Ще стартирам бизнес. Въпросът е ЗАЩО

Всичко тече, всичко се променя
01.07.2013
Как се прави маркетинг с нулев бюджет?
03.07.2013

Ще стартирам бизнес. Въпросът е ЗАЩО

Най-важните въпроси, които според мен трябва да си зададем преди да започнем бизнес са:  Какво? Как? За кого? Къде? ЗАЩО? Дадем ли си ясен отговор на тези въпроси, ние ще имаме една добре изградена представа за нашия бизнес и неговото развитие. Много хора стартират бизнес, просто заради идеята. Без да си зададат повечето от тези въпроси. Не че това лошо – по-добре да стартираме и да сгрешим, отколкото въобще да не стартираме. Въпросът е, когато фалираме да не оставяме след себе си заеми, и по-лошото  – развалени приятелства.

Опитът е това, което получаваме, когато не получим, това което искаме

Идеята – това е отговорът на въпроса „Какво?”. Независимо каква е вашата идея. Тя трябва да бъде униклана за вас самите. Да не ви пука дали вашите приятели, близки и роднини я харесват или не. Вслушвайте се в това, което ви казват, но недейте само на база тяхното мнение да си изграждате представата за бизнеса, който планирате.

Те в 99% от случаите, така или иначе няма да бъдат ваши клиенти.

Не мислете и дали има голяма конкуренция. Има ли конкуренция значи и пазара е голям.

Да вземем за пример малък магазин за хранителни стоки, алкохол и цигари (много модерно стана, пък и повечето хора си мислят – „Абе ти ми дай 25,000 лева, аз ще си отворя един такъв магазин и пари колкото искаш. Я го гледай тоя отсреща вече колко години и парите му валят!” :)).

Как? В случая ще си наемете едно помещение, трябва да си създадете контакти със всичките доставчици на стоките, които ще продавате (доста от тях сами ще ви намерят). Трябва да договорите възможно най-добрите условия за доставка. Да си отворите фирма и да си вземете касов апарат. Задължително си направете сайт и страница в социалните мрежи. Няма значение, че бизнесът ви е офлайн. Задължително проучете цените на конкурентите в радиус минимум  1-2 км.

Къде? Тук трябва да направите едно доста серизно проучване, преди да изберете района. Има доста места , които на пръв поглед изглеждат с много голям клиентопоток, но се оказва, че това само изглежда така. Хубаво място е някой многоетажен блок, или от тези с много входове – 100 апартамента X средно 3 души = 300 души потенциални клиенти. Ако сложите и  2-3 маси ще си пият кафето при Вас.

За кого? Най-лесно в нашият пример можем да кажем – ами всички, които минават покрай магазина са потенциални клиенти. Та нали всички хора пазаруват. Е да, ама не! Винаги трябва да имаме някаква група от хора, към които да се стремим да станат наши постоянни клиенти.

Абе, ти ми дай 25,000 лева, аз ще си отворя един такъв магазин и пари колкото искаш

Абе, ти ми дай 25,000 лева, аз ще си отворя един такъв магазин и пари колкото искаш

Пример: В повечето семейства  жената е тази, която излиза по майчинство (макар че вече стана модерно и мъжът да излиза заради по-висока заплата и т.н.) и докато мъжът е на работа през деня жената извършва нужните покупки. Можем да направим опит да привлечем женската аудитория. Всички майки, които дойдат в магазина и направят покупка над 10 лева получават подарък близалка за детето. Или нещо друго. Избирате си продукт от асортимента, който можете да си позволите да подарите. Можете и да им раздавате някакви вучери за отстъпка на някои детски стоки и т.н.

По този начин със сигурност постепено майките в района ще станат ваши постоянни клиенти. А те ще ви докарат още доста, тъй като така или иначе по цял ден са навън с детето и си говорят с другите майки. Пък и  къде си мислите ще ходи мъжът ако се наложи да пазарува :).

Друг пример са пенсионерите. Нищо няма да ви коства да вземете една кутия с обикновенни вафли и да почерпите всеки пенсионер, които влиза в магазина. Не само ще идва винаги при вас, а и те са основният генератор на клюки в квартала. Както положителни, така и отрицателни. А не можете да си представите тази вафла колко плюсове ще ви донесе.

НАЙ – ВАЖНИЯТ от всички въпроси е ЗАЩО? До скоро не се бях замислял за този въпрос. Е, нали всички го правим за пари? Е да, ама не е точно така. И не трябва да бъде. Почти всички от най-успешните хора на света казват, че ако го правим само заради парите, значи рано или късно нашият бизнес е обречен на провал. Защо?

Защото хората няма да виждат смисъла да бъдат наши клиенти. Разбира се, не може без печалба, но тя трябва бъде резултат от това ЗАЩО? нашият бизнес съществува.

В нашият пример спокойно можем да кажем, че го правим, за да подаряваме радост на пенсионерите в квартала с тази вафла, която им подаряваме.

И утре като ви попитат „Защо да пазарувам при теб?”. Вие ще кажете. „Защото по този начин нашите майки и бащи ще се чувстват щастливи, защото, когато дойдат аз ще им подаря една вафла!”. Да, може на някой да му се стори глупаво.

Но те обикновено малките и на пръв поглед глупави неща и идеи, се оказват едни от най-успешните и донесли най-много стойност както за обществото, така и за човека, който ги е създал…

Борис Бачев
Здравейте, казвам се Борис Бачев. По образование съм инженер и магистър по икономика. Винаги съм се стремил да трупам опит в различни области. След множество незабравими моменти и провали вярвам, че успях да намеря нещото, което ме прави щастлив и ме поддържа жив и концентриран. Към настоящия момент управлявам Студио Грейс & Боо - studiograceandboo.com - компания, която предоставя иновативни ONline и OFFline решения за стартиращи и действащи бизнеси. Управляваме и два собствени онлайн магазина. Единият е в областта на текстилната и рекламна индустрия - shtampi.bg, вторият - в областта на изкуството и уникални подаръци по поръчка - graceandboo.com. От 23-годишна възраст се опитвам да тествам почти всяка идея, която ми се изпречи на пътя. Имах честта да организирам най-успешното Национално участие на България в областта на леката авиация в Германия - АЕРО 2014. Моята най-голяма страст са бизнес планирането и иновацията във всичките й форми! Най-голямата ми мечта е да летя в космоса. Вярвам, че младите хора, и не само те, можем и трябва непрестанно да променяме себе си и страната ни към по-добро. Единственото, което е нужно да направим, е да действаме заедно и да сме все по-активни. Защото наистина "Съединението прави Силата!" А и нека бъдем честни. На никой не му пука за нас и ние трябва да воюваме за свободата си. Лична и национална... Благодаря Ви! С уважение, Борис Бачев.

3 Comments

  1. Веселинa каза:

    Стaртирaх преди 6 месецa-отворих мaгaзин зa сувенири и пaчуърк . Съчетaх хобито си с екстри, зaщото не се и нaдявaх дa имa нечувaн интерес към пaчуъркa. Имaм и стокa нa консигнaция -икони и декупaж. Купувaх готовa стокa и мaтериaли според продaжбите. Сегa рaвносметкaтa е тaкaвa 10% от общият оборот е от стокaтa нa консигнaция през 6-те месецa приблизително еднaкъв, моите нещa и готовaтa стокa си делят остaнaлото,кaто последните 3 месецa имa покaчвaне кaто % от оборотa нa нещaтa, които изрaботвaм aз. Но се нaмирaм в зaстой, дaже имa спaд- товa може дa е сезонно, но може и дa не е. Кaкво бихте ми предложили дa зaсиля готовa стокa или мaтериaли или. дa я кaрaм пaк според продaжбите? Трябвa дa си признaя -трудно ми е.

  2. Здравейте, Веселина!
    Разгледах блога Ви. Поздравявам Ви за начинанието, с което сте се захванала. Интересно е и смятам, че има добра перспектива за развитие. Тъй като Вие в момента се опитвате да продавате чрез блога Ви. Извинявам се ако имате онлайн магазин, просто цъкнах върху името Ви и линкът ме отведе там. Първото нещо, което бих си позволил да Ви дам като съвет, стига да имате тази възможност към настоящият момент, е да направите отделен онлайн магазин или сайт с възможност за онлайн покупка. Има безплатни платформи като alle.bg, които смятам, че вършат страхотна работа и не заплащате за домейн и хостинг. Бих Ви посъветвал да си закупите един “.com” домейн. Можете да си закупите домейн и хостинг и да си направите WordPress базиран сайт. Идеята ми е, че потребителите биха имали доста по-голямо доверие към един сайт, когато става въпрос за покупка. Иначе Вие можете спокойно да продължавате да поддържате и блога Ви, чрез който да препращате посетителите към сайта. Блогът може би ще върши по-добра работа за пачуърка, но за продажби не смятам. Ако смятате, че нямате време и възможност към момента да направите един такъв магазин или сайт, ето няколко съвета как можете да се опитате да привлечете потенциални клиенти.
    Първо: Влезте в google и напишете “добави линк .инфо”. Ще ви излезне един сайт, в който има списък на всички директории, търсачки и сайтове за статии и обяви. Някой от тях невалидни, но няма значение. Започнете да регистрирате блогът Ви във всички търсачки, като започнете подред. Като влезнете в дадена търсачка, търсете бутон “добави сайт” или “добави линк”. И като започнете по списъка със директориите го минете целия. Навсякъде, където успеете регистрирайте блога.
    Второ: Започнете да пускате безплатни обяви във подходящите категории, във всички сайтове за безплатни обяви. Примерно всеки ден пускайте по 2-3 обяви във 5 сайта във различни категории, които смятате, че са най-близо до вашата сфера. Гледайте обявите да са с различен текст и снимки
    Трето: Започнете да пишете статии във сайтове като Свежо.нет и други, подобни и представяйте в статиите това, което правите. С една интересна статия можете да привлечете доста посетители.
    Смята, че ако направите тези три неща и не спирате системно да пускате безплатни обяви и да пишете различни статии по вашите теми, ще привлечете доста потребители. Можете да опитате и да споделите резултатът.

  3. Ето и още няколко неща, които можете да направите.
    Предполагам, изпращате стоките по куриер. Можете да направите ваша визитка с код за 10-20 % отстъпка, според зависи вашите възможности. Отстъпката може да е постоянна за притежателя на визитката, или за срок от 2-3 месеца.
    Ако не сте, започнете да събирате данни за вашите клиенти – най-вече email и постепенно започнете да използвате тези email-и. Има безплатни системи за email маркетинг, а той е доста ефективен.

    Съветвам ви да направите всичко казано дотук и да не се отчайвате и притеснявате. Винаги в бизнеса има спадове и подеми. Ако имате нужда от някакви разяснения, не се колебайте да попитате.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.