Днес, във все по-силно глобализиращият се свят, излизането на международния пазар започва да става един нормален и по-скоро неотложен процес свързан с развитието на фирмите. Разбира се, това до голяма степен зависи и от вътрешния пазар, на който оперира дадена компания и най-вече от неговата големина.
В България с всяка година броя на потребителите спада и процесът по интернационализация на бизнеса се превръща в основна задача, която трябва да бъде решена час по-скоро от компаниите. Да, в действителност българския пазар не е много голям, но България е член на ЕС и аз лично не мога да си обясня защо продължаваме да говорим за български пазар, когато ние реално сме част от един общ европейски пазар.
Тук е мястото, да се спомене изключително важната роля на държавата. Правителството трябва да впрегне всички налични ресурси, с които разполагаме и да помогне на българските малки и средни предприятия да започнат да стават по-конкурентоспособни на международните пазари.
Какво прави в момента държавата за да подпомага износа?
Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия към Министерството на икономиката и енергетиката е структурата, която помага на предприятията да излязат и да представят своята продукция на международните пазари.
По какъв начин става това?
Като цяло чрез дирекция „Развитие и интенационализация на малките и средни предприятия”, която е разделена на 3 отдела, като отдел “Информационно обслужване на бизнеса”, чиято основна функция е да дава актуална информация на фирмите и провеждане на безплатни обучения, свързани с развитие на експорта.
За целта отделът е разработил един страхотен и изключително полезен инструмент (БЕЗПЛАТЕН), който между другото няма аналог в страните от ЕС (не само на Балканите 🙂 )
Всяка фирма, която има желание може да се регистрира и да получава постоянно информация за предстоящите инициативи на агенцията. На самия сайт има и още много полезна информация, но нея мисля да я разгледам в една отделна статия.
Международно сътрудничество – отдел, чийто основни дейности е организиране на международни бизнес и търговски мисии. Организиране на бизнес форуми в страната и чужбина, бизнес делегации и др.
Развитие на експортния потенциал – отдел, чиято основна дейност е организирането на участието на български малки и средни предприятия на национални щандове на едни от най-големите международни изложения.
В индикативната програма са обхванати 18 експортно ориентирани сектора, фирмите от които могат да се възползват от възможността да бъдат финансирани за участие на бизнес мисии или международни панаири.
Агенцията определено е структура, която работи и това ясно се вижда от постигнатите резултати през последните няколко години.
Ще разгледам по-подробно в отделни статии функциите на всеки от отделите. Надявам се информацията да ви е била интересна и полезна и да я споделите с колкото може повече хора.
Успех в интернационализацията на вашия бизнес!