не да се местим от квартира на квартира или собствениците да идват без предупреждение, за да „видят какво става“.

Въпреки всичко казано, аз нямам толкова голям сантимент към дома ми, че да не мога да го продам и да го оставя на децата ми в наследство. Ако решим да се преместим, ще го продадем, както направихме със стария ни апартамент.

Кемпери, лодки и яхти

Освен ако не ползваме тези превозни средства често и живеем на път или в морето, по-добре да се наемат само за периода, за който ще са ни нужни. Дори да използваме кемпер по няколко седмици в годината, пак от финансова гледна точка е по-изгодно да не го притежаваме и да плащаме всички съпътстващи разходи за поддръжка и съхранение.

Личен автомобил

За притежаването или наемането на описаните в предишните точки вещи имам яснота и съм формирал мнението си. За личният автомобил обаче все още имам известни колебания и искам да помисля още малко, преди да взема информирано решение. Да започнем от там, че има силна емоционална връзка между един мъж и неговата кола (през последните години доста жени също създадоха такива взаимоотношения с автомобилите си). Като деца си представяхме каква кола ще караме когато пораснем и събирахме картинки с най-бързите коли на земята.

Като възрастни разбрахме, че колата дава и някакъв социален статус в обществото, а освен това е израз на индивидуалността на нейния собственик. За едни големия SUV автомобил дава самочувствие, а за други малката градска кола дава предимство при паркирането и в градския трафик. За трети сигурността е на първо място, а за четвърти електрическата кола е техния начин да имат изживявания от бъдещето в настоящето.

За мен, колата е средство за придвижване и трябва да осигурява нужния комфорт и пространство. Последните неща са важни, защото имаме две деца и когато сме на дълъг път или отиваме на почивка, имаме нужда от повече място, за да може да съберем всичко необходимо за престоя.

Досега винаги съм притежавал личните ми автомобили и не съм ги купувал нови. Сега съм в процес на анализиране на различни опции като лизинг, наем, с кредит или плащане в брой. Имаше период, в който обмислях опцията да ползвам таксита или коли за краткосрочен наем, но го отхвърлих заради неудобствата. Колкото и да ми харесва градския транспорт и особено метрото, има ситуации, в които той няма да ни свърши работа.

Това ме накара да потърся варианти със закупуване или дългосрочно наемане (лизинг) на нов (или в гаранция) автомобил. Като счетоводител по образование, освен финансовата част, аз обичам преди всяка важно решение да взема един бял лист, да сложа една вертикална линия по средата и в лявата част да запиша предимствата, а в дясната – недостатъците на едно или друго решение.

Ето как изглежда този лист в електронен вариант:

Покупка на нова кола

Предимства

– Аз избирам къде и как де се поддържа. Всъщност, това не е точно така, защото в гаранция вносителят избира в кой сервиз да се поддържа и какви консумативи да се използват.

– Разходите за поддръжка ще намалеят след няколко години. Ако карам колата за по-дълъг период от време, разходите за застраховки и консумативи ще намаляват, но ще се увеличават ремонтите. Ако се стигне до подмяна на скъпа част (казват, че това било на късмет), сметката съвсем няма да излезе.

Недостатъци

– Голяма първоначална инвестиция. За да си купя кола от желаните марки и модели, заедно с екстрите ще ми излезе поне 50,000 лева. Като инвеститор веднага си представям как тези пари при 10% средногодишна доходност за 10 години ще станат близо 130,000 лева, а ако си купя кола, тя след този период тя няма да струва почти нищо. Имаше доста спорове след предишната статия от рубриката колко точно се обезценява една нова кола и много хора си мислят, че могат да продадат автомобила си след години на почти същата цена, но истината е, че колата (заедно с техниката) е един от най-бързо губещите стойността си неща.

– Липса на гъвкавост. Ако реша след 2-3 години да я продам, ще загубя от обезценката, а освен това ще има разходи и по продажбата и покупката на друг автомобил. Може би, все още не сме достигнали до този етап у нас, но изследванията показват, че бъдещето е на т.нар. CaaS (Car-as-a-Service), т.е. автомобилите да се използват като услуги.

За да стане по-ясно, ще ти дам един пример. В миналото си купувахме (или си сваляхме незаконно) различни софтуери. Те пристигаха на дискове и ние ги инсталирахме. Проблемът беше, че компанията пускаше нова версия на продукта и ако искахме да имаме „всички екстри“, трябваше да дадем немалко пари за да си я купим. Сега същите тези програми имат месечен абонамент и ползвам най-новите версии срещу малка месечна сума, като имам най-новата версия. Освен това, ако не ми върши работа, веднага мога да се откажа и да се абонирам за друг софтуер.

Дългосрочен наем или лизинг

Предимства

– Малка първоначална инвестиция. Има възможност да се избере малко първоначално плащане (а при дългосрочния наем, това е само една месечна вноска). Това не ми „затваря“ голяма сума и мога да я използвам за други неща, които ще ми донесат по-висока възвращаемост.

Всичко е включено в цената. Много често компаниите предлагат цялостна услуга, която включва пълното обслужване на автомобила като смяна на гуми, смяна на масло, гаранционни и извънгаранционна поддръжка, завеждане на щети, плащане на винетки, данъци, а някои от тях дори имат личен асистент, който е на наше разположение при всеки възникнал казус с колата. Някои фирми имат и възможност за заместващ автомобил, което е чудесно.

– Може да сменяме колата по-често и винаги да караме нова. Тази гъвкавост за мен е голям плюс. Всъщност, оттам тръгна и търсенето на алтернатива през миналата година. Идеята е, че ако ни трябва по-голяма кола, взимаме такава, но ако искаме след това да ползваме по-малка градска кола, изборът е наш. Да, винаги има опция да продаваме предишните си коли и да купуваме нови, но някой път това е занимание, което отнема време и получаваме по-ниска цена от исканата.

Завиждам благородно на двама приятели, които имат възможността да „сменят“ колите през няколко дни. Единият работи в компания вносител на известна марка автомобили, а другият има автокъща. Аз не искам всяка седмица да съм с различна кола, но на 1-2 години мисля, че е разумно.

Недостатъци

– Колата не е твоя. Веднага правя аналогията с това, че когато живееш под наем, не може да преустройваш жилището (освен, ако собственикът не ти разреши), но при автомобилите не знам каква точно е разликата да собствена или под наем. Аз не съм човек, който ще тръгне да прави тунинг или нещо подобно. Сега се сещам, че фирмите имат ограничение за месечен пробег, но доколкото знам това може да се предоговори и той да се увеличи (срещу малко по-високо месечно плащане).

– Плаща се печалбата на фирмата, която предоставя услугата. Аз съм икономист и знам, че всеки бизнес работи, за да се издържа и за да генерира печалба. Много хора си мислят, че фирмите трябва да са благотворителни дружества и да работят на себестойност. Това е някаква останала от миналото теза, която няма място през 21 век.

Ако говорим за услуга като отдаване под наем на автомобили, в месечната вноска е включена и печалбата на фирмата, но от друга страна, когато същата тази компания има сключени договори със застрахователни компании, сервизи, официални вносители и им генерира голям оборот от много коли, получава немалки отстъпки за това. Аз не мога да ги получа, защото имам само една кола.

Това е същото като да кажеш, че е по-евтино сам да си ремонтираш жилището, отколкото да го прави фирма. Сигурно е така, но никой не смята загубеното време, качеството и това, че майсторите купуват материалите на по-ниски цени, заради обема, който правят на строителните магазини.

За финал

Все още много хора предпочитат да притежават дадена вещ, вместо да я наемат. И двете форми на ползване си имат своите предимства и недостатъци, но бъдещето определено принадлежи на превръщането на много активи в услуги, за които заплащаме месечни суми и всичко е включено в цената. За колите това бъдеще ще дойде по-скоро, отколкото сме очаквали, защото и самите автопроизводители работят в тази посока.

Тази рубрика се осъществява с партньорството на Simpl. Тя е насочена към хората като мен, които искат да шофират нов автомобил и разглеждат различните опции за това.

Нещо, което ме впечатли още в началото, беше че мога да си избера каквато си искам марка и модел автомобил, а те ще я купят за мен. За тази опция ще ти разкажа в някоя от следващите статии.

Стойне Василев
Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.