Защо се провалят малките бизнеси?

5-те най-популярни митове за стартиране на бизнес – разбити!
25.01.2016
Паоло Руждери: Дори най-малките компании трябва да работят в световен мащаб
28.01.2016

Защо се провалят малките бизнеси?

Всеки е чувал и виждал поне веднъж статистиката, че само 1% от новите фирми продължават да съществуват и след 10-тата си година.

Но защо се провалят малките бизнеси?

Най-лесно е да кажем, че идеите не са били добри или собствениците не са се справили, но има ли ключови области, които са били пренебрегнати от тези предприемачи?

Това се опитах да разбера. Вижте до какви заключения стигнах в моето проучване.

На първо място, отсях бизнесите, които са имали много малък шанс да оцелеят поради фундаментални грешки като стартиране с огромен кредит, създаване на неуникален бизнес (а точно същия като всички останали), предлагане на най-ниската цена на пазара (за стартиращ бизнес – това не е добра идея).

Ето кои са основните причини, поради които се провалят малките бизнеси:

Причина № 1 Управлението на паричния поток

Питър Дракър е казал, че ако не може да измериш една дейност, не може да я управляваш. А много предприемачи не поглеждат дори отчета за паричните потоци.

При тях има две прости правила: Първото е, че ако разходите станат повече от приходите, скоро фирмата ще фалира. Второто е, че ако не може да си обслужваш задълженията, ти си в технически банкрут.

За първото е ясно – просто не позволявайте този негативен паричен поток да продължи дълго време.

Интересно е, че много малки бизнеси фалират по второто правило. На пръв поглед те изглеждат печеливши – имат продажби, но парите от клиентите се бавят и в един момент, едно по-голямо плащане „преобръща каруцата”.

Виждал съм много предприемачи да се провалят по този начин. Последният ми пример е за човек, напуснал държавно предприятие и направил фирма за доставка на канцеларски материали, които да продава на бившите си работодатели.

Звучи много добре, нали?

Осигурени клиенти и високи цени (над пазарните, естествено). Продажбите тръгнали много добре (според „плана”), но плащанията се бавили с доста месеци. Така в един слънчев (но студен) ден, нашият герой трябвало да затвори фирмата си, защото не можел да покрива разходите си, който си вървели (заплати, осигуровки, наем, данъци).

Друго проявление на второто правило ми е любимо и ще разберете защо.

Ти си имаш бизнес, продаваш и си събираш вземанията от клиенти, но… „бъркаш в касата” и взимаш пари за лични нужди.

Така се вкарваш в една спирала, в която оборотните пари намаляват, зареждаш по-малко стоки, продажбите намаляват и накрая… фалит, защото „клиентите са бедни и нямат пари”.

Причина № 2 Бизнесът не се развива

Никой бизнес не се развива във вакуум (освен на държавните монополи) и зависи много от средата, в която оперира. Технологиите стават все по-евтини и навлизат все повече в нашето ежедневие (скоро ще молим не жена/мъжа ни да ни сготви, а умната ни печка).

Да оставим настрана предишните големи промени, които са се случили по света и у нас, и се фокусираме само върху последните.

На първо място, с кризата се промени и поведението на хората. Онзи неистов консуматорски глад вече го няма. Сега, дори хората с повече възможности търсят изгодни покупки, а на казват „Дайте ми най-скъпото”.

Все повече хора остават вкъщи, вместо да ходят на ресторант, например. Търсенето на стоки от трета, четвърта и пета необходимост драстично намаля. Икономиката на споделянето е бъдещето, независимо дали българските управляващи го разбират или не (за Uber става въпрос).

Колкото и оригинална идея да си имал в началото, сега нещата са различни и трябват нови продукти, нови начини за плащане и доставка и така нататък.

Все още може да видим в реалното или онлайн пространство оцелели динозаври, но тяхното време е отминало и ако не се променят, ще загинат. Така действа еволюцията.

Причина № 3 Фокус върху оперативната, а не стратегическата страна на бизнеса

Американците казват, че някой работи във бизнеса си, а не върху него. Разликата е огромна. Това е като с работата ни в офис. От непрекъснатото фокусиране върху крайните срокове и текущата работа нямаме време да погледнем по-далеч в бъдещето.

За един предприемач това може да е фатално. Често се налага да „спасяваш положението” и да съчетаваш много длъжности в твоя бизнес, но ако не отделяш време, за да се огледаш накъде вървиш и какво се е променило, то скоро ще си безработен предприемач.

Така изчезнаха много малки бизнеси. Собствениците им бяха добри сладкари, фризьори, обущари, но от толкова работа не им остана време, за да забележат, че има нови тенденции, по-евтини локации с увеличаващ се поток от хора, по-евтини материали за производство и други.

Знам че промяната е част от нашия живот и едни бизнеси умират, а други се раждат, но всеки път, когато „изчезне” любимото ми магазинче, място за срещи или бизнес вестник (като КЕШ), ми става тъжно.

Ако вие не искате да натъжавате клиентите си, като изчезнете от пазара, а желаете да се развивате и вашия бизнес да е успешен, аз ви предлагам 3 програми, които са доказали своята ефективност и резултати.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

2 Comments

  1. Миро каза:

    Мда. На пръв поглед няколко “досадни подробности”, които обаче са от жизнена важност. Имам предвид изброените подточки. Автопилота – ВРАГ 1 на мисълта.
    Статията е добър терен за разцъкване на мисълта и нейното пренареждане. Nice stuff

  2. Стойне Василев каза:

    Миро,

    Това е най-добрия критерии дали една статия е добра – да предизвиква размисли, които могат да доведат до действия.

    Благодаря ти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.