С тази статия започвам един проект наречен „Препоръчай бизнес книга”, в който успешни предприемачи и мениджъри ще препоръчват по 3 бизнес книги, които са им оказали най-голямо влияние или по някакъв начин са променили тяхното мислене.
Но, всичко по реда си. Как стигнах до тази идея? Робърт Кийосаки поставя като основа за създаване на богатство и успех в бизнеса финансовото образование още от най-ранна детска възраст. Това е и основната идея на моя сайт от самото му създаване – да е полезен на всички с финансови съвети в различни области (собствен бизнес, мениджмънт, лични финанси и други).
Вчера беше Денят на книгата. Винаги съм казвал, че не е нужно да откриваме колелото или топлата вода. Те вече са измислени и някой е написал книга за тях. Само че, българите сме индивидуалисти и не вярваме на разни там „драскачи”, а искаме сами да достигнем до решението. Тази тъжна истина се потвърждава и от изследването на ББСС “Галъп Интернешънъл”, публикувано миналата седмица. В него се вижда, че 70% от българите не купуват нито една книга на година. Малко по-обнадеждаващи са резултатите, за това колко книги годишно чете всеки българин – „само” 44% са отговорили „Нито една”. И за двата въпроса жанрът няма значение, уточняват авторите на изследването.
Броят на читателите – тези, които посочват, че понастоящем четат някаква книга (независимо от жанра) – е по-малко от една трета от българите. Над 60% от висшистите и от българите с висок социален статус заявяват, че понастоящем четат книга. Най-малко са читателите сред българите с основно и по-ниско образование, тези над 55-годишна възраст, жителите на селата и безработните. Мнозинството от представителите на тези групи не четат книги.
От това изследване можем да направим извода, че има връзка между социалния статус и четенето. Дали богатите хора са станали такива с четене или са забогатели и след това са започнали да четат книги, това няма значение в случая. Но дори образованите и заможни хора не четат много. Едва 6% от българите си купуват над 6 книги на година.
Ако се направи такова изследване само сред бизнес общността в България, сигурен съм, че резултатите ще са много по-оптимистични. По мои наблюдения хората, които се занимават с някакъв бизнес или искат да се развиват в корпоративната среда, четат книги, както на хартиен носител, така и на всякакви електронни устройства като таблети, електронни четци, смартфони и други.
Както и в много други области у нас, обаче, битуват всякакви митове (дълбоко вкоренени в съзнанието на хората вярвания) за бизнес книгите. Част от тях са свързани с разбирането, че в тях има само теория, но не и практика или описаните техники, могат да се приложат навсякъде по света, само не и в България. Друг мой любим мит е, че не е нужно да се четат книги за бизнеса, защото всичко го има в Интернет. Да, там има много информация, но между четенето на статии и четенето на книги няма нищо общо – статиите в интернет по правило са кратки (за по-лесна четимост) и в тях няма да откриете изчерпателна обосновка на нито една бизнес практика. Много хора си мислят, че щом са прочели две-три статии за Стив Джобс или Доналд Тръмп са разбрали цялата им философия и техния начин за правене на бизнес.
За щастие, тези митове се преодоляват един по един с всеки изминал ден. Но, едно от нещата, което все още пречи бизнес хората да четат повече книги е липсата на време. В крехкия баланс между работа и личен живот, един или два часа за четене на ден се намират много трудно (но не невъзможно). Затова става особено важно книгите, които те четат да са наистина ценни и полезни.
Именно това ме доведе до идеята за проекта „Препоръчай бизнес книга”. Тя най общо е следната:
Успешни български предприемачи и мениджъри ще препоръчват по 3 бизнес книги, които са им повлияли най-много или са променили тяхното мислене в някаква сфера. Няма ограничения за тематиката на бизнес книгите – може да са автобиографии на известни личности, книги за лидерство, маркетинг, дори художествена литература, от която могат да се научат важни бизнес уроци. Избора оставям на участниците в проекта.
Всеки от тях ще има възможността да представи накратко себе си и нещата, с които се занимава или го вълнуват в момента. За всяка от трите книги ще има един и същ въпрос – „Защо са избрали да препоръчат точно тази книга, какво им е дала тя и защо ще е полезна на младите хора?”. Ако имат желание може направят и някакво кратко ревю на книгата. Тази информация ще се публикува в специална страница на сайта и така постепенно ще се създаде база с най-важните книги за бизнеса, които всеки трябва да прочете.
Този списък с най-добрите бизнес книги ще е полезен най-малко на:
– Студентите в бизнес специалностите. Те ще имат възможност да прочетат едни наистина ценни книги, а не само тези, написани и „препоръчани” от техните преподаватели в университета.
– Всички стартиращи предприемачи и млади мениджъри. Те имат особена нужда от подкрепа в началото. За тях е от изключителна важност да намират нужните им отговори бързо. Каква би било по-полезно за тях от бизнес книги, помогнали на хората, от които те искат да се учат.
– Всички бизнес хора, за които времето е най-ценния им актив. Те не могат да си позволят да го губят. Въпреки че, във всяка книга има нещо полезно, много по-добре е да получат препоръка от успешни предприемачи и мениджъри кои книги наистина си струват да бъдат прочетени.
Наистина се надявам повече бизнес лидери да се включат в тази инициатива и да покажат, че има нещо по-важно правенето на пари, а именно – да се помага на инициативните и мотивирани млади хора.
0 Comments
Тони, все едно ми четеш мислите. Онзи ден си мислех, че ми се чете някаква книга на бизнес тематика. Само че трябваше някой да ми препоръча такава, тъй като на пазара има хиляди, а аз искам да прочета някоя книга, от която наистина има смисъл, не просто да си загубя времето и парите. Предполагам, че има и доста такива, които ги е написал някой драскач. Впечатлен съм от новия ти проект. Ще чакам с нетърпение препоръчаните книги. Успех!
Благодаря ти, Владо. И аз съм така. Преди да си купя или прочета някоя книга правя много проучвания, чета ревюта и чак накрая започвам да я чета. В повечето случаи, не става въпрос дори за пари. Почти всички книги са между 15 и 20 лева, но като знам, че ще я чета 8 или 10 часа, искам това време наистина да съм го употребил разумно и нещата от книгата да са ми полезни.
От днес започвам да изпращам покани за участие в проекта. Дано повече хора да се включат.
Абе аз не съм в профила който си описал “успешни”, ама още не съм и фалира :)…изкарвам за баничка и мляко, и се сещам за 3 книги които бих споделил.
Защо да не си успешен? Успешен не се изразява само в “камари” пари. Може да си успешен и на идеи, контакти и т.н. Ако искаш да споделиш твоя Топ 3:
– Твое представяне.
– Трите книги с въпроса „Защо си избрал да препоръчаш точно тази книга, какво ти е дала тя и защо ще е полезна на младите хора?”
– Кратко ревю на книгата.
Може да си в секция Млади предприемачи. Все още не съм мислил дали да има отделни категории като Предприемачи, Мениджъри, Бизнес лидери и т.н.
Супер звучи! Ще следя с интерес 🙂
И аз ще следя. Имам същия проблем като Владо 🙂
[…] седмица стартирах един проект, който се казва „Препоръчай бизнес книга”, в който успешни предприемачи и мениджъри ще […]
[…] седмица стартирах един проект, който се казва „Препоръчай бизнес книга”, в който успешни предприемачи и мениджъри ще […]