Когато стартираме бизнес или въвеждаме нов продукт или услуга, първото, което трябва да направим, е да установим какво е отношението на потенциалните клиенти към продукта или услугата. При всички случаи, това може да стане чрез провеждане на интервю. Нека дадем примери за провеждане на интервюта, за да бъде по-ясно.
Да си представим, че ние сме новостартираща фирма, която ще произвежда вафли. Нас ни интересува дали тази вафла ще се хареса на хората. Има много показатели, по които един човек може определи дали една вафла е хубава или не. Достатъчно хрупкава ли е? Много ли е твърда? Прекалено мека ли е? Достатъчно сладка ли е? Не е ли много малка? Пълнежът връзва ли се с шоколада? и т.н. Въобще цялата технология на производство на продуктите, които ядем е един много сложен процес (знаете ли , че сиренето има около 100 показателя за измерване на качеството).
Да се върнем сега на нашият пример с вафлата. Така. Ние сме нова фирма, имаме страхотна вафла и искаме да видим как ще реагират клиентите като я опитат. Един от начините за провеждане на интервю е под формата на анкета, която се провежда индивидуално с потенциалните клиенти (сигурно и вас са ви спирали на улицата за да ви предложат да опитате някой чипс или нещо подобно и ви молят да им отделите 10 минути).
Изготвянето и провеждането на анкетата е много сложен процес, тъй като за максимално кратко време ние трябва да получим максимално много информация. Има си строги правила, които трябва да бъдат стриктно спазвани при изготвянето на въпросника. Ще спомена само някой от тях. Трябва предварително да сте таргетирали групата, която искате да анкетирате. Например: 10 мъже и 10 жени на възраст между 15 и 30 години. Не се притеснявайте ако човекът, който интервюирате е на 32, не е голям проблем.
Голяма грешка е още в началото да изисквате от човека, който ще интервюирате да си каже адреса, телефона и на колко години е (ТОВА ТРЯБВА ДА СТАНЕ В КРАЯ!!!). Ако го попитате в началото още тук ви гарантирам, че интервюто или е приключило, или резултатите ще бъдат незадоволителни.
Обикновено хората гледат с голямо недоверие на човек, който ги спира на улицата и ги моли да пробват нещо. И не само иска от тях да си кажат ЛИЧНОТО мнение, пък и отгоре на всичко иска да разбере „Как се казват”, „Къде живеят?” и „На колко години са??? УЖАС! И така, човекът веднага застава в „отбранителна позиция” или изпада в „шок” от личните въпроси, които сте му задали.
Дори и да успеете да задържите вниманието му и да проведете интервюто, съществува голяма вероятност да не получите точни отговори. Това е поради различни причини. Човекът бърза и ви е обърнал внимание от учтивост. Интервюиращият не е достатъчно голям професионалист и не знае как да проведе интервюто. Анкетата не е изготвена по подходящ начин. Ако не провеждате вие интервютата има голяма възможност интервюиращият да е подправил голяма част от анкетите и така да бъдете заблуден от резултатите.
След като са набрани необходимият брой анкети, резултатите се обработват и се правят съответните изводи.
1 Comment
[…] Какво мисли клиентът за нашия продукт – Първа част […]