В първата статия за Какво мисли клиентът за нашия продукт казахме, че установяването на отношенията с нашите клиенти става чрез провеждане на интервю. Също така, разгледахме накратко провеждането му под формата на индивидуална анкета с потенциален клиент. Друг начин за първоначално взаимодействие с нашите потребители е чрез организиране на така наречените “фокус групи”.
Тук, отново, групата е таргетирана предварително. Например група от 10 човека (5 мъже и 5 жени) на възраст между 18 и 55 години. Цялата група събираме в една стая, където се провежда интервюто, като тя е оборудвана с камера и записът остава, за да може да се взима информация от него при нужда. Тук е много важно интервюиращият да бъде професионалист. Неговата задача е да предразположи групата, така че всеки да се почувства комфортно. Със сигурност някои от тях ще бъдат доста притеснени, така че няма да могат да дадат реална оценка и да отговорят добре на въпросите.
И след като вече групата се е поопознала и всички са се поуспокоили от първоначалното вълнение, идва времето и за същността на нашето събиране – пробата. В нашият случай, повече ни интересува дали вафлата ще се хареса като вкус на потребителите, затова ние ще им дадем да пробват от нея със завързани очи. По този начин ние ще изолираме визуалните възприятия и вкусовите сетива на човекът ще бъдат изострени. Ако дадем на групата да опитат вафлата с отворени очи може да не получим реалната оценка за вкуса.
След като всчики опитат, можем да дадем един въпросник с нещата, които ни вълнуват. В края е хубаво да има едно празно място, в случай че човекът има какво друго да допълни, за което ние не сме се сетили. Или можем сами да задаваме въпроси, както ни е по-удобно.
Даваме им по една чаша вода. Изчакваме 5 минути и след като страстите от завръзването на очите и пробата са утихнали, отново им завързваме очите и им даваме да опитат вафлата, но този път можем да им дадем и да си отпият от една чаша кафе. Отново идва ред на въпроси и дискусия. Чаша вода. Отново проба този път може да е например с кола или чай. Така ще установим как хората възприемат нашия продукт с различните напитки, с които той може да се съчетава. Добре е да се предвиди и някакъв лек обяд или нещо солено (например парче пица). Така ще можем да видим дали вафлата се харесва на хората като десерт след основно ядене.
Вашата цел е да извлечете максимално много информация и тя да бъде максимално полезна за вас. Затова използвайте максимално времето, в което провеждате интервюто. Този тип интервюта са много по-подходящи от индивидуалните анкети когато искаме да видим дали нашият продукт ще се хареса от бъдещите ни клиенти.
Както казахме в първата част на статията, когато спрете някой на улицата, той обикновено бърза или няма достатъчно доверие, за да ви даде нужната информация. А и средата (натовареният булевард) не е подходяща. При фокус групите човекът отива с ясната представа, че ще отдели от времето си и от него ще бъде изисквано да даде мнението си за някакъв продукт. Той предварително отива с тази нагласа. И така, след успешно проведеното интервю, резултатите се събират, обработват и се правят съответните изводи.
3 Comments
[…] биха платили вашите клиенти, просто ги попитайте (фокус групи или проучване на […]
Или статията не е озаглавена правилно или съдържанието куца… Според мен трябва да се прекръсти, така е подвеждаща. Съжалявам, но фокус групите са много повече от гореописаното.
Съжалявам, но и двете статии са слаби. Успех нататък. 🙂
Здравейте, г-жо Методиева.
Благодаря, за отправения коментар. Абсолютно съм съгласен с Вас.
Разбира се, че фокус групите са нещо много повече от горе написаното. Статията по-скоро има за цел да въведе читателите, които нямат абсолютно никаква представа, за това, какво е фокус група. Естествено материята е изключително обширна и могат да се изпишат много неща. Успех и на Вас! 🙂