Профил на българския предприемач

Ставате ли за предприемач? – Стартиране на собствен бизнес
27.04.2012
Мотиви за започване на собствен бизнес
09.05.2012

Профил на българския предприемач

Профил на българския предприемач

„Времето ви е ограничено, така че не го пилейте, като живеете нечий друг живот. Не робувайте на догмите – което е живеене с мисленето на другите хора. Не позволявайте шумът на чуждото мнение да заглуши вътрешния ви глас. И най-важното – бъдете смели да следвате вашето сърце и интуиция. Те някак си знаят, какъв наистина искате да бъдете. Всичко друго е второстепенно” – Стив Джобс.

Докато предишната статия от поредицата Стартиране на собствен бизнес беше за това да прецените дали носите в себе си онова зрънце, което да ви направи успешен предприемач, настоящата е за профила на вече стартиралите собственици на малък и среден бизнес. Данните, които съм ползвал са от доклади на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, както и от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средни предприятия към него.

Обобщения профил на българския предприемач (собственик на микро, малко или средно предприятие) е следния:

Пол: Мъж

Възраст: 46 години

Образование: Средно

Семейно положение: Семеен

Къде развива бизнеса си: В областен център или голям град

Какъв опит има: В държавно предприятие или служител в администрация

Опит като предприемач: 10 години

С какви средства е стартирал: Собствени

Каква е целта му: Независимост, удовлетворение и  материална сигурност

Компютърна грамотност: Висока

Чужди езици: Английски

 

Сега ще ви представя малко по-подробни данни:

Пол на предприемача

Близо две трети от предприемачите (собственици на малки и средни предприятия) в страната са мъже. Малко повече от една трета са жени. Жените предприемачи по-често се занимават с търговия, отколкото с производство. Техните фирми обикновено са ЕТ и са сравнително по-малки от тези на мъжете.

Възраст на предприемача

Средната възраст на всички е 46 години. Близо две трети са на възраст между 31 и 50 години. Най-многобройна е групата на 41-50 годишните (32%), непосредствено следвана от по-младата група на 31-40 годишните (30%). На трето място идва групата на 51-60 годишните (24%), следвани от най-възрастните (над 61 години) с 14%.

Младежкото предприемачество (до 30 години) е сравнително слабо застъпено с под 14%, въпреки че тази група има най-силно желание и склонност да развива бизнес (над 60%). Това се дължи главно на факта, че младите хора не разполагат с основните фактори, които са нужни за стартиране на бизнес като собствени средства, недвижимо имущество, професионален опит, социални контакти и други.

Очертава се силна тенденция на нарастване на средната възраст на частните предприемачи (сега тя е около 46 години, а през 2008 год. е била 40 години). Това се дължи най-вече на:

– Застаряване на населението.

– Големия емигрантски поток (над 1 милион души), предимно млади хора.

– Съкращенията в предприятията и увеличаване на безработицата сред по-възрастните работници и служители.

Образование

Малко над половината от собствениците на МСП са със средно образование. С 11% по-малко е делът на собствениците с висше образование (бакалавър, магистър, доктор). Висшистите сред предприемачите се срещат два пъти по-често отколкото средно в страната. Макар и с много нисък дял, 3% от всички са с основно и начално образование. Собственици с ниско образование се срещат изключително сред микро-предприятията.

Образователното равнище се очертава като много важен фактор за успех в бизнеса. Изследванията показват, че предприемачите с по-високо образование:

– Имат по обективна оценка за своите качества и бизнес подготовка.

– По-добре са подготвени за организиране на производство, контрола върху качеството, маркетинга, рекламата, взаимоотношенията с банките и други.

– Мислят по-мащабно и в по-голяма перспектива.

– По-добре се справят с управлението на бизнес риска.

Сред успешните предприемачи се откриват и хора с ниско образование. Техния успех се дължи главно на вродения усет, интуиция, инстинкти, нагласи, комбинативност и други подобни качества, но техния дял ще намалява в бъдеще, защото бизнеса ще изисква все по-големи знания и умения.

Две трети от всички заявяват, че ползват чужд език. А един от всеки петима — два и повече езика. Най-често срещаният език е английски (50% от ползващите езици), непосредствено следван от руски (45% от ползващите езици). Другите популярни езици са: немски, френски, гръцки и турски.

Интернет ежедневно ползват две трети от всички изследвани предприемачи. Половината от тях заявяват, че са почти постоянно в мрежата, а другата  половина — веднъж до няколко пъти на ден. По-често сърфират по-младите и по-високо образованите. Жените сърфират по-често от мъжете, което се обяснява със сферите на дейност, в които те се реализират — повече свързани с услуги.

И за финал, статистиката показва, че най-голям е относителния дял на предприемачите, които преди да започнат частен бизнес са били служители в частни или държавни фирми – 45%. Работници са били около 23% от предприемачите и безработни – около 13%.

Както виждате, противно на битуващото мнение, че предприемачите са предимно млади хора, това изобщо не е така. Най-важния фактор, за да бъдете успешни предприемачи е Финансовата грамотност и донякъде академичното образование. Останалото е въпрос на изградени социални контакти и професионален опит в сферата, в която искате да започнете вашия собствен бизнес.

Тази статия е част от поредицата “Стартиране на собствен бизнес”, в която съм се опитал да представя всички стъпки, през които трябва да премине всеки предприемач, който е решил да започне собствен бизнес. Постарал съм се информацията да е поднесена максимално достъпно и с доста практически примери, които илюстрират съответните стъпки.

Тази поредица не може да замести изцяло образованието и курсовете в тази сфера, но ще ви помогне на тези от вас, които нямат необходимото време и пари да инвестират в такова образование.

Ако имате предложения за нови статии от поредицата или забележки и коментари към вече публикуваните, може да ми пишете на BatTony@battony.com

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

0 Comments

  1. Интересно, откъде ти е статистиката?

  2. Мда, данните са много интересни. Аз си мислех, че има много млади предприемачи, но това не е така. Извода е, че никога не е късно да стартираш 🙂

    Статистиката е главно от тук – http://www.sme.government.bg/wp-content/uploads/2011/06/SME_Situation-REP_noema_final1.pdf

  3. А аз мислех, че от НСИ. Брей, тея ИАНМСП да свършат нещо полезно 🙂

  4. От време на време вършат нещо полезно.

  5. Теодора каза:

    Единственото, което ме учудва в тази статистика, е че сред предприемачите преобладават хората със средно образование. Очаквах процентът да е по-голям. 🙂
    А и това, че са работили в държавни предприятия също ме изненадва. Бих очаквала човек с опит в частния бизнес да има по-големи шансове за развитие в тази сфера. Аз съм работила в държавната администрация /по точно в Министерството на културата/, а след това в частна фирма. Разликата е невероятно голяма като динамика на ежедневието 🙂

  6. Ти очакваше хората със средно образование да са повече или висшистите да са повече?

    А за предишната работа на предприемачите не забравяй, че изследването е направено сред собственици на МСП. Те са започнали бизнеса си преди десетина години, а тогава все още имаше доста държавни предприятия. Другото нещо е, че тези 45% са били служители без да се прави разграничение между държавни и частни фирми в самото изследване.

  7. Мен пък за държавните предприятия не ме изненадва. Първо, там се създават много връзки. Второ, научават се вратичките в законите, конкретно този за обществените поръчки. Трето, удачно е да си направиш фирма за тонер касети примерно, и да поемеш доставките на частно. Четвърто, имаш достъп до вътрешна информация – кой терен се продава, къде, някакви специфики. Пето… нямам пето, но сигурно има поне още една причина да е тава статистиката 🙂

  8. Със сигурност има пето, шесто и т.н. 🙂 Права си, че повечето бивши държавни служители, които създават фирми след това продават продуктите си на държавни и общински фирми. Това е азбучна истина.

  9. Теодора каза:

    Да, не съм го написала много ясно – очаквах вишистите да са повече. Да, наистина преди 10 и повече години са били повече държавните предприятия. За това не се замислих. Аз по-скоро коментирах първосигнално от личните си наблюдения – например брат ми има среден бизнес, както и други мои познати от повече от 10 г. и никои от тях не е работил в държавно предприятие, а и както споменах аз самата имам стаж в държ. администрация и имам наблюдения от там, но те са отпреди ок.4 г.

  10. Теодора каза:

    Сещам се и за доста бивши ченгета и агенти с успешен бизнес!

  11. Може би в тази връзка, тези с по-ниско образование не се замислят много за рисковете и сскачат с главата напред. Докато вишистите сигурно обмислят повече, все отлагат подходящия момент и накрая не правят нищо 🙂

  12. Теодора каза:

    Вероятно така се получава 🙂

  13. […] което ще ви превърне в следващия Стив Джобс, какъв е профила на българския предприемач (и как вие се вписвате в него) и стигнахме до това, […]

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.