Връщане или замяна на закупени стоки

7 неща, които НЕ трябва да чуваме от личен финансов консултант
07.11.2022
Бързи и онлайн кредити – какви са проблемите и засягат ли ме
05.02.2023

Връщане или замяна на закупени стоки

Днешният материал е на Роберто Маринов, който е автор на книгата „Внимание, потребители!“. В него се засяга една важна тема, която става особено актуална покрай празниците – тази за правата ни като потребители и какво може да направим, ако искаме да върнем или заменим закупена стока.

Необходимо е да знаем, че като потребители, живеещите на територията на държавите-членки на ЕС, имаме право на гаранция на стоките. Всичко, което сме закупили онлайн (дистанционно) или от разстояние, имаме право да завърнем в рамките на 14-дневен срок. Това право също се нарича право на отказ или „срок за отказ“. Също така трябва да знаем, че не трябва да посочваме причина или основание за решението си за връщането на определената стока или продукт.

Преди да закупим нещо онлайн и с цел избягване на последващо връщане, е необходимо, максимално добре да сме се информирали предварително за характеристиките на конкретната стока (размер на дрехите, размер на обувките, форма, характеристики и функции на смартфон, лаптоп, аксесоари и т.н.).

Когато купуваме нещо по-скъпо като телевизор, климатик, лаптоп или смартфон е най-добре да отидем във физически магазин, да разгледаме, да опитаме и да пробваме. Ако е смартфон, е добре да го подържим и да го изпробваме. Как Ви се струва? Дали Ви е удобен, тежък ли е? Как е екрана, голям, малък.. Харесва ли ви цвета на телефона? А дизайнът? За какво ще го използвате най-често? и т.н.

Когато сме си набелязали определен модел, може да изчакаме или да търсим да го закупим с някакво намаление. В края на годината е Черния петък, а след това и Коледа. Разбира се, съществува и риск, предстоящите намаления да не обхващат точно това, което сте харесали и избрали, но пък с повече търсене, бихте могли и да си намерите дадената стока и на по-добра оферта.

Преди да прибегнем към връщане на стоката, добре трябва да се информираме за условията и правото ни на връщане. Кой поема разходите по връщане на стоката?  Как става самото връщане? Изпращат ни куриер, който ще вземе стоката или ние трябва да отидем в конкретен офис на куриер, в който да върнем стоката?

За да се избягва подобно връщане, търговците предлагат опцията „преглед и тест“. Но не всички потребители се възползват от тази опция, а и много често тази опция е неудобна и непрактична за някои от стоките. Напримерq когато си поръчал някаква техника, изпратена до офис на куриер, не винаги е възможно и удобно да тестваш добре електронното устройство.

При закупени дрехи, които не ви стават, не ви стоят добре или са ви твърде големи, какви варианти имате: да ги предложите на някой колега или приятел, или да ги обявите за повторна продажба. Последващата продажба не винаги става лесно, а и доста често сме принудени да намалим допълнително цената, само за да можем да я осъществим.

В правото на ЕС се посочва също, че на потребителя трябва да се предостави поне 2-годишна гаранция (законова гаранция). Тази 2-годишна гаранция важи най-вече за техника (телевизори, смартфони, лаптопи, компютри и аксесоари, климатици, електроуреди и дори и за осветителни тела). Преди две години правих ремонт на банята. Наскоро една от LED лампите на тавана на банята изгоря и когато отидох до съответния магазин да я заменя, ми казаха, че тези осветителни тела също имат 2 годишна гаранция. В случай че осветителното тяло изгори в рамките на гаранцията, то може да бъде заменено с ново, само чрез представяне на касовата бележка. Така че, пазете касовите си бележки при закупуване на гаранционни стоки.

В някои от магазините за техника или за определени марки и модели тази гаранция дори може да бъде удължена до 3 или повече години. Във ваш интерес е да попитате за реда и условията по прилагане на гаранцията, веднага след закупуването на съответния електроуред, в т.ч. и как става нейното предявяване.

Правото ви на връщане на дрехи, закупени физически от магазин е 30 дни. Връщането може да се случи във всеки един търговските обекти на магазина. Артикулите трябва да бъдат върнати в безупречен търговски вид и с всички оригинални етикети.

Една от търговските вериги предоставя възможност при закупуване на нехранителни стоки с приложение, срока за връщане на стоките да бъде 60-дневен. Стоките трябва да бъдат без следи от употреба и се връщат срещу представяне на касов бон. При закупуване на обувки, обикновената гаранция за обувките е също 30 дни.

Кога може да поискаме връщане на сумата, замяна, намаление или обезщетение?

Потребителите могат да поискат обезщетение в рамките на законовата гаранция, предоставяна от правото на ЕС, ако дадена стока:

  • Не съответства на описанието.
  • Има различни характеристики от рекламирания или показания на клиента модел.
  • Не е годна за употреба (за обичайна употреба или за специална употреба, за която клиентът е направил поръчка).
  • Не притежава обичайните качества и характеристики за продуктите от същия вид.
  • Не е инсталирана правилно поради неправилни указания.

Всичко това е описано на този линк.

Какви права имаме като клиенти?

Може да поискаме без да заплащаме нищо (пощенски разходи, труд, материали и т.н.) следните действия:

  • Поправка на продукта.
  • Замяна на продукта.
  • Намаляване на цената.
  • Анулиране на договора и цялостно възстановяване на техните разходи (в някои страни договорът за продажба не може да бъде анулиран, ако дефектът е незначителен, като драскотина върху кутийка на компактдиск, например).
  • Възстановяване на заплатената сума.

За финал

Винаги ще има ситуации, в които искаме да върнем продукти, които сме закупили, независимо дали вече не ни харесват, не ни вършат работа или има някакъв проблем с тях. Добре е да се информираме предварително какви са нашите права в този случай.

Роберто Маринов
Роберто Маринов е завършил бакалавърски степени по специалностите –„Международни икономически отношения“ и „Икономика на търговията“, със специализация – „Търговско предприемачество“ в Стопанската академия „Д.А. Ценов“, гр. Свищов. Притежава магистърска степен по „Икономика на търговската дейност“ от „Д.А. Ценов“, гр. Свищов, както и по „Организационно поведение и консултиране на организацията“ от Софийския университет. Специфичните му интереси са в сферата на личните финанси, потребителското поведение и приложната психология. Притежава дългогодишен опит в държавната администрация както на местно, така и на централно ниво.

1 Comment

  1. Silviya Dudova каза:

    В Практикер не можеш да върнеш почти нищо.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.