четвъртък , 29 юни 2017
Pomodoro
Pomodoro

Доматени техники за мениджъри

Как минава работния ви ден? Идвате на работа. Преглеждате списъка със задачи за деня и имате огромното желание да ги свършите всичките най-късно до 15.00 часа. Преглеждате си имейла набързо, отговаряте на по-важните писма и започвате първата задача за деня. След около 5 минути ви звъни телефона. „Гоше, погледна ли бюджета? Айде, ще дойда след малко да го обсъдим”. Не чака отговор. Как да му кажете, че това беше последната ви задача за този ден.

Колегата ви идва. Гледате опулено някакви цифри и накрая нищо не решавате, защото нито вие, нито колегата ви е „погледнал” бюджета. Разбирате се утре пак да се видите. Вече са минали около 40 минути и вие решавате да минете на втората задача от списъка. Тъкмо я започвате и шефа ви се сеща, че е „хубаво” да „подготвим” доклада до еди-кой си Комитет 3 месеца по-рано, за да не бързаме после :). Така минава целия ви ден и вие не сте свършили нито една от задачите в списъка и всичко се прави „на пожар” в последния момент. Звучи ли ви познато?

Миналата седмица, докато разказвах горната ситуация на един приятел (и се оплаквах, общо взето), той ми каза, че от скоро прилага една техника, която е много ефективна. Тя се изразява в следното – работите по една задача точно половин час, без да се разсейвате с разни клипчета от youtube и безсмислени разговори с колеги. След това почивате „малко” и после пак половин час работа.

Реших да пробвам. Най-трудна ми беше нагласата, но започнах. Първия половин час мина добре. След това 10-ина минути подреждах някакви папки и после пак. Започнах да ставам все по-добър. Когато някой колега ми се обажда по телефона, му казвам „Сега правя нещо. Ще ти звънна след 20 (или колкото там остават до края на 30-те) минути”. Така процедирам и с имейлите. Ако не са супер важни и спешни, ги оставям за „почивката на полувремето”. Тогава, най-често върша неща от раздел „Разни”.

На една от тези почивки реших да потърся в интернет за тази техника. Оказа се, че не моя приятел, а някой си Франческо Кирило я измислил през 1980 год. и се казва Pomodoro. Името идва от италиански и означава домати. А защо точно домати? И аз си зададох този въпрос. Отговора беше няколко реда по-надолу в текста – г-н Кирило използвал кухненски таймер с формата на домат, за да си отмерва времето.

Прочутия кухненски таймер на г-н Кирило
Прочутия кухненски таймер на г-н Кирило

Другото нещо, което разбрах е, че задачите се разделят на отделни „pomodoro”-та от по 25 минути (а не 30 минути, както правех аз). След това следва 5-минутна почивка. Всяка задача може да я разделите на колкото си искате 25-минутки. След всяко „pomodoro” отбелязвате с Х, че сте го приключили успешно, без някой да ви прекъсва. Според официалния сайт, за да овладеете тази техника ще са ви нужни между 7 и 20 дни, но усилията ще си струват. За по-голяма мотивация, сайта предлага освен прочутите кухненски таймери (само за €9.99), също и тениски.

За да приложите тази техника може да ползвате функцията за напомняне на GSM-а ви (както правех в началото), но аз ви предлагам нещо по-добро – специален софтуер за тази цел. Той се казва myPomodoro и може да го изтеглите от ТУК.

Естествено, тази техника има, както привърженици, така и противници. Но най-доброто, според мен е, че тя е безплатна и няма да ви струва нищо да я опитате. А усилията ви ще се възнаградят.

Ако, все пак, в рамките на 30 дни не настъпи очакваната от вас промяна може да ми я върнете, без да рискувате нищо :).

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 11 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансова си грамотност.

2 коментара

  1. Тодор Чолаков

    Хаха. Аз имам колеги (от съпорта), които често ми казват „Ама ти защо не си четеш мейла. Писах ти за това още вчера!“
    Аз си имам официален списък със задачи (issue tracking system), който е видим от всички и всеки може да добави нещо, което му е важно със съответния приоритет. Ако нещо е ама супер спешно и не може да чака – 90% от времето съм на компютъра си – ако трябвам на някой може да ме намери. Идеята да чета всичко, което идва в пощата е супер безмислена.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *