Как да се подготвим за работа като фрийлансъри

Как да печелим пари с … презентации?
13.08.2013
Как да стана богат?
21.08.2013

Как да се подготвим за работа като фрийлансъри

Както с всяко начинание, подготовката и проучването на информацията е важна стъпка от процеса на започване на “фрийланс кариера”. Макар да има много информация за фрийланс на английски – като започнете от сайтовете с фрийланс обяви и техните блогове та чак до простото търсене “freelance blogs” в Google, днес ще споделя няколко полезни източника на информация за фрийланс на български. Ще си позволя също да препоръчам и няколко програми (приложения), които биха ви влезли в употреба като фрийлансър.

Блогът Freelance Tips

Това е моят блог за фрийланс и по егоистични причини го слагам на първо място 😛 Това естествено не значи, че е по-добър от останалите източници на информация. В този блог ще намерите практическа информация и съвети както за фрийлансъри, така и за клиенти. В статиите споделям личен опит от работата си като фрийлансър с чуждестранни клиенти и/или чрез международни сайтове с фрийланс обяви.

Блогът Свободна Практика

Това е блогът на Иванка Могилска. Тя е фрийлансър-създател на съдържание. Тя също споделя практическа информация и съвети от личен опит и собствената си свободна практика. Особеното и различното при нея е, че тя работи изключително на български пазар с български клиенти. Така че нейният блог покрива национално-културните особености на родните клиенти. Макар въпросите на фрийланса да са принципни и често общовалидни, има своите специфики и блогът Свободна Практика ще ви помогне да успеете и на български пазар, а не “по принцип”.

Форумът на фрийлансърите в България

Както става ясно, това е форум за фрийланс, където фрийлансъри (предимно) и клиенти се събират да обсъждат различни аспекти от фрийланс живота. Тук можете да намерите много полезна информация за фрийланса, но което е по-важно – можете активно на комуникирате с други фрийлансъри и с клиенти – да почерпите опит, да зададете специфични въпроси и по-опитни фрийлансъри да споделят личния си опит и съвети, а един ден – и вие да помагате с лични впечатления на още по-нови фрийлансъри 😉

PayPal и Skrill

Може би вече знаете за тези системи за онлайн разплащане, но аз да кажа. PayPal и Skrill са основните и най-удобните начини за България да теглите своите пари от международни сайтове за фрийланс по своите сметки в наши банки. Аз препоръчвам да се регистрирате и в давата сайта като единия да ползвате активно, а другият да използвате като back-up вариант в случай, че системата на първия е счупена по някаква случайност за някакъв период от време.

Разбира се, ще ви трябва и дебитна и/или кредитна карта. Ако се спрете на дебитна, уверете се, че е Visa карта, за да можете да я използвате в сайтовете за онлайн разплащане. Прочетете помощните секции в PayPal и Skrill относно изискванията им за вид карта, процедури по доказване на самоличност, получаване на плащания, и т.н. Макар подобни, двата сайта си имат своите особености и техните FAQ секции са най-добрият източник на инструкции.

Skype, Yahoo messenger, Google hangouts, и други

По мои впечатления, Skype си остава най-предпочитания метод за онлайн комуникация между фрийлансъри и клиенти, но няма да ви навреди да се подготвите и с другите варианти. Ако изберете да се развивате като фрийлансъри на международния пазар, онлайн комуникацията е единственият начин да поддържате връзка с клиентите си преди започване на работа, по време на работа или след приключване на проект. Препоръчвам да имате и слушалки с микрофон за по-добро качество на звука, а не да използвате примерно вградените колонки и микрофон на лаптопа си. Тези неща правят впечатление 😉

Софтуер за управление на времето

Като фрийлансъри вие и единствено вие сте отговорни да вършите работата си в срок. Ако работите с няколко клиента едновременно, в един момент може да стане объркващо кой какво кога иска да види и кога е крайният срок за коя задача. Затова някаква програма за управление на времето си е направо задължителна. Може да е нещо просто като Google Calendar (my all time favorite!!!), а за по-взискателните – има куп to-do приложения като remember the milk, sticky notes, team maker, та чак до тактики като Помодоро. С други думи, няма да ви казвам какво да използвате за упревление на времето си, но бих ви посъветвала да поразучите наличните приложения и програми и да запонете да използвате някои от тях още преди времето да ви е притиснало.

Project Management Tools

Това е задължително, ако се занимавате с управление на проекти, но дори и да сте “обикновен фрийлансър”, когото наемат да свърши дадена работа, а не да управлява проекти и екипи, познаването на основни project management tools може да ви е от полза. Честа практика е, особено на международен пазар, да се сформират виртуални екипи и тези екипи почти винаги използват такива платформи, за да координират работата си по света. Някои платформи за управление на проекти, които аз съм ползвала и ви препоръчвам да се запознаете с тях “за обща култура”, са Basecamp, SmartSheets, Unfuddle, TeamBox, Asana… Ако не друго, познаването на такива платформи ще ви помогне да организирате собствената си работа по-добре и да бъдете готови да работите с екип, който вече използва някаква подобна програма.

Специфични за професията програми

Сигурна съм, че за всяка професия си има специфични програми, с които е добре да се запознаете. С течение на времето ще откриете какви програми и приложения са нужни за вашата професия – моят съвет е да не игнорирате такива възможности, а напротив – да търсите програми, които биха обогатили професионалния ви опит и биха подобрили ефективността ви като член на виртуален екип.

За да дам пример, ще поговоря за една фукнция в Word, която аз често ползвам. Ако сте създатели на съдържание и използвате Word, запознайте се с Word Tracking Tool, което е част от Word. Тази функция позволява на повече от един човек да работят върху един и същ документ като оставят следа кой какво е променил, коментари защо дадена промяна е направена, и т.н. Познанието на тази функция на Word ще ви помогне да се сработите с други създатели на съдържание и редактори, когато сте част от екип и много хора работят върху един и същ файл.

Надявам се статията да ви е била полезна – очаквам коментарите ви по темата за подготовката на фрийлансъра!

Диана Маринова
Диана Маринова
Диана е фрийланс маркетинг консултант и е един от първите блогъри в България, които започва да разпространява безплатно ифнормация за фрийланса не само като работа, но и като начин на живот.

6 Comments

  1. Мария каза:

    Статията ми хареса много, разбира се стилът на Диана е винаги интересен за четене, като в същото време научаваш много нови неща. С интерес следя твоя блог и твоите публикации. Успех и занапред и продължавай да си все така позитивна и да носиш настроение наред с опита, който предаваш!

  2. Диана каза:

    Чак сега виждам новия коментар тук – извинявам се за забавянето. Благодаря ти, Мария, за обратната връзка и положителните отзиви! Раадвам се, че четеш моя блог както и този на Тони – надявам се и двата блога занапред да ти помагат 😀

  3. А защо в статията не се споменава нищо за българският freelance сайт – http://www.freelance.bg?

  4. Васил Нейчев каза:

    Здравейте Диана!
    Имам въпрос към Вас. Казвам се Васил Н.
    Регистрацията в PayPal с Персонална сметка ли да си направя или бизнес сметка?
    Ще мога ли да си получавам парите с Персонална сметка или само през Бизнес сметка?
    Моля за Ви отговор и разяснение!
    Поздрави!
    С уважение
    Васил

  5. Yuki каза:

    И аз не видях сайта http://www.freelance.bg А може да се каже, че той е “Първият”, който би трябвало да бъде споменат при такава тема.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.