Получавам сравнително често имейли с подобно съдържание от хора, които са превърнали страстта си в бизнес, но не знаят какво да правят, след като премине първоначалния ентусиазъм. Въпреки, че всичко изглежда както трябва, нещата не се получават, а продажбите са епизодични. Аз бях в същото положение и в тази статия ще ви разкажа какво може да направим, за да имаме силен старт в бизнеса.
Има много спорове дали трябва да стартираме бизнес, докато се занимаваме с нещо друго или имаме постоянна работа. Аз съм на мнение (и горещо го препоръчвам) да започнем да градим бъдещата си империя, още докато сме наемни служители. Така в една сравнително безопасна среща ще може да тестваме идеите си и да разберем дали те ще са успешни или не. Ако нещата се получават и достигнем до точка, в която основната ни работа пречи на разрастването на бизнеса ни, е време да напуснем и да му се отдадем изцяло.
В никакъв случай не казвам да „крадем“ времето от нашия работодател, но имаме толкова много часове преди, след работа и в почивните дни, които може да ползваме, за да планираме нашия бъдещ бизнес. Има доста бъдещи или настоящи предприемачи, които не искат да свързват името си с бизнеса, поради някакви причини. Докато миналия век беше на масовото производство и големите марки, през този всичко е лично. Всеки знае които са мениджърите и собствениците на Facebook, Google, Amazon и другите големи компании. Хората се доверяват на други хора, и това е естествено.
В този ред на мисли, е добре да започнем да се превръщаме в „експерти“ в нашата сфера, още преди да имаме официален бизнес. Колкото по-познати ставаме сред потенциалните ни клиенти, толкова повече се увеличава и доверието в нас, а най-лесно правим бизнес с хора, на които се доверяваме, нали? Като казах „експерти“ нямам предвид да имаме академични знания и десетки дипломи, за да разбираме от био козметика, например.
Ако говорим какво може да направим на практика, за да стартираме нашата дейност, може да си направим безплатен блог на WordPress и безплатна FB страница. В тях ще пишем редовно за нещата, които ни интересуват. Така ще ставаме по-популярни, преди да имаме още фирма, и ще сме поставили началото на личния ни брандинг.
Какво направих аз: Точно това, което написах. През далечната вече 2011 година си направих безплатен блог и започнах да пиша за нещата, които ме интересуваха, без изобщо да си представям, че някога това ще стане успешен бизнес и аз ще напусна работата си, заради него. Началото не беше обнадеждаващо. Чаках около две седмица да влезе първия читател в блога.
Започнах да споделям статиите в различни директории като svejo.net, както и да слагам линк към блога, когато коментирам в чужди сайтове. В един от тях – NovaVizia.com, собственикът Тодор Христов ме е намерил по този линк и ми предложи да публикува първата ми статия в неговия сайт, който беше един от най-популярните тогава. Материалът пожъна невероятен (за мен) успех, като и досега той е един от най-четените там.
Когато създадох блога си, аз бях познат само на тесен кръг от финансисти и одитори, но след няколко години, доста хора вече знаеха кой съм аз и с какво се занимавам. Бях дори изгряващата звезда на 2011 година. Останалото е история, както се казва.
Знам, че е много трудно да изпъкнеш с нещо в днешно време, но дали ще успеем, ако направим поредния онлайн магазин за детски стоки, като вече има на пазара поне няколкостотин такива? Ако нашият магазин има същия дизайн, асортимент, цени на стоки и за доставка, защо клиентите ще го изберат, а не някой от останалите? В цитирания случай, се започва една ценова война да се предложи най-ниската цена, което води до фалит на много от бизнесите в този сектор, а другите едвам оцеляват. Другото оръжие е оптимизацията за търсещи машини (SEO) или реклама в Google, за които всеки месец се дават доста пари, за да излиза нашия сайт на едно от първите места в търсачките. Когато парите спрат, ние отиваме в небитието на интернета.
И така, с какво сме уникални? За консултантските бизнеси и тези за услуги, е по-лесно позиционирането и намирането на специфични продажбени предимства. Просто, разликата я прави човекът, който продава времето и способностите си. При стоките е малко по-трудно, защото те са масови и може да си ги купим от различни доставчици. Тук, пак ние може да направим тези продукти уникални с нашето знание за тяхното използване.
Ще дам пример: От кой ще си купим хартиена книга (доста масов продукт) – от човек, който чете много и непрекъснато прави ревюта на интересни заглавия в неговия сайт, или от друг, който си е направил поредния онлайн магазин с цел да изкара „някой лев“. Аз бих избрал първия, а вие? Той, освен да ми продаде книгата, после ми изпраща и лични препоръки за други книги в същата област, пуска ми откъси от тях и ми предлага да изкупи прочетените книги на добри цени.
Друго нещо, което може да ни направи уникални е начина на доставка, видовете плащания, удобството, спестяването на време и/или пари, и всичко друго различно от нашите конкуренти. Цените трябва да са последното нещо, с което да направим разликата. Аз не се страхувам да слагам високи цени на нещата, които правя, и ги препоръчвам и на бизнесите, с които работя. Въпросът е стойността, която получават клиентите да е много по-висока от цената, която вече не е определящ фактор за тях.
Какво направих аз: Когато започнах да пиша за лични финанси имаше малко блогове и сайтове в двете крайности – или бяха прекалено аматьорски (БГ мама разказва как да си купим акции), или строго професионални (финансов анализатор разказва как решението на Фед за вдигане на лихвата с един пункт ще се отрази на цените на какаото в Аржентина). Моята ниша беше (и продължава да е) практични финанси и материали, написани на достъпен език без жаргони и сложни термини, а консултантската ми дейност се базира на честни и безпристрастни съвети, като не съм посредник или обвързан с някоя финансова институция.
В началото е много изкушаващо да продаваме всичко на всички и да копираме моделите на големите компании. Нашето послание (слогън или таглайн) трябва да е точно, кратко и ясно, и да отразява това, в което сме добри. Много предприемачи си мислят, че това е нещо излишно и не му обръщат много внимание. Взимат първото добро нещо, на което попаднат и вече тяхното мото е „Качествени стоки в един глобален свят“, „Ние държим на качеството и бързината“, „Нашата тоалетна хартия е най-добрата“, „Ако боза искаш ти, фирма „Гошо“ избери“ (това, всъщност, не е лошо) и други подобни.
Големите корпорации могат да си позволят слогани като „Просто го направи“, „Мисли различно“, „Иновации в действие“, „Невъзможното е нищо“ и „Напредък чрез технологии“, но ние сме малък (засега) бизнес и искаме да продаваме, а не да печелим рекламни фестивали с нашето послание и реклами. Когато хората чуят името на нашата фирма, трябва да го свържат с това, което правим. Може надълго и нашироко да им разказваме и обясняваме каква е нашата дейност (както повечето фирми го правят), но не е ли по-лесно и по-работещо, всичко това да е в едно рекламно изречение?
Кое послание е по-добро и по-специфично: „Правим най-добрите пици“ или „Усети Италия във всяка хапка“? Второто, нали? Какво друго може да измислим? „Подари изживяване“, „Лесни и бързи рецепти за заети бизнес дами“, „Книжарница за класически романи“, „Счетоводна кантора за стартиращи фирми“ – има и други, разбира се, и зависят от нашата креативност.
Какво направих аз: Позиционирах се изключително точно – какво по-добро име и послание от „Финансовите съвети на Бат’ Тони“? Практични съвети от близък човек, нали? Шегата настрана, но въпреки че не беше най-доброто име, което можах да избера, то ми спечели фенове и хората наистина ме приемаха като човек, с който може да си говорят свободно за техните финанси (все пак съм Бат’ Тони). Този прякор си ми остана и някои хора все още ми казват така. Последният път беше на голяма конференция с над 200 души в залата. Зададоха въпрос на лектора за инвестиции в имоти и той каза „Бат’ Тони има презентация след малко и може да го питате по тази тема“.
В SmartMoney.bg рекламното послание е „Управлявай умно парите си“ и отразява точно това, което правя. Сега дейността на фирмата се разшири и се замислям за смяна на името и слогана, които да отразяват новите неща, които правим.
Това беше първата част на статията. Очаквайте и втората, в която ще напиша за 3-те основни „С“-та в бизнеса, календар на активностите, дву-стъпковите продажби и още някои важни неща, за да стартираме нашия бизнес наистина ударно и с много продажби.
Дотогава може да свалите книгата ми за стартиране на бизнес. Тя е практична и напълно безплатна, като изисква само регистрация. Така ще се включите и в бюлетина, в който на всеки две седмици споделям практични съвети за бизнес и лични финанси:
1 Comment
Това е една от най-полезните статии за “хора, които са превърнали страстта си в бизнес”! Покорно благодарим!