Бизнес идеи: Сайт за оплаквания

Модерното робство
11.09.2013
7 полезни урока от 8 безполезни брокерa
25.09.2013

Бизнес идеи: Сайт за оплаквания

В днешно време една от най-бързо развиващите се ниши е онлайн бизнесът. Дали ще продавате продуктите и услугите си по интернет или ще създадете информационен сайт, който ще ви носи приходи от реклама, е изцяло ваше решение.

Прави ми впечатление, че все повече хора се ориентират към онлайн предприемачеството и често не разработват своя собствена идея, а вземат вече готови международни и изпитали проверката на времето модели. Например разработват български вариант на определена социална мрежа по чужд образец или правят голям сайт за обяви или групово пазаруване.

Първите в определена ниша обикновено успяват, но другите след тях просто ги копират и не са чак толкова успешни. В един момент нашият и без това малък пазар се пренасища и някои играчи отпадат от схемата.

Моята идея за сайт

Точно в тази връзка ми хрумва идеята да направя нещо уникално и българско, което най-ярко ще отрази нашата народопсихология. Запитах се: Коя е най характерната черта на българина? Не търсех само положителните разбира се, тъй като в интернет понякога негативното се разпространява по-бързо и има лавинообразен ефект.

Тогава се сетих: точно така – обожаваме да се оплакваме! И не само това – често не предприемаме никакво мерки срещу това, което ни е обидило, наранило или шокирало в нашата и без това абсурдна действителност.

Ще ви представя накратко идеята си в много груб и нерафиниран вид, защото ми хрумна под душа едва преди няколко дена.

Какво представлява един сайт за оплаквания?

Представям си един голям сайт с множество подкатегории, където всеки ще може да изрази възмущението от всичко, което ни заобикаля.

Ще побързам да дам пример по истински случай. Моя приятелка ми се оплака, че едно маршрутно такси я бутнало с огледалото си на пешеходна пътека, след което шофьорът я напсувал.

Какво да направи това момиче? Как се преживяват и преглъщат такива безумни ежедневни инциденти. Ако има сайт за оплаквания – ще е по лесно. Просто отиваш на сайта, отваряш категорията „безумия по пътя” или нещо подобно и споделяш какво ти се е случило. Може да напишеш и номера на маршрутното такси, къде и в колко часа те е бутнал и т.н. По този начин много хора, включително и работодателите на въпросния шофьор ще имат представа ще за човек е.

Ако пък решиш да си купиш определена кола, ще можеш да провериш в гугъл по регистрацията й дали някой вече не се е оплакал от инцидент с нея по пътя.

Друго, което ми хрумва е че човек, ще може да си излее гнева срещу някои държавен служител, който не си върши работата, срещу некоректно обслужване от фирма, или дори срещу съсед, който не дава мира на другите около него.

Недостатъците

Естествено виждам и някои слаби моменти в идеята си, които не съм доизчистила. Може например ваш зложелател или конкурент да ви подрони репутацията без да сте извършили нещо лошо. Затова си мисля, че оплакванията трябва или да са анонимни, просто човек да си излее гнева или да са отправени открито – от конкретна личност, която застава с името си зад оплакването и може да подкрепи твърденията си пред органите на реда.

Добре е да има и раздел за опровержения, когато някой реши да оттегли думите си срещу друг човек или фирма.

Друго, което ми харесва в сайта за оплаквания е, че съдържанието ще го създават потребителите. Няма да се налага да се ангажирам с писане на нови статии. Вече поддържам един блог. Разбира се ще има много работа по одобрение и администриране на материалите (нещо като при форум).

Не случайно споделям идеята си пред читателите на SmartMoney.bg. Знам, че повечето от вас имат бизнес усет и са доста активни. Затова ви питам, как мислите има ли живот в такъв тип сайт?

Теодора Дончева
Аз съм Теодора – автор на блог за здраве и лични финанси Здрав Дух. Наскоро завърших първата си електронна книга „Как успях да отслабна?”, която може да е от полза на всеки, който иска да свали излишните килограми здравословно и трайно. В нея споделям в подробности целия си личен опит с достигането на идеалното тегло.

15 Comments

  1. Много интересна идея. Аз лично смятам ,че доброто изпълнение и поддръжка на един такъв сайт би довело до успех. Успех :)!

  2. George Alex каза:

    Идеята е чудесна и я приветствам. Но опасенията са повече от основателни – виждаме какво се случва с платените тролове, които могат да съсипят репутацията на всеки и на всичко.
    Една идея, почерпана от booking.com (не знам дали и как може да се приложи тук) – когато искаш да напишеш отзиви за даден хотел, НЕ МОЖЕШ ДА ГО НАПРАВИШ, ОСВЕН АКО НЕ СИ ОТСЯДАЛ ТАМ И НЕ СИ НАПРАВИЛ ПЛАЩАНЕ. Така отзивите са изключително верни и досега не съм имал случай да ме подведат.
    За всички тези оплаквания, както и за положителните отзиви между другото, трябва по някакъв начин да се удостовери, че човекът НАИСТИНА е ползвал и говори от личен опит, а не от чуто и препредадено.

  3. Идеята е много добра! Мога да препоръчам следното в тази посока: нека оплакванията са анонимни от гледна точка на “общата видимост” но достъпни за администратора на сайта. По този начин ще можеш да предаваш информацията на “компетентните органи” при необходимост. Тук по скоро визирам потенциални опити за клевета, подронване на авторитет и т.н. подводни камъни. Също е добре да имаш необходимата правна информация, отказ от отговорност и и др. И не на последно място – бизнес идеята е добре да се облече в бизнес план – защо, колко, кога. По редица от тези въпроси компанията, която представлявам може да помогне. По някои от тях, чрез доверени партньори. Поздрави и успех!

  4. Svetoslav Stoyanov каза:

    Вече съществува подобен сайт в българското интернет пространство – http://izlugan.com. Малко се различава от твоята идея поради това, че е насочен предимно към оплаквания от фирми и недобросъвестни търговци, но все пак можеш да го разгледаш. Когато стартираха направиха доста мащабна рекламна кампания по телевизии, новинарски сайтове, форуми и др., а сега като гледам как са им оспамили сайта с коментари на китайски и английски явно вече са вдигнали ръце от него.

    Добре е преди да започнеш да помислиш за начините за монетизация на подобен сайт.

  5. Tacho каза:

    Моето мнение се различава доста от тези по-горе. Идеята не е лоша, но не разбрах какъв бизнес модел стои зад нея. От къде ще идват парите за собственика на този сайт. Все пак бизнес се започва за да се печели от него. Не виждам как сайт за мрънкащи миже да се монетизира. Всъщност сещам се за една две възможности, но не ми изглеждат рентабилни.

    А ако е просто сайт за оплакване, тогава това бе е бизнес идея, а социална

  6. Идеята е интересна, но по-скоро я намирам за социална, отколкото бизнес.

  7. Galarad каза:

    “Добре е преди да започнеш да помислиш за начините за монетизация на подобен сайт.”

    “Идеята не е лоша, но не разбрах какъв бизнес модел стои зад нея.”

    +1

  8. Adolini каза:

    А, ако примерно, потвърждението за оплакване струва 2,50лв. рег. още толкова + адсенсе? Това са просто примери, за всичко и по всякакъв начин си има начини за монетизация. 🙂 Twitter нямат рекламни площи, но си пускат рекламата нали? 😉 Така, че… ако всичко се обмисли добре, идеята не е лоша.

  9. feeria каза:

    И аз мисля, че принципно “има хляб”, но трябва много доизбистряне на идеята.
    Ако ще само сайт със социална насоченост, да си излее човек огорчението, добре , и това не е малко:)
    Но ако ще се търси монетаризация, не ми е ясно от къде и как.

  10. Dude каза:

    точно щях да напиша за излъган.ком, човекът там е надъхан, и определено е видял, че няма смисъл от тоя проект, и се е насочил към други проекти….
    Та вероятно идеята не е достатъчно монетизируема:))) измислих нова дума

  11. Благодаря на всички за ценните съвети. Идеята наистина е в много начална фаза и още не е доизбистрена. Не съм сигурна дали ще пристъпя към реализация.
    Надявах се, че подобен сайт (поради абсурдите в обществото ни и нагласата ни да се оплакваме) би могъл да се радва на рекордна посещаемост и да се печели от рекламни площи. Другият вариант е да се насоча не към сайт, а към форум като отново залагам на голям трафик.

  12. martin stankov каза:

    Коментарът беше изтрит, защото не отговаряше на правилата на сайта (писане само на кирилица). Моля, преди да оставите вашия коментар, ги прочетете. Благодарим ви.

  13. Николай Жеков каза:

    Теди, може и да има хляб в тази идея, ако се направи някаква комбинация между “Книга за оплаквания” и “Тестов потребител”. С други думи, практикувайки любимия си спорт – оплакването – всеки коментиращ печели пари. От друга страна, търговецът (най-общо казано) плаща за предоставената му обратна връзка.
    Така виждам аз монетаризацията, евентуално.
    Успех!

  14. асен каза:

    Идеята за подобен сайт е добра, особено ако е изработен и потдържан добре. И разбира се е нужна и добра популяризация.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.