Как да намеря идея за бизнес?

Smart предприемачи – Радослав Занков: Ако искаш нещо много силно, просто го направи
30.03.2017
7 грешки, които собствениците на бизнес допускат в позиционирането си
03.05.2017

Как да намеря идея за бизнес?

Ако вече ти е писнало да работиш за друг и искаш да станеш предприемач, първото нещо, което трябва да решиш е какъв точно бизнес да създадеш. Търсенето на изрази, свързани с бизнес идеи е особено популярно в Google, а мрежата е пълна със статии от типа „5 идеи за бизнес“. Проблемът при всички тях е, че те не са твои и шансът ти за успех не е особено висок. За щастие, има много начини да си измислиш твоя собствена идея за бизнес и в този материал аз ще ти помогна да я откриеш.

В началото беше…

Идеите са най-устойчивото нещо във Вселената. Винаги е имало, има и ще има хора, които искат да подобрят живота на останалите. Всеки знае какво е направил Томас Едисон, Алберт Айнщайн, Стив Джобс, Джеф Безос, Бил Гейтс и много други хора, които са имали добри идеи и са ги реализирали. Сигурно си мислиш, че всички успешни и богати хора са имали мега уникални идеи и по тази причина са развили бизнеса си до такива мащаби. Ще те зарадвам – не повече от 5% от бизнесите по света (а в България още по-малко) са базирани на изцяло нови идеи.

Ще ти дам само няколко примера. Изобретателят на бензиновия двигателя е само един – Карл Фридрих Бенц, но днес има хиляди марки, които произвеждат автомобили с такъв двигател. Също така, нито Google беше първата търсачка, нито Facebook първата социална мрежа.

Всички тези примери показват, че не е нужно да станеш велик изобретател от ранга на Никола Тесла, например, за да стартираш бизнес, който да е успешен. Тук обаче има уловка. Не е нужно идеята да е нова, но твоя бизнес трябва да има някаква уникална черта или характеристика.

В България сме свикнали, че ако има 9 сергии, които продават краставици, ние да отворим 10-та (която продава същите тези краставици на същите цени), защото щом има толкова много, значи дейността е печеливша. В тази съвсем реална ситуация, развитието на историята е ясно: след по-малко от година, най-новите обекти затварят и накрая остават само един или два, които са най-старите или започват да предлагат нещо различно.

Нещо подобно се случва в момента. Някой прочита, че онлайн търговията се развива, докарват се добри пари и има бъдеще, и отваря поредния електронен магазин, точно същия, както и останалите десетки хиляди. Използва същата платформа, със същите цветове, същите менюта, същите снимки, същите описания на продуктите, същия куриер, същите цени и се чуди защо нещата не вървят.

Има само един вариант да се съберат много подобни бизнеси на едно място и те да са печеливши. Нарича се с модерната дума „Хъб“. Такива места са моловете. В тях има доста магазини за дрехи, но когато хората си търсят дънки, например, няма да губят време в обикаляне на много магазини в различни части на града, а ще отидат в близкия мол. Нещо подобно са и различни търговски улици. На ул.“Христо Ботев“ в София се е създал по естествен начин хъб за автомобилни части. Кооперативните пазари са друг пример за този модел.

Какво ми е уникалното?

Ако не си предприемач-камикадзе, ще трябва да предложиш нещо уникално на пазара. Но какво? На първо място, потърси някоя черта от твоя характер или умение, с което се гордееш или приятелите ти те свързват. За мен, бизнеса е естествено продължение на личността на собственика. Няма как да е успешен, ако не сме в хармония с него.

Как някой ще направи магазин за екстремни спортове, ако никога не ги е практикувал и е страхлив по природа? Или месояден човек да направи вегански ресторант? Ще е трудно, нали? Да, може да си наемеш хора на някакъв етап, които разбират от спецификата на бизнеса, но в началото ти ще трябва да намираш клиенти и те ще усетят, че не сте от една порода.

Освен личните ни характеристики, има и много други неща, с които да сме уникални. Те може да са свързани с маркетинга на дейността ни, с обслужването, с времето за доставка, с уникалното съчетание на няколко различни познати продукта. От моя опит, мога да ти кажа, че в България е сравнително лесно да изпъкнеш сред останалите бизнеси от твоя бранш.

Едно от нещата е обслужването, независимо дали е онлайн или на живо. В колко от магазините и заведенията, в които ходим всеки ден, има усмихнати и любезни служители, които искат искрено да ни помогнат? В колко от електронните магазини има добра система за обслужване на клиентите? На колко от националните номера на компаниите не чакаме, за да се свържем с оператора, докато слушаме музика и „Не затваряйте. Вашето обаждане е важно за нас“?

Не бързай с идеите

Като лектор и организатор на много събития за стартиране на бизнес забелязах, че голяма част от идеите на участниците са свързани със събития от живота им, които им предстоят или наскоро са се случили. Ще ти дам пример. Една дама от предишното издание на академията СтартБизнес.bg искаше да направи сватбена агенция. Познай какво събитие ѝ предстоеше? Да, сватба. След въпроса „Наистина ли искаш да се занимаваш по цял ден с истерични булки?“ от друг участник, идеята вече не беше толкова добра.

Аз много пъти съм бил в същия капан. Отивам на събитие или посещавам нов сайт, и веднага си казвам, че трябва да направя нещо подобно. Обикновено, започвам да мисля и действам с ентусиазъм през първите няколко дни, но след това се оказва, че идеята не е особено добра, или поне не за мен. Също така, не бързай, ако видиш нещо, което го няма в твоя град, квартал или държава. Има две причини за това – или защото няма нужда от него (дори може вече някой да го е пробвал), или защото наистина е гениална идея и никой не се е сетил досега. Единственият начин да разбереш коя е причината е да го направиш.

На лов за бизнес идеи

Идеите са навсякъде около нас и от всяко нещо може да направим пари. Щом има предприемачи, които продават въздух от Родопите и го продават успешно и такива, които продават нови български монети от 1 лев за 7 евро, значи всичко е възможно. На мен много идеи за бизнес ми идват в главата, когато ходя в чужбина. В по-развитите страни има такива неща, които не сме виждали у нас. Разбира се, повече от тези бизнес идеи умират още в зародиш, защото пазарът в България все още не е узрял за тях, но има и доста, които са напълно приложими.

Друго упражнение, което правя е да вървя по улиците и да се питам „Как мога да изкарам пари от това?“. Мит е, че у нас няма работа. Може да няма конкретни работни места и длъжности, но работа има в изобилие и някой може да я свърши, като получи добри пари за това. Виждам човек, който се чуди къде може да завърже кучето си, когато влиза в магазин и си казвам „Ако направя някакво приспособление, ще го продавам на търговските обекти“. Опитай – когато си вървиш по улицата си задавай въпроса „Как мога да спечеля от това?“.

Особено полезни при търсенето на нови бизнес идеи са оплакващите се хора. Аз много внимателно слушам приятели си или непознати, които споделят за техните проблеми. Като изключим тези, които генерализират нещата като „В България нищо не става!“, „Богатите бизнесмени са престъпници!“ и „Никога няма да се оправим!“, от останалите могат да се чуят доста добри идеи. За мен, предприемачеството е начин на мислене – да търсиш възможности сред проблемите и кризите.

Ако още нямаш идея, ти препоръчвам два сайта, които ще ти дадат насоки. Първият е Kpd.bg, където има много обяви за продажба и покупка на различни дейности и дялове от тях. Освен, че в този сайт търся инвестиции за себе си, той е много полезен и при генерирането на идеи. Избирам си сектор като IT, например, и гледам какво се търси и предлага в него. Най-хубавото е, че ако си харесаш конкретна идея, някой вече може да я е реализирал и да я продава на добра цена.

Вторият сайт е Franchising.bg. В него има много предложения за различни бизнеси, част от които не са познати в България. Отново може да зададеш конкретни критерии за търсене като обща инвестиция, бранш и други. Една от компаниите предлага разработен бизнес модел за стая, в която клиентите могат да изпотрошат всичко налично (срещу заплащане, естествено), а друга предлага бизнес модел използващ обратната страна на касовите бележки за реклама.

Добър източник на вдъхновение са и статиите по темата. През последните години предлагам моя селекция от бизнес идеи, които може да откриеш на 5 бизнес идеи за 2017 година. Хубавото е, че може да ги реализираш с малка инвестиция до 5,000 лева. Ако мислиш по-глобално и се интересуваш от новите тенденции, списание Forbes има във всеки брой информация за нови старт ъп-и, които са станали (или ще станат) еднорози, т.е. такива с пазарна капитализация от 1 милиард долара.

За финал

Според мен, идеята е важна при започването на бизнес, но не е основна. Когато аз стартирах имах една идея, която не проработи и трябваше много бързо да намеря други, защото вече бях напуснал работа и нямаше връщане назад. Не прави тази грешка и измисли поне 3-4 бизнес идеи, дори да са в една област. За да е успешен един бизнес много по-важна е реализацията на първоначалната идея. Всеки може да си каже, че вегански ресторант е добър бизнес, но без да знаеш точно как да го направиш, нищо няма да се получи. Над 90% от бизнесите се провалят не заради идеята, а поради лошо изпълнение. Така че намери бързо една добра идея и започвай да мислиш как тя да се превърне в устойчив и печеливш бизнес.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

6 Comments

  1. Бих добавил и Helsinki Bus Station Theory. Което в общи линии означава, че като почнеш нещо и след 1-2 години гледаш си наникъде, паникьосваш се, сменяш автобуса и гледаш си пак до същото място след същото време, като цяло идеята е да си постоянен, не само качеството на изпълнение, а постоянството са определящи. Пейзажа не се променя бързо.

  2. Стойне Василев каза:

    Свилен,

    Интересна теория 🙂 Като стана въпрос за интересни неща, защо спря да пишеш в блога си? Липса на време или…?

  3. Даниела Костова каза:

    Прегледах сайта споменат в статията/kpd.bg/.Както винаги публикувате полезна и интересна информация. Въпросът ми е когато “Идеята ” е наистина на ниво идея,как човек може да е сигурен,че споделянето и ще е безопасно. В смисъл ,че ще донесе пари на автора си, няма да се възползват от нея без позволение ?Как може да се докаже че именно ти си я измислил?Пример:Имам идея за производство.Не разполагам със знание за технологията и начините по които да се извърши,но знам как трябва да изглежда крайният продукт. Това “идея “ли е или загуба на време с неоправдана мечта ?

  4. Стойне Василев каза:

    Даниела,

    Крайният продукт е само 1% от цялата работа. Когато ходя в чужбина, виждам нещо, което може да се продава в България, т.е. имам крайния продукт. След това ми трябва производство, дистрибуция, маркетинг и много други неща. Може да ти открадне някой идея, ако имаш 100% развит бизнес план. Дори тогава, пак е трудно някой да открадне идеята, защото той ще стигна само до където е описано, а след това?

  5. Цветан Стоянов каза:

    Продавам идея за разтворимо кафе
    За повече информация тел 0885601019
    Поздрави
    Цветан Стоянов

  6. Цветан Стоянов каза:

    Търся контакт с мозъчен тръст

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.