Изгодни ли са нискобюджетните самолетни полети?

“Предприемачество в България” – какъв семинар само!
02.12.2013
Кой е богат, успял и щастлив?
16.12.2013

Изгодни ли са нискобюджетните самолетни полети?

В последно време  в България (и не само) станаха много известни така наречените евтини самолетни полети, които предлагат някои авиокомпании. Цените на тези компании са доста по-ниски в сравнение с тяхната конкуренция и  те  привличат все повече хора да изберат именно тях, когато решат да предприемат пътуване в чужбина. Обикновените пътници формират най-високия дял от клиенти на нискотарифните авиокомпании, тъй като техните услуги са насочени именно към тях.

Хората, които са решили да пътуват с цел екскурзия или посещение на роднини или приятели биват привлечени от цени около 30-40 евро в едната посока до Лондон, Франкфурт или Милано. Редно е обаче да се замислим, че щом е толкова евтино, то трябва да има уловка някъде и къде е тя? Тъй като на мен ми стана любопитно за какво става въпрос, реших да се информирам по-подробно. В следващите редове ще се опитам да споделя накратко какво точно представляват този вид евтини самолетни пътувания и защо са толкова евтини, и наистина ли е така.

Решили сте да си направите екскурзия до Лондон и тъй като бюджетът ви е съкратен, решавате че може да спестите от самолетния билет използвайки някоя от low cost авиокомпаниите. Тук, още в самото начало попадаме на първата уловка, която е се крие в желаната дата за пътуване. Отваряйки сайтовете на авиокомпаниите, за да си закупите билет веднага виждате, че примерно след 1 седмица, когато искате да пътувате до Лондон билетите не са чак толкова евтини понеже се пада празничен, почивен или просто е твърде близко до днешната дата и авиокомпанията предлага по-висока цена именно тогава.

След като отворите графика с цените и часовете за пътувания на авиокомпанията, виждате че може да пътувате не след  1 седмица, а след 10 дни на доста по-ниска цена от 50 евро до Лондон. Трябва да сте готови да направите компромис с датите за отиване и съответно за връщане, понеже не всеки ден се предлагат толкова ниски цени от превозвачите особено за кратки срокове и затова е най-добре да планувате пътуванията си поне 1 месец предварително. Така ще сте сигурни, че ще хванете евтини билети. Имайте в предвид, че цената на двупосочния полет може да се покачи многократно и е далеч от това, което рекламните кампании ви показват на пръв поглед като цена.

Ще си кажете, че до тук е добре! Хванали сте 3-4 пъти по-евтини билето от другите авиокомпании понеже сте планували пътуването си 3-4 седмици предварително с нискотарифната им конкуренция. Тук обаче следва да отбележим, че този тип авиокомпании кацат на летища, които са далеч от желаната дестинация. При пътуване до Лондон, трябва да знаете, че самолета ви няма да кацне на летище Heathrow, а на отдалечено такова в град Лутън, което съвсем не е близо до Лондон.

Имайки в предвид това, то трябва да си осигурите транспорт до столицата (автобус, влак, такси), който може да ви излезе колкото половината самолетен билет, че дори и повече смятайки и таксите за багаж и тук говорим за най-евтиния вариант. Същото важи и за другите Европейски големи градове, самолетите кацат на отдалечени летища. Много е важно да имате това на ум особено, ако сте планували да бъдете на определено място в Лондон в определен час и се окаже, че кацате доста по-далеч от очакваното и заради това закъснеете, а отделно не сте сметнали този вид разходи.

Друго, което трябва да знаете е, че ако желаете да си запазите определено място в самолета (примерно възможно най-далеч от двигателите, заради шума), то трябва да си заплатите допълнителна такса, която не е много, но все пак я има. Отделно всичките храни и напитки (сандвичи, кафе, безалкохолни и алкохолни)  се заплащат допълнително и цените им никак не са скромни в сравнение с билета, така че ако решите да се възползвате и от тази екстра, то пригответе си още пари.

Третото нещо, което трябва да имате в предвид е багажа, който сте планували да вземете със себе си. Авиокомпаниите разрешават безплатно да вземете със себе си ръчен багаж, който да се побере без проблеми в помещението над вас, но ситуацията далеч не седи така, когато трябва да вземете куфар със себе си, а отивайки на екскурзия или където и да е, то такъв вид багаж ще ви е нужен във всички случаи. Цените варират според  килограмите на куфара, но бъдете готови да заплатите допълнително 20-30 евро за багаж допълнително за всяка посока. Това е цена, която не влиза в цената на билета и може да ви убегне при плануването на разходите за път.

Четейки някои форуми и отзиви за този вид пътувания срещнах доста оплаквания от качеството на полетите и сигурността, което е наистина важно. За жалост лично не съм ползвал, а пък и нямам познат, който е пътувал с подобен вид полет, за да ми каже лично какво е качеството на обслужване и на полета, но на пръв поглед след малко търсене в интернет отзивите не са кой знае колко добри.

В края на краищата може да обобщим, че при правилно плануване на нещата,преценка на багажа ви и другите неща, които споменах, то едно пътуване с нискотарифна авиокомпания може да ви излезе наистина изгодно в зависимост от нуждите ви.

П.С . Моля, ако някой е използвал подобен тип услуга за самолетен превоз да ме поправи или да допълни с нещо, ако съм пропуснал или сгрешил.

Петьо Чолаков
Завършил съм Частна Профилирана Гимназия с Чуждоезиково Обучение 'Челопеч", в с. Челопеч, където учих усилено Английски и Немски като чужди езици. Завърших съм Бакалавърската си степен по "Международни Икономически Отношения" в Стопанска Академия "Д.А. Ценов" през 2012, а в момента съм пред завършването на Магистърската ми степен по "Financial Management" изцяло на Английски език в същото висше учебно заведение. Роден съм в район "Средногорие", където се намират едни от най-големите компании в минната индустрия, не само в България, както и едни от най-големите работодатели в България. През ученическите си и студентските си години съм участвал в различни стажанстки програми във всяко едно от тях, където натрупах различни знания и умения не само в икономическата сфера. В момента работя като Специалист "Доставки и Логистика" във фирма "Росс Ив Инженеринг" , намираща се в район "Средногорие". Фирмата работи пряко с най-големите индустриални предприятия в България.

8 Comments

  1. Митака2010 каза:

    Здравейте,

    Бих казал, че качеството на услугите много варира според компанията. Преди две години използвах често китайска ниско тарифна компания по маршрут Токио – Шанхай. Естествено, разстоянието между седалките е по-малко от стандартните линии и няма безплатни храна и напитки през 3 часовия полет. Багажът е ограничен до 1 стандартен малък куфар с тегло 10кг. Проблем с летищата няма – в Шанхай самолета пристига на Пудонг – голямо международно летище, а в Токио се ползва малко летище, но цената и времето до там са сравними с тези до нормалните летища. Никакви забележки от обслужването.
    Преди година използвах ниско тарифна линия Рим – София. Неудобството беше прекачване в Унгария вместо директен полет в едната посока. Не съм сигурен вече с коя компания пътувах (Джетстар може би), но освен стандартното ограничение до малко куфарче с 10-15кг багаж нямаше съществена разлика нормалните полети.
    Останах изключително неприятно изненадан от WizzAir, които имах неблагоразумието да използвам този Септември с полет Париж – София. Достъпът до летището е чрез автобус от Париж. Друг транспорт (евтин и удобен) не открих. Когато пристигнах се оказа, че задължително трябва да се чекирам онлайн до (може би) 5 часа преди полета. Съответно не бях чекиран и платих 20 евро отгоре за да летя иначе просто не ми даваха бординг картата (билета беше купен за около 70 евро онлайн). Особено се възмутих от факта, че вместо стандартните малки 10кг куфари разрешения багаж е с още по-малки размери (съжалявам, но дори когато видя разрешения размер в сантиметри в писмото тези цифри нищо не ми говорят). Решението беше 30евро на куфар ако го внеса в самолета или 60 евро на куфар ако го пусна в багажното. Сами сравнете със стандартен билет. Имаше една девойка (нашенка), която като чу цифрите просто си изсипа половината багаж от сака пред гишето, напъха го в рамката за проверка на размери и каза:”така ще го вземете ли?”. Не искам да коментирам отношението на самия персонал на летището – наблъскаха ни като сардини. Въпреки, че си свалих катарамата на колана бях грубо помолен да сваля и самия колан. Да не говоря, че искаха от всеки да си извади всички телефони, фотоапарати и тем подобни от багажа. В този момент се чувствах като част от група незаконни емигранти, които ги екстрадират. Едва ли бих използвал същата компания отново.
    Стандартен проблем при подобни полети е закъснение, понякога от много часове (виждал съм 5-7 часа закъснение). Нормално е самолета да закъснее час два тъй като обикновено се изчаква да пристигне от предния курс и веднага да излети обратно. Когато взимам подобен билет никога не правя планове за този ден, какво остава за прекачване…

  2. Dude каза:

    Че какво общо има проверката на летище ,с това на кой е полета, мен почти винаги са ме карали да слагам всички телефони, лаптопи и т.н. в отделна касетка , както и колана винаги го свалям
    Уизеър съм ги ползвал веднъж до Дортмунд, съвсем прилично, на фона не 150 евро билет отдолу.
    Да не говорим, че компании като Еър Франс и КЛМ (сега мисля си обслужват полетите взаимно) дават толкова мизерна храна, че е все едно че няма.

  3. Denny каза:

    Имам близка приятелка, която ползва WizzAir доста често, миналата година си беше взела и карта за намаление, която доколкото знам си струваше, ако пътуваш по-често. Иначе, тя също беше имала проблем с обслужването точно в Париж преди време заради багажа, бяха си купили нещо, което не влизаше в размерите на ръчния багаж(календар, плакат, нещо такова) и ги караха да плащат допълнително. А най-интересното е, че някои хора минават, други не – избирателно малко. Заяждат се също понякога и за дамски чанти – т.е. не дават да носиш такава отделно от ръчния багаж, трябва да ти е прибрана вътре и така да влиза в разрешените размери. Естествено пак не винаги. И друга особеност на WizzAir, за която се оплакваха е – в България когато излиташ, са доста по-склонни да си затворят очите за дамски чанти или размер на ръчия багаж, на обратно обаче са доста по-строги, така че ако някой мисли, че щом на тръгване не са му направили проблем, на връщане няма защо да се тревожи, в грешка е.
    Аз лично съм ползвала само Flyniki, но те не се водят нискотарифни, макар според познати условията са като при нискотарифните, цените някъде по средата между тези на нискотарифните и големите компании, но кацат и на големи летища и в билета се включва и др. багаж. Но и там те карат да извадиш всичката електроника от ръчния багаж, както и да свалиш колани, очила и т.н., всико метално в общи линии, дори ръчния часовник, мисля че това си е стандартна процедура, просто понякога нашите служители не са много стриктни в спазването й.

  4. пътник каза:

    Еми, хора, условията са изрично записани в сайтовете на компаниите, като за онлайн чек-ин дори изпращат напомняне. Също е казано, че всеки пътник има право на една чанта ръчен багаж (независимо дамска или мъжка) и покупки от летището…Трябва добре да се гледат условията за ръчен багаж, тъй кат уиз-ер имат два вида – малък безплатен и по-голям ръчен платен. От друга страна, ако имаш много голям куфар – 32 кг – това е лимитът на уиз, доколкото всички редовни авиокомпании позволяват 23 кг.
    Изиджет например имат нормален ръчен багаж(малък куфар), като няма изискване за килограми – само трябва да можеш да си го поставиш сам в багажното над седалката…Те също кацат на по-добри летища понякога спрямо уиз.

    Ако човек отива на ваканция и си напише домашното (чете добре!), то може да му излезе доста изгодно. От друга страна, ако е разсеян – може да му излезе на цената на редовен полет + доста неприятни емоции. Затова тогава да си вземе редовен билет – ще може дамска или лаптоп чанта + 10 кг ръчен + покупки от летището + куфар в багажното + безплатна храна и кафе…

    На всяко едно летище, при проверка сигурност, се изисква да се поставят електронните устройства в отделна кутия, като минават през скенера. Колани, пари и т.н. не трябва да бъдат в дрехите при минаване през скенера, дори обувки с голям ток, обикновено се събуват. След 11 септември е така!

    Общо взето – кьорав карти не играе! 🙂

  5. Слави каза:

    Съгласен съм с Пътник. Аз често ползвам wizzair и си знам какви са ограниченията на багажа, така че си преценявам дали ще пътувам с една раничка, или ще си доплатя. При купуване на билет си избираш какъв да ти е чек-ин-а или на гише. Онлайн – безплатен, иначе е платен. Пише си и за бажага – при покупка на билета си избираш с какъв багаж ще си, като разбира се след това може да се смени с доплащане на съответната сума. Можеш да си “купиш” допълнително пространство за краката или да си запазиш седалка, да се качиш с предимство – всичко си се доплаща, но поне що се отнася до wizzair смятам, че си е добре написано при покупка на билетите. Проверките са си все едни и същи, с каквато и компания да пътуваш. А що се отнася до храната – няма я, ама на “нормалните” авиокомпании като я има… е яжасна!

    Обобщено – аз си знам какви са недостатъците и се съобразявам с тях. В крайна сметка не можеш за толкова пари да очакваш нещо изключително.

  6. riskov каза:

    Бат Петьо, да знаеш пише предвид, а не в предвид….

    http://kaksepishe.com/predvid-3/

  7. riskov каза:

    така се пише правилно!

  8. Сашо каза:

    Написали сте добра статия , но за съжаление доста тенденциозна.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.