Колко „струва“ лоялността към една компания? [лична история]

Защо да се абонираш за имейл бюлетина на Стойне Василев?
20.01.2025
Златната клетка или невидимото робство на финансовия “успех”
05.03.2025

Колко „струва“ лоялността към една компания? [лична история]

Днешната статия е на гост-автор Роберто Маринов и е породена от увеличаващите цени от страна на търговци и компании под претекст, че има нарастваща инфлация. Главен герой е един от мобилните оператори и неговите действия при вече подписан договор за срок от 24 месеца. Ето я и нея:

Тъкмо протривах доволно ръце, че за страната официалната инфлация съгласно данните на НСИ за 2024 година е под 3% и си казвах „Сега мобилните оператори няма да могат да намерят основания и аргументи за увеличаване на месечните такси на своите клиенти с цел индексиране на договорите им. В моя случай, при малко над 20 лева месечна такса, си казах „Е при 3 % инфлация, увеличението ще бъде само 60 стотинки“. Какво пък толкоз – къде не си ги дал. Да, ама не.

Преди няколко дни на електронна поща получих следното кратко и ясно съобщение:

„Здравейте, от 08.02.2025 г. увеличаваме месечния абонамент с 2 лв. с ДДС за мобилни услуги.

Имате възможност да прекратите договора, сключен за основните услуги, за които има приложени промени в месечните абонаменти, без допълнителни санкции до 07.02.2025 г. включително. При закупено устройство, дължите предоставените отстъпки за него. За детайлна информация за използваните от Вас услуги, моля позвънете на тел….“

Миналата година ми направиха два пъти този номер – тогава някак си го преглътнах, но сега вече се бях вбесил. След 10-годишна вярност към този оператор, реших да го напусна. Нека ви разкажа как започна всичко. Беше доста отдавна когато един от мобилните оператори пое хищническа кампания за прехвърляне на телефонни номера от другите два оператора.

Отиваш в офис и питаш при прехвърляне на номер от друг оператор каква оферта ще получиш. Правиха различни персонални оферти, които бяха в пъти по-добри от текущите. След това си прехвърлих картата. Минаха 24 месеца, изтече договорът и увеличаха с малко таксата. След време преминах към корпоративна група на по-ниска такса.

Така изминаха няколко години. През годините увеличаваха с по-малко месечните такси, но винаги това се случваше след приключване на договора. Така, чак до миналата година. При новото подписване вече ми увеличиха веднъж с 50 стотинки, макар, че в условията таксата беше друга. Но както и да е.

Минаха няколко месеца и бум още 2 лева, защото имало инфлация, това било инфлационна добавка, която е упомената в общите им условия и т.н. Аз като техен клиент съм подписал Общите условия и по този начин съм се съгласил с тях. Съгласно НСИ за 2023 година средногодишната инфлация бе 9,5%. Е, доколко е коректно да увеличават месечната такса по договора Ви при подписан вече такъв договор, е друг въпрос.

Ти като клиент си се съгласил на едни условия, подписал си договор за 24 месеца и след няколко месеца ти индексират таксата (С други думи казано, за 24 месеца могат два пъти да ти индексират договора – за всяка една година. Тогава защо въобще подписваш 24 месечен договор като не ти дадат възможност да подпишеш безсрочен договор и да можеш да го прекратиш когато си поискаш?). Ами защо ли? Защото, за да се освободиш от тях трябва да им заплатиш три месечни такси: „При предсрочно прекратен договор се дължи само стандартна неустойка до 3 месечни вноски. При предсрочно прекратяване на договорите с мобилните оператори клиентите вече ще дължат само стандартната неустойка в размер до три месечни вноски“. Спомням си, че в миналото искаха всичко да им се заплати (всичките оставящи месечни такси) до приключване на договора на съответния клиент. Сега са само 3 такси.

Какво направих?

Първо се обадих на въпросния получен телефон с оглед получаването на повече информация. Учтива служителка ми отговори следното „Да, официалната инфлация е под 3%, но нали знаете, че това не е истина“. Казах, така е, но вие нали знаете, че имам наскоро подписан договор с Вас за период от 24 месеца. Защо не увеличите месечната такса с 3% съгласно Общите Ви условия и съразмерно процента на инфлацията? Тя отговори „Съжалявам, това е политика на компанията и ще обхване всички наши клиенти“. Като й казах, че съм дългогодишен техен клиент, нищо не предприе.

След това отидох в техен офис и попитах окончателно ли са взели това свое решение. Служителите им отговориха утвърдително и че нищо не могат да направят повече. Попитах също дали е необходимо да подам заявление за прекратяване при преминаването на друг мобилен оператор, при което те казаха, че не е необходимо, тъй като насрещния оператор предприема преки действия за прехвърлянето на номера.

Какво направих тогава?

Сетих се за близки хора, които са корпоративна група към друг мобилен оператор. Попитах какви условия им предлагат и дали мога да се присъединя към тях. Казаха, че няма никакъв проблем. С изненада установих, че предлагат сходни условия с достатъчно минути и мобилен интернет, но за много по-ниска цена. С други думи, разликата беше около 8 лeва надолу – по-ниска месечна такса и с малко по-малко мобилен интернет.

Реших да се прехвърля. Вчера получих съобщение, че телефонният номер ще бъде прехвърлен. Днес сутринта получих обаждане от служител на мобилния оператор с въпросите дали съм склонен да остана все още при тях и дали наистина съм решил да се прехвърля? Служителят също ми каза, че ще ми направят персонална оферта и тя ще бъде по-добра от предходния ми абонаментен план.

Ще бъде с 50 стотинки по-евтина и няма да ми увеличават таксата с въпросните 2 лева. Казах им, че вече съм подал документи и няма как това вече да стане. Попитах ги защо това не го предложиха по-рано? Служителят завърши с думите „Винаги може да се върнете при нас“. Това беше моята история.

Интересно ми е да разбера, Вие как действате? Предприемате ли някакви действия при увеличаване на цените, сменяте ли доставчика на съответната услуга/продукт/стока и т.н.?

Роберто Маринов
Роберто Маринов е завършил бакалавърски степени по специалностите –„Международни икономически отношения“ и „Икономика на търговията“, със специализация – „Търговско предприемачество“ в Стопанската академия „Д.А. Ценов“, гр. Свищов. Притежава магистърска степен по „Икономика на търговската дейност“ от „Д.А. Ценов“, гр. Свищов, както и по „Организационно поведение и консултиране на организацията“ от Софийския университет. Специфичните му интереси са в сферата на личните финанси, потребителското поведение и приложната психология. Притежава дългогодишен опит в държавната администрация както на местно, така и на централно ниво.

3 Comments

  1. Георги каза:

    Да, преди няколко дни се махнах от Vicacom точно заради този им номер. Истината е, че ако искаш добри условия, трябва да сменяш оператора/доставчика на интернет на всеки 2 години. Излишна занимавка, но няма друг начин, за да не те правят на идиот.

  2. Р. Гросев каза:

    Привет! Много добре си направил! Има неудобство от махането от да даден оператор! Но си залужава! Не може винаги да ни правят на глупаци!

  3. Даниела каза:

    Над 20 години бях при един от другите оператори (първите години на предплатена услуга, следващите над 15 на договор). Там беше същата история – при всяко преподписване, по-висока такса. Фактът, че съм лоялен клиент с нито една просрочена сметка за всички тези години, беше само моя гордост. Миналата година вече бях на такса около 30 лв и новият договор трябваше да е на същата или по-висок план – път назад отново нямаше. Това ме фрустрира и се завъртях из съседните офиси (за добро или лошо, винаги са едни до други). Там като нов абонат ми предложиха сходни условия с различни промо месеци, като тотално таксата идваше 5 лв надолу на месец. Подписах договор и почти веднага съжалих – обхватът ми се губеше дори като минавах от едната стая в другата, интернетът беше нестабилен. Звънях, подавах сигнали, уж правеха нещо, накрая просто свикнах с новата действителност. Новината за индексиране с 2 лв ми дойде като освобождение – хукнах отново към предишния оператор, където ме посрещнаха с промо цени и подарък приличен нов телефон (можело, значи!). Подадох заявление за прехвърляне на номера, което трябваше да се случи на другия ден по обяд. На следващата сутрин получих обаждане от настоящия оператор с оферта за неограничени минути и интернет и на луната, на доста по-ниска цена не само от настоящия ми план, но и при новия-стар оператор. Обясних им колко са им зле услугите и че освен за пари, говорим и за “качеството”, което предлагат и което на каквато и цена да ми дадат, не струва. Ако трябва да обобщя – “Всичките са маскари” и полза от нашата лоялност няма.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.