Защита на търговската марка при startup компании

Включи се в първото проучване сред читателите на SmartMoney.bg
11.11.2013
Лаптоп или настолен компютър?
19.11.2013

Защита на търговската марка при startup компании

Ако сте Startup компания, от гледна точка на защита на интелектуалната  собственост има няколко основни неща, за които трябва да помислите:

Проверете съществува ли вече търговската марка, домейн или наименование на търговско дружество, които сте решили да използвате.

Проверете дали търговската марка вече съществува, дали се използва за стоките и услугите, които са ядрото на вашия бизнес, какво казват интернет търсачките за нея и дали има регистрирани същите или подобни домейни и търговски дружества.

Бъдете отговорни към себе си и своята инвестиция. Не е достатъчно чрез бърз поглед в Интернет или чрез проверка на домейн да се установи има или няма подобна марка. Имайте предвид, че при търговските марки действа познато още от древността правило: Prior tempore – potior jure, т.е. първият по време е по-силен по право и е съвсем възможно вече да са ви изпреварили.

Марката, също така,  има териториално действие и дава защита само на територията, на която е регистрирана. Така, с оглед приложното поле на вашия бизнес е добре да помислите къде да потърсите защита на правото си върху марката – на национално или на европейско ниво. Същевременно марката се регистрира само за определени класове. Класовете означават вида стоки и/или услуги, за които вие ще използвате марка сега или в бъдеще.

Нормално е да сте планирали своя първоначален бюджет, но да не сте предвидили средства за такова проучване. Разумно е, обаче, да инвестирате върху проучването на избраната от вас търговска марка от специалист в областта, който ще анализира не само съществуващите идентични марки, но и сходни търговски марки и ще ви посъветва относно процедурите за защита.

Освен марката, е добре да проучите и домейна, както и съществуването на наименование на търговско дружество, като това, което вие искате да използвате.

Какво означава понятието „марка”?

Марката е знак, който е способен да отличава стоките или услугите на едно лице от тези на други лица и може да бъде представен графично.

Такива знаци могат да бъдат думи, включително имена на лица, букви, цифри, рисунки, фигури, формата на стоката или на нейната опаковка, комбинация от цветове, звукови знаци или всякакви комбинации от такива знаци.

Марка бива няколко вида: търговска марка, марка за услуги, колективна марка и сертификатна марка.

Правото върху марка се придобива чрез регистрация, считано от датата на подаване на заявката. Правото на регистрация принадлежи на първия по време заявител. Срокът на действие на регистрацията е десет години от датата на подаване на заявката. Регистрацията може да бъде подновявана неограничено за следващи периоди от десет години.

Не оставяйте вашият бизнес, вашите идеи да зависят от случайността.

Ако не извършите подобно проучване и стигнете твърде далеч, в планирането или разработването на бизнеса си, може да откриете, че съществува същата или сходна търговска марка, тогава вашия бизнес дори и да се развива успешно ще тръгне по пътя надолу. Това може да бъде пагубно, ако се налага да се заличи марката, да се унищожат всичките брандирани с нея стоки или да се преустанови предоставянето на услугите с марка, която вие ползвате, но друг е защитил и я притежава. В този случай ще се наложи да инвестирате в изцяло нови маркетингови материали и стратегии, да ребрандирате и да разочаровате своите клиенти и потребители.

Възможно е да се случи нещо още по-неприятно, да се наложи съдебна защита на бизнеса с иск за нарушаване на права върху обекти на интелектуалната собственост като например търговска марка. Бъдете сигурни, че цената на правилното проучване и защита на интелектуалната ви собственост ще бъде много по-малка от цената на един съдебен процес. Ако проучите, анализирате и регистрирате своевременно търговска марка, по този начин не само ще спестите време и средства, но и ще добавите още стойност към бизнеса си.

Регистрирайте вашата търговска марка

Ако избраната от вас търговска марка не е идентична или сходна със съществуваща марка, можете да я заявите за регистрация за определени класове стоки и/или услуги. По този начин, чрез регистрацията на търговска марка, избраното от вас наименование на търговско дружество и домейн ще получи юридическа защита срещу използването на марката без вашето съгласие.

В практиката си съм се уверил, че най-добре е да се залага на отличителността. Това означава, че колкото по-разпознаваем е вашият знак, лого (марка), толкова повече той ще остава трайно в съзнанието на бъдещите ви клиенти и ще привлича нови.

Ако планирате правилно, вашата марка може да придаде значителна стойност и на вашата бизнес репутация, продукта или услугата, която предоставяте.  По отношение на парична стойност, едно от нещата, които всеки опитен инвеститор в Startup компании ще разгледа преди да се съгласи да инвестира в бизнеса ви е дали правилно сте защитили правата над търговската си марка, дали тя е ваше притежание.

Това включва провеждане на т. нар. “дю дилиджънс” (due diligence) и получаване на регистрацията на търговската марка.  И помнете, че дори и да не сте на пазара на инвеститорите на Startup компании, чрез създаването на силна идентичност на марката и осигуряване на регистрация, не само защитавате права си, но и подобрявате своята бизнес репутация и добавите още стойност към бизнеса си.

Минко Георгиев
Минко Георгиев е бизнес консултант по бизнес и ИТ право и основател на адвокатска кантора “Минко Георгиев и партьори“. Той има дългогодишен опит в областта на бизнес право, търговски договори, ИТ право, инвестиции, правен анализ на риска, корпоративно разследване, застрахователно и финансово право, събиране на вземания, данъчно право, недвижими имоти и съдебни спорове. Предоставя съвети и правна помощ по въпроси, свърази с чужди инвестиции, избор на подходяща правна и оперативна бизнес организация.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.