От доста време има спорове по въпроса дали успешният бизнесмен е такъв по рождение или успехът се дължи на допълнително придобити умения. Безспорно е обаче, че съзнателното развиване на определени качества може да помогне да бъдем по-добри предпримачи. Ето няколко области, в които е задължително да сме добри, за да развием успешен бизнес.
Ако току-що сте основали фирма и все още нямате никакъв персонал ,може да смятате, че умението да общувате с околните не е толкова важно. По един или друг начин обаче ще трябва да общувате с вашите клиенти – независимо дали по телефон, електронна поща или дори чрез социалните мрежи – това е едно от най-важните умения, които трябва да притежавате, ако желаете да имате успешен бизнес. А ако вече имате служители – комуникацията е дори още по-важна. Преди всичко неумението да се комуникира с другите може да доведе до несправяне със задълженията от страна на персонала, тъй като никой не може да изпълнява добре задачите си, ако не разбира добре какви точно са те.
Това от своя страна води до неефективност и негативно развитие на бизнеса. Какво да направите, ако комуникацията не е силната ви част? Докато разговаряте с хората следете тяхната реакция, много често един поглед може да ви каже много повече отколкото думите. Ако се постараете да разяснявате задачите по-подробно (разбира се в случаите, когато те се променят) на вашите служители, всички ще сте доволни от крайния резултат.
Независимо дали искате да направите вашият бизнес разпознаваем, или вас самият лично като експерт в дадена област, трябва да използвате всички възможни начини, по които това може да се случи. Разбира се, трябва да започнете с присъствие в интернет пространството – да изградите профили във всички популярни социални мрежи и да присъствате активно там. Това е изключително важно за успеха на вашият бизнес. Ако имате бюджет за това, може да се доверите на професионалисти да поддържат вашите профили, в противен случай има много информация как лично да се справите с тази задача.
Много е важно да публикувате добри материали, които да имат стойност, не са рядкост случаите, когато зле написани материали провалят месеци усилия и се получава т. нар. лоша слава (negative branding). Нормално е да не се чувствате като родени писатели с огромен талант, затова ако нямате опит, можете да започнете като публикувате материали веднъж седмично, докато придобиете повече увереност в писането. Друг вариант е да наемете някой да го прави вместо вас.
Може да не се възприемате като търговец (особено ако бизнесът ви е различен от търговията), но ако имате бизнес значи сте “в продажбите” – по един или друг начин. Може да сте основали фирма и да сте наели екип от опитни специалисти и лично да не се занимавате с продажба, но всеки път когато преговаряте с доставчик или спедитор или иначе казано – всеки път когато се опитвате да накарате някого да направи нещо, което не иска, а за вас е важно (независимо дали търсите по-изгодна цена или се опитвате да накарате вашите доставчици да ви доставят нещо в почивният си ден,защото имате нужда от него ТОЧНО ТОГАВА) – вие сте в продажбите.
Един съвет за по-неопитните – има много начини “да продаваш без да продаваш”, а най-добрият начин е, да се опиташ да решиш проблема на потенциалния клиент и да го накараш да ти се довери – ако го направи, най-вероятно ще успееш да осъществиш и продажбата.
Не е необходимо да си финансист или счетоводител, за да имаш успешен бизнес, НО е много важно да разбираш финансовите документи, да следиш паричните потоци във фирмата си и да отделяш достатъчно внимание на приходите и разходите си. Колкото повече разбираш финансовата част в бизнеса си, толкова по-лесно и уверено ще можеш да вземаш решения относно инвестиции, оптимизации и всяка друга дейност, свързана с успешното развитие на бизнеса.
Ако имаш отличен счетоводител – чудесно, но е твоя работа като предприемач да следиш за “финансовото здраве” на компанията си. Ако не разбираш изобщо от числа – започни да се учиш, никой не е роден научен, а и сега е много актуално “ученето през целия живот” (от англ. lifetime learning) или иначе казано – да се усъвършенстваме непрекъснато.
Това бяха четири много важни, според мен, качества, които притежава и непрекъснато развива успешният бизнесмен.
Споделете други качества,които мислите,че също са много важни,за да успее човек в света на бизнеса.