Както с всяко начинание, подготовката и проучването на информацията е важна стъпка от процеса на започване на “фрийланс кариера”. Макар да има много информация за фрийланс на английски – като започнете от сайтовете с фрийланс обяви и техните блогове та чак до простото търсене “freelance blogs” в Google, днес ще споделя няколко полезни източника на информация за фрийланс на български. Ще си позволя също да препоръчам и няколко програми (приложения), които биха ви влезли в употреба като фрийлансър.
Това е моят блог за фрийланс и по егоистични причини го слагам на първо място 😛 Това естествено не значи, че е по-добър от останалите източници на информация. В този блог ще намерите практическа информация и съвети както за фрийлансъри, така и за клиенти. В статиите споделям личен опит от работата си като фрийлансър с чуждестранни клиенти и/или чрез международни сайтове с фрийланс обяви.
Това е блогът на Иванка Могилска. Тя е фрийлансър-създател на съдържание. Тя също споделя практическа информация и съвети от личен опит и собствената си свободна практика. Особеното и различното при нея е, че тя работи изключително на български пазар с български клиенти. Така че нейният блог покрива национално-културните особености на родните клиенти. Макар въпросите на фрийланса да са принципни и често общовалидни, има своите специфики и блогът Свободна Практика ще ви помогне да успеете и на български пазар, а не “по принцип”.
Както става ясно, това е форум за фрийланс, където фрийлансъри (предимно) и клиенти се събират да обсъждат различни аспекти от фрийланс живота. Тук можете да намерите много полезна информация за фрийланса, но което е по-важно – можете активно на комуникирате с други фрийлансъри и с клиенти – да почерпите опит, да зададете специфични въпроси и по-опитни фрийлансъри да споделят личния си опит и съвети, а един ден – и вие да помагате с лични впечатления на още по-нови фрийлансъри 😉
Може би вече знаете за тези системи за онлайн разплащане, но аз да кажа. PayPal и Skrill са основните и най-удобните начини за България да теглите своите пари от международни сайтове за фрийланс по своите сметки в наши банки. Аз препоръчвам да се регистрирате и в давата сайта като единия да ползвате активно, а другият да използвате като back-up вариант в случай, че системата на първия е счупена по някаква случайност за някакъв период от време.
Разбира се, ще ви трябва и дебитна и/или кредитна карта. Ако се спрете на дебитна, уверете се, че е Visa карта, за да можете да я използвате в сайтовете за онлайн разплащане. Прочетете помощните секции в PayPal и Skrill относно изискванията им за вид карта, процедури по доказване на самоличност, получаване на плащания, и т.н. Макар подобни, двата сайта си имат своите особености и техните FAQ секции са най-добрият източник на инструкции.
По мои впечатления, Skype си остава най-предпочитания метод за онлайн комуникация между фрийлансъри и клиенти, но няма да ви навреди да се подготвите и с другите варианти. Ако изберете да се развивате като фрийлансъри на международния пазар, онлайн комуникацията е единственият начин да поддържате връзка с клиентите си преди започване на работа, по време на работа или след приключване на проект. Препоръчвам да имате и слушалки с микрофон за по-добро качество на звука, а не да използвате примерно вградените колонки и микрофон на лаптопа си. Тези неща правят впечатление 😉
Като фрийлансъри вие и единствено вие сте отговорни да вършите работата си в срок. Ако работите с няколко клиента едновременно, в един момент може да стане объркващо кой какво кога иска да види и кога е крайният срок за коя задача. Затова някаква програма за управление на времето си е направо задължителна. Може да е нещо просто като Google Calendar (my all time favorite!!!), а за по-взискателните – има куп to-do приложения като remember the milk, sticky notes, team maker, та чак до тактики като Помодоро. С други думи, няма да ви казвам какво да използвате за упревление на времето си, но бих ви посъветвала да поразучите наличните приложения и програми и да запонете да използвате някои от тях още преди времето да ви е притиснало.
Това е задължително, ако се занимавате с управление на проекти, но дори и да сте “обикновен фрийлансър”, когото наемат да свърши дадена работа, а не да управлява проекти и екипи, познаването на основни project management tools може да ви е от полза. Честа практика е, особено на международен пазар, да се сформират виртуални екипи и тези екипи почти винаги използват такива платформи, за да координират работата си по света. Някои платформи за управление на проекти, които аз съм ползвала и ви препоръчвам да се запознаете с тях “за обща култура”, са Basecamp, SmartSheets, Unfuddle, TeamBox, Asana… Ако не друго, познаването на такива платформи ще ви помогне да организирате собствената си работа по-добре и да бъдете готови да работите с екип, който вече използва някаква подобна програма.
Сигурна съм, че за всяка професия си има специфични програми, с които е добре да се запознаете. С течение на времето ще откриете какви програми и приложения са нужни за вашата професия – моят съвет е да не игнорирате такива възможности, а напротив – да търсите програми, които биха обогатили професионалния ви опит и биха подобрили ефективността ви като член на виртуален екип.
За да дам пример, ще поговоря за една фукнция в Word, която аз често ползвам. Ако сте създатели на съдържание и използвате Word, запознайте се с Word Tracking Tool, което е част от Word. Тази функция позволява на повече от един човек да работят върху един и същ документ като оставят следа кой какво е променил, коментари защо дадена промяна е направена, и т.н. Познанието на тази функция на Word ще ви помогне да се сработите с други създатели на съдържание и редактори, когато сте част от екип и много хора работят върху един и същ файл.
Надявам се статията да ви е била полезна – очаквам коментарите ви по темата за подготовката на фрийлансъра!
6 Comments
[…] img src: smartmoney.bg […]
Статията ми хареса много, разбира се стилът на Диана е винаги интересен за четене, като в същото време научаваш много нови неща. С интерес следя твоя блог и твоите публикации. Успех и занапред и продължавай да си все така позитивна и да носиш настроение наред с опита, който предаваш!
Чак сега виждам новия коментар тук – извинявам се за забавянето. Благодаря ти, Мария, за обратната връзка и положителните отзиви! Раадвам се, че четеш моя блог както и този на Тони – надявам се и двата блога занапред да ти помагат 😀
А защо в статията не се споменава нищо за българският freelance сайт – http://www.freelance.bg?
Здравейте Диана!
Имам въпрос към Вас. Казвам се Васил Н.
Регистрацията в PayPal с Персонална сметка ли да си направя или бизнес сметка?
Ще мога ли да си получавам парите с Персонална сметка или само през Бизнес сметка?
Моля за Ви отговор и разяснение!
Поздрави!
С уважение
Васил
И аз не видях сайта http://www.freelance.bg А може да се каже, че той е “Първият”, който би трябвало да бъде споменат при такава тема.