Повечето предприемачи – независими или в голямата организация – генерират нови бизнес идеи със скорост и количества, които често те самите не могат да обработят. Инвестиционни мениджъри, мениджъри бизнес развитие – всички те всекидневно трябва да оценяват потенциала на различни бизнес идеи. От полза за тях е да имат подход и модел за „бързо, лесно, вкусно” отсяване на идеите с потенциал.
За да изведем конкретни принципи, подход и модел на оценка на бизнес идеи, следва да разгледаме техния произход – откъде идват. Ако гледаме много конкретно, няма две идеи със съвсем еднакъв „източник”. Но въпреки това, те могат да бъдат систематизирани по своя произход.
Някои идеи са провокирани от атрактивността на даден пазар–т.е. виждаме размера на даден пазар и възможността да се генерират атрактивни по размер приходи. Това е мотив да търсим решение как да влезем на този пазар. Размерът на пазара винаги има значение, затова и бизнес идеите, които са произлезли по този начин, са немалко.
При други бизнес идеи първоначалната провокация идва от конкретни предпоставки. Силна предпоставка за една бизнес идея може да бъде дадена тенденция – пазарна, социо-културна, технологична, която е толкова силна, че сама може да предопредели успешния старт на дадена бизнес идея. Тук могат да се дадат много примери – от цените на имотите преди 7-9 години, до тенденциите, свързани с еко/био продукти, енергийната ефективност и много други.
Все повече и инвеститори, и предприемачи си задават изходния за бизнес идеята въпрос „какъв проблем на пазара решавамe?” – това е и следващата важна отправна точка. Фокусът върху това „какво точно и защо е болка за клиента?”, и „какво е нашето решение за тази болка?” e друга основа за генериране на бизнес идеи.
Не са малко и бизнес идеите, които стартират на базата на качествата и уменията на екипа зад идеята. В този случай, за разлика от предходните три, изходната перспектива на бизнес начинанието е „отвътре навън”, т.е. първо гледаме в какво сме много добри, с какво искаме да се занимаваме и след това поглеждаме къде има незадоволени нужди на пазара и колко голям е той.
Въпреки, че първоначалната провокация за старт на една бизнес идея може да идва от различни области – пазар, проблем, екип, предпоставки, то успешната комбинация и дозировка между тях създава стабилната основа на успеха. Това, което остава извън тези четири области, е конкретното решение/продукт, с който адресираме проблема на пазара. Реално решението е резултатът от избора на проблем, пазар, екип и предпоставки. Много често първоначалната идея за решение еволюира до модифицирано решение за същия проблем, пазар и екип. Може да се приеме за нормално (и дори и правило) постоянното търсене, моделиране и модифициране на решението докато се достигне до „магическата смес” между проблем, пазар, решение, екип и предпоставки.
В основата на моделирането на идеята са две от областите – проблем и пазар. На базата на различните сценарии и комбинации помежду им често произлизат различни решения, т.е. бизнес идеи. За разлика от това, областите екип и предпоставки са по-статични при избора на решение и по-трудно ги променяме в търсене на добрата идея. Но тяхното „напасване” с избора проблем-пазар e необходимата предпоставка, за да постигнем магическото съвпадение между решението и четирите ключови области на успешната бизнес идея.
Темата „Оценка на бизнес проекти” е част от Магистърската програма по иновации, предприемачество и финанси, приемът за която все още е отворен за предстоящата учебна година 2014/2015. Кандидатите може да се възползват от стипендия в размер на 20% от цялата такса на обучение. За да кандидаствате посетете уеб-сайта на магистърската програма.