10 грешки, които (почти) всеки прави, когато стартира бизнес – втора част

Семинар „Пътят към СВОБОДАТА“ на 16 март
09.03.2016
Smart предприамачи: Александър Николов
04.05.2016

10 грешки, които (почти) всеки прави, когато стартира бизнес – втора част

След като първата част на статията предизвика голям интерес и доста коментари в социалните мрежи, Николай (Ник) Чакъров ни е подготвил и нейното продължение с грешките, които (почти) всеки прави, когато стартира бизнес.

Времето, което ще отделите, за да да прочетете статията ще ви се отплати многократно. Гарантирам ви!

Грешка №4 Разчиташ, че ще си първи

Всеки бизнес модел, който можеш да бъде копиран, ще бъде копиран

Може би разчиташ на това, че ще си първият, на когото му хрумва тази идея. Действително, това би ти помогнало, ако си Марк Цукърбърг. Във всички други случиаи има нещо, което трябва да знаеш – има хиляди хора, с дебели портфейли, които се оглеждат за слеващия Фейсбук. И ако ти създадеш нещо, което е дори малко успешно, ще привлечеш тяхното внимание.

Какво ще стане тогава?

Тези хора или ще искат да купят проекта ти (това всъщност е чудесно развитие) или просто ще успеят да разберат какво правиш и ще наемат хора, да вършат същото. Може би, някой ще каже „Ама не е честно!“ – и ще бъде прав. Не е.

Това обаче не променя факта, че това е начинът, по който работи конкуренцията и светът като цяло. За това е важно, да сме наясно с този факт и да поставим себе си в удобно (и печелившо!) за нас положение.

Ако всичко може да бъде копирано, тогава как да запазим бизнеса си?

Има механизми и за това, които ще вдигнат прага, но никой няма да те направи 100% неуязвим. В случай, че разработваш нов продукт, е добра идея да патентоваш твоята технология, дизайн или други части от „нещото“. Това също включва името и търговскта марка.

Например „OK Супертранс“ и „за едно Евро“ – две отделни компании на един и същи собственик, не бяха с патентовани имена и знаци. Това доведе до масовото им изкопиране и загуба на доверието в компаниите и отлив на пътници.

Споменатите до тук неща, може да работят, обаче моят любим метод за защита е, да имаш нещо, което не може да се купи. Също, трябва и да е трудно за постигане. Няколко неща попадат в тази категория:

1. Уникални умения и контакти

Това могат да бъдат способностите, които ти или твоят екип имаш. Може да е както чисто физическо умение, да произведеш дадена стока, така и умението да си харизматичен и да имаш правилните производители със себе си, които ти правят ексклузивни цени. 

2. Вътрешна информация

Част от това да си „напишеш домашното“ е, да имаш информация за нуждите и достъпа до специфичен пазар. Как ще я получиш? Нали си предприемач – ще намериш начин.

3. Да имаш авторитет

Един от най-бавните и може би най-добрият начин. Ако стартираш сега, да изградиш разпознаваем бранд, няма да ти помогне веднага. Ще отнеме години, докато на пазара се наложиш като експертна и ценена фирма.

Ще трябва да създадеш стабилни връзки връзки с клиентите, дистрибуторите и партньорите си. И не, сертификат „Коректна Фирма“ няма да ти помогне за това.

Целта тук е, да станеш толкова известна марка, че всички да питат за теб, а твоята организация да налага стандартите. Примери за това са Ferodo, Pampers, Xerox. Тези фирми са станали нарицателни, за продуктите, които произвеждат.

Грешка №5 Да таргетираш всички

Често питам „Коя е твоята таргет група?“ и получавам следния отговор:

Всеки може да използва този продукт/услуга

Знам, че е трудно да се определи, кой би бил твоя перфектен клиент, обаче това не го прави по-малко важно. Може би е мъж или жена? А защо не дете? Какъв език говори и какви изразни средства използва? Може би говори на диалект? Какви са навиците на твоя човек? Къде обядва и къде вечеря? Какви места посещава? На каква възраст е – млад възрастен или преди пенсия?

Доста въпроси са, нали? И от къде да знаеш, кой точно иска да ти ползва „нещото“?

Не можем да налучкваме, това е най-лошото в бизнеса.

Трябват ти данни! Ако имаш вече ландинг страница или друга форма на валидация, проследи хората, които са казали „да, искам го и ще платя“. По това време, вероятно вече ще имаш хипотеза, кой е твоя перфектен клиент. И все пак, провери с реални данни, дали си прав.

Докато правихме www.mengear.bg с Калоян, бяхме еднакво убедени, че таргетираме мъже. Или по-точно гийкове. Образовани хора, които обичат да прекарват значително количество от времето си играейки компютърни игри и гледайки последните епизоди на Dr. Who например.  Очаквахме 80% мъжко и 20% женско присъствие.

Е, очевидно, не това ни казва страницата от Google Analytics:

1

Очевидно бяхме в грешка. Повечето от нашите посетители бяха жени. И не просто посетители, повечето от нашите потребители бяха жени. Тъй че, благодаря ви, момичета! Вие сте чудесни!

Добре де, толкова много информация. Защо е важно?

Важно е, защото всички текстове, картинки, фонове, е-мейли и продукти трябва да изглеждат привлекателно, за твоята таргет група. Така че, не, не може и не бива да таргетираш всички. Дори Coca-Cola не го правят.

Грешка №6 Разрастваш твърде рано

Вече имаш продажби? Мислиш как да разрастнеш бизнеса? Звучи добре и все пак, трябва имаш някои неща предвид. Не се опитвай да наемеш хора, твърде рано. Убеди се, че правиш значимо количество печалба. Като генерално правило бих казал, поне два пъти заплатата на твоя първи служител. Дори би било добре, ако можеш да добавиш още малко усилие от твоя  страна.

Ако успееш да си освободиш малко време, поработи малко, напомпай оборота и гледай какво ще се случи. Често, създателите на компании, бързат да outsource-нат своята работа, още преди да знаят най-добрите практики. Как може да научиш някой, да направи нещо, ако дори ти не знаеш как става?

В повечето случай, никак.

От къде знам това ли? От опит.

Няколко пъти се опитах да уголемя неработещи проекти. Ефектът от нищо, умножен по 100, все още е нищо. Кой да знае, че тази математика ще ми потрябва в живота? Не повтаряй моите грешки. Моля те, измисли си нови!

3

След като бизнеса ти, най-после се разрастне, можеш да купуваш курсове, книги и трейнинги, които да даваш на служителите си. В началото, ще трябва да можеш да направиш процесите си възможно най-добри.

Ще трябва да знаеш също, какво отнема най-много време от това на твоите служители и дали този процес прави пари. Ако отнема време и не прави пари – просто изхвърли тези задачи от “To do” листата.

Грешка №7 Да продаваш грешното нещо

Може би си чувал „Ще си купя кола, лаптоп, смартфон, самолетен билет“, нали?

Предишното ми не до толкова добре образовано АЗ, си мислеше, че хората действително искат физически да притежават тези неща. Е, да, ама не. Като човеци, ние имаме нуждата да си купим усещането за свобода с колата, ускорението, адреналина, когато влизаме в завой с необходимата скорост, уважението на околните.

Вземи смартфона например. Купуваш възможността да говориш с твоите приятели и семейство, да комуникираш с тях, чрез любимата си социална мрежа, да използваш приложения за продуктивност. Същото се отнася за всяко нещо, което притежаваме.

Така че, продавай правилното нещо. Ти не продаваш физическия носител. Ти продаваш емоцията и удобството от използването на продукта!

Грешка №8 Да НЕ използваш Lean Startup Канавата

Може би си се опитвал да обясниш на други предприемачи, как функционира бизнесът ти. Започва се една серия от въпроси, след които, едва ли ще разберат модела на работа и ще могат да се дадат адекватни предложения.

5

За това има решение. Един чудесен инструмент, който ще ти помогне да виждаш голямата картина. Можеш да избираш между The Business Model канава и Lean Startup Canvas.

Които и модел да избереш, ще ти помогне да анализираш бизнес плана си, само чрез една страница. След като попълниш 9-те кутийки, ще можеш да видиш, коя е най-рисковата част от твоя модел и директно да я „атакуваш“.

Ако там, където има най-голяма опасност целия бизнес модел да пропадне, се „чупи“ в самото начало – можеш да пробваш други подходи да решиш този проблем, докато проработи. В случай обаче, че най-рисковата част не работи, в главата ти трябва да светне една голяма червена стоп лампа и да се замислиш, дали да продължаваш нататък.

Не е добра идея, да стартираш с най-лесните части от бизнеса, защото, ако се разпадне бизнес модела, вече ще си изгубил време. И още по-лошо, когато осъзнаеш, че цялото нещо не работи, ще се опитваш да оправиш мъртво родена идея.

Вече знаеш от къде знам, нали?

За да попълниш канавата това ще ти помогнат ТОВА и ТОВА.

Тук можеш да откриеш The Business Canvas Template и The Lean Canvas Template.

Грешка №9 Съдружникът ми…

Често се случва, да започнем да правим бизнес с нашите приятели и роднини. Докато това може да донесе много позитиви и за двете страни, има няколко стъпки, които ще ти помогнат да запазите отношенията си.

1. Определете отговорности

Ще ти трябва документ от типа на “ти правиш това, аз ще правя другото“. Да, трябва де е документ на хартиен носител. Важното е да е там. Трябва да го има записано и достъпно. Когато някой се чуди, дали прави или не задълженията си – отваря документа и разбира. Така ще се знае и дали изпълнението отговаря на очакванията на другите. Защото очакванията, ще бъдат записани.

2. Кой влиза, кой излиза и как

Приеми, че всичко може да се случи. Животът е непредвидим. Не се фокусирай върху ситуациите, които могат да се случат – смърт, сериозна травма или друга невъзможност за работа. Фокусирай се върху това, какво би се случило, ако даден човек не може да работи повече.

Например, дали този човек ще получава процент от печалбата до края на живота си или само докато работи за бизнеса? Или ще получи еднокартно плащане? Или изплащане до определена сума или процент, на което се съгласите. Какво ще стане?

Възниква същия въпрос, в случай, че искате още един съдружник. Какви биха били неговите отговорности и дял?

3. Дялове и разпределение на печалбата

Последно, но не по-важност. Кой какво взима докато работите заедно? Важно е да се отбележи, че всеки трябва да знае, какъв е неговия дял. Дори всички да работите еднакво време, може да има човек, който е главата на проекта или организацията и той може да иска да има по-голямо парче от баницата.

Това не е нито лошо, нито добро. По-важното е, всички в тази организация да се чувстват задоволени с парчето си. Запомни – твоята връзка с партньорите и съдружниците ти е по-важна от 10% повече или по-малко.

Грешка №10 Да се опитваш да знаеш всичко

Виждал съм организации тук в страната, които правят милиони оборот, но в един момент започват да „потъват“. Като изключим пазара и всички други фактори, виждам едно забавяне в действията и решенията.

Това позволява на конкуренцията да вземе от вече съществуващия пазар и дял. И това всичко, защото изпълнителният директор не може повече. Това е ситуацията, в която един човек, се опитва да знае всичко и иска всяка информация и решение да мине през него. Всяка малка стъпчица, хиляди безмислени репорти, анализи, броя на кликовете на всеки служител, в кои сайтове влиза и т.н..

Това поведение е на властни личности. Такива, които искат всичко да е под техен контрол. Тогава бизнеса работи толкова добре, колкото този човек, може да се справи. За да се избегне тази ситуация, направи хората си отговорни първо към себе си.

Давай им заплати свързани с тяхното представяне и повярвай, ако са правилните хора, ще дадат всичко от себе си, за да вземат по-голяма заплата. Докато всичко върви нагоре, остави хората да вършат работата си.

Бонус грешка №11 Да работиш в бизнеса си

Да си предприемач е изкуство и наука, в която постигаш повече с по-малко. По-малко пари, по-малко време, по-малко хора. Готино, нали? Нали за това си предприемач, за да постигаш.

И ако всеки ден си правиш сам счетоводството, за да спестиш пари ,вършиш работа, която всеки друг може да свърши – познай какво забравяш? Да разрастваш бизнеса си и да си предприемач, а не наемен работник.

Разликата е там, че ако има задача, която може да бъде делегирана и ти мразиш да я вършиш, по-добре я дай на някой, който обича да върши механичната работа и се фокусирай как да намериш нови начини да умножиш резултатите.

Често чувам, „ама нямам пари да наема хора“. Ако правиш повече от 600 лв печалба на месец, винаги можеш да наемеш някой да ти помогне. От една страна има хиляди хора в България, които искат да работят от вкъщи.

А от другата страна на кълбото – на Филипините, има хиляди хора, които чакат да рабоят за 200 до 300$ на месец – 8 часа на ден. Последният път, в който търсих филипинец за работа, за 6 часа получих 50 кандидатури. И те ще работят всичко, на което ги обучиш.

Второто може да ти помогне, ако клиентите ти говорят английски. А и дори да не можеш да наемеш човек на пълен работен ден, можеш да го наемеш на 4 часа или за по няколко задачи на ден.

Надявам се, тези чести грешки са ти били интересни. Лично аз съм направил повечето от тях, а някой по няколко пъти. Ще се радвам да прочета какво мислите, в коментарите под статията.

Николай Чакъров
Здравейте, казвам се Николай Чакъров. Съосновател съм на сайт за подаръци за мъже MenGear.bg. Успешно завърших първи сезон на бизнес академията - 9Academy. По професия съм мрежов инженер. Вярвам, че в ерата на комуникациите споделянето на личен опит е жизнено важно, за регионалния и глобален прогрес. Силно се мотивирам от изречението „Това не можеш да го направиш!”. Следвам философията, че в живота ни трябва да има баланс 8 часа работа, 8 часа сън и 8 часа за семейството и приятелите ни. В бизнеса най-впечатляващите за мен методологии са Lean Startup и Bootstrapping.

4 Comments

  1. Ели каза:

    Да, прочетох си и двете части. Благодаря за статията, изклчително ми е полезна, особено частта за Lean Canvas.
    Да добавя нещо към точка 11. Научете се да бъдете лидери, за мотивирате хората, дори и те да не работят за вас. Ако успеете, ще има много, дори непознати личности, които на драго сърце ще поискат да се присъединят към вас и вашите проекти, без дори да сте ги молили. Дори няма и да мислят колко ще им платите, те просто ще искат да бъдат част от ваша идея и мечти.

    Не говоря празни приказки. Говоря като човек, който умее да наблюдава някои от най-успешните лидери, чиито имена дори няма да срещнете онлайн или по телевизията. Те просто са твърде заети да мотивират другите да работят за тях и да разработват своя бизнес. Това е – просто като фасул и върши работа.

    До скоро и пак благодаря!

    П.С. Още не съм видяла сайта mengear, обаче първата ми асоциация беше -ето от къде ще купя подарък за наближаващия рожден ден на Митко 🙂 Жените са неподозирана сила в пазаруването 🙂 🙂 🙂

  2. Йорданка каза:

    Много ми хареса статията, Благодаря! Още първия път като разгледах mengear си представих, че клиентите всъщност са жени. И ние обичаме да изненадваме любимия с подаръци :). Успех!

  3. Използвай парите си за неща, които могат да се купят с пари. Използвай времето си за неща, които не могат да се купят с пари.
    /Харуки Мураками/

  4. Освен всичко споменато в статията, от основно значение за развитието на вашия бизнес е и как ще бъде представен той пред вашата аудитория. В това число влизат както логото на фирмата, така и всички рекламни материали – флаери, брошури, интернет реклами, визитки и т.н.

    Ако имате нужда от различен, креативен и най-вече успешен дизайн или каквито и да е рекламни услуги – можете да разгледате какво предлага http://nkl.bg

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.