5 бизнес идеи за под 5,000 лева

Изгодно пазаруване
01.05.2013
Застраховка Живот за 25-годишен
02.05.2013

5 бизнес идеи за под 5,000 лева

В тази статия ще ви представя 5 бизнес идеи, които може да приложите още през 2013 год. Всички те са идеи, които съм видял някъде, някой познат вече ги е реализирал или имат потенциал да станат печеливши. Общото между тях е, че са приложими и първоначалните инвестиции за тях ще са под 5 000 лева.

1.  eBay бизнес. Някъде бях прочел, че няма нещо, което да не се е продало в eBay. Ако не стане от първия път, то със сигурност ще стане от 2, 3, 4 или 5 път. Да станете търговец в eBay е доста лесно, дори това е един от най-лесните познати начини за да стартирате собствен бизнес. Всичко от което се нуждаете за да започнете е да се регистрирате в сайта, да качите няколко снимки на вашите стоки и кратко описание към тях.След това вие може да ги продавате на хора от цял свят. А какви да са тези стоки? Избора също е огромен – от старите вещи в мазето до традиционни български продукти, които се продават само у нас. Изборът е ваш.

И докато самото започване на търговията е сравнително лесно, то да я направите успешна не е толкова просто. Както всеки собствен бизнес и eBay бизнеса изисква да му отделите много време за проучване и анализи при избора на продукти и отчитането на продажбите след това. Комуникацията с купувачите също е важна част от този бизнес.

Разходите, свързани с този бизнес са два типа. Първия са таксите, които заплащате за публикуването на всяка стока за продажба и втория тип са разходите, които заплащате за създаването на онлайн-магазин (започващи от 15 паунда в английския eBay). Доходите зависят изцяло от вас и вашите умения.

2. Сватбена агенция. Този бизнес е свързан с цялостната организация на едно сватбено тържество – от изготвянето на поканите, украсата в ресторанта, фото-услуги, музикалната програма за деня до сватбената торта. Този бизнес не е само за жени, както си мислят повечето. Има и доста мъже, които се справят много добре в тази дейност. Хубавото е, че можете да започнете този бизнес със сравнително малко инвестиции. При него се работи изключително с подизпълнители и такива на граждански договори. Достатъчно е да намерите точните хора.

За този бизнес, според мен трябва наистина добър сайт, защото повечето младоженци са млади хора и това е техния начин да намерят правилната сватбена агенция. Другите инвестиции са свързани предимно със закупуването на компютри, софтуер, хубав цветен принтер, плотер и други. Офиса трябва да е с удобно местоположение, защото се налага често младоженците и техните близки да ходят до там.

Приходите могат да са в широки граници. В началото, когато работите само с подизпълнители, ще получавате процент от техните приходи. Например, ако си наемете фотограф и той взима 500 лева на сватба, вие ще получите от 20 до 30% от тези пари (ако фотографа е нает от вашата агенция, разбира се). Такава е ситуацията и с другите услуги, като според мен най-много се печели от дребните неща като бутониери, разни цветчета, слончета, вазички, паднелки на столовете и др.

Сватбена-агенция

3. Заведение на самообслужване за вкусна и здравословна храна. То трябва да е разположено задължително близо до офис сгради или търговски обекти и трябва да внушава онова чувство у всеки клиент, че той се храни здравословно. Все пак, когото храната е приготвена със захтин (вместо олио), с кайма по стара българска рецепта, картофите са домашни, а яйцата са от щастливи и свободни селски кокошки, дори най-мазната манджа се превръща в здравословна и невероятно вкусна. А когато прибавиш и малко екзотични италиански и испански ястия, хората се тълпят все едно са пуснали банани на 39 стотинки.

Като прибавим и невероятно вкусните супи се получава бизнес модела на едно заведение, което често посещавам – Супатерията на Славейков. В такива заведения на самообслужване най-важното нещо е чистотата. Всичко трябва да е идеално чисто, а служителите трябва да са с ръкавици (с които не пипат пари). Другото важно условие е цените да са достъпни. Няма логика една мусака в такова заведение да струва колкото в изискан ресторант със сервитьори.

Близкото местоположение до офиси покрива още един сегмент от пазара – храната за офиса или за вкъщи. Всеки ден виждам много хора, които купуват храна в пластмасови купички и след това я консумират в офиса (аз това не го разбирам, но ми се е случвало), в някоя градинка или я носят вкъщи с репликата „Виж ся, каква паеля съм ти сготвила!”.

Разходите зависят от големината и типа на заведението. Най-скъпо е кухненското оборудване. В началото може да започнете с една печка и уред, който да поддържа храната топла. Тях може да ги купите на старо от някой фалирал ресторантьор.

4. Кариерни консултанти. В годините на бурен растеж на пазара на труда беше лесно да си намериш работа. Имаше много свободни места и малко качествени кандидати. HR-е преглъщаха по някакъв начин неграмотно написаните мотивационни писма и автобиографии в името на това да се намери все пак човек за тази работа (аз съм виждал най-отгоре на CV-то да пише SV, а кандидата беше натрупал мениджърския си опит на бригада за бране на ягоди в Англия).

Но, сега нещата са различни. Обяви за работа се пускат изключително рядко. Кризата показа на работодателите, че работата ще върви и с по-малко хора, които се натоварват повече. А на малкото обяви кандидатстват минимум 100 човека. Всичко това доведе до пазар на работодателя, където той е бог, а HR-те са неговите наместници на Земята. И те използват дадената им власт за да „режат неподходящите кандидати”. А такива колкото щеш. Някой допуснал правописна грешка в кавър летъра. Това веднага се превръща в повод за дружен смях в малкия и сплотен колектив на ТРЗ-тата, нищо че човека кандидатства за пазач в земеделска кооперация.

Така стигнахме до бизнес идея №4 – фирма за кариерни консултанти. За служители трябва да назначите задължително бивши HR-и или най-малкото психолози. Те ще консултират кандидатите за работа коя е подходящата за тях професия, как да си напишат CV-то, каква информация да включат в него, как да се държат по време на интервю и т.н. Някъде бях чел, че в Англия над 50% от автобиографиите на кандидатите за работа се изготвят с помощта на консултант. Може би процента на наетите с такива CV-та ще е още по-голям.

HR-агенция

5.  Фирма за почистванеКризата помогна на този бизнес да се развие. Много работодатели прецениха, че им е по-изгодно да наемат външна фирма за почистване, отколкото да плащат заплати и осигуровки (които изобщо не са ниски) на служители. Така се реши още един проблем – за качеството на работата. С външната фирма има договор, в който са описани всички подробности като площ за почистване, колко пъти в седмицата ще се чисти, с какви машини и т.н. Всяко неизпълнение по нещо ще доведе до санкции за външната фирма. Докато, я накарай леля Пенка да измие прозорците.

Разновидност на тази услуга е почистването на общите части в блоковете. Направих си един експеримент. Една съседка почиства нашия вход, срещу което получава възнаграждение. Жената почиства всяка седмица, а на няколко месеца мие и външните прозорци. Всички съкооператори сме много доволни. Тя ме помоли, тъй като има свободно време, да разпитам в съседните блокове дали нямат нужда от чистачка. Залепих няколко листовки на съседните входове, че се предлага качествено почистване на добра цена. Обадих се и на колеги Домоуправители. За няколко дни с мен се свързаха доста хора със запитване. Явно имаше търсене. Съседката се договори с няколко от тях и сега си докарва допълнителни доходи. Наистина, приходите не са космически, но пак е нещо. Представете си, че имате няколко такива жени на граждански договори. Колко входа може да обслужите за един месец?

Това бяха 5-те бизнес идеи, които може да приложите още сега през 2012 година. Те не изискват някакво специално разрешително или лиценз. Най-хубавото е, че може да стартирате такъв вид бизнес и в свободното си време.

Ако имате някакви въпроси или коментари по тези идеи, ми пишете или оставете коментар.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

16 Comments

  1. Мариан каза:

    Относно бизнеса в eBay, основните разходи според мен са високите цени на куриерските услуги от България до другите близки и далечни страни. Какво трябва да продаваш, за да платиш най-малко 20лв. за доставката му до клиента. Ако пък той я плаща, дали ще си купи стоката + космическите куриерски разходи? На eBay се търгуват предимно китайски стоки и на повечето клиента не плаща доставката. Така че тук сме неконкурентнооспособни….

  2. Да много зависи с какви стоки търгуваш. Естествени, че трябва да са един вид уникални. Хубав пример са “Snug Essential”. Или някакъв вид колекционерски стоки. Имам един приятел, който търгува с билети от футболни срещи. Друг с монети, марки, снимки и т.н. Ръчно направени бижута, които да продаваш на едро в по-близките дестинации. Има много примери и много хора, които го правят в България.

  3. симеон каза:

    Относно за заведението за хранене на самообслужване според мен начален капитал от 5000 лв са прекалено малко !

  4. палатка каза:

    С 5000лв от опит знам ,че са достатъчни за започването на малък бизнес , с персонал от 1-2 човека

  5. Стойне Василев каза:

    палатка, поздравления за сайта. Много функционален и свеж.

  6. Бонев каза:

    Само с пари няма да стане.Пробвай да намериш персонал който да ти върши работа.Тогава ще видиш как се прави бизнес.Първо ще те крадат,второ ще те дънят с работното време.Трето- не познават думата качество и хигиена.Това са работниците днес от личен опит.

  7. Камен каза:

    Здравейте! Баба ми е в мафията с почистването на входовете. Почиства само нашият, де, но се замислих, какво ще спечеля аз, ако наема жена. Винаги могат да се свържат от съответния вход и да и предложат те да и плащат, за да не получавам аз пари. Каква точно е идеята?

  8. Камен каза:

    Здравейте! Искам да попитам, от къде точно ще е печалбата ако наема жени за почистване, като входовете ще могат да се свържат директно с тях за да им плащат по-малко, а не да минават през мен парите?

  9. Стойне Василев каза:

    Камен, това е общ “проблем” на комисионерския бизнес – винаги има опасност да те “прескочат”. Ако ти обаче, предлагаш качествени услуги и този същия вход не се занимава всеки месец да си търси нова чистачка, защото предишната е отишла да гледа внучето в Лондон, или иска повече пари – ще изберат теб (или баба ти, в случая).

  10. Венци Станчев каза:

    Здравейте, колеги! На няколко пъти писах в различни страници на Smartmoney за партньорство с мъниграм или уестърн юниън. Имам каса на изи пей и се чудя дали да не работя с някоя от двете услуги. Търся коментари от хора, които са опитвали и с двете, за да споделят мнение и съвет.

  11. Стойне Василев каза:

    Здравей, Венци,

    За съжаление, аз имам опит само като клиент на WU и MoneyGram.

  12. Николета каза:

    Здравейте, имам къща в голямо оживено село до морето.Тук няма сладкарница.Много ми се иска да направя такава от първия етаж, но без производство на първо време.Само продажба на торти и други. Клиенти има предостатъчно.Навсякъде чета за цехове,не и за сладкарски магазинчета или законът не ги разделя по смисъл?

  13. Марга каза:

    Странно, че се пише за работниците при условие, че работодателите са арогантни, не спазват кодекса на труда за работно време. Искат да им работиш по 15 часа без да имат отношение, пипат пари тесто и други храни, но си придават важност. Не създават нормални условия на труд като помещения, обурудване, проветряване, намаляване на тежестите с подходящи кредства и т.н. Склада на една фирма е в земята, където се стига кото се вдига тежко желязо. Да не говорим за осигуровките на 4 часа или на минимална заплата. Изискване да не се дават бележки или се продават мърляви и забранени стоки, защото няма институции. Да не говорим в аптеките слагат ти пари върху лекарството или капки в монетника-медицински лица. Викат ти, ако им направиш забележка и т.н.

  14. Елизабет каза:

    Здравейте аз предимно се интересувам от Бизнесът с почистващата фирма. Какъв горе долу капитал трябва да имам за да стартирам.

  15. Ivo каза:

    Аз ще ви дам 5000 лв. Направете заведението и после ще ви го купя за 10 000

  16. Borislav каза:

    От известно време обмислям инвестиция в бизнес за българския пазар. Имам няколко започнати проекта. Както в последния коментар Иво шеговито отбелязва, 5хил. лева вече не отговарят на истината. Много бих се радвал да видя статия от вас за онлайн бизнеси в сферата на услугите с автоматизация. Там виждам бъдещето аз. Ако приемате гости блогъри, може и да ми пишете и вдъхновението да дойде от мен.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.