Днес съм подготвил специален материал по една тема, която става все по-важна за предприемачите в България. Тя е за това как да разберем какво точно искат клиентите ни по отношение на нашите стоки, услуги, характеристики, цени, начин на плащане и други съществени за тях неща. Това ще ни ще ни помогне да им предложим най-подходящите за тях продукти, а ползата за нас като собственици на бизнес ще са повече продажби и по-доволни купувачи. Отдели 10 минути, за да прочетеш тази статия и ти обещавам, че тя може да промени твоя бизнес в положителна посока.
Има два подхода към разбиране и задоволяване нуждите на нашите клиенти. Първият е да мислим вместо тях и да им предложим нещо, което дори не са си представяли. Хенри Форд казва, че ако беше питал хората какво искат, щеше да им продава “по-бързи коне“. За щастие, той дава на хората нещо революционно – масов и евтин автомобил. Той не се съобразява и с желанията на своите клиенти и им казва, че може да получат своя Форд Модел Т във всеки цвят, стига да е черен. Всички знаем какъв успех му донася тази нова за времето си философия.
Друг представител на мотото „Аз знам по-добре от клиентите си“ беше Стив Джобс. Ако той беше послушал хората, които са купували първите изчислителни машини (университети и научни институти), то щеше да получи отговор, че желанието им е да имат по-големи компютри (въпреки че са били големи, колкото стая). Стив Джобс не се съобразява с това и се насочва към доста по-компактните персонални компютри. Хората в началото са ги използвали само за игри, защото не са разбирали истинското им предназначение.
Ако той беше питал потребителите на мобилни телефони, щеше да направи най-малкия GSM в света (такава беше тенденцията, ако си спомняте). Той представи iPhone и създаде цял нов сегмент на смартфони с големи екрани. Промени музикалната индустрия с iTunes, както и тази с таблети. Много предприемачи се опитват да го имитират, но не им се получава. Трябва да имаш талант, за да знаеш какво очакват хората и да им продадеш съвършен продукт, в който да се влюбят.
Предприемачи като Хенри Форд и Стив Джобс са по-скоро изключения, и за нас ще е много трудно да постигнем техните успехи с предсказването на бъдещето. За да разберем какво точно искат нашите клиенти не е нужно да ходим на врачка, а просто да ги попитаме.
Това са отговорите, които получавам най-често от бизнес клиенти, когато им задам въпроса дали питат техните клиенти и как точно го правят. От тях разбирам и че това не е една от важните им задачи като предприемачи.
Все пак, част от бизнесите се интересуват какво искат клиентите им, но не го правят по най-добрия начин. Болшинството от тях се фокусират върху самия продукт, а не върху това каква нужда решава той. И се започват въпроси от типа:
Всъщност, ако клиентите имат нужда от дупка в стената, не ги интересува особено дали бормашината е с повече обороти, дали е зелена или синя, и дали има допълнителни приставки. Дейвид Огилви го е разбрал и затова е един от най-добрите маркетинг специалисти в света.
Какво всъщност продавате вие? Продукт (бормашина) или решение (дупка)?
Отне ми години, за да разбера, че аз не съм в бизнеса с консултантски услуги, а в този със свободно време и преживявания. Резултатът от моята работа с предприемачи е повече време за тях, което да прекарат с любимите си хора или за нещо, което обичат да правят. По-високите приходи и печалби също не са самоцел, а те ще позволят на хората в бизнеса да си купят повече време в бъдеще и да имат повече щастливи моменти (независимо дали на собствена яхта или на бар с приятели).
А вие, какво продавате:
Ако ви накарах да се замислите в кой точно бизнес сте и какво предлагате на клиенте си, е време да ги попитате какъв резултат (а не продукт) искат да получат от вас.
Представете си, че продавате книги на хартия. Питате клиентите си какви четива предпочитат, с какви корици, колко да струва и други, на база на които непрекъснато подобрявате продуктите си. Постепенно, бизнесът генерира все по-малко приходи и върви към фалит. Вие продължавате да питате „Какво не е наред? Какво да подобря?“, но малкото ви оставащи клиенти ви казват, че всичко си е наред или че може да наблегнете на бизнес литературата, например.
Ако бяхте разбрали каква потребност имат клиентите ви и как те четат, щяхте да разберете, че те искат да подобряват уменията си, като четат на път за работа в метрото. Появата на аудио книги на български език прави получаването на информация по-удобно и не е нужно да заемаш странни пози, за да четеш книга на хартия. Когато знаеш какъв трябва да е резултата, може да продаваш различни неща на своите клиенти, които ще му помогнат да го постигне.
Ако сте в бизнеса със събуждането и енергията, може да предлагате на клиентите си кафе, енергийни напитки, черен чай, видео уроци за енергизиращи упражнения и още много други неща. Водещо ще стане постигането на желания резултат, а не конкретния начин или продукт.
Не си мислете, че вашият продукт е единствен на пазара, а вие сте ненадминат търговец, и това са основните причини, за да правите продажби. Не се заблуждавайте и че при вас е най-евтино и това кара клиентите ви да купуват от вас. До успешна сделка се стига благодарение на много фактори, като основният е някаква нужда или „болка“ на човек, който започва да търси варианти, за да си реши проблема.
Дори да се занимавате с изцяло онлайн бизнес, може да включите следващите въпроси в една анкета. Ако имате досег и на живо с вашите клиенти, може да ги попитате направо:
„Какъв резултат очаквате от този продукт?“
„Какво искате да постигнете?“
„За какво ще го използвате?“
„Как и къде най-често го използвате?“
Ще ви дам пример с една история от миналата седмица, на която станах свидетел:
Голям магазин за техника. Отива един човек при момче с униформа и разговорът е следният:
– Трябва ми климатик.
– Добре, каква мощност ви е необходима? Имаме 9-ки, 12-ки, 14-ки и 18-ки.
– Аз проверих квадратурата и 12-ка ще ми свърши работа.
– Супер. Ето този тук сега е на промоция и не е лош.
– Благодаря Ви. Ще си помисля.
Човекът тръгва към изхода на магазина без да си е решил проблема, когато се сеща нещо и се връща на щанда за климатици. Там вече има друг служител, защото първия е отишъл да „изпуши една цигара“.
– Здравейте, трябва ми климатик. Аз попитах Вашия колега и той ми препоръча ето този. Той къде се произвежда – в Китай или в Европа?
– Момент да погледна …в Китай. А на вас за какво ви трябва климатик?
– Имаме две вили и през лятото в тях става доста горещо през нощта. Искам нещо, с което да се охлаждат помещенията, в които спим.
– Значи не ви трябват само за охлаждане, така ли?
– Да.
…продавач-консултантът задава още няколко уточняващи въпроса.
– Ще ви предложа този мобилен климатик, който може да местите от едната вила на другата и ще ви свърши страхотна работа през лятото. Освен това, ще спестите от покупката и монтажа на два климатика. В момента имаме промоция и на завивки с охлаждащ ефект, за които ще ви разкаже колегата от другата секция…
-Да, ще взема мобилния климатик …и завивките също.
Човекът взе климатика и спалното бельо, и си излезе с усмивка, че си е решил проблема. Ако в този магазин продаваха робот, който разбърква ледени коктейли, щеше да си купи и него. Има разлика в продажбения подход на двамата служители, нали?
Отделих малко повече време за търсене на конкретната нужда на нашите клиенти и какъв резултат искат да постигнат, но мисля, че това е едно от най-важните неща, които трябва да питаме, ако искаме да имаме печеливш бизнес.
Ако искаме да въведем нов продукт на пазара или нова модификация на съществуващ, въпроси от този тип не са много подходящи:
Бихте ли ползвали този продукт?
Колко пари бихте дали за него?
Бихте ли искали да има тази функция?
Причината е, че поставяме хората, които питаме в някаква хипотетична ситуация, която не е много реална и не знаем как ще реагират, ако наистина им предложим желания от тях продукт. Те могат да отговарят утвърдително само от любезност.
Пример за подобни неподходящи въпроси:
– Бихте ли идвали в нашето веган заведение?
– Да, защо не.
– Бихте ли яли сандвичи само с растителни продукти?
– Да, може.
– Бихте ли дали 9.90 лева за един такъв сандвич?
– Ако е хубав – да.
С тези въпроси предприемачите събират 95% положителни отговори и отварят веган заведение с цени на сандвичите 9.90 лева. След 6 месеца фалират. Те си мислят, че хората, които са питали, са ги излъгали.
Много по полезни в тази ситуация биха били въпроси за минали действия и навици на хората, които се интервюират. Подобно проучване би протекло по следния начин:
– Каква храна ядете?
– Някакъв сандвич с месо и фреш.
– От къде си ги купувате?
– От заведението до офиса. Имам само половин час обедна почивка и гледам да хапна набързо.
– Колко пари давате за един сандвич?
– Максимум 5 лева.
Сами разбирате, че веган сандвичи на цена от 10 лева в заведение на 15 минути от офиса на този човек, няма да представляват интерес за него. Разликата с първия разговор е, че сега питаме за факти, а не предположения.
Колко от вас като клиенти сте получавали обаждане или имейл от търговеца, от който сте си купили нещо? А вие, предприемачи, търсите ли обратна връзка след покупка? Когато попитах един приятел, който има автокъща защо не го прави, той ми каза, че много рискува, ако се обади на човек, който си е купил кола от него, защото може да има някакъв проблем и да му се навика по телефона.
Явно и повечето от останалите предприемачи мислят по същия начин. Няма да ви изненадам, ако ви кажа, че при проблем с вашите продукти, купувачите ще са недоволни, но една обаждане може да промени нещата. Ако са доволни, това ще е още един повод да се чуете с вашите клиенти и да им напомните за себе си. А те са един от най-ценните ви активи.
Колкото по-лесно и естествена е възможността за оставяне на обратна връзка от клиентите ви, толкова по-добре. Много полезни са критичните коментари, защото от тях разбираме какво не е наред с нашите продукти или обслужване.
Получи се едно мини-ръководство за търсене на обратна връзка от нашите клиенти. Вече знаете как, кога и какво да ги питате.
Сега и аз ще ви помоля за обратна връзка:
Хареса ли ви тази статия и дали да има още в тази насока?
Благодаря ви.
12 Comments
Нека има! 🙂
Обаче има един тънък момент. Ако много правиш евала на клиентите е един момент ти се качват на главата и почват да си измислят проблеми. Ако се обадиш и ги питаш едно, че почват да се чудят и съмняват какво аджеба не е наред и е много съмнително и второ се чувстват овластени да станат супер претенциозни. Имайте едно наум при този тип контакт с клиента. По принцип на теория съм за и звучи добре, но на практика всички подобни разговори с клиенти са се получавали някак странни и неудобни. Може би автоматизираните решения предлагани от трети страни са решението в този случай.
Статията е полезна. Ще е полезно ако има още подобни нея 🙂
Опитвам се да се науча да мисля от гледната точка на “бизнеса” в най-широк смисъл на понятието (все още се чувствам като малко дете, което опипом търси несъзнателно набелязаната играчка сред купчината разхвърляни по пода играчки 🙂 ). В тази връзка ме вълнува следното:
Когато търсеният от клиент Х резултат съвпада с предлагания от Y продукт, допустимо ли е да обърнем фокуса и да “позагърбим” резултата за сметка на концентрацията в продукта (с цел подобрението на различни аспекти по/свързани с него – подобрение на качеството, канали за дистрибуция, следпродажбени контакти)? Дали подобна стратегия би имала положителен резултат в средносрочен аспект (ясно е, че не можем да загърбим мнението на клиентите си, което най-малкото би било видно от размера на реализираните продажби за единица наблюдавано време)?
P.S. Като отговор на въпроса на Стойне: Да, би било полезно статията да има продължение, респективно – да има още статии от подобен тип.
Съгласен съм с коментара на Свилен Николов. Според мен причината разговорите с клиентите да се получават някак “странни” е, че ние българите, просто не сме свикнали да ни искат и да даваме обратна връзка. В общи линни, често става следното, поне по мое скромно мнение:
1. Или казваме “Да доволен съм” от любезност, а и да приключим разговора по-бързо (ако кажем, че не сме доволни, ще последват още въпроси). Т.е. получаваме невярна информация, което е по-лошо от никаква.
2. Ставаме мнителни. Защо ми се обажда този сега ? Може би има проблем със стоката, която ми продаде, и проверява дали съм го видял ? Чакай да видя до кога беше гаранцията…И после почва да оглежда стоката и старателно да търси проблема. И в крайна сметка или успява да се “самонавие” и да открие такъв (няма как, след като целенасочено го търси), или пък ползва продукта всеки път в тръпнещо очакване нещо да се случи. И тези съмнения повлияват емоционално на преценката и намаляват удовлетвореността му от един иначе чудесен продукт.
Да, статията беше полезна
Полезна статия! Ще бъде добре ако предложиш серия от такива 🙂
Опит с нашия бизнес – обратната връзка доведе до по-ниски цени, повече оборот и много повече работа, по-малка чиста печалба….Вероятно и ние бъркаме някъде, все още се опитвам да открия къде/какво/как вече 9та година…
Впечатлителна статия! Ежедневно се опитвам да прилагам по-голямата част от написаното. При някои хора се получава по-добре, при други комуникацията не протича гладко и безболезнено, но “разни хора, разни идеали”.
Статията е доста полезна и бих се радвал на поредица от статии за по-добра комуникация с клиентите ни.
Подкрепям с две ръце!! Много полезно и синтезирано, точно като добрия бизнес продукт!
Нуждата от обратна връзка с клиента определено е задължителна. Като проблем виждам това, че в България като чели клиентите рядко отделят време за споделяне на опита и резултата от използването на определена услуга или стока(Изключвам туристическите услуги),
Във Великобритания (Предполагам и в други развити икономики)клиента се стимулира за да осъществи обратна връзка – томболи, материални и парични награди, отстъпка при повторна покупка. Доста път имаме да извървим в това отношение на Българския пазар и на след продажбения сегмент като цяло.
Отлична статия, четох я с удоволствие.
Много ми хареса. Очаквам още в тази насока и тематика.