Smart Предприемачи: Христо Тенчев от XS Software

Какво имаш: по-готина работа или бизнес?
27.04.2015
Предимства и недостатъци на имейл маркетинга
11.05.2015

Smart Предприемачи: Христо Тенчев от XS Software

Хитова игра се създава като коктейл. Просто трябва да уцелиш правилните пропорции – история, механика и концепция. Христо Тенчев е създател на 12 игри, които се играят в 80 държави по света от над 35 милиона потребители. Специално за SmartMoney.bg, той разказва как основава XS Software и какво го мотивира да продължава да създава следващото поколение игри.

Разкажи ми малко повече за пътя, който си извървял, и какво те провокира да развиеш собствен бизнес?

Занимавам се с доста различни неща, но това, което е в основата и самото начало, е XS Software. Това е компания, в която правим компютърни игри. Да си призная, в началото всичко започна на късмет. Още от училище и изобщо още от дете, играя компютърни игри, после започнах да играя даже и професионално. Така беше до момента, в който реших сам да си направя игра, защото играех една подобна немска игра, но не ми харесваше съвсем. Писах им с различни предложения как да я направят по-добра, но не ми обърнаха никакво внимание. Затова реших сам и с елементарни компютърни умения да опитам да направя такава браузер игра. Тогава бях 12-и клас и се учудих първо, че се получи, второ, че се оказа, че тази игра е първата такава в България.

Аз нито можех да програмирам добре, нито можех да правя графика, но покрай този мой първи опит намерих хора, които много по-добре правят тези неща. Успях да се събера с доста кадърни и готини хора, с които след завършването ни си организирахме едно малко офисче и започнахме да правим по-хубави, по-големи, по-истински неща. Десет години по-късно все още си работим заедно. Така започна всичко, останалото са различни идеи, които под една или друга форма ти помагат да откриеш модел, който работи, и тук вече е рискът дали да стартираш, или не.

Как се зароди и запази любовта ти към игрите?

Така и не можа да си отиде. Обичам и да спортувам, и да правя най-различни неща, но компютърните игри все още са едно от най-любимите ми занимания. По-ценното според мен е, че при мен дойде много рано. Родителите ми купиха компютър, когато бях още в много ранна възраст. Събирахме се със съседчета, за да си играем, и в един момент се създаде нещо като общност. От една страна, технически е нещо адски интересно, от друга, я има и състезателната нотка, а от трета страна, през онези години си беше голяма рядкост.

В самото начало игрите бяха едни такива пикселчета, в които едвам успяваше да се различи героят, но последва някакво страхотно развитие на цялата индустрия. Имах късмета да проследя еволюцията на този сектор и това ме кара да искам повече и повече от него. Това е причината и тази тръпка към игрите да не си отива.

Кои са качествата, които са необходими, за да превърнеш една идея в успешно реализиран проект?

На първо място трябва да вярваш в идеята и просто да действаш, без да се отказваш. Да не си повтаряш сам на себе си, че това ще го направиш някога в бъдещето – сядаш и го работиш, докато не видиш някаква форма на валидация, било то от твои познати, истински клиенти или нещо друго. Необходими са смелост и упоритост. Но най-важна за мен е упоритостта. В крайна сметка не всяка идея работи. Имал съм много идеи, които съм смятал за гениални, а впоследствие съм разбирал, че в крайна сметка не е чак така. Вярвам, че трябва да се пробва. Главната ми мотивация да не се откажа да направя нещо винаги се е въртяла около това, че по-скоро ще съжалявам, ако не съм пробвал, и след години ще си кажа „абе, това можех да го направя”. Не искам никога да си казвам това, по-скоро искам да пробвам и ако нещо не се получи, го пускам и хващам нещо, което ще се реализира.

Колкото до страха от провала – него не трябва да го има. Е, той винаги е там някъде, когато започвам нещо ново, и мен винаги ме е страх, че то може да се провали, но ти трябва да правиш каквото можеш. Страхът е там и няма как да го отстраниш на 100%, но ако го оставиш той да води, няма да стигнеш до никъде. Това е едно от нещата, с които трябва да се справиш според мен. Просто трябва да пробваш, провалът е част от нещата. Ако трябва да съм честен, при мен може би повече неща са били провали, но ти се учиш от тях. От всяко нещо учиш нещо друго. Това са неща, които няма да ги научиш на друго място, а само и единствено от личния си опит.

Гейминг индустрията е хитов пазар. Как отсяваш добрите от лошите идеи, за да създадеш хит?

Гейминг индустрията наистина е хитова, но всяка една игра се състои от различни механики. Разбивайки играта на тези отделни части, ти знаеш, че всяка една от тях сама по себе си работи и е успешна. Въпросът е да събереш подходящите части за твоята игра в едно цяло и този коктейл от различни механики и история да се напасват по правилния начин. Късметът също има своята роля, но когато градим нова игра, стремежът ни е да намалим риска до абсолютния минимум и все пак истината е, че до момента, в който не пуснеш играта и не видиш реакцията на потребителя, не знаеш дали си успял.

Кои са ключовите елементи, които проследяваш, когато изграждаш дългосрочна визия за компанията и за себе си?

Започвам с това какво искам да постигна, с какви ресурси разполагам и преценявам дали с това, което имам в момента, мога да направя това, което искам. Има 3 ключови елемента – качеството, което искаш да постигнеш, колко време ще отнеме и каква е финансовата стойност. В почти всяка ситуация можеш да си играеш с трите. Например ако прецениш, че качеството е водещо, и го поставиш за константа, ще го постигнеш или с повече време, или с повече пари. Едно от двете неща –  зависи ти как ще менажираш ситуацията, за да успееш с минимален ресурс и усилие да направиш нещо, което да има някакъв резултат. Времето също е от огромно значение, защото една идея се ражда в главата на един човек, но ако се осланяш, че тази идея ще я имаш само ти и 5 години не я реализираш, ще видиш след известен период, че някой друг я е реализирал.

Какво е твоето послание към тези, които сега поглеждат към предприемачеството?

Да не губят нито секунда, да пробват и да действат, да стигнат до момента, в който някой може да валидира идеята им. Без страх – няма нищо фатално в неуспеха. И да паднеш на земята, дори и с голяма скорост, това никога не трябва да те спира, страхът си стои там, обаче продължаваш да си мислиш и да си действаш. Когато вече имаш финансиране и някой е повярвал в идеята ти, трябва да отделиш цялото си време, да видиш дали то ще работи и да го скалираш нагоре, за да стане още по-голямо.

Много е важно да имаш хора, с които и да работите, и да се забавлявате заедно. Винаги се изискват тонове работа, но ако правиш това, което ти носи удоволствие, с хора, които харесваш, всичката тази работа няма да ти тежи. Вярвам, че предприемачеството е едно от най-важните неща за едно общество или за една държава. То създава по-добра стойност за хората, изграждайки по-иновативни, подобрени и качествени неща. Смятам, че хората трябва да бъдат поощрявани да пробват и да им се дават възможности, а ако ли не, те сами да ги създадат.

Стеляна Луизова
Вярвам, че всеки е продукт на собствените си избори. За себе си избрах да гледам на света откъм слънчевата му страна, да уча по нещо ново всеки ден и да запазя частицата любопитство, която е така характерна за мен. В рамките на рубриката SmartПредприемачи ще Ви представям вдъхновяващите истории зад нелекия избор да станеш предприемач и да започнеш нещо ново сам.

1 Comment

  1. Прав е човека, който не рискува, не печели. Трябва да се пробва, да се опита, все нещо ще потръгне. Не трябва да се страхуваме от риска!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.