Не е ли време да подобрите своето онлайн присъствие?

Какво научих от StartUP@Blagoevgrad 2013
26.04.2013
Изгодно пазаруване
01.05.2013

Не е ли време да подобрите своето онлайн присъствие?

Това е поредната статия от конкурса „Стани автор при Бат’ Тони”, като нейната тема е свързана с онлайн присъствието и как могат да ни забележат в мрежата сред милиони други бизнеси, които продават стоки и услуги. Автор на материала е Светослев Стоянов, като може да научите повече за него в края на статията. Ето я и нея:

Живеем в свят на високи технологии. С всеки изминал ден използването на мобилни устройства нараства. Вече имаме достъп до интернет не само вкъщи или в работата, но и в кафенето, в училище, в университета, дори в метрото. Можем да се свържем с глобалната мрежа по всяко време откъдето пожелаем.

Какво означава това?

Потребителите могат да си поръчат желаната стока или услуга без да се налага физически да ходят до магазина или офиса на дадена фирма. Нужни са само няколко клика на мишката.

За съжаление в България (по мои наблюдения) интернет остава подценен канал, предимно от малкия и среден бизнес, за маркетинг и реализиране на продажби.

Голяма част все още си мислят, че е достатъчно само да имат уебсайт. Да, но времената се менят, търсачките също. Променя се и начина, по който потребителите използват интернет.

Има четири основни компонента на успешното онлайн присъствие, които отнасям към собствениците на малък и среден бизнес.

1. Интерактивен уебсайт

Все още много хора смятат, че могат сами да се справят с изработката на сайт за своя бизнес. Вярно, има голям избор от безплатни платформи за управление на съдържанието, но за поддръжката им се изискват немалко технически познания и умения.

Добрият дизайн също не е за подценяване. Фирменият уеб сайт трябва да е нещо повече от информация за контакт, предмет на дейност, мисия, визия и цели. Той е лицето на бизнеса ви в интернет и трябва да се подходи сериозно към него.

Съдържанието трябва да се поддържа актуално и при разрастване на бизнеса да се добавят нови продукти или услуги.

Да не забравяме и мобилните устройства. Както споменах използването на смартфони и таблети значително нараства не само в световен мащаб, но и в България, макар и по-бавно.

Поради тази причина, е почти задължително да се помисли за отделна мобилна версия уебсайта. Друг, по-често използван метод е прилагането на т.нар. responsive design, който позволява визуализирането на сайта в добър вид на всякакви устройства.

Уебсайтът е първата стъпка към изграждането на онлайн присъствие. Нека продължим със следващите.

2. „Маркетинг на съдържанието“ (Content Marketing)

Съдържанието все още е царя („Content is king“), и това не се е променило с годините. Но сега то е още по-важно.

Маркетнига на съдържанието включва създаването и споделянето на съдържание от сферата на вашия бизнес, по такъв начин, че да привлече и ангажира потенциални потребители с цел да се предизвика някакво действие от тяхна страна, което да донесе печалба.

Съдържанието също така играе важна роля при позиционирането на сайт в търсачките и помага за изграждането на доверие между бизнеса ви и хората, които се инетерсуват от това, което имате да им предложите. Нужно е време и последователност в изграждането на добро съдържание, но то ще ви помогне в създаването на онлайн присъствие, което да промени бизнеса.

Ако не разполагате с налични специалисти, които да могат да пишат такъв тип съдържание е добре наемете Copywriter.

3. Маркетинг за търсачки

Маркетингът за търсачки се отнася до това дали хората ви намират по ключови думи свързани с вашия бизнес или не.

Например имате онлайн магазин за бижута. В него предлагате сребърни пръстени, колиета, гривни и обеци. Ако потърсите „сребърни пръстени“ в Гугъл и сайтът ви не е в резултатите на първа или втора страница, значи има над какво да поработите.

По данни от проучвания, хората рядко преглеждат повече от първите две или три страници. Затова ако не знаете къде се намира сайта ви по важни ключови думи, по-добре проверете, за да не се чудите защо никой не го посещава.

Според статистика на Google (виж графиката по-долу), хората, които влизат в даден сайт през органичните резултати на търсачката (не платените, които в някои случаи се показват над всички или вдясно в каре „реклами“), са много по близо до края на цикъла за вземане на решение за покупка, отколкото тези, които влизат през линк в имейл, социални мрежи или платени резултати.

Хората, които влизат през органичните резултати на търсачката са по-склонни да купуват

Хората, които влизат през органичните резултати на търсачката са по-склонни да купуват

По мое мнение маркетинга за търсачки (част от който е и SEO оптимизацията) е подценен специално в нашата родина.

Но замислете се. Защо да оставяте всичкия трафик и клиенти, които идват от търсачките на вашите конкуренти?

4. Маркетинг в социални мрежи

Маркетингът в социалните мрежи е нещо, което не трябва да бъде пренебрегвано.

Само в България броят на регистрираните потребители във Facebook е около 2 милиона и половина. Дори след като се извадят фалшивите акаунти (да, има такива и то не малко), пак остава доста солидна бройка хора, пред които да промотирате вашия бизнес, като разполагате с много добри възможности за таргетиране на рекламата по пол, възраст, интереси, населено място.

Съществуват и други социални мрежи като разделението, което правят на запад е следното:

Twitter – Мрежа за непознати.

LinkedIn – Мрежа за професионалисти.-

Facebook – Мрежа за семейство и приятели.

Google+ – Нарастваща мрежа, която ще комбинира прeдшните три и ще има влияние върху резултатите от търсенията.

В България стоят по малко по-различен начин нещата, като Facebook се използва най-много за бизнес, в сравнение с останалите, а LinkedIn и Google+ все още не са достатъчно популярни.

За успешен маркетинг в социалните мрежи е добре първо да решите точно коя мрежа е подходяща за вашия бизнес, както и доколко ще можете да се ангажирате и да бъдете активни. Самото създаване на страница във Facebook или Google+ не е достатъчно, а да поддържате няколко акаунта не е лесно, повярвайте ми.

Ако ще оставяте профилите си пасивни, то по добре е изобщо да не присъствате в социалните мрежи.

За финал мога да кажа, че интернет маркетинга ще бъде все по мощен и предпочитан инструмент за популяризирането на даден бизнес и за привличане на повече продажби.

Основните предимства са свързани с по-добрата ефективност и проследимост на резултатите от провежданите кампании, спрямо други методи за традиционен маркетинг.

Все повече мои познати и приятели, не гледат телевизия (дори нямат телевизор вкъщи) и не четат вестници. Основният източник на информация за тях е интернет. Затова, ако все още не сте го направили, е време да се замислите как да подобрите своето онлайн присъствие.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

3 Comments

  1. Борис Бачев каза:

    Хубава статия! Очаквам продължение 🙂 .

  2. Това е най-добрата реклама!

  3. Красимир Кривчев каза:

    Чудесна статия, за което благодаря на автора. Бих добавил само към маркетинга, няколко абзаца за “видео маркетинга” и YouTube. Видеото се е доказало отдавана като мощен маркетингов инструмент, и притежава редица полезни свойства за маркетинга.

    От гледна точна на взаимодействието с потребителите и потенциалните клиенти …
    Ако един продукт не е представен поне с няколко снимки – забравете ! Но както знаем, една снимка говори колкото 100 страници. А какво да кажем за видеото ? Може би, че говори колкото цяла библиотека !

    Чрез видеото ангажираме няколко сетива на “зрителя” едновременно и информацията която представяме се запомня по-лесно и по устойчиво. Освен “живата картина”, разполагаме с интонацията на гласа, за да добавим емоция в посланието си. И ред други предимства …

    YouTube отдавна не е само видео портал за споделяне на смешни клипове, а може би втората най-посещавана социална мрежа след Facebook. Освен това е собственост на Google, а Google много обича видеото :-)) Видео клиповете, са може би най-често споделяните ресурси …

    Като допълнителен фактор за оценка на сайта, Google, “гледа” и колко време се задържат посетителите в един сайт или на една страница. Винаги, когато има интересни и полезни видео клипове, посетителите се задържат много повече … Освен това , видео клиповете се индексират в резултатите от търсене в челните позиции.

    С уважение към автора за хубавата статия.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.