Маркетинг на хората

Smart Предприемачи: Илия Йорданов
25.05.2015
7 бизнес урока от шеф Иван Манчев и предаването „Кошмари в кухнята”
08.06.2015

Маркетинг на хората

Думата „бизнес“ звучи сериозно, дори до известна степен плашещо. В същината си, раздробен на отделни части бизнесът е елементарен. Дайте на своите клиенти нещо стойностно, нещо от което имат нужда, или което искат (двете са близки, но в същината си различни) и готово!

Ако онова, което предлагате е достатъчно ценно (или желано) за достатъчно голяма публика сте в „играта“. Създадете ли такъв продукт, без значение от неговата форма – физическа, интелектуална или друга, няма кой да ви спре. Докато предлагате на хората нещо, което им е полезно ще имате и клиенти, а следователно и пари.

Така ли е всъщност?

На практика, да. Докато работите за себе си всичко, което ви трябва е добър, желан продукт. За да имате бизнес обаче има и още един, често пренебрегван елемент. Пренебрежението точно на тази част от бизнеса е странно, дори смешно. При все, че това е най–големият, най–важният елемент на маркетинга.

Кой посреща и изпраща вашите клиенти?

Бизнеса ви се разрасна. Чудесно! Сега имате нужда от служители. Хората, които работят за вас трябва да са достатъчно комуникативни и издръжливи, за да не се изморяват от работата и разговорите с клиентите.  Това са всъщност най–важните качества на новият служител … а, да, и желанието за работа, ако не в сферата, то поне за вас като личност.

Хоп! Нещата се обърнаха!

Да, вие сте шефът. Да, вие сте инвестирали. Вие сте предприемачът. Вие сте отговорното лице. Но това не ви прави божество. Отдавна отмина времето на хората, които работят цял живот на едно и също място. Ако не цените служителите си – ще ги изгубите и най – добрите, и най – лошите. Всички. Всъщност по–слабите, като качества и психическа сила може и да останат, защото „няма къде другаде да отидат“.

На никого, обаче, не му трябват посредствени кадри. А звездите във вашият бизнес, всеки ще опита да прилапа, още щом напуснат вашата компания. Затова реших да споделя, в качеството си на служител, най–важните, според мен, неща, които трябва да съблюдавате, за да запазите най–добрите си кадри.

Отношението

Работници, служители, експерти, консултанти… Всички са хора. И никой, стига да е достатъчно добър, няма да работи за вас, ако не получава заслуженото отношение. Уважение! Най–добрите ще ви оставят, другите просто не ви трябват. Колко струва да се държите със своите служители, като с хора, каквито са? Нищо, нали? А може да ви донесе безброй дивиденти. Уважаваният служител ще се чувства много добре на своето работно място, парите на другите компании няма да го блазнят толкова много, защото при вас получава много повече. При вас е Човек! А това има значение. Освен това ще говори с удоволствие и с радост за своето работно място. Колко компании могат да се похвалят с подобен род служители?

Лично време

Разбира се бизнесът ви е важен! Без него бихте изгубили всички материални придобивки, които сте спечелили. Бихте изгубили едно от основните неща, заради които всъщност започнахте. Можете ли да си спомните кое беше то? Аз знам защо аз бих започнал собствена компания. Думата, описваща всичко, което ми е необходимо е само една – СВОБОДА!

Можете да твърдите, че бизнес се прави за пари, но какво носят парите в същината си? Свобода! Тези хартийки всъщност са символ на свобода. Колкото повече пари имаш – толкова повече време имаш. Ако цените собственото си време, то защо не цените времето на вашите служители?

Отново се връщаме на това, че и те са хора. Имат личен живот, имат свои грижи, тревоги, проблеми. С една дума имат нужда от лично време. Ако се налага да им отнемате повече от уговореното време или виждате, че имат нужда от почивка (а това личи!) подгответе и справедлива компенсация.

И като стана дума…

Компенсация

Справедливата компенсация или направо казано – заплащане под една или друга форма е един от ключовите елементи. Тези хора (продължавам да го напомням, тъй като твърде рядко съм срещал работодатели, които да го осъзнават) имат нужда от всичко, от което има нужда човек, т.е. и те, също като вас, имат нужда или от почивка, след тежка седмица, или поне заплащане, ако почивката към даденият момент е невъзможна.

Помнете, че компенсацията не е само финансова. Време, титла, повишение (което също е свързано с финансите, но по малко по–различен начин, защото има и увеличаване на статуса и самочувствието на служителят, вижда се, че труда му се цени, че е важен). Не забравяйте дори доброто старо „потупване по рамото“. Забележително малък е процентът на работодателите, които са склонни да демонстрират, че са забелязали труда на своите подчинени. „Браво!“ е, очевидно, забравена, дори забранена дума.

Вземете пример от по–големите

Google е един христоматиен пример за управление на компания. Не само хора, но и на самия бизнес. Изучете Google. Накратко – служителите на Google (което е всеизвестен факт), имат един от най–впечатляващите и удобни офиси в света. Така нареченият Googleplex разполага с множество удобства, които, ако има други офис, предлагащи ги, те със сигурност се броят на пръсти.

Фитнес, кафета, ресторанти. Никой не е могъщ колкото Google! Съгласен съм. Но спокойно можете да предложите някакво удобство. В зависимост от местоположението на бизнеса ви – карта за градски транспорт или физически такъв. Уговорете отстъпки с определена зала или кафене и ако не напълно безплатно, то поне на намалена цена можете да предложите на вашите служители да посещават точно този обект.

Китайското чудо

Alibaba е китайски сайт, свързващ производители с фирми. В сайта могат да се намерят всякакви продукти. През 2014 година Alibaba става публична. Което, както е известно, носи огромно количество дивиденти на всеки, който притежава акции в компанията и готов да се раздели с част или всички тях. Забележете, че с превръщането си в публична компания Alibaba, създаде не само милиардери, в лицето на собствениците, но и множество милионери – служителите, които са останали достатъчно дълго в компанията са получили и съответният брой акции. С други думи, компанията е частично поделена между нейните собственици и служители. Аз бих работил за Alibaba, а вие?

Със своето IPO (Initial Public Offering или първично публично предлагане на акции) Alibaba направи множество от своите служители милионери, което на практика означава също, че голяма част от тях ще спрат да работят. Дори знаейки това, създателят на компанията Джак Ма се обърна към служителите си със следните думи: „Работихме толкова упорито, но не за да се превърнем в група недодялани новобогаташи“. Тези негови думи демонстрират загриженост дори след предполагаемата раздяла. Това е отношение към онези, които представляват вашият бизнес.

В заключение

Хората сме елементарни същества. Най–лесният начин да получите онова, което искате е да дадете на хората същото, но да „говорите на техният език“. Искате да ви уважават? Демонстрирайте уважение, но по начин, който другият да разбира, т.е. „на неговия език“.

Същото важи и за бизнеса. Искате определена стойност (пари), логично е да предложите нещо в замяна, нали? Когато някой потърси вашият бизнес, без значение дали във физически магазин или по телефона, трябва да знаете кой и как ще обслужи потенциалния клиент.

Това е най–важният маркетингов елемент – вашите служители. Те са хората, които клиентът ще асоциира с бизнеса ви. Те са хората, които реално го управляват. Те са хората, на които трябва да сте благодарни или да смъмрите, ако нещо върви или респективно  – не върви.

Но, повярвайте ми, бизнесът ви ще процъфти, ако хората, които работят за вас искат да го правят. Ако го правят с желание и удоволствие, не на сила. НЕ заради пари.
Ние прекарваме повече от половината си живот в работа. Следователно атмосферата на работното място трябва да е подходяща. Трябва да е приятна. Хората трябва да са уважавани и ценени, дотолкова, до колкото те ценят работното място и вас като човек.
Не отричам, че множеството служители не заслужават тези удобства, но ако искате да създадете успешен бизнес тези служители не са тези, които са ви нужни.

Създайте мечтаното работно място и звездите ще дойдат. Ще повлекат със себе си клиенти, а с тях и пари. Времето на „Големия шеф“ отдавна е отминало. Днес и утре ще е времето на споделеният бизнес. Вие сте лидер, не шеф. Помагате и насочвате. Не заповядвате, не нареждате. Част сте от отбора. А успешният отбор има нужда от вашето лидерство. От вашата помощ.

Лазар Шишманов
Студент, специалност връзки с обществеността в СУ "Св. Климент Охридски". Завършил първото издание на бизнес академията 9Academy. Преминал множество други курсове и специализации в областта на маркетинга.

2 Comments

  1. Галя Тодорова каза:

    Браво! Много хубава статия, но с едно уточнение. Управителя трябва да балансира между свободите и отговорностите и да знае къде да сложи границата на дистанцията, която задължително трябва да запази със своите служители. Да не забравяме че човек има склонност да се отпуска, моралът не е чак толкова висок, да не надценяваме хората. Служителят се нуждае от дисциплината, която щефът ще наложи, тя му е необходима като оправдание за мобилизацията която трябва да постига на работното място. Споделеният бизнес звучи добре, но само в реално съдружие между съобственици, за да можеш да разчиташ на личната мотивация на всеки. При хора които са на заплата винаги трябва да има ясни права и отговорности, както и санкции в случай на нужда. Да – уважение, поощрение и честно възнаграждение, но и ясни правила за получаването на тези блага.

  2. Разбирам заглавието искате да кажете “Да продадеш работното място на служителя си”. Но заглавието може да се възприеме като някакъв тип маркетинг извършван от хора.

    Относно самата статия искам да допълня две основни неща. Подбор и обучение. Положението е плачевно. Тия дни обзавеждам офис, интегрирам разни системи и какво наблюдавам:

    – там където има софтуерни интеграции са сложили хора търговци, които нито познават толкова добре продукта, нито тестват. тук вината е на концепцията за задълженията на работното място
    – необучени търговци които не знаят да ти кажат мейла на фирмата си, не знаят да ти кажат името на фирмата като се обадиш

    Тоест нито се създават ясни компетенции и се запълват с нужните хора, нито тези хора се обучават относно това което продават, нито как да контактуват с клиенти.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.