Как да не ставаме роби на бизнеса ни

През последния месец започнах работа с двама души, които са уважавани професионалисти, но искат да направят промяна в живота са. Те имат собствен бизнес и поддържат висок стандарт за България, но работят между 10 и 12 часа на ден и това вече не им харесва. В тази статия ще говорим за тъмната страна на предприемачеството, когато се превръщаме в роби на нашия бизнес и той вече не ни носи същото удовлетворение, както в началото.

Историите на Петър и Кирил

Петър (имената са променени) е един от най-добрите треньори по тенис в България. Има над 20-годишен опит и много успехи за този период. Той основава школа и наема още 2-ма треньори. Бизнесът се разраства и Петър вече има почти 100% заетост на себе си и за неговите колеги. Това води до работен ден между 10 и 12 часа, като често се налага да е на корта и през уикенда. Той има фиксирана цена на час за себе си и взима процент от доходите на останалите треньори.

Умората и непрекъснатите тренировки водят до стрес и чести контузии, които влошават финансовото му положение в някои месеци. Семейството му също страда от неговата отделеност, а истината е, че Петър не знае как да запази стандарта си без да намалява часовете, в които тренира своите клиенти. Той все още има голям запас от физическа сила и енергия, но до каква възраст ще може да я поддържа?

Кирил е стоматолог. Има кабинет от няколко години, като е наел сестра да му помага. Бизнесът върви добре и той вече почти няма свободни часове, като често се налага да взима пациенти и в извън работно време, както и през почивните дни. Стандартът му на живот е висок, но започва вече да изпитва болки от наведената поза по цял ден. Казва, че в неговата професия това е нормално и не знае как да намали времето си, като запази доходите си.

Това бяха две истории на т.нар. самонаети лица или фрийлансъри, но имам клиенти, които имат близо 100 служители и работници, като ситуацията при тях е подобна – над 10-часов работен ден, заети уикенди, обаждания късно вечер или рано сутрин, физическа и умствена умора, желание за промяна…

Какво мислех, а какво стана

При някои предприемачи разочарованието идва още в първите години, защото са си представяли, че в собствения бизнес се работи по-малко, имаш повече време и всичко е „цветя и рози“. За съжаление, не е така и в началото е така. Обикновено, трябват между 1 и 3 години, за да се стабилизира новия бизнес и много грешки да се изчистят. А това отнема време и енергия. През това време, доста процеси се автоматизират, наемат се външни хора и се полагат основите на бъдещото разрастване.

Нямам точна статистика за България, но при голяма част от новите бизнеси, това не се случва, т.е. предприемачите приемат дейността си като работа, в която трябва да свършат всичко сами и да получат почти всички доходи за себе си. Това води до поредната история на собственик на бизнес, който иска да се откаже от него и да си намери друго занимание.

Какво може да направим в този случай?

Първото решение е Петър и Кирил да увеличат цените си – така ще работят по-малко, а ще получават същите доходи. Разбира се, то не е приложимо във всички ситуации. Има сектори, в които са заложени психологически лимити на цената на дадени стоки и услуги, и те много трудно се преодоляват. Това, което препоръчвам на хората, с които работя е да избягат от директните сравнения с техните конкуренти и да открият своя „син океан“.

Ако работиш на час и цената може да се сравни с всички участници на пазара, положението не е добре. Винаги ще се намери някой да предложи по-ниска цена и по-ниско качество, и това ще задържи средните цени в определени граници. Ако се предложи пакет от продукти и допълнителни услуги, това е различно. Тази стратегия е подходяща за повечето бизнеси.

Увеличаването на цената може да се прави, докато се намери равновесна точка. Знам притеснението на повечето предприемачи, че ще загубят клиенти, но то често е неоснователно. Да, някои хора ще си тръгнат от нас, но това ще са тези, за които цената е била определяща. Ще ви издам и една малка тайна – това ще се случи, независимо дали вдигаме цените или не. При появата на конкурент, който предлага по-ниски цени (и качество, няма как), тези клиенти веднага ще отидат при него.

Повишаването на цените има и друг положителен „страничен ефект“ – ще се увеличат клиентите, които ценят стойността, която им даваме, а не гледат само цената. С тях се работи по-лесно и ни отнемат по-малко време, защото това са професионалисти (служители или предприемачи), които ценят времето си и търсят резултати, а не цена.

Трансформация на бизнеса

Вдигането на цените е само временно решение, а и те не могат да растат вечно. Също така, това решение е приложимо по-скоро за свободните професии, самонаетите лица, фрийлансърите и хората с по-малък бизнес. За да изградим устойчива основа, която ще ни позволи нашата дейност да расте, без това да е свързано с 24/7 работа на собствениците, е нужно да се изгради система.

Когато фирмата има повече служители, е по-лесно това да стане, защото могат да им се делегират различни задачи и собственикът да се средоточи само в стратегическото развитие на бизнеса. В това ръководство Как да изградим бизнес система [пълно ръководство + практически примери] съм описал основните стъпки за създаването и развитието на бизнес система.

В днешната статия ще се фокусираме върху по-малките бизнеси и тези, които се свързват само с един или няколко човека. Примерите са такива са много – стоматолози, лекари, адвокати, нотариуси, треньори, консултанти, коучове, автомонтьори, счетоводители и други. При тях, сякаш не може да се измъкнем от личното полагане на труд и отношение.

В такива случаи се питам дали вече някой друг в България или в чужбина не го е направил. Има ли професионалист, който е изградил бизнес система около неговото име или дейност? Има, разбира се. Миналата седмица ходих при нотариус и той имаше 10 служители. Всички те подготвяха документите и нотариусът само ги подписваше. Има цели болници, които са създадени от известен лекар, но сега в тях работят стотици хора. Никой не очаква, че лично основателят ще го прегледа, въпреки че медицинското заведение носи неговото име, нали? Всъщност, може и да го направи, но това си има съответната цена. Всеки може да се консултира с Тони Робинс или Робърт Кийосаки, например, но трябва да си приготви поне 1 милион долара за това.

Брандинг …или защо името е важно

„Човек заради едното име красно живей“ е казал Рачко Пръдлето от „Под игото“. Много ще е трудно да се разрасне един бизнес, ако всички го свързват само с неговия собственик. Нормално е в ерата на социалните мрежи и все по-голямата свързаност, основателят на дадена компания да е публична личност и дори да може да му изпращаме лични съобщения (виждал съм подобни до Марк Зукърбърг от Facebook), друг е въпросът дали ги чете.

Да се върнем на двата примера, които дадох в началото. Едно е да те тренира лично Христо Стоичков или Димитър Бербатов, а съвсем по-различно е да си в техните школи. Има примери и в други спортове, като в тениса това определено е клуб „Малееви“. При стоматолозите е по същия начин. Може да отидеш при Кирил Иванов, но може и в клиника „K Дент“.

След като се „ребрандираме“ от личното ни име на професионалната ни дейност, ще трябва да напълним второто със съдържание. Няма да е лесно, но това е първата стъпка към изграждането на бизнес система.

Делегиране, делегиране, делегиране

Освен името, зад един бизнес стоят и хората, които работят в него. Естествения страх на всеки предприемач е, че някой от първите служители ще вземе клиентите и ще създаде конкурентен бизнес. Всъщност, хората напускат и създават собствена фирма не защото искат да „открадат“ нещо, а защото са разбрали, че нищо не може да задържи клиентите при предишния им работодател, т.е. той не е изградил добър бранд и система, която да ползват. Някои от тези напускащи успяват, други не, но нашата задача като собственици на бизнес е да изградим високи бариери за конкуренти, независимо дали са бивши служители или не.

За личната ми дейност – консултации и обучения, не се притеснявам, че някой от хората, с които работя ще ми открадне бизнеса, защото съм изградил силен бранд около SmartMoney.bg и моето собствено име. Има доста имитатори и хора, които са се опитвали, но не са успели.

Да се върнем на делегирането. Може да започнем да обучаваме хора на нашия начин на правене на бизнес и постепенно да им възлагаме все по-сложни и отговорни задачи. Ясно е, че те ще се справят по-лошо от нас (или поне ние така си мислим), но дори да са на 50% от нашето ниво, това е добро начало. Това е процес и хора ще напускат (защото си мисля, че вече могат и знаят всичко или за 50 лева повече в друга фирма), ще идват нови, ще има върхове и спадове. Не може да ги задържим насила, но може да ги мотивираме с по-високи отговорности, малък дял от бизнеса, бонуси за резултати и други.

Системата ми е по-добра от системата ти

Човешкият мозък и много други системи работят на база на предварително зададени модели. Така е най-ефективно и се хаби най-малко енергия. В бизнеса системите осигуряват и още едно важно предимство – свободно време на собствениците, устойчивост при неблагоприятни външни тенденции, повече кандидати за работа в нашата компания (да, хората искат високи заплати, но повече търсят ясни отговорности) и по-високи приходи и печалби като резултат.

Какво означава това на практика?

Ние искаме да получаваме едно и също качество на продуктите или услугите, всеки път, когато ги купуваме, нали? Няма да е добре, ако веднъж получим ястие с повече месо, а следващият път с повече зеленчуци, нали? Ами, ако веднъж получим дадена услуга за 30 минути, а следващият трябва да чакаме 3 часа за нея? Няма да сме щастливи, нали?

Всички сме човешки същества, а не роботи, и понякога нещата се получават по-добре, а друг път – по-зле. Машините и софтуера също могат да блокират и да дават грешки. Въпросът е това да се случва рядко и нашите клиенти винаги да получават нашите продукти по един и същ (подобен) начин. Звучи лесно, но не е така. Аз като потребител, мога да изброя не повече от 2-3 фирми в България, които имат добра система и почти винаги получавам стока или услуга с високо качество, добро обслужване и допълнителни предимства. Това са СуперХостинг.БГ, PCStore.bg и донякъде Happy.

Разбира се, зад бранда и хората стоят много процеси и неща, които ние не виждаме. Защо в едно заведение има хора на 2 маси и сервитьорите се бавят с храната и объркват поръчки, а в друго има непрекъснато по 100 души и всичко става бързо и качествено? Организацията – това е разликата. Да е помислено за всяко нещо и да е описано надлежно. Да, звучи като нещо излишно да се записва кой какво прави в една фирма, да има чек-листове за всичко, но повярвайте ми, това е начинът да се изгради работеща система и клиентите да са доволни.

Колкото и да искаме да сме уникални и неподражаеми, ние търсим стабилност и повтарящи се модели. Това искат и нашите клиенти. Може да им ги осигурим по два начина – самите ние да го правим и да работим по 10-12 часа на ден, да натрупваме стрес и умора, и в един момент да се превърнем в роби на бизнеса или да изградим подходяща система от правила и процеси, които да ни помогнат да се разрасне дейността ни без да даваме цялото си време и здравето си за това.

Стани част от над 11,500 имейл абонати и получи подарък 2 електронни книги

За Стойне Василев

Казвам се Стойне Василев и съм ентусиаст и мечтател. Основател съм на най-популярния сайт за собствен бизнес и лични финанси в България - SmartMoney.bg. Вярвам, че знанието е най-голямото богатство и то трябва да се споделя, за да може повече хора да се възползват от него. Имам повече от 15 години опит на ръководни позиции във финансовата сфера в големи международни компании. Моята мисия в живота е да помагам на хората да постигат целите си и сами да определят бъдещето си като подобряват финансовата си грамотност.

One comment

  1. Учителя по тенис има малко по-широко поле от зъболекаря – може да напише книга, да пусне онлайн видео курс и.т.н

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.