Колко струва моя бизнес? [+практически пример]

Как да имам успешен бизнес на малък пазар с много конкуренти
23.05.2017
7 източника на нови бизнес идеи
06.07.2017

Колко струва моя бизнес? [+практически пример]

През последните години участвах в определянето на пазарната оценка на няколко бизнеса, които се продаваха от техните собственици. При повечето от тях, определената сума от предприемачите не беше реална и трудно ще се стигне до сделка. Ако искаш да разбереш как да оцениш твоя бизнес, какви методи да използваш, и как да повишиш неговата стойност, тази статия е за теб. Отдели 10 минути, за да я прочетеш и ти гарантирам, че те ще са ти едни от най-полезните ти за днешния ден.

Колко струва твоя бизнес?

На първо място, да разберем дали ти имаш истински бизнес или просто работа. Тестът е много лесен и е измислен от Робърт Кийосаки. Ако оставиш твоята дейност и заминеш за 6 месеца някъде без комуникации, когато се върнеш какво ще завариш? Ако нещата вървят и без теб, приходите са същите, както и печалбите, честито! Ти имаш истински бизнес и той струва нещо.

Да разгледаме и обратния случай: моята основна дейност, за която ми отива над 90% от времето (но ми носи около 50% от приходите) са финансовите и бизнес консултации, както и организирането на обучения по лични финанси и предприемачество. Ако отида някъде за шест месеца, приходите ще намалеят драстично. Стратегията ми за тази част от моя дейност е тя да си остане организирана по този начин. Аз съм си изградил система и съм автоматизирал много от дейностите, но повечето от тях са свързани с моето време и усилия.

В този случай, колко струва сайтът SmartMoney.bg с около 50,000 уникални посещения на месец, профилите в социалните мрежи с над 15,000 фена, както и близо 20,000 имейл абонати? Не много. Всички те са свързани с мен и ако реша да го продавам, има един вариант той да продължи да се развива – аз да помагам за известен период от време на новия собственик, който да трансформира цялата дейност.

Ако трябва да посоча цена, като сравня сайта с други подобни, тя ще е между 5,000 и 10,000 лева, но реалната стойност ще се определи от търсенето и стойността, която ще получи бъдещия собственик. Тази сума е сигурно не повече от 1% от вложените хиляди часове за писане на статии, дизайн и развитие на сайта, както и не повече от 10% от инвестираните пари, но трябва да съм честен с вас и със себе си.

В сайтовете за продажба на бизнеси има десетки предложения за бизнеси, които се продават между 1,000 и 5,000 лева (най-вече онлайн дейности). Разбира се, има и такива с доста по-високи цени, но те са истински бизнеси (могат да работят самостоятелно и генерират пасивни приходи) и притежават материални или нематериални активи.

Да започнем с материалните активи, защото те са по-лесни за оценка. Ако притежаваме страда или производствено помещение, те имат реална пазарна цена и тя е може да се определи сравнително точно. Другите активи като машини, автомобили и оборудване също могат да се оценят, като използваме многото сайтове за продажба на тези активи втора ръка.

Обикновено, във фирмите има и много разходи, които не са капитализирани (т.е. не за заведени счетоводно като актив) като разходи за учредяване, регистрация в различни институции, лицензи, разрешителни, създаване на онлайн магазин, дизайн на сайт, търговска марка и други. Те също могат да се добавят към цената на бизнеса (с известно дисконтиране), защото ако новия собственик иска да започне на чисто, ще трябва да даде същите пари, а и ще му отнеме време.

Продължаваме с наличната стока, ако става въпрос за търговия. Много собственици си мислят, че ако имат стоки по доставни цени за 20,000 лева, например, те ще могат да вземат поне толкова за тях. Това не винаги е така. Едно е да продаваш нещо за 5 лева, друго е да продадеш наведнъж продукти за по-голяма сума. Много зависи от типа на стоките, но в повечето случаи сумата, която може да искаме за наличната стока е между 60% и 80% от цената, на която сме ги купили (а често, дори и по-малко).

Това бяха всички материални активи, но почти всяка фирма има и нематериални. Те могат да бъдат неща като имейл абонати, списък с клиенти, разпознаваемост и доверие в марката (ако има такава), които са трудни за оценка. Когато се продава голяма компания с материални и нематериални активи за 50 милиона долара, а цената на сделката е 70 милиона, например, разликата от 20 милиона се нарича goodwill или положителна репутация над цената на активите.

Методи за оценка на един бизнес?

Ако говорим за компания, която е на борсата, това е лесно – тя има пазарна капитализация (всички акции се умножават по пазарната цена за една акция), но ако говорим за малка или семейна фирма, това е доста по-трудно, и често продажбата е подобна при тази на автомобил на старо. Всеки изтъква аргументите си (положителни или отрицателни) и накрая се срещат някъде по средата на първоначалните оферти (или по-близо до по-подготвената страна).

Все пак, нека разгледаме различните варианти за оценка на един бизнес:

Нетна оценка. Първият го описах и той се нарича Net Assets Value и се изчислява като от активите се извадят нетните пасиви, т.е. задълженията (ако има такива). Обикновено, тази оценка се използва за фирми, които притежават повече активи. За онлайн бизнесите и сферата на услугите, не е особено подходящ.

Капитализация на печалбата. Този подход се базира на бъдещите парични потоци и печалби, които ще генерира една компания, или казано по-просто – за колко време ще си върнем инвестицията, ако купим даден бизнес. Това е много относително, но за малките бизнеси, в които инвестирам (до 20% от капитала е моето участие), планирам да си върна вложените пари от 18 до 24 месеца (за реален бизнес като магазин или заведение) и от 6 до 12 месеца за онлайн бизнес, и след това да продължи да съществува минимум 3 години. Ако приемем, че един офлайн бизнес генерира 1,000 лева чиста печалба на месец, то той би струвал максимум от 18,000 до 24,000 лева. Разбира се, тези числа са много индивидуални и не винаги са приложими.

Сравнителен метод. Както подсказва името му, той се базира на сравнението с други подобни продажби на бизнес. Той е подходящ на пазар, където има много сделки и има ясна и прозрачна информация за цената им, но не и за България, където почти всичко става „под масата“.

Други методи. В отделни браншове имат други показатели, с които оценяват един бизнес. Това може да е цена на абонат за интернет, цена за стая в хотел, цена на клиент и други, но те се използват сравнително рядко при оценка на малките бизнеси.

Пример за оценка на бизнес

За да не остане тази статия само теоретична, нека разгледаме един практичен пример. За продажба е обявен реален магазин за бижута, към който има изграден и електронен магазин към него. Бизнесът е семеен и е стартиран преди 5 години. Има две служителки – една в реалния магазин и една, която обработва онлайн поръчките. Той се продава, защото собствениците заминават да живеят в чужбина.

На първо място, трябва да оценим дали това е истински бизнес. Оказва се такъв, защото собствените са архитекти и имат проектантска фирма, и отделят само по няколко часа на седмица за страничния си бизнес, който се развива и без тяхно участие.

Какво притежава фирма „Vergo style“:

Оборудване в магазина: покупна цена – 20,000 лева, сегашна стойност – 8,000 лева.

Бижута: покупна цена 40,000 лева, сегашна стойност – 29,000 лева.

Разходи по регистрация на фирма, разрешителни и други: 1,000 лева

Онлайн магазин – дизайн и допълнителни модули: 2,500 лева

Месечна печалба от двата магазина: 1,900 лева

Фирмата притежава още списък с 450 онлайн клиенти, сайт с .bg домейн на 5 години (между 50 и 80 уникални посетителя на ден) и Facebook страница с 900 фена. Няма задължения.

Колко струва този бизнес?

Нетната оценка на бизнеса по посочените цени на активите е около 40,000 лева. Ако използваме метода за капитализация на печалбата, се получава между 34,200 лева и 45,600 лева. Може да потърсим и подобни оферти, за да сме още по-прецизни в оценката си. Намираме един бизнес, който е подобен на описания и обявената цена е 40,000 лева. И при трите метода на оценка се въртим около 40,000 лева, която е най-близо до справедливата. Ако искаме или предлагаме различна цена, трябва да имаме много силни аргументи.

Ако искаме нашият бизнес изобщо да струва нещо, е добре да се изгради като отделна от нас бизнес система. На второ място, трябва да помислим за инвестирането в материални и нематериални активи, както и върху устойчивостта на приходите и печалбите. Само тогава може да продадем нашия бизнес или дял от него. Във всички останали случаи, това е просто работно място.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

13 Comments

  1. Григор каза:

    Оценката на бижутерския бизнес коректна ли е, като се има предвид стоката на склад за 29 хил. лв ?
    Имам предвид капитализацията на печалбата не се ли събира с нетната стойност?

  2. Стойне Василев каза:

    Григор,

    Това са различни методи и не се събират. Ако имаше развити нематериални активи, като голям клиентски списък, имейл абонати, търговска марка и други, те щяха да да се добавят към материалните активи, но в случая не е така.

  3. Григор каза:

    Добре, но тогава ми е малко странно, че ако продавачите извадят от офертата активите (стоката), то тогава по метода на капитализация на печалбата 1900 лв на месец по 24 месеца пак прави същата сума за продажба. Тогава защо да дават бижутата към офертата, ако цената остава същата?

  4. Стойне Василев каза:

    Григор,

    Това са два различни метода на оценка. За да може примерът да си остане разбираем, приемаме, че и в двата случая се продава едно и също нещо. Ако махнем стоката, методът на нетната оценка е неприложим, защото това им е най-големия актив. Тогава взимаме сродни сделки или капитализация на печалбата. Тогава, продавачът няма да е склонен да даде 40,000 лева, като има активи за доста по-малко. Може би съм изпуснал да напиша, че могат да се ползват всички методи при определянето на цената, но не в комбинация, т.е. да се събират различните оценки.

  5. В примера бизнеса е продава както е стока + потребители, това е което се продава, а методите за оценка са 2, без значение кой метод се ползва се продава едно и също, това не са две различни оферти, а методи. Примерно продава се футболист – могат да го оценят по физически данни или по статистика, тъп пример, но се продава един и същ футболист. Печалбата се реализира при тази налична база – наличната стока към момента, оттам и статистиката.

  6. Като цяло в България много трудно се продава бизнес. Повечето българи са със съзнанието, че ако продаваш нещо то трябва да е кофти – иначе защо да продаваш нещо, което ти носи пари. Но, това разбира се са само кибиците, а не сериозните купувачи с опит, които си дават сметка за причините да искаш да продадеш бизнес. Като цяло у нас за жалост няма развит пазар на бизнеси, няма и традиция. Когато някой реши да се пенсионира и оттегли примерно бизнеса се оставя да умре. В чужбина дори лекарските практики се продават, дори водопроводни бизнеси състоящи се от автомобил, телефон, сайт се продават. Обаче има една голяма разлика – хората имат процеси, документация и бази данни с клиенти – така всички се трансферира лесно. За мен това е още един плюс да имаш бизнес, накрая като се оттеглиш вземаш една хубава сума за твоя малък бизнес.

  7. Григор каза:

    “Ако приемем, че един офлайн бизнес генерира 1,000 лева чиста печалба на месец, то той би струвал максимум от 18,000 до 24,000 лева.”

    Добре, по този метод както е написано по-горе защо бизнеса да не си струва 40-те хиляди и без стоката? Ако този бизнес изкарва 1900 на месец какво пречи оценката му без стоката да е 40 000? Точно затова зададох въпроса. И тогава продавачът спокойно може да продаде стоката отделно и да вземе общо 69 000 🙂 Чисто теоретично двата метода на оценка не се сумират, но в конкретния случай?

  8. В случая печалбата е много малка и не е толкова апетитна за тази сума, ако беше 20 000 на месец да речем и налична стока за 29 000 сигурно стойността на стоката щеше да се добави. Това не са някакви писани правила, всичко е до пазар, уговорки, апетитност на бизнеса. Може и толкова да вземеш ако има кой да ти ги даде. По принцип в тези сделки често стоката е тежест защото е останала в по-голямо число по-трудно продаваема стока. Бизнеса не е бързооборотен. Та според мен и на 30 000 трябва да са благодарни в този случай.

    Ще се пробвам обаче пак да ти обясня. Имаме стока 29 000 и оценяваме бизнеса към момента на продажба с тази стока. Без значение кой отделен метод ще използваме, стоката отива в сделката. Все едно да купуваш софтуерен бизнес без самия софтуер – само сайт и база данни с клиенти и посещения. Ама в случая продаваш и инвентара – софтуера. В случая печалбата е много малка и тук се дава метода само за пример. Тук по-скоро при тази сделка се търси стока на под пазарна цена, пестене на време за организиране на бизнес и възможност за разрастване на въпросния бизнес – например чрез сайта или чрез още един обект в който да се разпредели стоката ако има на склад. Би било добра добавка към бизнеса на някой който вече се занимава с бижута. Ако бизнеса влезе във вече изградена система примерно.

  9. Христо Георгиев каза:

    “Ако приемем, че един офлайн бизнес генерира 1,000 лева чиста печалба на месец, то той би струвал максимум от 18,000 до 24,000 лева.”

    Засиви от рисковете на пазарната среда, но за повечето бизнеси ми се струва твърде занижена оценка 2 пъти годишната печалба. Представям си една автомивка, която има редовни клиенти, а защо не и фирми на договор. Този бизнес ще продължи да си работи и след 5 години и не бих бил склонен да го продам толкова евтино.

  10. Стойне Василев каза:

    Христо Георгиев,

    Оценката на бизнес не е лесно начинание и има много критерии. Това, което споделям е моята практика. Виждал съм и продажби на на 15-годишна печалба, както и на 6-месечна печалба.

  11. Румен Неделчев каза:

    Оценката на един бизнес е сложен процес. Обикновенно при оценката на бизнеса, могат да се използват методи от три подхода – разходен, приходен и пазарен (сравнителен). Прилагането им зависи от много фактори, в които водещо значение има състоянието на оценявания бизнес и информацията с която се разполага. Ако се използват методи от приходния подход, то те се свеждат до два метода : метода на дисконтираните парични потоци и метод на капитализацията. Метода на капитализацията при оценка на бизнес не се среща толкова често, поради това, че при прилагането на този метод се очаква, годишните приходи от чистия паричен поток да е постоянна величина. Трудно се постига такава величина, поради многото фактори влияещи върху един бизнес. При метода на дисконтиращите парични потоци, се използва на базата на досега постигнатите резултати прогноза за развитие на бизнес през следващите минимум 3 години и максимум 5 години (трудно се прави прогноза в днешните динамични времена за по-голям период, която да има все пак приемлива достоверност). Важно за прилагането на този метод е правилното прогнозиране и правилното определяне на дисконтовия фактор чрез дисконтовата норма т.е. правилно отчитане на риска, вероятността прогназата да се реализира. С цел по-голяма достоверност на оценката се прилага и втори метод, обикновено за българският пазар на бизнес, където повечето фирми не са акционерни и не се котират на пазара се използва разходния метод. При него стойността на бизнес е радна на сумата от “чистата стойност на активите” т.е. оценяват се отделните активи (вкл. и наличните стокови и материални запаси), оценяват се и вземанията и задълженията на бизнеса и от получените резултати се определя стойността на този бизнес по метода на “чистата стойност на активите” – V на бизнеса е равно на стойността на Активите (оценени) – стойността на Пасивите (оценени). Не бива да се счита, че ако към датата на продажбата на един бизнес има налице заприходена стойка за продажба за 40 000 лева то пазарната стойност на тази стойка е равна на 40 000 лева. Нената стойност зависи от много фактори – пазарни – търсене, предлагане, пазара, състояние на стоката, каналите и маркетинговите инструменти за нейната продажба и т.н. За това оценката на бизнеса е сложен процес изискващ много знания и опит за прилагане на инструментите за оценка. Не напразно има професия – независим оценител на търговски предприятия и вземания в България . Тези независими оценители биха могли да се събразят с многото фактори определящи стойността на бизнеса към датата на оценката, да приложат съответните алгоритми и инсрументи за оценка, а на базата на тази оценка, собстевника да стартира неговата продажба.

  12. Стойне Василев каза:

    г-н Неделчев,

    Благодаря Ви за допълнението. Наистина е много полезно за всеки, който реши да купува или продава бизнес.

  13. Атанас каза:

    Опитвам се да оценя бизнеса си. Прочетох за всички от методите които сте поделили. Но цифрите които получавам между тях са с доста голям диапазон.

    Бизнеса ми се състои от 2 обекта и е бързооборотен.

    Ако взема метод 1 – на мен ми двата обекта ми струват 100 000 лв, но към днешна дата се опитам да продам всичко ще са около 25 000 лв + стока за 10000 лв. Би трябвало да го оценя на от 35 до 40 000 лв максимум.

    Ако използвам метод 2 – печалбата по 18 месеца или 24 месеца ще получа между 250 и 330 000 лв.

    Метод 3 почти не е проложим за България (лично мнение), но и няма много подобни примери за да сравня продажбена цена на някой друг бизнес

    Колко би струвал като по единия начин е около 35 000 лв (метод 1) и адругия 300 000 лв(метод 2)?

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.