Стоките с червени етикети – какво трябва за знаем за тях?

10-те книги за лични финанси, които трябва да прочетете [2021]
14.03.2021
Инвестиционна игра 3 [временно класиране]
05.04.2021

Стоките с червени етикети – какво трябва за знаем за тях?

Днешната статия е на Роберто Маринов, автор на книгата „Спести пари, не ги харчи“.

Случвало ли ви се да отидете (или просто да влезете) в магазина за едно нещо и да излезете оттам с една торба пълна с покупки? Предполагам, че на всеки един от вас се е случвало. В днешната статия ще разгледам това потребителско поведение, свързано със закупуване на „промоционалните“ стоки през призмата на т.нар. „червени етикетчета“.

Запитвали ли сте някога защо правим „импулсивни“ (емоционални) покупки, когато нещо дори и да не сме го планирали, но го виждаме и моментално го купуваме? С какво повече привлича вниманието ни това нещо и ни въздейства да го закупим?

Светофарът на емоциите

Тези покупки са разглеждани в различни учебни дисциплини като „Психология на рекламата“ и „Психология на цветовете“ – с оглед предизвикването на различен вид емоции у нас, било то потребителски. В настоящата статия, целта ми не е да се спирам и да се задълбочавам върху тези учебни предмети, а бих искал да насоча вниманието ви върху етикетите с различен цвят от бяло. Най-често срещаните етикети с намалени цени, които срещаме са червен, жълт и зелен цвят.

Веднага правя бърза асоциация със светлините на светофар – „задължително спиране“, „внимание“ и „премини“. Както при всеки светофар, ние задължително се спираме, така и спираме пред „намалените червени етикети“. Спираме, оглеждаме се, със или без обмисляне, и бързо слагаме в пазарската ни кошница (количка) съответната стока. Виждал съм също сини и оранжеви етикети, но те са по-рядко срещани, в сравнение с червените. Когато често купувате стоки, обозначени с червени етикети, първото, което е необходимо да направите, е да проверите дали описаната цена на етикета, съвпада с маркираната цена на каса.

Хората, които обичат да купуват на „промоции“, за да са на сметка, задължително ги съветвам,  всяка дадена намалена стока, да я проверят на каса. Това както може да се проверява визуално на самите клиентски дисплеи по време на маркиране на касите, така може и да  се провери съответната цена върху издадената касова бележка. Най-доброто за Вас е да направите тази проверка още преди да сте излезли от съответния магазин.

За сметките и хората

Около 90 % от покупките и разходите, извършвани в семейството ни (домакинството ни) ги правя аз. Обичам често да пазарувам и са ми се случвали какви ли не неща. Една от най-забавните истории, които ми се случиха, бе преди около 3 години. Пазарувам от един МОЛ в Португалия и си спомням, че сметката ми бе нещо от порядъка на 33.23 евро. Исках да си разкарам монетите в евро, тъй като след ден се връщам в България и давам на младежа, който е на каса 53.23 евро.

Младежът гледа и се замисля, и ми връща 16.77 евро. Казвам му, че не са толкова. Замисля се, връща  ми 15 евро и отново му казвам, че не е прав. След това чинно му обяснявам, че трябва да ми върне точно 20 евро. Той след около 3 минути разбра, какво съм му казал. Добре бе, че след мен нямаше опашка от хора.

Друг случай, купувам детски кренвирши по молба на  детето. Върху тях има поставен етикет за намаление и на каса ми го маркират на нормална цена. Магазинът затваря и бързам да изляза. Прибирам се вкъщи, вадя всичко от чантата-преглеждам касовата бележка и какво да видя – „изненада“. Намаленият продукт е маркиран на нормална цена. Казвам си „ Е какво толкова, на всеки се случваАма не ми е за първи път..“. На другия ден занасям стоката и бележката в магазина и ми се връща разликата. „Това е дреболия и губене на време“ ще си кажете, но пък от друга страна, не трябва да ни правят на глупаци, макар и да е станала неволна грешка по тяхното невнимание.

Трети случай – съпругата ми купува „насипни“ шоколадови бонбони на размерване. Избира си 5-6 бонбона и какво виждам 4.50 лева на касовата бележка. Брей, си викам, тя трябва да е купила за тази сума поне 15 бонбона. Обръща внимание на касиерката и се оказва, че бонбоните струват малко повече от лев. Остатъчната сума ѝ е върната.

Четвърти и последен случай, който е от миналата седмица. Пазарувам си аз спокойно и виждам цена на кекс с червен етикет -2.79 лв., който нормалната му цена е 3.99 лв. Слагам си го в чантата и се запътвам към касите. Точно до касите виждам, че има пале със същия кекс, но на  цена от 3.99 лв. С други думи – един и същ кекс в магазина има две различни цени (много често ми се е случвало). Казвам си „Ще го взема и ще проверя цената на каса“.

От опит знам, че най-добре е да го сложа най-отпред, да попитам касиера за реалната му цена и ако не съм доволен от цената да го върна, без да ми го начисляват (маркират) върху касовия бон (в повечето от големите търговски вериги са разположени устройства, на които може да проверявате цените на съответната стока или продукт, но не всеки път е удобно, но е добре да знаете, че съществува такава възможност). Касиерката  ми отговаря „Ами, цената му е четири лева“. Отвръщам ѝ „А защо имате два различни етикета…А така ли, сигурен ли сте?…Да. напълно!. Ами то тази цена от 2.79 е валидна от утре“.

Нямам друг подобен случай на този, в който да е поставен предварително етикет за бъдеща дата. Най-честата практика е да забравят да махнат старите (червени) етикети от миналата седмица или от предходния ден, които вече към днешна дата не са актуални. Въпреки че ѝ го върнах, ми го беше начислила върху касовия бон, без реално да го вземам. Както казах в началото, имам навик да си преглеждам касовите бележки, още преди да съм излязъл от магазина. Върнах се и получих извинение за направена грешка от нейна страна, като ми върна четирите лева.

Как може да реагираме при грешка?

Съществуващите опции в такива подобни ситуации, са следните:

1. Да върнете закупената стока и да не ви я начислят (най-доброто решение за нас). Ако са я начислили връщате стоката и ви връщат парите.

2. Вторият вариант е да изисквате и да предявите претенции за закупуване на стоката на намалената й цена (това става, ако са ви издали вече касова бележка на нормална цена, като имате претенции да ви я начислят на намалената цена и да ви върнат разликата). Тази операция е известна като сторно. Сторното е счетоводен термин, който се използва при връщане на стока, при рекламация и при грешно натрупване след приключена клиентска сметка  и др. При този вариант понякога се вика управител и може да забавите за няколко минути хората, които са на опашка зад вас. Но изцяло сте в своето право да го направите).

В заключение ще кажа, че когато купувате намалени стоки, запомнете, че едно от най-важните неща, е да ги проверявате дали реално стоките са „намалени“ или не. Следващият въпрос, на който може да си отговорите е, ако реално не беше намалена съответната стока или продукт, бихте ли я/го закупили?

Роберто Маринов
Роберто Маринов
Роберто Маринов е завършил бакалавърски степени по специалностите –„Международни икономически отношения“ и „Икономика на търговията“, със специализация – „Търговско предприемачество“ в Стопанската академия „Д.А. Ценов“, гр. Свищов. Притежава магистърска степен по „Икономика на търговската дейност“ от „Д.А. Ценов“, гр. Свищов, както и по „Организационно поведение и консултиране на организацията“ от Софийския университет. Специфичните му интереси са в сферата на личните финанси, потребителското поведение и приложната психология. Притежава дългогодишен опит в държавната администрация както на местно, така и на централно ниво.

5 Comments

  1. Мария Николова каза:

    Аз имам и ситуация, в която съм се връщала от касата до рафта, за да взема етикета и да им го покажа и тогава са ми маркирали стоката на намалената цена. Щом има етикет с намалена цена и на него не е отбелязана дата се маркира на касата с намалената цена. Да, разправяш се и губиш време, но понякога се налага.

  2. Юлиана Попова каза:

    Страхотна статия! Винаги пазарувам по списък от брошурите с промоциите/ акциите и следя дали цената отговаря на обявената. Направила съм си и файл в Excel, в който си отбелязвам цените на често купуваните стоки, както и пределната цена, над която не бих купила нещо. Качила съм го в OneDrive, за да имам достъп до него в магазина и гъвкавост при решенията за покупка – спестява ми обикаляне по магазините.

  3. Р. Маринов каза:

    Привет, Юлиана! Това за excel-a ми хареса. Знаеш, че някои стоки(продукти) ги въртят във веригите от време на време-като цените са подобни. Много често ми се случвало, например, марка кашкавал или прах за пране-едната седмица да бъде в едната верига на промоция, а следващата седмица-в другата. Дори понякога ги правят паралелно(да не изгубят потока клиенти), с малки разлики в цените.

  4. Ивайло Аспарухов каза:

    Роберто, прочетох статията ти. Заглавието изглеждаше обещаващо, но съдържанието за мен е разочароващо – много разпиляно и нищо по същество. А това с намека за тъпия португалски касиер въобще не му е мястото тук – нищо ново под слънцето.
    Според мен акцента на статията трябваше да е в две направления: 1 – не купувайте неща които са ви ненужни, независимо от цвета на етикета; 2 – четете внимателно брошурите по веригите, защото триковете им с цена от днес или до вчера, както си описал често объркват и прецакват потребителя.
    Ще си позволя и аз да дам един личен – и практичен пример на потребителите. Пазарувам основно в Лидъл. Знам цените на основните хранителни продукти които купувам. Когато има промоция на трайни стоки – например сос за спагети който струва 2 лв., но сега е намален на 1.50, аз купувам цял кашон – 10-15 бр. защото знам, че ще ги използвам през следващата 1 година, че редовната цена и след 1 година пак ще си е 2 лв., а аз ще съм платил с 25% по-малко. А това не е малко. Такава доходност не може да се достигне с никаква нормална инвестиция. Друг е въпроса колко печелят веригите (и как извиват ръцете на производителите) които често продават стоки с 20-5о% по-ниско от редовната цена…
    Със ЗДРАВЕ!

  5. Р. Маринов каза:

    Привет, Ивайло! Благодаря за коментара, както и за споделянето! За младите хора, които не могат да смятат(доста има такива), за жалост и в България, е проблем. Много ясно си спомням за времената, когато смятаха с химикалка магазинерите на опаковъчната хартия за грамажа(сирене,салами и т.н.). Това е написано, за да не ни правят на „балами“-да ни връщат точно ресто(същото и като при „сторното“ с червените етикети, макар че в момента всичко е автоматизирано и грешките са минимални, но пък се случват, когато се купуват „намалени стоки“. Бих се радвал да напишеш и ти статия(там, където ти е силата), за да можем да я прочетеме и ние. Предполагам, че ако статията е в духа и целите на „Smart money“, г-н Стойне Василев, не би възразил да ти я публикува.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.