Как се прави маркетинг с нулев бюджет?

Ще стартирам бизнес. Въпросът е ЗАЩО
02.07.2013
Какво мисли клиентът за нашия продукт – Първа част
08.07.2013

Как се прави маркетинг с нулев бюджет?

Това е статията на Galarad, който обеща да напише неговото виждане за събитието. Материалът е много интересен и си струва да го прочетете:

Благодарение на пропуска, осигурен от Бат Тони имах възможност да посетя семинара „Интернет маркетинг с нулев бюджет”. Както обещах, това е моето обобщение и лична оценка на презентациите там.

Организаторите обещаха, че презентациите на лекторите ще бъдат достъпни на сайта – към момента там има качени 5 от 7, можете да свалите наличните.

В началото искам да обърна внимание на домакините на събитието, Бетахаус. Въпреки, че бях контактувал с тях по друг повод, не бях ходил на място. Направи ми приятно впечатление обстановката и хората, но имам и някои забележки.

Първо, столовете са неудобни за по-дълго седене. Второ чай или сок може да си купиш на много достъпни цени от кафето по-долу (кафе и вода има в залага), но няма абсолютно нищо за ядене – обяснението беше, че посещаващите Бетахаус не се хранят там (само че ние сме на семинар). Трето, имаха супер добра идея да дават дребни подаръци на хората, които задават въпроси.

Подаръците бяха или тениски, брандирани с логото на Хост.бг (основен спонсор), или книги. Това с тениските е лоша идея поради няколко фактора – а/ размер и б/ брандирани са. Аз няма къде да я нося, не съм безплатна ходеща реклама на Хост.бг. Съответно, за един мой въпрос и едно уточнение получих 2 тениски, които после върнах на организаторите. Надявах се, да ги заменя за книги, но за съжаление нямаше останали.

Семинарът започна и се движеше много точно спрямо обявената програма, лекторите спазваха времето, което им беше заделено. Вярно, нямаше много въпроси, но въпреки това заслужава похвала. Първата лекция беше на тема “Building your Facebook zero budget strategy”, с лектори Младен Борисов, ilyan.com и Иван Александров, Capt’n Social. Първия слайд, с който откриха беше „Няма такова нещо като безплатен обяд“. Това е отчасти вярно, ще си позволя да перефразирам „Ако нещо е безплатно за теб, може би ти си продукта за някой друг“. Въпросът, който зададоха на аудиторията беше „Какво целите с присъствие във Фейсбук?“ и противно на няколкото обадили се, се оказа, че Фейсбук не е платформа за продажби.

Аз вече имам подобни наблюдения и явно наистина е така – във Фейсбук може да имаш присъствие, може да караш хората да те харесват и да те следват, но когато решиш да им продадеш нещо, не става. В презентацията си двамата лектори коментираха управление на целевата аудитория, добри и лоши примери за фейсбук кампании – може да погледнете презентацията им. Според тях, добър подход за привличане на followers е да се разработват Фейсбук игри или други приложения, като това ни води до проекта, който те реализират – Capt’n Social, което е начин да наемеш някакво приложение за известно количество време, вместо да разработваш такова. Повече – тук. Като цяло, тази тема не ми беше интересна, защото както уточнихме в началото – Фейсбук не продава.

Тук трябва да отворя една скоба и да коментирам разбирането на почти всички изнесли лекция на този семинар за Маркетинга. Те го разбират като дейности, свързани с комуникация, утвърждаване на бранд, познаваемост на марката, натрупване на някаква група хора, към която можеш да адресираш някакви послания, БЕЗ по никакъв начин да се очаква някакъв реален, измерим финансов резултат. Всъщност, маркетинга има смисъл САМО когато води до увеличение на продажбите, при това  се съотнасят вложени пари и усилия и получен резултат.

Втората лекция беше на девойката от Farmhopping, Роси Митова. Симпатична, с образование в Англия и отхвърлила предложение за работа в Goldman Sachs, ако правилно си спомням. Бизнеса й е стартиран в UK, на някакъв следващ етап са получили 25,000 евро от Eleven (което тя не спомена, а според мен е доста важно).

Ако не знаете какво е Farmhopping – идете и вижте, няма да се спирам на това. Също така, нейната презентация я няма качена, надявам се да я сложи. В нейния случай, тя е започнала маркетинговата си дейност с cold e-mail кампания. Това ще рече, че е написала писма на непознати хора, от пресата или потенциални партньори. Наблегна на това, че е важно преди да започнете да пишете на даден човек, да си „научите домашното“ – какъв е този човек, какво друго прави, как да подхванете кореспонденцията, без директно да поискате това, което искате. Например, ако е журналист – може да изпратите писмо, с което да споделяте мнение за дадена негова статия, а чак след като контакта вече не е студен – да представите нуждата си.

Също, заглавието е важно. Тя сподели, че филтрира мейлите си по subject. За мен това е странно, защото аз го правя по дата, но така или иначе – ако имате 1 изстрел, всеки детайл е от значение. Заглавието трябва да е кратко, да подсеща за съдържанието и т.н.

Тази нейна дейност се е оказала успешна, след което я интервюирали в специализираната преса, въобще разчуло се. Тя продължила с активност във Facebook и Twitter, НО след това се свързала със сайта Pimp my cause, където са й направили професионална маркетинг стратегия. Следва алфа версия на сайта им, който в момента е доста по-напреднал от тогава, правене и регулярно постване в блог и други социални медии. Специално за блога обърна внимание, че трябва да е „с човешко лице“ и да постваш редовно.

Няма какво да кажа, освен „Браво“, но както и другите лектори, тук нямаше никакви цифри и анализ – какви са приходите и разходите, статистика за посещаемостта на сайта, за ефективността на едно или друго тяхно маркетингово начинание и т.н. Това, което спомена е, че взимат 6% за тях, а пазара е 54 милиарда. Тук има още информация.

Boril Bogoev

Борил Богоев изнесе лекция, която се фокусираше върху LinkedIn. Надявам се всеки знае какво е това – ако не, ами това е като Фейсбук за бизнес. В неговото изложение имаше разни метафори с паяци, дето плетели мрежа и хващали жертви, но като махнем излишното, същината е – направете си профил, постарайте се да изглежда добре и да е пълен с информация. Бъдете активни, правете препоръки и искайте такива. Участвайте в групи, но не бъдете „всеяден“, обграждайте се с връзки, които ви представят в желаната от вас светлина. Човекът обясни различните функции на системата, спомена и за платените такива. Според мен, цялата информация може да я видите в презентацията му. Моето мнение – LinkedIn не води до продажби. Там може да продадете единствено себе си, ако това е целта – go for it.

Следва Петя Митева и Snug Essentials – калъфи за електронни устройства, плетени от нашенски баби. Те са по-известни с тяхната услуга за безплатни турове – Sofia free tour. На края на лекцията й я попитах за някакви числа за бизнеса й, като отговора беше, че са започнали трима човека с по 100 лева, след това чрез indiegogo са събрали 2,200 USD. Бизнеса им е още много малък и са далеч от това да имат печалба, затова не съм сигурен какво се очаква да ни научат. Въпреки това каза верни неща – за търсенето на обратна връзка, анализ на резултатите, гъвкавост и адаптивност (каквото е и заглавието на лекцията). Една трета от продажбите им са от България, което според мен е проблем – означава, че или продажбите са още много малки, или продукта им е супер нишов.

Тя също даде пример за техен пост в redd.it, където нещо като техен слоган е бил харесан от 11,000 човека и нехаресан от 9,000, ефективно стигайки като послание до 20 000 или повече. Ето го и него: „I told grandma not to knit me more pullovers…so she started knitting cases for my laptop, phone, kindle and then just kept going :D“. Опитват се да продават иновативно, като първо шипват продукта, а после получателя решава колко да плати. Love us or your money back – описва добре тяхната философия.

Имаше още няколко примера за неща, които са предполагали, но са били погрешни – каква им е таргет групата (очаквали са младежи хипстъри, оказало се „отчаяни съпруги“, като в едноименния сериал), едно място за продажба vs в различни сайтове, конкурс за дизайн във Фейсбук, с награда калъф с този дизайн, на който никой не е подал предложения (нормално, хората не отиват във Фейсбук, за да правят неща, а за да гледат неща).

Лекцията на Станислав Димитров (Сертифициран Google Тренер) беше all about Google. На мен тази лекция ми беше ултра скучна, той просто минаваше през различни опции на Google+ . Защо за бога, след като установихме, че флагманът Фейсбук не продава, трябва да се занимаваме с конкурентната, но по-неразпространена услуга на Гугъл? Следваха YouTube и още нещо, накрая малко и за Analytics. Това беше някакво техническо обяснение на опциите на тези софтуери и според мен беше тотално не на място. За моя изненада, на края на лекцията имаше въпроси и после някакви хора говориха с него отстрани. Единственото ми обяснение е, че тези хора хал хабер си нямат от ИТ и технологии и за тях тези скучни обяснения на менютата са били голямо откровение. Лекцията му скоро ще бъде качена, така че може да се запознаете със съдържанието й сами. Аз се почувствах като на презентация на тенджери или прахосмукачки, но допускам, че „повредата е в моя телевизор“.

Последните две лекции ми бяха интересни. Може би най-точната и покриваща разбирането ми за маркетниг бе на Сандра Алексиева (на снимката към статията), 1001 рецепти. Тази девойка е напълно отдадена на работата си, а именно – да тества рецепти, да снима сготвеното и да изяжда сниманото :). За 6 години и половина е публикувала над 2,200 рецепти и не изглежда уморена. Нейния бизнес модел е сайт, който се издържа от реклама. Тук имаме директна връзка между Фейсбук последователи и уникални посещения на сайта, от където пък идват парите. Има 170,000, повтарям – сто и седемдесет ХИЛЯДИ фена във Фейсбук. Затова тук си водих и най-много бележки и смятам, че си заслужава да се запознаете с нейната лекция.

Тя е започнала да набира фенове по време, когато са били позволени фейсбук игри за събиране на множество likes. Сега, доколкото разбрах, има някакви по-строги правила за това какво можеш  и какво не можеш да правиш. Били са първи и тя смята, че сега би било много по-трудно да успее. Препоръката й, която повтори няколко пъти – не се бавете. Ако смятате, че сте измислили нещо интересно – реализирайте го, защото иначе някой друг ще го направи.

Друго предимство е, че при старта са й помагали двама човека роднини, които са програмисти. Заложила е на стратегия, която показва лице – нейното собствено – а не просто лого. За някои продукти е по-трудно да бъдеш лице (например дезодорант за крака), но винаги може да се намери начин за представяне на хората зад продукта – „не се крийте зад логото, покажете се“.

Важен въпрос, на който всеки трябва да може да даде дълъг и подробен отговор – „какъв е вашият таргет“? Какви са клиентите, на които искаме да продаваме? Добрият отговор е дълъг и обстоен, поглежда профила на купувача от различни ъгли.

Друго важно нещо – „да живее хейтът“. Идеята е, че на хората трябва да им се дава възможност да изказват мнение и да защитават каузи. Сандра провокира аудиторията си, както самата тя разказа, по различни начини. Например, по време на пости слага само рецепти с месо, или висококалорични сладкиши. Търси се начин да генерира спор и коментари между читателите, без тя самата да заема страна. За много хора е сериозна мотивация да докажат на някой, че възгледите му са неправилни. Още – радвайте се на негативните коментари, разчупете дистанцията с потребителите, разнообразието е ключът към интереса (девойката сподели, че няма възможност да готви каквото й се яде, защото постоянно прави нови рецепти, с които захранва уеб сайта и читателите).

Оплака се, че се случва да й откраднат съдържание, но тя успява да убеди съответния човек или хора да го свалят – със 170,000 последователя всеки един негативен коментар е много лошо нещо.

Последната презентация обясняваше какво е това viral marketing. Тъй като основата на презентацията са няколко филмчета, трябва да я гледате, не може да се разкаже. Като същина – ако създадете нещо, което е пасва точно на момента (протести, оставка в дадения момент) или се възприема като „много яко“ от дадена аудитория, то се разпространява много бързо – например Gangnam Style клипа, или Стаята на Хенди. Това генерира бързо натрупване на хора, но не винаги води до повишаване на продажбите – както със Стаята на Хенди. От гледането на забавно клипче, не сте се засилили да отидете до магазин Хенди да си купите евтин телефон. Тъй като презентаторът е фирма за разработка на такива неща, не ни казаха какво е направил виралния маркетинг за техния бизнес и как се е отразило на финансовия резултат.

След края на последната лекция ни почерпиха по една бира, което беше чудесен завършек. Ако трябва да дам оценка на цялото мероприятие, тя няма да е много висока. Нямаше нито една презентация, която да е Business to Business (B2B) – всичките бяха ориентирани B2С. Всички се фокусираха върху натрупването на известност и привличане на интерес в онлайн медии, но изпуснаха много важни въпроси – SEO, конвертиране от посетител към плащащ клиент, привличане на платена реклама на базата на натрупани последователи или хитове в сайта (някак си се приемаше за даденост, но никой не обясни с кой работи и колко успешно). Имаше само един бизнес, който реално работи и изкарва пари с маркетинг с нулев бюджет – този на 1001 рецепти и точно там беше най-интересната лекция.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

11 Comments

  1. Георги каза:

    Здравей Тони,

    Харесва ми, че гледаш много практично на нещата. Горе-долу по същите причини не ми хареса семинара “Стартиране на бизнес с нулев бюджет.”

    Според мен, трябва да се започне с продукта – “Създаване на продукт с минимален бюдждет” е доста по-важна тема, а маркетинга е според продукта и таргета.

    Друг е въпросът, че нещата не са точно с “нулев” бюджет. Не ми харесва, че тези семинари са по-скоро платформи за лекторите да популяризират своите бизнеси, а не за обмен да ценна информация.

    Другото, което много ме разочарова беше, че по-голямата част от лекторите нямат нито опита нито знанията за да учат други хора. И това много им личи особено ако успееш да поговориш 2 минути с тях.

    Трябва да се говори за принципите, а не за конкретните техники в маркетинга и продажбите.

    Поздрави,
    Георги

  2. Стойне Василев каза:

    Здравей Георги,

    За съжаление, не можах да присъствам на този семинар и затова си дадох пропуска на един читател и статията е негова. Но в “Стартирането на бизнес с нулев бюджет” беше горе-долу същото положение. Наистина, не може за един ден да се научи всичко, но всеки лектор трябва да има по една важна идея или принцип, която да запомниш. Ще дам за пример семинара на Франк Фърнес. Въпреки че не се занимавам пряко с продажби, този човек направи страшно шоу и премина през целия процес на успешните продажби. Всичко в неговите презентации беше премерено и на точното място, а това е важно. Сменяше темпото, за да не стане скучно на участниците и т.н. Презентационните умения същи са важни, но най-важното е да знаеш за какво става въпрос.

  3. Добър събитиен блогинг. Поздрави на автора. За семинара. Истината е, че си трябват и чужди лектори и то успешни с модели. Много истини си хванал.

  4. Стойне Василев каза:

    Не ми се иска да деля лекторите на български и чужди, но май има лека разлика в качеството.

  5. Ованес каза:

    Здравейте,

    Аз съм от организаторите. С доста неща не съм съгласен, но няма да ги обсъздам, а ще засегна единствено нещата, които са свързани дирекно със семинара. 🙂

    Половината лекции бяха от експерти – едни от най-добрите в областта на маркетинга в България. Другата половина бяха истории (case studies) на хора, които успешно прилагат маркетинг с нулев бюджет. Те не са експерти, но за нас беше важно да покажем, че идеята се прилага на практика от хора, на които маркетинга не им е основен фокус.

    Не мисля, че примерите са реклама на бизнеса на лекторите. Примерите са най-добрия начин да се покаже нещо. Чуждестранните лектори също дават примери с техни бизнеси, но никой не казва, че това е реклама. Не е правилно да се делят така чужди и български лектори.

    Такитиките за B2B продажби не са различни. Единствено може би следващия път е добре да имаме B2B case study за маркетинг с нулев бюджет.

    Семинарът има за цел да вдъхнови и да даде идеи, а не да ви научи да правите бизнес. Правенето на бизнес е доста обширна област няма как да покрием всички теми за един ден.

    Относно насочеността на темите – отново не можем да покрием всичко за един ден. Стремим се всеки път да покриваме различни теми и области от Zero Marketing-а, но успяваме да ги завъртим на 2-3 издания. Ако дойдете на 3 издания, ще чуете почти всичко възможно.

    Ще се радвам да се видим на следващото издание, което ще бъде в края на октомври!

  6. Стойне Василев каза:

    Здравей Ованес,

    Мисля, че ако е имало някаква критика, то тя е градивна, за да станата тези семинари с нулев бюджет още по-добри и по-полезни. Съгласен съм, че семинарите не са за да ни учат по накаква тема (за това си има обучения), а да ни дадат вдъхновение и нови идеи. Дори една идея да са “взели” участниците, пак ще си е струвало.

    Успех в следващите начинания и ако не ми мине котка път 🙂 ще се видим в края на октомври.

  7. Ованес каза:

    Да, сигурен съм че е била градивна. Исках само да кажа и как стоят нещата от кухнята.

    Просто е трудно да се съобразим с желанията на всички 100-300 човека, които посещават семинарите и всеки иска нещо различно. Опитваме се да предоставим продукт, който е максимално съобразен с пазара и желанието на повечето хора.

    Приемаме всякакви предложения и ще се радвам да ги получим и тук. Това ни мотивира да сме по-добри следващия път! 🙂

  8. The Cat каза:

    Galarad, Thanks за статията. И аз си мислех, че е нещо по-специализирано, но и в творческите кръжоци явно има полезни неща.

  9. Освен идеите и реалните примери на работещи бизнеси. Най-важното на тези събития са контактите. Никога не знаеш къде и кога ще срещнеш човека, който ти трябва, или с който ще направите общ бизнес.

  10. Galarad каза:

    @Ованес – при всички случаи, събитието е интересно. Въпросът е, какви очаквания се формират в потенциалния посетител и дали те се оправдават. Аз съм малко особен случай, защото не съм ви таргет – сам надали бих посетил вашият семинар.

    Може би не съм достатъчно коректен, като казвам на края на изложението си, че оценката ми за цялото мероприятие не е много висока. Ако трябва да бъда по-прецизен, организацията беше супер, лекторите бяха млади и вдъхновяващи, но съдържанието на лекциите беше слабо от моя гледна точка. На края на семинара в главата ми останаха следните неща:

    – Фейсбук не продава
    – Трябва да взема да си оправя най-накрая профила в LinkedIn
    – Защо битува разбирането, че маркетинга е нещо само за себе си, а не го отнасят към продажбите?
    – Вирал маркетинга е забавно нещо!
    – Роси Митова ще успее
    – Сандра Алексиева вече е успяла

    Моите очаквания от този семинар бяха няколко – да “опресня” знанията си за различните начини на онлайн маркетиране и да получа някаква информация от работещи бизнеси колко успешно е било за тях прилагането на похвати за маркетинг с нулев бюджет. Вместо това получих доза позитивна енергия и видях някои млади предприемачи с добри идеи.

  11. Нулевия бюджет дали все още е актуален 6г. по късно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.