Всеки предприемач е чувал, че за да развие успешен бизнес, е необходимо да има план. Но за какво му е план? Нали най-важна е добрата идея? Да… но не съвсем. Всички знаем, че ако ни трябва бизнес кредит – ще ни е необходим и бизнес план, ако търсим частен инвеститор – също. Но защо им трябва именно бизнес план? Много просто – за да оценят риска. Или по-точно доколко рискуват парите си. Ако планирате да започнете бизнес – независимо какъв ще бъде той, е наложително да изготвите бизнес план, не за другите – а за СЕБЕ СИ.
Бизнес планът е много повече от документ, който да предоставите на банката, той е пътна карта, която показва пътя на развитие на вашия бизнес.
За да представите вашата бизнес концепция на хартия, трябва да внимателно да обмислите и проучите много фактори, за да се уверите, че вашият бизнес е успешен. Имайки план, можете да забележите потенциални слаби страни, възможности или заплахи за вашият бизнес. По-важното е, че добрият бизнес план може да ви помогне да вземете информирани решения за вашето начинание, преди да сте се ангажирали финансово или правно. И най-вече да ви спести загуба на пари.
Ето седемте ключови категории, които трябва да съдържа всеки добър бизнес план:
1. Представяне на бизнеса
В прегледа на вашият бизнес трябва да включите историята на компанията, мисията, целите на компанията, както и структурата на управление и собственост.
2. Продукти и услуги
В тази категория подробно трябва да обясните какво представлява вашият продукт или услуга, как се използва, какви са неговите конкурентни предимства, какви са неговите недостатъци по отношение на конкурентите, по какъв начин се произвежда и т.н.
3. Преглед на бранша
Тук е мястото, където трябва да докажете жизнеспособността на вашия Бизнес. Трябва да се обърне внимание на размера и растежа на бранша, кои са ключовите пазари и кои второстепенните, как вашите клиенти ще купуват предоставяните от вас продукти или услуги, както и към коя пазарна ниша ще се насочите.
4. Маркетингова стратегия
Тук подробно се описват целевите пазарни сегменти, преките конкуренти, начинът по който се диференцират (обособяват) предоставяните продукти. Детайлно се описват начинът на ценообразуване, промоциите, включително и как се очаква да бъдат възприети промоциите от различните целеви пазарни сегменти. Добре е да бъдат представени планове за традиционна и “партизанска” (за нея очаквайте допълнителен материал) маркетингова тактика. Примери за това са панаири и търговски изложения, маркетинг в социалните медии (Social Media Marketing или SMM) -Facebook, Twitter, Instagram, онлайн реклама и други. Важно място трябва да бъде отделено, за да бъдат включени и всички разходи, свързани с всяка от посочените тактики за действие. В тази категория трябва да се опише конкретно начина, по който ще се продават продуктите – в магазин, онлайн, каталожна търговия, търговия на едро и т. н. Добре е да се посочи и дали се очаква цикличност на продажбите (бански костюми през лятото например) и ако има такава, какви мерки могат да се предприемат във връзка със стимулирането на продажбите през останалото време.
5. Оперативен план
Тук е мястото, където да представите екипа, с който разполагате. Детайлно се описва профила на мениджърския екип, плановете ви относно персонала – брой, квалификация, наличие на допълнителни обучения. В тази категория се представя и местоположението на бизнеса – централен офис, работни обекти (магазини, производствени цехове, складове и съоръжения). Ако произвеждате продукция тук е момента да представите и продуктов план – колко се произвежда по дни, по поръчка и т.н.
6. Финансов план
Безспорно това е една от най-важните части на вашият бизнес план, затова си струва да отделите повече време и внимание, за да го направите както трябва. Ако имате вече изграден бизнес, тук трябва да впишете всички финансови отчети, годишни отчети за доходите, месечни и годишни парични потоци за последните три години. Освен това, трябва да включите очаквани приходи и разходи поне за една година напред. От друга страна,ако още не сте стартирали бизнес, трябва да посочите очаквани (възможно най-близки до реалността) бъдещи разходи и приходи, за една година напред е най-малкият препоръчителен период.
7. Резюме
В тази категория трябва да обобщите информацията от предходните категории. Тук накратко се представя бизнес концепцията, основните цели на бизнеса и вашия план, структурата на собствеността, управлението на екип, вашия продукт или услуга, предлагане, целеви пазар, конкурентни предимства, маркетингова стратегия, както и обобщение на финансовите Ви прогнози.
Това е основното,което трябва да съдържа всеки добър бизнес план. Разбира се, можете да се обърнете към професионалист да ви го изготви, но най-добре да го направите сами, тъй като така ще можете да обмислите още веднъж внимателно всичко.
Никой не е по-загрижен за Вашия бизнес от самите Вие!