CSR
Сигурно сте гледали в новините на някоя от телевизиите репортажи за поредните промени в Закона за етажната собственост или интервю с някой по-оправен домоуправител, който е допринесъл за благото на живущите в неговия вход. И сте се чудили защо във вашия блок асансьора непрекъснато е развален, общите части са мръсни и входната врата на блока не е сменявана от построяването му. Ами защото най-вероятно Домоуправителя или Председателя на Управителния съвет (ако има избрани) не си вършат работата.
Обикновено за Управители на етажната собственост се избират пенсионери, които имат повече свободно време и не искат услугите да им се заплащат. На други места домоуправителите се сменят на ротационен принцип. И в двата случая това се приема като допълнителни задължения, които не се изпълняват съвестно. Причината е, че до преди десетина години за домоуправител се избираше най-авторитетния човек в блока, който имаше уважението на останалите обитатели. Сега тези хора са вече възрастни и продължават да изпълняват тази длъжност, защото просто няма кой друг.
Намират се все още ентусиасти, които без заплащане или срещу скромно заплащане се наемат да организират живущите да съберат пари за нова врата на входа или да помогнат за поправката на покрива. Но те наистина не са много. Аз съм един от тези доброволци, които отделят от личното си време в полза на мини обществото от около 60 души във нашия вход. Когато преди година и половина си купих апартамент в този вход и попитах кой е Домоуправителя за да взема ключ от общото ел. табло получих следния отговор: „Едно време домоуправител беше Караиванов. Сигурно и сега е той. Ключа от таблото май e в Пешева, но сега тя е на вилата и трябва да изчакаш десетина дни да се върне.”. Въпреки, че почти всички апартаменти във входа бяха санирани (от една и съща фирма и в еднакъв некрещящ цвят, което е рядко срещано) и входните им вратите бяха нови и доста скъпи, общата входна врата беше дървена и не беше сменявана никога. Ключалките на повечето пощенските кутии бяха счупени, а на площадките между етажите имаше доста боклуци. Не бяха събирани пари за поддръжка на общите части от 1998 година. За щастие в едно от мазетата на входа имаше фризьорски салон и собственичката плащаше сметките за поддръжката на асансьора и осветлението на входа.
Аз като собственик на апартамент във този блок имах интерес входната врата да се заключва, да е чисто и да си получавам кореспонденцията. А и крайния срок за регистрация на етажната собственост наближаваше. Прочетох закона и всичките наредби към него, разгледах сайтовете на няколко домоуправители и реших, че трябва да се направи Общо събрание на входа за да се избере Домоуправител. Разлепих покани на всеки етаж, видях се с Караиванов и той ми каза, че ще уведоми собствениците, които не са разбрали за събранието. В уречения ден и час се събрахме на площадката пред входа. Започнаха се някакви междусъседски спорове, кой е хвърлял фасове в асансьора, кой е правил купон вчера и т.н. Тъй като не присъстваха 2/3 от собствениците, трябваше да отложим „учредителното” събрание с 1 час, както пише в Закона. Разбрахме се да изчакаме половин час и „който дошъл – дошъл”. Най-накрая започна събранието. Караиванов каза, че той се „водел” Домоуправител, но вече не му се занимава. По-добре някой по-млад да се заеме. Така ме предложиха мен. Всички бяха съгласни, само и само да не са те. Казах, че съм съгласен само при условие да изберем касиер, който да събира месечните такси (срещу заплащане, разбира се) и да отиде до Общината да регистрира етажната собственост, тъй като аз съм на работа и няма да имам време. Съгласиха се. Избрахме Управителен съвет (УС), на който председател съм аз, Караиванова е член и касиер (тя работи нещо в Общината и има доста свободно време) и Трифон от 3-ия етаж за член. За контрольор избрахме комшията Арсо. Имаше предложение членовете на УС да получават скромно възнаграждение от 15 лева на месец за работата, но аз и другите членове се отказахме. Решихме единствено касиерката да получава тези пари за воденето на касова книга и събирането на месечните такси от 5 лева на апартамент.
Купихме Домова книга на собствениците, попълнихме я, направих Протокол от Общото събрание и регистрирахме входа в Общината преди крайния срок. В следващите месеци събрахме пари и купихме метална входна врата, която се заключва, както и нови пощенски кутии (плюс едназа рекламни листовки и каталози). Всички бяха доволни. Намерихме жена (от нашия вход), която срещу 20 лв. на месец да чисти общите части. Сега мога да ви кажа, че входа е доста чист. Приехме Правилник за вътрешния ред. Все още има спорове за силната музика и вещите между етажите, но те бързо се решават. Сега събираме за подмяна на изолацията на покрива. Още няколко месеца и ще ги съберем. Входа постепенно става малко по-добро място за живеене. Имам идея да си направим градинка пред него и място за барбекю, но всичко с времето си. Хората разбраха, че жизненото пространство не е само до входната врата на дома им, а също и във входа, и в асансьора, и между етажите.
Тази история обаче е рядкост. Съседните блокове все още са с дървени врати, които не се заключват, стари пощенски кутии и боклуците навсякъде. Обитателите не събират пари за поддръжка на блока, защото просто няма кой да го прави или не вярват, че парите им ще отидат по предназначение. Какво може да се направи в този случай? Решението е – Професионален домоуправител.
Общ преглед
Този бизнес е с голям потенциал, защото около 4.5 милиона (65%) от българите живеят в различен вид етажна собственост. Съгласно Закона за етажната собственост, това са фирми, които се занимават с управлението на блок или вход от него, срещу което получават възнаграждение от собствениците на обекти в него. Засега фирмите за професионално управление на собствеността са средоточени главно в София и другите големи градове. Повечето от тях са дъщерни дружества на Агенции за недвижими имоти или строителни фирми. Така те си докарват допълнителни приходи при сегашния застой на пазара.
Пазар
Потенциалния пазар на този род услуги са големите градове (София, Варна, Пловдив, Бургас и др.), но той се разширява с бързи темпове и във все повече по-малки градове има такива фирми. Като потенциални клиенти на професионалните домоуправители са собствениците на апартаменти в нови сгради и затворени комплекси, които предпочитат да платят месечната такса и да не губят от своето време. Много от строителните фирми включват тези месечни такси още в договора за покупка на жилището. Така те си гарантират приходи за в бъдеще. Засега има малък интерес от собствениците на апартаменти в стари кооперации и панелни блокове.
Първоначални разходи
Тъй като услугата „Професионален домоуправител” все още не е лицензирана и всеки може да учреди такава фирма, първоначалните разходи за създаване на фирма са същите както и при другите дейности. За начало ще ви трябват само компютър и принтер. Допълнителното оборудване зависи от това, какви услуги ще предлагате. Най-често като допълнителна услуга се предлага почистването на общите части. За тази дейност няма да ви трябват много пари – само за консумативи. Ако предлагате услуги като поддръжка на басейни или зелени площи, ел. услуги или денонощна охрана ща са ви необходими повече средства.
Приходи и разходи
Цените на предлаганите услуги варират според предлаганите услуги. За базовата услуга – събиране на месечните такси, регистрация на сградата в съответната община, плащане на сметките за поддръжка на общите части и водене на касова и домова книга цените варират от 3 до 5 лв. Така при среден брой на апартаментите от 25 и средна цена от 4 лева на домакинство месечните приходи ще са около 100 лева на вход. Разходите ще са свързани най-вече с наем на офис (ако има, не е задължително поне в началото), месечни разходи за телефон и интернет. Ако предлагате почистване (от което прихода е около 50 лв. на посещение) ще трябва да наемете чистачка, на която също е добре да плащате в началото на посещение.
Най-трудното в този бизнес е събирането на месечните такси. Дори да осигурите много начини за тяхното плащане, като банкова сметка или ePay проблема си остава. Според закона имате право да събирате тези такси и принудително, но поне засега не съм чул за подобен случай. Осигурете си клауза в договора за предсрочното му прекратяване при неплащане на вашето възнаграждение.
Конкуренция
Както вече споменах конкуренцията идва от дъщерни дружества на Агенции за недвижими имоти и строителни фирми. Тяхното предимство е, че имат изградена структура и клиентска база, особено в затворените комплекси и новите сгради. Затова вие трябва да се насочите към сгради, където няма подписан договор за фасилити услуги при продажбата на жилището. От останалите фирми най-известните са “Добрите съседи” и “Green clean city”.
Възможности и заплахи
Като възможност в този сектор се очертават предлагането на допълнителни услуги, като поддръжка, освен на общите части в блоковете, и на апартаментите в тях. Друга възможност е да се предлагат услуги за работещи хора, като плащане на лични сметки за ток, взимане на дрехи за химическо чистене и др.
Заплаха за бизнеса са честите промени в Закона за етажната собственост и потенциалната възможност той да не се прилага, а да остане само на хартия. Тъй като сега бизнеса е раздробен между много на брой малки фирми, като неблагоприятен вариант се отчита и навлизането на големи чужди играчи, които да си преразпределят пазара.
42 Comments
[…] Професионален домоуправител – една история и една и… Сигурно сте гледали в новините на някоя от телевизиите репортажи за поредните промени в Закона за етажната собственост или интервю с някой по-оправен домоуправител, който е допринесъл за благото на живущите в неговия вход. […]
Браво, много хубава статия, от А до Я и изпълнена с много истина. А, бизнес идеята е колкото забавна толкова и реална. Това беше първото, което прочетох в този блог и си заслужава да бъде разгледано още (Y)
Галин, добре дошъл в коментарите.
Радвам се, че статията ти е харесала. По отношение на идеята, тя става още по-реална. Напоследък, малко по малко, се променя мисленето на хората. В моя вход, дори тези съседи, които в началото категорично отказваха да дават пари за поддръжка на общите части, сега плащат редовно(и имат претенции, което е нормално).
Здравейте ,искам да ви попитам за съвет.Живеем във вход на осем етажа с по 4 апартамента на етаж.Имаме съседи които никога не идват на събранията,не искат да дават пари за ремонт общите части,вечно негоддуват срещу всяко решение което се вземе и не знаем как да се справим с тях.Обяснихме им закона за етажната собственост че са длъжни ,те казват хайде накарайте ме и съдете ме и не се излиза на глава по никакъв начин с тях.Дайте ни съвет какво можем да направим по въпроса.Вашите съседи явно са били отворени да променят нещата ,но при нас е зле положението .Благодаря предварително!
Здравей Даниела и добре дошла в коментарите на блога.
Сега на въпроса. В началото, когато купих апартамента, и в моя блок имаше съседи, които не бяха плащали с години. Първото нещо, което направих беше да говоря насаме с всеки от тях и да разбера причините, да не участват в управлението.
Съседа от първия етаж беше бойкотирал всякакви Общи събрания и не плащаше, защото не му работеше от години звънеца на входната врата. След като го оправихме (проблема беше прекъсната жичка, а не защото някой го е направил нарочно) този съсед започна да заплаща месечната такса.
Друг комшия не плащаше, защото преди 10 години той дал пари за ремонт на покрива, а неговия съсед – не. Разбрах, че този въпросния съсед не живее в блока от 3-4 години. Помолих да ми дадат новия му телефон или адрес. Намерихме човека, обясних му ситуацията. Той се съгласи да даде парите за покрива (около 100 лева) с уговорката, че докато никой не живее в неговия апартамент няма да плаща месечни такси. Аз се съгласих. На едно Общо събрание разказах историята, и с помощта на останалите съседи убедихме неизрядния платец да започне да плаща, след като неговия съсед си е погасил дълга.
Друг съсед не плащаше, защото касиерката минаваше на 5-то число, а той взимаше пенсия на 7-мо и така не му оставаха пари, а след това не се сещаше да ги даде на касиерката. С него се разбрахме да плаща на 8-мо число.
Имаше още няколко такива случаи, но с търпение и те се решиха. Моя съвет тук е да поговорите с всеки един от тях по отделно и да разберете какви са причините. Другото важно нещо е да имате изрядна документация. Аз на всяко Общо събрание давам отчет до стотинка, за какво са отишли парите и какво е направено.
Относно мерките в Закона, наистина има такива, но не ви ги препоръчвам. Ако все пак решите да стигнете до там, трябва да направите Общо събрание по надлежния ред, да накажете съответния съсед със сума определена в закона. След това срещу подпис трябва да му връчите тази глоба. Ако не плати, отивате в Общината, представяте Протокола от Общото събрание и документа за глобата. След това чакате, Общината да си свърши работата. Дали ще се задейства зависи от това какви служители работят в нея.
Тони, много добра тактика и много интересна история. Що не направиш пост от тоя коментар?
Мислех да разказвам тази история само на интервюта за работа 🙂 , но мога да я направя и като пост. Благодаря за идеята.
Моля! Аз пък благодаря за хубавото инфо. Ще очаквам поста! 🙂
Добър вечер.Искам мнение.Мислите ли, че избрания домоуправител/нашият не е професионален/трябва да се заеме с проблемни тръби в сутерена.Какво имам в предвид-преди 2 седмици замръзнаха само тръбите, които водоподават за апартаменти в средата на блока, съответно в ляво и дясно апартаментите имаха вода/включително и в този на домоуправителя/.Казах му, зае се и размрази тръбите и ни посъветва да оставим водата да тече, за да не замръзнат отново. Така и направихме.От днес сутринта пак нямаме вода – тръбите замръзнали при положение, че водата си беше пусната вкъщи вече две седмици да тече слабо.При потърсена помощ от него, съответния господин се разкрещя, че заради 1 кубик вода пак са ни замръзнали чешмите и че той нищо не може да направи и ще чакаме да се стопли, за да имаме вода.Въпросът ми е мога ли по някакъв начин да накарам този задник да си свърши работата/тази авария влиза ли в задълженията му – тръбите са в сутерена, а не в апартамента/.Плюс това аз съм наемател и плащам наем, за да живея при нормални човешки условия, а не да чакам да дойде април месец и да запеят птичките, за да си измия ръцете.
Здравей Михаела,
Първо, няма значение дали домоуправителя е професионален или не, той има едни и същи задължения.
Второ, наемателите и собствениците (общо се водят обитатели) имат едни и същи права.
Сега за проблема. Единствения начин е да се направи Общо събрание на етажната собственост и да се избере нов домоуправител или да се вземе решение за отстраняване на проблема от външен изпълнител. Във вашия случай препоръчвам да си намерите професионален домоуправител, който срещу малака месечна такса ще има интерес да решава възникналите проблеми.
Надявам се отговорът ми да ти е бил полезен. Ако имаш други въпроси – пиши.
[…] пазар. Което, ако се замисите, е честа практика: svejo.net, професионален домоуправител, коли под наем, колекторски фирми и така до безкрай […]
Пълни глупости с ясна целенасоченост!
[…] е провокирана от многото въпроси към статията Професионален домоуправител – една история и една иде…, а идеята един от коментарите към нея да стане пост е […]
От година вече търся съмишленици и ИЗДАТЕЛ за вестник, или притурка към вестник допълнен с електронна страница с работно име Домоуправители. Имам 22 години журналистически стаж като репортер и редактор във военен ежедневник -вестник “Българска /Народна/ армия, работя с фотоапарат, имам малко низов организационен и управленски опит. Първоначално може да се поработи и без заплащане, докато тръгне. Аз имам малко свободно време и малко идеи, имам и малко инат. Ако и вие имате идея, ако познавате някого, нека опитаме. Имам електронни адреси: domoupravitel60d@abv.bg
bozhidar_spasov_sofia@abv.bg
и телефони: 028716918; 0889432360
Идеята е много добра. За заплащане дори не говорим, аз дори сега не получавам възнаграждение за това, че съм Домоуправител. Засега от цялото войнство на домоуправителите познавам само трима, но ако идеята набере скорост ще станат повече.
Аз също имам ограничено свободно време, но бих помогнал със писане на статии, поддръжка на сайт или нещо подобно, което мога да свърша от вкъщи.
Здравей Стойне,
Много интересно четиво. Браво! Аз живея в панелен блок на 9 етажа. Имам съседи, които от години не са плащали. В момента няма асансьор. Имало е случаи в които с месеци сме били без ток в общите части. Имахме чудесен домоуправител, който се бореше с всички тези неволи, но се отказа защото си потроши нервите за 4 години и от тогава започнаха неволите. Интересува ме Професионален домоуправител. Никой не иска да поеме “поста” от живущите. готови сме да плащаме повече, но да живеем в чист и осветен вход. Можеш ли да ми помогнеш и да ми препоръчаш някой?
Здравей Дани,
За начало помислете за възможността някой извън блока да поеме тази длъжност – например Домоуправителя на съседния блок или вход. Ако не намерите такъв може да се обърнете към някоя от фирмите за Професионални домоуправители.
Аз лично нямам опит с някоя от тях. Единствено съм искал оферти.Ето тук (http://upravlenie-na-imoti.bezplatni.info)съм събрал всички по-големи фирми, които се занимават с такива услуги.
Ще ти дам насоки за това как да процедирате с тях. Първо поискай оферта, която е конкретно за вашия блок и услугите, които вие желаете. Често цените в офертата и на сайта на фирмата се разминават съществено.
След като съберете 3 оферти поканете представител на тези фирми на ваше Общо събрание да разкажат за тяхната фирма и за услугите, които предлагат. междувременно може да попитате ваши близки и познати да ви препоръчат фирма, от която са доволни.
След като сте избрали фирма, четете внимателно договора с нея. Основното за което се сещам, освен цените и сроковете, е начините за прекратяване на договора. Недостатък на договора с външна фирма е, че тя може да прекрати договора, дори и само един съсед да не плаща. Затова ги помолете за някакъв по-дълъг срок за плащане на месечната вноска.
Това е от мен засега. Ако имаш други въпроси – питай.
Фирмите, които предлагат платен управител, предлагат само управление, в цената на тази услуга не включват нищо друго, разбирате ли това? Нищо друго. За всяко друго нещо – от чистота до ремонт – те могат да ви посочат или намерят изпълнител, срещу заплащане по пазарна цена. Препоръчвам ви да не вървите към платен домоуправител, а към платен… домакин, или общ работник. Казвате му, че има прозорец за ремонт, или подмяна и той, понеже е платен с вашите пари отива да реши проблема. Платеният управител без пари няма как да реши нито един проблем, освен онези от групата на организационните. Ако имате въпроси моят електронен адрес е : bozhidar_spasov_sofia@mail.bg също и domoupravitel60d@abv.bg а ако живеете в р-н Слатина и Гео Милев, можем да се срещнем на чаша чай, или в някоя градинка.
Много е важно да се чете договора и да не се прави компромис с точки които не Ви са изгодни.При нас прекратиха предсрочно договора поради недостиг на средства,не платиха разходите за последния месец,но иначе искат такси за целия период както си беше уговорено.Не знам дали можем да им правим ревизия-те не са в същата позиция все едно са касиер на блока-на касиера може да се прави ревизия от контрольора.А това е фирма по договор.Явно нещо съвсем различно и клопките са много ,а правата на жителите малко.
Здравейте.
Въвеждането на професионален домоуправител по какъв начин става.
Вероятно трябва общо събрание и какъв процент трябва да са гласували “за” (50% или 2/3 ).
В момента имаме избран, колкото да има такъв. Но някои съседи създават малки проблеми.
А той нямал право сам да се откаже.
Здравей Владо,
За да се избере професионален домоуправител трябва да се събере Общото събрание на ЕС и с мнозинство над 50% от идеалните части да избере несобственик (физическо лице) за Управител.
Да, наистина, сегашния домоуправител няма право сам да се откаже, но той може да бъде освободен от Общото събрание.
Интересен ми е коментара Ви по темата професионален домоуправител.Не знам как разбрахте че двете фирми които сте цитирали са едни от най големите. Но това няма значение. Аз искам да споделя моя опит- предлагам услугата професионален домоуправител в гр. Стара Загора от 20 03 2012. Имам 79 клиента- и да ви кажа наистина хората си променят начина на мислене. Не искат да им е мръсно и тъмно,да е ремонтиран входа- и това се постига с много труд и коректност- без последното ви гарантирам че никой не би имал успехи
Здравейте,
Статията е хубава, поздравления!
Аз също съм от бранша, за когото говорите. Подкрепям напълно колегата от Стара Загора за труда и коректността с допълнението, че професионалния домоуправител трябва да е много добър познавач на човешката психика и мислене.
Иначе основните проблеми са свързани с некоректни платци, така че това трябва да е основното което трябва да обмислят желаещите да се захванат с тази работа. Ще могат ли да покрият разликите за комунални разходи, ако не са успели да съберат всички задължения, а винаги има поне 3-5 % неплащане. Могат ли да си позволят да започнат дела с некоректни платци. Имат ли ресурс да ги издирват, да им звънят и т.н.
Лек ден и успех!
ot 2 god.sam domoupravitel .blagodarenie na razko6nite sasedi postignahme mnogo zaremontirane na ob6tite 4asti.no imam problem s edin sased koito otkazva da dava pari glasuvani na us dori bqh i sapla6vana.do sad ne iskam da stigam zatova molq daite mi savet kak da postapq s nego
Не знам защо изобщо се чудите какво да правите със съседа който не иска да Ви плаща. След като имате коректен протокол от общо събрание, в който сте взели рещение за ремонта -предоставяте му план сметка и констативен протокол. Ако откаже да го получи, връчете го с свидетели-след това следва заявление към съда по чл 410.
Здравей kameliq,
Благодаря ти за коментара, но ще те помоля следващите ти коментари да са на български, а не на “шльокавица”. Благодаря ти предварително.
Здравейте! Попаднах на статията Ви докато търсех фирми за професионални домоуправители.Аз и моето семейство закупихме апартамент в панелен блок и се нанесохме преди 6 месеца.Оказа се че във входа цари пълна анархия.Асансьорът не работи от 11г., входа е мръсен и вижда вода само когато вали ,защото от металната дограма тече повече вода от тръбопровода.Настоящият домоуправител е избран точно по посоченият от Вас принцип и освен да натяква колко много е направил за блока през годините ,нищо друго не прави.На общите събрания се появяват само 2ма -3ма души,а пари за общите части се съберат изключително трудно.Касиерката отказва да
обикаля и да събира пари и съответно никой не си прави труда да се отчете пред нея .В момента и домоуправителя и касиерката си подават оставките и никое няма желание да ги замени.Когато ние се нанесохме и повдигнахме въпроса за асансьора,направо ни предупредиха да не говорим много защото всички щели да ни намразят .Оказа се обаче ,че и други семейства от високите етажи искат асансьора да проработи.Проучихме няколко оферти и се оказа ,че срещу 200лв. на семейство чудото може и да се случи.Въпросът обаче е как ще се съберат тези пари, след като не можем да съберем по 5лв.режийни за входа.
Идеята за професионален домоуправител ми хрумна след като мой познат сподели ,че техният вход е наел такъв и всички проблеми са се разрешили.Но как да накараме нашите съседи да плащат за професионален домоуправител след като отказват да дадат 2лв. за чистачка?
Моля посъветвайте ме!
Здравейте!
Последователността на нормативните актове /документи/ е: конституция; кодекс; закон; наредба; правилник…, мисля, че не бъркам.
В ЗУЕТС са регламентирани какви разходи за управление на етажната собственост кой и кога трябва да плаща.
Според Вас общото събрание ако ще и на 100% има ли право да взема решение което противоречи на ЗУЕТС. Според мен НЕ. Конкретно става въпрос при отсъствие на собственик, ползвател или обитател за по-дълъг период от 30дни и писмено предупреждение се реши да не плаща нищо. А съгласно ЗУЕТС Чл. 51 (3) е длъжен 50% да плаща. По какъв начин да се подходи, видно е противоречието.
Благодаря!
Владо, закона не е ЗУЕТС а ЗУЕС, но може би си допуснал неволна грешка.Г-жо Казакова, тези услуги вече не са толкова скъпи. При положение че ползваме услугите на добри адвокати,намират се професионални домоуправители които работят на цени от 2.40 на месец от апартамент.И ангажимента как ще събира парите са техен ангажимент
За първи път попаднах на този дебат и ми е много интересен. И аз имам какво да разкажа- живея в къща с 6 апартамента-Два от тях са собственост на “едни много видни личности”- архитектка и инженер, които не желаят да заплащат за нищо.Те само рушат и се чудят какъв конфликт да създадат.Реших да се обърна към фирма за професионални домоуправители защото за три години дължат близо 800 лева за почистване и поддръжка на общите части но не мога да събера парите.Моля за някаква помощ, и може би намеса. Благодаря предварително
Здравейте г-жо Панайотова,
Такива конфликти има на много места. Един професионален домоуправител може да помогне (ако е оправен, разбира се). Има много фирми, които предлагат такива услуги и може да се обърнете към някоя от тях. За съжаление, аз не мога да се намеся, защото съм домоуправител само на моя вход.
Потърсете си професионален не, а изборен, но платен управител сред вашите съсобственици. Парите едва ли ще си съберете за минали времена, защото законът за управление на етажната собственост уж дава тази възможност, но тя е неработеща, иска адвокатска намеса, а тя не е безплатна, няма гаранция че ще си върнете не само парите от миналото я за ради някоя неспазена процедура, я заради липсващи подписи, я заради нещо друго, но и разходите по делата може да не си върнете. Затова започнете отново и на чисто и с повече гласност срещу неизрядните платци, други нарушители о т.н.
Във фейсбук се опитвам да създам профил в който търся управители, фирми и хора, които имат активно отношение към етажната собственост в район Слатина, в София и в цялата страна. Ако пожелаете нека се сприятелим там на адрес: domoupravitel60d
Здравей те г-н Василев,
Имам един въпрос защо навсякъде в интернет пространството и тук във вашата статия се говори, че за професионален домоуправител се плаща на апартамент, при условие че в ЗУЕС в чл. 51 (1) пише “Разходите за управление и поддържане на общите части На етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите”.
Здравейте на всички!
Попаднах на темата докато сърфирах в нета. Управител съм на фирма за професионално управление на етажна собственост. Прочетох всички коментари и мога да заключа, че има голяма неяснота относно детайлите по повечето от засегнатите въпроси. Ето защо не искам да влизам в цитати и отговори на различните запитвания и изказвания. Вместо това предлагам помощта си като предоставям електронната поща на фирмата, където бихте могли да зададете Вашите въпроси и да получите консултация по Вашия казус.
В нашата кооперация сумата за поддържане се събира на апартамент и варира около 14 лв. на месец, отделно по 5 лв. за евентуални бъдещи ремонти. Знам, че парите трябва да се разпределят според идеалната част за всеки имот, но собствениците на големи площи не са съгласни. Как да постъпим?
в нашия блок наехме професионален домоуправител,който освен да плаща консумативи не върши нищо друго.В мазетоима теч от 4 год.,който теч фирмата строител отказва да си оправи.Домоуправителя твърди,че е говорил със строителите,но те заяв6или,че собствениците,които сме обезщетени,ни били дали повече ид.части и трябвало да си платим и затова отказват да си оправят дефекта от строителството.Аз съответно не плащам за домоуправител,а само консумативите.Как да процедирам в тази ситуация?ОС на ЕС не желае да завежда съдебен иск към строителите,а фирмата домоуправител не може да принуди строителя са си оправи нищата.И така мазето ми е мокро и мухлясало.дайте съвет.
Ако може да е по-подробен на e-mail
Тамя
30.04.2013 at 12:02
Здравей те г-н Василев,
Имам един въпрос защо навсякъде в интернет пространството и тук във вашата статия се говори, че за професионален домоуправител се плаща на апартамент, при условие че в ЗУЕС в чл. 51 (1) пише „Разходите за управление и поддържане на общите части На етажната собственост се разпределят поравно според броя на собствениците, ползвателите и обитателите“.
А защо ли, никой не обърна внимание на въпроса на Тамя? … мисля си, че е нарочно премълчан, а той е точно в 10-ката на закона /ЗУЕС/! Нали не трябва да заобикаляме изискванията на законите ,а да ги прилагаме точно, ясно и бързо, за да действат в милата ни Родина! Иначе всичко друго е беззаконие!
Здравейте,
Управител съм на дружество, което се занимава с поддръжка на етажна собственост от затворен тип. Ние от Моят дом – София ЕООД, можем да отговорим на всеки Ваш въпрос и да помогнем във всяка ситуация. Търсете ни по всяко време за всеки въпрос, които имате.
Контакти: тел. 0879 680 280;
mail: smmladenov@gmail.com
Здравейте,
В нашия блик наехме професионален домоуправител, но предишният касиер отказва да предаде наличната дoкументация. Въпроса ми е след като са минали вече 8-9 месеца от както етажната собственост се управлява от професионален домоуправител той има ли законово основание да направи ревизия на касата със задна дата и съответно да изиска от предишния касиер на блока да им прадостави наличната при него документация?
Все повече българи започват да осъзнават нуждата от подобни услуги. Често спестяват главоболията и за 5лв на месец, можеш да си осигуриш спокойствие, че всичко по общите части ще е ОК.
Отлично написана статия г-н Василев. Поздравления!