Финансовото образование е ключов елемент за подготовката на децата за бъдещия им живот като възрастни, но подходът, който родителите използват, може да е решаващ за успеха му. Когато стане дума за обучение в областта на финансите, често се случва да се използват двата основни подхода: „тоягата“ под формата на наказание и ограничения или „морковът“ под формата на похвала и награди.
Всеки от тези методи има своите предимства и недостатъци, а търпението, постоянството и правилният баланс между дисциплината и мотивацията може да направи чудеса в изграждането на финансови навици и отговорност в децата.
В тази статия ще разгледам какви са ползите и недостатъците на тези подходи и ще споделя как родителите могат да намерят баланса между тях.
Подходът с „тоягата“ се основава на установяване на ограничения, правила и дори санкции, когато децата правят грешни финансови избори. Целта на този подход е да помогне на децата да разберат последствията от тях.
Например, ако детето изхарчи всичките си джобни пари веднага, родителите могат да му откажат допълнителни средства до следващата седмица или месец, за да усетите ефекта от избора си.
Родителите също така могат да създадат строги правила относно спестяването, като задължат детето да отделя определен процент от джобните си всеки месец за спестяване. Тези ограничения могат да му помогнат да придобие чувство за самодисциплина и отговорност.
Изграждане на дисциплина и отговорност – чрез наказанията и ограниченията децата разбират, че всеки избор има своите последствия и се научават да поемат отговорност за действията си.
Показва им реални последици – децата осъзнават, че парите не са неограничени и че лошите финансови решения могат да доведат до неудобства.
Създаване на яснота – установяването на правила и наказания прави очакванията ясни, което може да помогне на детето да разбере по-добре какво поведение се смята за приемливо.
Може да доведе до стрес – твърде строгите правила и указания могат да създадат усещане за тревожност и страх у детето, дори по-лошо – да доведат до негативно отношение към парите.
Може да създаде страх от финансови грешки, което да доведе до нерешителност – ако детето е силно ограничено, то може да не се научи да поема рискове и да експериментира, което е важно за развитието на финансовите умения.
Може да лиши детето от естествена мотивация за финансов растеж – единствената причина да управлява добре парите си може да бъде поради страх от грешка и наказание, вместо да се стреми към развитие, породено от желание да има по-добър живот.
Морковът: насърчаване, поощрения и положителен пример
Подходът с „моркова“ включва поощрения и награди за добри финансови решения. Той цели детето да бъде стимулирано да усвоява правилни финансови умения чрез използване на похвалата и малките стимули, когато то го направи.
Например, ако детето успее да спести определена сума от джобните си пари, родителите могат да му дадат бонус, за да му покажат, че усилията му се оценяват.
Стимулира желанието за учение – наградите и положителното отношение може да помогне финансовата отговорност да бъде по-привлекателна и да насърчи детето да проявява интерес към управлението на парите.
Поддържа мотивация – децата са по-склонни да се придържат към дадения навик, когато виждат ползите от него, а малките награди могат да засилят мотивацията им.
Децата възприемат парите като средство за постигане на цели, а не като източник на наказания – когато финансовите умения са свързани с положителни преживявания, децата могат да развият здравословно отношение към парите.
Недостатъци на подхода на „моркова“
Риск от създаване на зависимост към наградите – ако децата получат награда за всяко финансово действие, те могат да поискат да направят правилни избори само заради възнаграждението, а не заради вътрешна мотивация.
Може да подценява реалните последици – ако се използва само позитивното поведение, детето може да не разбере достатъчно добре, че грешните финансови решения също водят до реални последици.
Може да създаде грешни очаквания – децата може да израснат с разбирането, че винаги ще бъдат хвалени, поощрявани и награждавани за своите добри резултати. А в реалния живот това не винаги се случва и може по-късно да доведе до големи разочарование и губене на мотивацията.
Истината, както често се случва, е някъде по средата. Финансовото възпитание изисква баланс между дисциплина и мотивация.
Ето няколко съвета за постигането му:
Насърчавайте с похвали, но и покажете последствията – можете да използвате похвали и награди, когато детето вземе добри финансови решения, но също така му покажете последиците от лошите решения. Например, ако изхарчи всичките си джобни пари, го оставете да видите какво е усещането да няма средства, вместо да му давате допълнително.
Въвеждане на ясни правила, но оставяне на пространство за лични решения – може да има правило например, че покупките тип „глезотия“ са грижа на детето, но то има свободен избор дали, какво, кога да си купи и как да спечели необходимата сума.
Допуснатите грешки да се използват като учебен опит, а не като повод за наказание – всеки допуска грешки, затова когато това се случи, може да се обсъдят последиците, които грешката е предизвикала или да се помисли какво може да се направи по-добре или да се предотврати подобна проява в бъдеще.
Даване на личен пример – добре е родителите да демонстрират добра финансова култура, която да служи като модел за подражание. Дори и да се случи да направят грешка, е добре да се признае и да се покаже на детето, че е направено всичко възможно това да не се повтори, а последиците да бъдат бързо преодолени.
Макар да съм от родителите, които са по-строги, изискващи и стимулиращи децата да подхождат отговорно към финансовите решения, които взимат, никога не съм използвала наказанието като метод на преподаване.
Дори, когато виждам, че някоя от дъщерите ми или децата, на които преподавам, правят грешка, не ги спирам, защото знам, че най-добрият учител е именно личният опит.
Колкото по-голяма свобода се дава на децата, както при постигането на положителни, така и на грешни резултати, толкова повече расте самоувереността им, но в същото време и чувството на отговорност. А те са ключови при постигането на добри финансови резултати.
Децата, които са част от Детска финансова академия, имат за домашен проект да правят отчет и бюджет на своите приходи и разходи. Целта е да усвоят този ценен навик, който след това да им служи за взимане на правилни финансови решения и за постигането на финансовите им цели.
В таблицата с приходите и разходите на едно от децата, видях нещо, което събуди моя интерес. Имаше графа „санкции“. Тъй като с тях не сме обсъждали да записват подобен тип суми, се поинтересувах какво е това. Ето и отговора на бащата на 9 годишния А.:
„Санкциите ги ползвах по две причини:
Към момента обаче не ги ползвам и по-скоро се насочвам към други начини за повишаване на отговорността, защото извода ми е че санкциите не работят много добре. И също така стигнах до извода, че домашните задължения не е добре да имат финансова награда, защото фокуса бяга от основната им цел, а по скоро става финансов и прекратих и тази практика :)“
Детето, което разбира стойността на парите не само чрез забрани, но и чрез личен опит и поощрение, е по-вероятно да изгради здравословно отношение към финансите. В крайна сметка, финансовото образование не е самоцел, а инструмент за създаване на самостоятелни, разумни и уверени възрастни. И както в живота, и тук най-ефективното решение е не „тоягата“ или „морковът“, а умелото им комбиниране.
Ако темата за личните финанси за деца е важна за теб и искаш да получаваш ценни идеи как да помогнеш на твоето дете да усвои правилни финансови навици, може да се абонираш за имейл бюлетина на SmartMoney Kids. Два пъти в месеца ще споделям с теб моите знания и опит с финансовото образование на децата. А като подарък ще получиш моята електронна книга “Как да помогнем на детето ни да има финансови успехи в бъдеще?”.
1 Comment
Допада ми. Хубава основа е за обучението на децата и добра тренировка за родителите. Трябва според мен задължително хората които се опитват да подражават на този модел за обучение на децата да полагат нужните усилия да надграждат техните знания , защото оправлението на финанси постоянно се надгражда и променя и едни методи за инвестиране и работеща финансова тактика се менят спрямо държавата и ценностите на хората.