Днес ви представяме Георги Христулев с едно откровено интервю за началото, трудностите и успеха. Георги е водещ експерт в сферата на е-mail маркетинга в България и е реализирал е над 3,000 успешни кампании за клиенти като Andrews Fashion, Орифлейм, Шкода България, Форд, Access MBA и много други. Той е натрупал експертизата си по трудния, но и най-ефективен начин – чрез опита си.
Разкажи повече за себе си и бизнеса си?
Казвам се Георги Христулев, понастоящем живея в София, но предпочитам да съм гражданин на света. Обичам да пътувам и да работя, работата ми ме забавлява и това ми дава усещане за пълнота на деня, това ме прави спокоен и целеустремен. За бизнесa ми – участвам в няколко дейности с различни фирми. УЕБ ДАЙРЕКТ е изцяло моя и чрез нея правя всичко в онлайн маркетинга. Също така чрез нея управлявам няколко търговски марки – „Игрите на Успеха“, „Sabitie.bg” са по-популярни. Имам съдружие в „НЕВЪП“, дружество, фокусирано в изработката на софтуер, чрез него правим и българския софтуер за имейл маркетинг „EmailInvest”; имаме и много външни поръчки на всякакво ниво.
Съдружник съм и в QBS.bg – това е счетоводна компания, горд съм с това, че вече имаме и много чуждестранни фирми и граждани, за чиито финанси се грижим тук в България. Също така съм управляващ съдружник в „Агенция за право и финанси“ – това е дружество за обучение на юристи, застрахователи и банкери.
Времето ми минава в балансиране между тези четири дружества и си отделям внимание за развитие на мен самия и нещата, които ми харесват. НЛП мастер практик съм, сертифициран медиатор и често давам лични и бизнес консултации.
Как и кога стартира?
Стартирах в края на 2008 година, в началото на голямата криза и това беше много ключово време за стартиране на рекламен бизнес. Знаех да правя само няколко неща, можех да продавам – на това се научих, докато бях на борсата за плодове и зеленчуци, семейството ми търгуваше до 2006 година с такива стоки. В този период се научих на най-важните неща за бизнеса, а именно да ценя продукта, който продавам и да ценя човека, на който го продавам.
Почти две години работих като търговец на реклама и маркетинг експерт в голяма търговска компания. За тези две години научих много за рекламата и така в един момент можех да продавам и разбирах от реклама. Тогава нямах никакви пари, за сметка на това имах дългове, а аз тези неща въобще не ги харесвам и така реших да правя повече и по-бързо пари, за да мога да се разплатя и да има повече за мен. Това е много силна мотивация и така от приятел на приятел, кой счетоводител, кой юрист – започнах да искам да работя и да продавам.
Лесно ли взе решението?
Решението го взех много лесно, да! Всъщност винаги съм знаел че ще правя бизнес, просто трябваше да мина през една две работи на заплата за да науча нови неща, да видя как се правят екипи, как се управлява, какви са проблемите. Имах голям късмет и с двете ми длъжности, бяха в големи компании с милиони обороти. Благодарен съм, че имах такъв опит.
С колко пари стартира?
Аз нямах пари и моите родители ми дадоха 3000 лева, за да платя на програмиста, който ми направи първия каталог. Това беше инвестиция в продукт, който да продавам. С първата продажба си направих фирмата – защото не беше голяма, избрах да направя ЕТ, тогава за ЕООД се искаше минимален капитал от 5000 лева, който аз нямах. И така, фокусирах се върху продажбите и нещата бързо потръгнаха.
Как ти дойде идеята за твоя бизнес?
Тези неща с идеите, според мен се преекспонират. Аз събрах две и две и така започнах, можех да продавам и разбирах от реклама и така започнах да продавам реклама. Всички ние имаме знания и умения, които сме натрупали от опита си. Достатъчно е да започнем да ги продаваме в прилична опаковка и нещата се случват, няма нужда на чакаме да ни осени идеята, която ще ни направи богати. Това е много грешно схващане, което наблюдавам напоследък. Идеите идват бързо, когато човек има много знания в определена област – тогава може да бъде бърз и ако има достатъчно силен импулс, за да се задвижи, всичко се нарежда.
Със съдружник ли работиш или сам? Защо?
Имам опит и в двата случая, имам дружество, което е само мое и три, в които съм в съдружие. Във всеки от случаите аз правя това, в което съм добър. Знам също, че няма нужда да се събират двама човека с едни и същи познания в съдружие. Хубаво е да са разнородни, ако единият е търговец, другият да е експерт – тогава има смисъл да се правят съдружия, за да се допълват хората, а не да са взаимно заменяеми.
Кое е най-големият урок, който научи като предприемач?
„Или печелиш, или учиш“. Това е нещото, което ме движи. Когато загубя пари или клиент, аз си правя анализ какво съм научил от тази ситуация, защо съм го допуснал, мога ли да оптимизирам и подобря нещата. После слагам сумата към тази за образованието ми и толкова.
Коя е най-голямата ти грешка?
Тези неща с грешките не ги разбирам, всеки ден греша за нещо и съм прав за друго нещо.
Как приемаш провала?
Аз не се провалям, а се уча, минавам на по-високо ниво на разбиране на нещата. Ето ви един специален лингвистичен бонус от мен. ПРОвал има същата основа като ПРОфесионалист и сега може всеки да избере колко голям ПРОвал да има, или да бъде голям ПРОфесиналист.
Кое е най-голямото ти постижение?
Тук вече, ме затрудни. Много дълго време ми отне да давам на себе си заслужени неща и награди. Мисля, че това, че успях да си давам заслуженото сам на себе си, да си отчитам успехите, да се радвам на всяко нещо, което е важно за мен, е едно от най-големите ми постижения.
Какво цениш у хората, с които работиш?
Най-много ценя желанието на човека да не спира да се развива и да прави нещата. Много хора идват и казват „искам“ и не се движат. Тези, които казват „искам“ и се движат – това е качеството, което ме завладява и наистина много ценя. Действието е крайният резултат на нашите мисли, това е енергия, която ме завихря и ставам неуморен да подкрепям да се движа и аз заедно с другите.
Кой успява в България?
Всеки! Аз отчитам всеки успех, дори и той да е в негативна посока. Това да успееш да демотивираш и по цял ден на мрънкаш и да търсиш причини да не правиш нищо – също е постижение. Ако същата тази енергия бъде вложена в градивни неща, в Швейцария ще казват, че искат да са България на Скандинавието 🙂
Какво ще кажеш на хората, които искат за напуснат работа и да стартират бизнес?
Искам да ви кажа за най голямата заблуда която имаме хората. Да работиш за някой е едно и също с това да имаш бизнес и двата случая работиш за себе си. Разликата е само в това че когато работиш в твоята си фирма, ти избираш каква заплата да си платиш.
Ако искате да разберете дали ставате за нещо, просто го направете, работа винаги ще има а от нас се иска само да я вършим с любов и желание.
1 Comment
Браво на г-н Христулев. Доказателство, че продажбите и активността са много важни. Често изпадаме в крайности да имаме много идеи или да сме велики мислители. Ето просто продукт, с който човека е почнал.