През последните няколко години темата за личните финанси и инвестициите стана доста популярна и много хора с явни или скрити интереси започнаха да ни дават съвети как да си управляваме парите. Това донесе немалки загуби на много хора, а други не могат да се ориентират в морето от финансови сайтове и блогове. В тази статия ще ти споделя как да избираш източниците си на информация, на които да се довериш за твоите средства и инвестиции.
Социалните мрежи се превърнаха в място, където много хора и фирми се опитват да продават продуктите и услугите си с помощта на материали, в които преобладават манипулациите и откровените лъжи. Мрежата е пълна с фалшиви новини и става много трудно да разбереш кое е истина и кое – не. Всичко това нямаше да е сериозен проблем, ако ставаше въпрос за някой скандал в политиката или хайлайфа.
Не така стоят нещата, когато говорим за нашето здраве и пари. Както не трябва да се доверяваме на всеки в интернет, който щедро раздава съвети как да се лекуваме, независимо от неговата популярност, така не е препоръчително да вземаме за чиста монета всички писания как да управляваме парите си и в какво да инвестираме.
Когато аз започнах да пиша по темата през 2011 година, всичко беше по-персонално и материалите в блоговете и сайтовете за личните финанси се пишеха предимно от хора с опит в тази сфера, които го правеха от чист ентусиазъм и споделяха личния си опит. Сега, всичко стана бизнес и подчинено на една единствена цел – повече продажби. Над 95% от материалите са копирани от други сайтове или преведени от американски такива, без дори да се приспособят за условията в България, а какво остава да се вложи малко собствена мисъл и анализ.
Доверието се е превърнало в много дефицитна стока, която трудно се намира в нашия препълнен с информация свят. Залогът обаче е голям – да повишим нашата финансова грамотност и да управляваме по най-добрия начина парите си, за да постигнем дългосрочните си цели. Ето ги и критериите, които използвам аз, за да селектирам сайтовете и блоговете, на които да се доверя за моите лични финанси.
Аз съм консервативен човек що се отнася до моите финанси и държа да знам кой пише даден материал или стои зад сайта (блога), който чета. Няма как да имам доверие на проект, при който в секция „За нас“ няма име, адрес или дори телефон, а само форма за контакт и текст от сорта на „Ние сме професионалисти в областта на финансите и инвестициите, и искаме да ви помогнем да управлявате по-добре парите си“.
Когато някой пише по такава деликатна тема искам да знам какъв опит има, образованието му, от каква позиция дава тези съвети, дали лично ги е приложил или просто някой му е платил да напише този материал, за да се класира сайта по-добре в търсачките. Също така, е неприемливо като автор на статията да се посочва „Екипът на сайта“. Ако са налице някои от тези пропуски, веднага напускам сайта.
В качествените медии всеки застава с името си зад това, което казва. В SmartMoney.bg всеки материал си има автор, който си носи отговорност за това, което е писал. Аз също заставам с името и снимката си зад статиите, които пиша за сайта и за други медии. В доста форуми и социални мрежи има хора с лъжливи имена или прякори, които пишат по различни теми, но доверието ми към тях клони към нула.
Не на последно място са важни опита и знанията, на този който пише дадена статия, както и дали лично прави това, което проповядва. Хубавото е, че интернет и социалните мрежи улесниха доста проверката на тези факти и всеки може да разбере кой какво знае, може и прави. От близо 8 години всичко, което правя в професионалния и личния ми живот е публично и съм го споделил в сайта и в социалните мрежи. Това е свързано и с негативи, разбира се. Имам си няколко хейтъри, които използват тази информация и пишат коментари от типа „Много си зле, че не инвестираш в крипто!“, „Как може да инвестираш в имоти в Перник“, „Какво пишеш, като нищо не разбираш от застраховане“ и други подобни.
Ще се съгласиш, че всеки човек прави нещо с определена цел. Дори в началото един сайт да е бил създаден само от чист ентусиазъм, за да се развива той, трябва да се изкарват пари от него и в това не виждам нищо лошо. Монетизацията е важна част от процеса и приходите ще доведат до по-качествено съдържание и повече ползи за читателите. Без тази стъпка, мотивацията на авторите постепенно ще се изпари и проектът ще загине. Има много примери за подобни блогове и сайтове, които вече ги няма или не са пускали нов материал от години.
Няма нищо лошо и в това големи финансови компании да пишат рекламни текстове в техните сайтове. Всеки разбира и осъзнава какви ползи и негативи носи това и чете на собствена отговорност. Интересното идва когато даден проект се представя като „независим“, но се финансира от някоя фирма и това не е споменато никъде.
Как ти звучи компания за бързи кредити да има информационен сайт за лични финанси и да учи децата ни на финансова грамотност? И това нямаше да е толкова лошо, ако решението на всеки един проблем не се решаваше с вземането на нов кредит (според фирмата). Това много ми напомня на лицемерието в рекламите на тютюневите компании – купи си цигари, но да знаеш, че „Пушенето е вредно за твоето здраве!“.
Не виждам проблем и в текстовете и видео клиповете в различни медии, които са означени като рекламни. Не така стоят нещата, когато се прави т.нар. native advertising, т.е. реклама, която е вплетена в информационна статия. Във видеото и снимките се нарича продуктово позициониране. Чисто законово, достатъчно е някъде в сайта или преди предаването да кажеш, че ще има такъв тип реклама и вече може да пускаш всичко.
„Любимите“ ми материали са от типа „Кои са най-добрите акции за 2019 година“, например, и в края на статията да има сложен линк към някоя платформа за трейдинг. Разбира се, малко хора осъзнават, че това е 100% рекламно съдържание и собственика на сайта ще получи комисионна за всеки, който закупи продукта от линка.
Аз съм независими личен финансов консултант и много рядко давам препоръки в общественото пространство, а когато го правя те са за продукти и услуги, които лично съм тествал. На лична среща мога да споделя плюсове и минуси за дадена инвестиция, например, но да дам универсален съвет на десетки хиляди хора, които ще прочетат дадена статия, е безотговорно и непрофесионално. Също така, нашите услуги и събитията, които организираме са в отделни категории на сайта. В миналото имаше вариант да се публикува рекламна статия в SmartMoney.bg, но това имаше само негативи за мен и за сайта, и такива вече не се допускат.
За мен, доверието е най-важно и въпреки че съм имал доста предложение от фирми за онлайн кредити и Forex платформи за много пари, съм ги отказвал, защото те продават продукти, които са против моята философия и ценности. В момента на сайта няма реклами, освен на наши събития и услуги, а единствената външна препратка е към наш партньор – хостинг компания, която използвам и бих я препоръчал.
Както казах, да даваш универсални съвети на всички, които четат даден сайт не е много професионално. Това е като да напишеш статия, в която предписваш лечение на тежка болест или лекар да съветва всичките си пациенти да вземат едни и същи лекарства, независимо от какво са болни. По същия начин звучат и материалите, в които ни се препоръчва да си купим злато, застраховка „Живот“ или друг продукт, без да се разбира, че те не са подходящи за всички хора и ситуации. Ако за един човек инвестицията във взаимни фондове е най-подходящата, то за друг това може да се окаже едно от най-лошите финансови решения.
За съжаление, има и други техники за манипулация, които се опитват да ни предлагат сайтовете за лични финанси. Една от най-често срещаните е използването на сложни изрази и икономически жаргони, които целят да не поставяме под съмнение информацията, за да не ни помислят за глупави. Също така, за засилване на ефекта, се използват и подвеждащи метафори или откровени лъжи.
Всички тези неща щяха да „минат“, ако нямаше интернет и всеки от нас нямаше „вълшебна кутия“ в джоба си, която знае всички отговори. Сега, всяко нещо може да се провери, дали е истина или не, буквално за секунди. Хващал съм така много материали на консултанти, които продават даден продукт на комисионна. Представя се като „Иван Петров, финансов експерт“, без да посочва за коя компания работи и какво продава, а в статията пише, че най-добрата инвестиция е застраховка „Живот“ с инвестиционен фонд на фирма Х, която носи 10% на година“. Всеки може да провери, че това е защитен, а не инвестиционен продукт, и исторически средната му доходност е под 6% на година, а останалите 4% са „изядени“ от такси и комисионни, като най-големите са за продажба на самия продукт.
Количеството на информацията в днешно време се увеличава главоломно, но това е за сметка на качеството, което пада непрекъснато. Все по-малко полезни и ценни източници на информация има и е трудно да ги открием сред морето от посредствени материали. Когато става въпрос за нашето здраве и нашите финанси, не трябва да се доверяваме на всеки и е добре да проверяваме информацията, която получаваме. Малко критично мислене ще ни спести доста главоболия и загубени пари. За по-важните решения е добре да се обърнем към специалист, който да се запознае лично с нашата ситуация и възможности. Всичко останало крие много рискове и го правим на наша отговорност.