От около година съм баща на дъщеричка и макар, че тя все още не може да говори или просто ние не разбираме нейния език, на мен и на моята съпруга ни се струва, че тя разбира всичко, което ние говорим. Затова ѝ четем приказки за лека нощ. Наскоро се случи да зачета малко от небезизвестната книга на Алън Милн – „Мечо Пух“.
Не знам защо, но понякога се чувствам странно, особено когато си мисля за бизнес докато чета детски приказки. Вероятно имам някакво душевно разстройство, но благодарение на абзаца, който ще цитирам, аз си припомних историята около смяната на името на моята фирма. А ето го и него:
„Едно време — отдавна, много отдавна, чак около миналия Петък — Мечето Пух живееше сам-само в една гора под името Сандерс.
– Какво значи да живееш под име — попита Кристофър Робин.
– Това значи, че името е написано със златни букви над вратата и ти живееш под него.“
Едно време, не много отдавна, преди около 6 години, аз живеех под името на моята фирма „Мюзик Технолоджи Солушънс” ЕООД. Това трябваше да означава, че името ѝ бе написано със златни букви над вратата, под която живеех аз. Ако трябва да съм честен, името не беше написано със златни букви над вратата, а по-скоро изглеждаше така в моето съзнание.
За разлика от мечо Пух не можех да чуя нито бръмчене на пчели, нито намирах мед благодарение на това име. Чрез тази мисловна измама аз вярвах, че името беше написано със същите тези букви и в главите на другите хора и още повече в тези на клиентите, които чаках да дойдат ден след ден. Те така и не дойдоха, а още по-малко на някой му направи впечатление това име, освен на един човек, който ми каза, че съкращението „М.Т.С.“ приличало на „Маши́нно-тра́кторная ста́нция“.
След известно време името престана да ми харесва, а и вече не предлагах технологични решения в музикалния бизнес. Дори започнах да мисля, че е нелепо и смешно. Интересен факт е, че когато намерих първия си аутсорсинг клиент, той разбра името на фирмата едва след като му изпратих първата фактура. Това беше цели 3 месеца след датата, в която започнахме да работим заедно.
На първата среща представителя на фирмата-клиент ни попита не как се казва фирмата, а какво сме успели да направим до момента и дали можем да направим това, от което те имаха нужда. Според вас има ли значение как се казва една фирма за да генерира приходи? Тук няма верен отговор.
В крайна сметка реших да сменя името поради ред причини – някои от тях практически, а други емоционални. Предполагам, че част от вас, които четете този материал, все още нямате регистрирани фирми и планирате да го направите, друга част от вас имате моя проблем или просто четете за удоволствие. В която и от тези категории да попадате смятам, че статията ще ви е полезна или поне ще ви развесели. Ще споделя моя личен опит, както и няколко изцяло практически съвета. Сигурен съм, че написаното няма да изчерпи темата и някои от вас имат какво да споделят в коментарите отдолу.
Ето ги причините за смяната:
Основният проблем, който имах, беше че „Мюзик Технолоджи Солушънс ЕООД“ рядко се събираше в каквито и да било формуляри и софтуер за фактури. На повечето места, на които ми издаваха фактура, се налагаше да го съкратят. Моят съвет относно дължината на името е то да не е повече от 10-12 символа и да се състои от една до три думи. Неща като „комерс“, „технолоджи“, „трейдинг“ и т.н. са излишни клишета и само заемат място.
Ако не ми вярвате, това вероятно е, защото все още не ви се е налагало да си правите печат. Когато проектирах печата трябваше да изпиша по периферията „Мюзик Технолоджи Солушънс” ЕООД – гр. София. Това нямаше как да се получи на кръглите печати с малък диаметър затова трябваше да избера такъв с голям. Технически надписът можеше да се събере, но щеше да е трудно четим.
В тази връзка някой шеговито ме попита дали с този голям печат не съм решил да ставам нотариус. Препоръчвам ви малките печати. Защо ли? Макар че постепенно печатът започва да се смята за формалност, то често ще ви се налага да го носите със себе си. Другата причина е, че лесно можете да намирате за него свободно каре върху документите, който подпечатвате.
Известно време след старта на фирмата моят първоначален набор от услуги претърпя провал. Следващият – също. В името бях заковал със златен клин думата „Мюзик“ и винаги се опитвах да натъкмя нов музикален продукт или услуга според името, вярвайки, че това ще го продаде. Никога не съм виждал умрял кон, но предполагам, че ще изпитам същото чувство ако ми се наложи да бутам такъв.
Колкото и „гениално“ да ми се струваше името преди време в онзи момент исках да го сменя, защото реших да променя и спектъра на услугите, които предлагах. Тогава избрах име, което не беше обвързано по никакъв начин с някакъв продукт или услуга. От тогава насам стартирах няколко проекта и все още не ми се е налагало да сменя името на фирмата.
Постоянно ме питаха как точно се пише „Мюзик Технолоджи Солушънс“. Налагаше ми се да го повтарям няколко пъти, да го чета буква по буква. Понякога усещах негативната енергия на хората, чакащи зад мен на опашката, когато уточнявах със служителя дали се пише „Солушънс“ или „Солюшънс“, „Технолоджи“ или „Текнолоджи“. Често ме караха да го пиша на лист. В последствие започнах да си нося картонче, но дори и тогава ставаха грешки.
Съвета ми тук е да решите дали ще правите локален или международен бизнес. Ако ще работите в България съставете името си от български думи. Колкото по-нестандартно, толкова по-интригуващо. Ако ще оперирате извън България може да изберете нещо „по-международно“ или дори и да не, то да е лесно за произнасяне и писане от чужденци. Какво имам предвид? Накарайте един чужденец да произнесе и след това да напише с латински букви „Копривщица“. Трудно нали? А сега опитайте с „Варна“.
По онова време регистрацията на .bg домейн не ми изглеждаше едно от най-приятните неща, а и беше доста скъпо. Затова се насочих към .com. Също така смятах, че .com домейна има огромно значение за успеха на фирмата. Не му мислих много и се спрях до www.mts-bulgaria.com. Гениално нали? Ако трябва да съм честен дори и аз го бърках понякога.
В моя случай името не оказа голямо влияние върху успеха или неуспеха на фирмата, защото сайтът беше посетен от около 20 човека предимно приятели, на които изпратих линка по скайп. След известно време всички ние забравихме за този сайт.
Не е лесно да изберете добро словосъчетание от латински букви, за което да намерите свободен домейн, но опитайте. Ако не стане с .com може да използвате .co, .org или .biz. Вече и .bg е по-достъпен. Едно е сигурно – каквото и да изберете, то няма да изгради вашия бизнес вместо вас.
Името на фирмата ми не съдържаше символи, но домейнът съдържаше тире (mts-bulgaria.com). В 21-ви век хората търсят услуги и продукти в Интернет чрез мобилните си устройства докато висят по спирки и задръствания. Не ги мъчете. Избягвайте каквито и да било символи в името на фирмата и най-вече в домейна като ‚_ ‚ и ‚–‚ както и цифри. Знам, че е примамливо да замените символи като О, I, Ч, З с цифрите 0, 1, 4 и 3, но ви препоръчвам да не го правите. За да разберете какво имам предвид опитайте се да изпратите от телефона си e-mail на следния адрес emil_v_k1637@smart-med1a.com.
Много важно е при избора на домейн да сте наясно, че той може да няма общо с името на фирмата, а по-скоро с продукта или услугата, която предлагате. Например www.fourhourworkweek.com или www.richdadworld.com.
Това е съветът, с който щях да започна, но знам, че щяхте да му обърнете най-малко внимание и затова го оставих накрая. Изглежда примамливо да „прекарате“ разходите и ДДС-то през новата си фирма, но това е бомба със закъснение. Съветът, който обикновено давам на младите предприемачи е да не регистрират фирма преди да имат готов продукт или прототип и да са сигурни, че ще имат приходи от продажби. Ако след време видите потенциал за успех в това, което правите, можете да регистрирате фирма и търговска марка. Грешката с търговската марка също съм я правил, защото смятах, че ще е супер успешен проект. Струваше ми около 2,000 лева.
Разбира се, съветите са затова да бъдат пренебрегвани. Темата за това как да стартирате бизнес без да регистрирате фирма и същевременно да се възползвате от същите предимства е доста обширна и обещавам, че ще има друга статия или поредица от такива. Тук накратко ще ви дам стъпките, които аз използвах, за да измисля новото име на фирмата:
Когато стартирате бизнес най-важното е първо да разработите своя продукт или услуга до такова ниво, което да удовлетворява потенциалните ви клиенти и дори да са готови да купят на момента от вас. Основното притеснение, което младите предприемачи имат, е че ако нямат фирма или не са голяма корпорация, то клиентите няма да купят от тях. Гарантирам ви, че ако клиентите са ви други фирми и продуктът или услугата са достатъчно добре разработени и примамливи за тях, те ще ви изчакат няколко дни да регистрирате фирма и ще купят от вас.
Накарайте ги да разберат, че тъкмо сте стартирали и основно сте хвърлили усилия в разработката, а не в административни дейности. Ако не могат да чакат дайте им това, което искат и се разберете, че ще им изпратите фактура на другия месец и тогава ще платят, което е нормално, ако работите върху B2B услуги. Така ще спечелите време. Дори и да не ви платят това не е фатално, освен ако разчитате само на този клиент и на това конкретно плащане. В такъв случай ви съветвам сериозно да преосмислите бизнес модела, който сте възприели.
3 Comments
Емо, много ми допада начина, по който пишеш. Винаги ми е било слабост, когато някой цитира Мечо пух. Впрочем и аз като теб се улавям, че четейки приказки си мисля за предприемачество. Даже имах статия: “За предприемаческия дух във вълшебните приказки”. Шантава работа…:)
Благодаря, Теди 🙂
Мечо Пух беше една от книжките в черния ми списък като дете, заедно с Малкия принц и Алиса в страната на чудесата. Сега по ги разбирам, ама пак ми е странно когато разни учени чичковци изведнъж прописват и книжки за дечица.