Как да стартираме успешен бизнес през 2014 година

За новогодишните цели и обещания
13.01.2014
Какъв е смисълът на живота?
22.01.2014

Как да стартираме успешен бизнес през 2014 година

Напоследък предприемачеството изживява някакъв ренесанс и всеки говори как ще стартира бизнес. Въпреки трудната икономическа ситуация у нас, 74% от младежите до 30 години в България имат готова предприемаческа идея. За да помогна на тези бъдещи собственици на бизнес (а и на сегашните), ви предлагам няколко важни предпоставки за успешен бизнес през 2014 година.

Трябва да предложите нещо ново

Предприемач е човек, който подема нова инициатива с цел печалба. Думата произлиза от предприемам нещо т.е. започвам да се занимавам с нещо. Другата важна характеристика на хората, които започват собствен бизнес е иновативността, т.е. да предложат нещо ново на пазара като нов продукт, нова услуга, нов пазар, нов маркетингов подход, нова форма на организация и други.

Не е необходимо идеята да ви е уникална (доста рядко се срещат, дори идеите за Facebook, YouTube и Google са изкопирани), но трябва да има някакви отличителни характеристики. Не можете да направите поредния онлайн магазин със същия дизайн, стоки, услуги, методи на доставка и начин на промотиране, и да очаквате, че ще е успешен, нали? Това важи за всеки друг бизнес.

Ще ви дам един пример. В нашия квартал наскоро отвори врати магазин от веригата Кауфланд. Той е на пешеходно разстояние от почти всички жилищни сгради. Още преди неговото отваряне повечето квартални магазини за хранителни и нехранителни стоки затвориха и останаха само няколко. Всички те са абсолютно еднакви – наблъскани със всевъзможни храни, напитки, перилни препарати, лична козметика и други. Въпреки това, те не правят нищо, за да се конкурират успешно помежду си и най-вече с Кауфланд.

Резултатът вече се забелязва – по-малък клиентопоток и намалени продажби. Стоките по рафтовете намаляват заради по-малкото оборотни средства и тези магазини ще навлязат в една спирала, от която няма излизане. Предложих на собственичката на един от тези квартални магазини да поговорим и да й помогна да задържи бизнеса си. Тя категорично отказа и ми отвърна, че проблема й бил Кауфланд и нямало какво да се направи.

Аз просто щях да й предложа да си направи един анализ на продажбите през последната една година (не знам дали е възможно, защото няма баркод четец и всичко се пише на опаковъчна хартия като едно време) и да установи кои са най-продаваните продукти и каква е тяхната надценка. Очевидно е, че няма нужда да предлага нещо, което не се търси и е с малка надценка, само заради разнообразието в магазина.

Нещото, с което може да бие „Кауфланд“ е превръщането на магазина в т.нар. convenience stores, които предлагат само най-необходимото за хората, които нямат време да обиколят целия хипермеркет за парче сирене или за бутилка бира. За да го направи трябва да увеличи асортимента на полуфабрикатите и готовите храни като салати и други. Също така да премахне 10-те вида лютеница като се продават само два или три от нея. Това важи и за останалите стоки. Може да предложи и допълнителни услуги като поръчка на специален вид сирене или кисело мляко, което дори да доставя до жилището на купувача.

Другата стратегия е да се специализира в нещо, което се търси и е с добра надценка. Това може да е твърд алкохол, бира, месни деликатеси, дори млечни продукти. Много квартални магазини го направиха и успешно се борят с кризата и намаленото потребление. Аз знам много магазини за месо, бира, перилни препарати, замразени полуфабрикати, които имат по-голямо разнообразие в съответната категория от голям хипермаркет.

Проучете пазара и си направете план

Дори и да сте се насочили към сфера, която познавате добре, трябва да проучите нещата отново, защото пазара е толкова динамичен, че вашите знания може вече да са остарели. Днес, пазарното проучване е по-лесно от всякога. Започнете вашето търсене с интернет. Там може да се намери всичко и ако го няма там значи не е толкова съществено. Прегледайте какво правят най-големите играчи в бранша, къде рекламират, на кой продават и как вървят продажбите им.

След това, може да се насочите към съответните браншови организации. Те обикновено правят годишен анализ на сектора, който може да е много полезен. Отидете на среща с професионалисти от съответния бранш и им кажете, че възнамерявате да стартирате бизнес в тази сфера и какви са техните препоръки. Обикновено са доста приказливи и не пестят информация. Не се поддавайте, обаче, на оплакващи се песимисти, които да ви откажат от вашата цел. Предприемачите са хора, които поемат риск, за да проверят дали това, което чуват е вярно, независимо дали е положително или отрицателно.

Знам, че като чуете бизнес план веднага си представяте разработка с обем на дипломна работа и също толкова неясни формули и прогнози за продажбите за следващите 5 години. Ако кандидатствате за голямо финансиране от банка, сигурно ще ви трябва, но за нашата цел да стартираме бизнес с минимална инвестиция, един план от 10-ина страници ще ни е напълно достатъчен. Също така, не е необходимо да давате пари на някой специалист, за да ви го направи. Това е излишен разход, а и това няма да е вашия план, а неговия.

В този план е достатъчно да опишете какво точно ще правите, какъв продукт или услуга ще продавате, какъв ще е продажбения процес, как ще рекламирате бизнеса си, какъв е профила на вашия идеален клиент (за да знаете къде да го търсите) и други фундаментални неща за вашия бизнес.

Като стана въпрос за профил на вашия клиент, преди две седмици бях свидетел на „уникална“ сегментация. Когато влизате на бензиностанция, за да си платите горивото, една усмихната девойка ви задава въпроса „Пушите ли?“. Ако кажете „Не“ ви пожелава приятен ден и задава същия въпрос на следващия. Ако отговорите утвърдително, ви предлага промоция на две кутии цигари от известна марка с подарък метална запалка. С един единствен въпрос тя отсява потенциалните си клиенти. Някои ще кажат, че дори да не пушите, бихте си купили от момичето за подарък, например. Може и така да е, но усилията не си струват само за 3% продажби на непушачи в сравнение с над 40% (по моя преценка) на пушачи.

Каквото и да правите, правете го със страст

Може би най-важното за успешен бизнес. Ако не вложите цялата си душа и сърце в едно начинание, по-добре не го правете. Не се „хвърляйте“ в една дейност, само защото е модерна или има перспектива за развитие. Може и така да е, но това не е вашето нещо. Обратното, ако правите нещо със страст, то ще бъде успешно и парите ще дойдат. Разбира се, има и изключения, но те са много малко. Ще ви дам един пример. Преди няколко години в статия на уважаван бизнес вестник прочетох, че фото-студията за разпечатване на хартиени снимки са обречен бизнес.

Един приятел, обаче, точно с това се занимава, доста успешно при това. Той е променил само едно нещо в бизнес модела – мястото. Не чака някой да дойде, за да си разпечата снимките, а той отива при клиентите. Това най-често са родови събирания, селски събори, сватби, кръщенета, мото-събори и други. Оборудването му е любителски фотоапарат и фото-принтер. Сега мисли да разшири асортимента и да предлага същите снимки, но върху чаши, фланелки и други.

Вярвам, че ако приложите действията, описани в тази статия, 2014 година ще е една успешна година за вас и вашия бизнес.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

1 Comment

  1. ОГМГГМГМ каза:

    Коментарът беше изтрит, защото нарушава правилата на сайта.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.