Smart предприемачи – Георги Георгиев: “Дисциплината е в основата на успешния бизнес”

Ръководство: Как да стартираме бизнес с продукт, който може да се пипне
06.10.2015
Smart предприемачи – Галин Желязков: „Не бъдете цифра в таблицата на някой мениджър”
22.10.2015

Smart предприемачи – Георги Георгиев: “Дисциплината е в основата на успешния бизнес”

Днес ви представяме следващия участник в рубриката ни “Smart предприемачи” – Георги Георгиев от ToTheTop. Той казва, че за него най-важното качества, което трябва да притежава всеки предприемач е дисциплината, както и че най-голямата му грешка е всъщност и най-силният му коз.

Ако искате да се срещнете с един от най-успешните организатори на бизнес събития в България (пък макар и само онлайн), отделете 10 минути от вашето ценно време, за да прочетете интервюто с Георги. 

Разкажете повече за себе си и бизнеса си?

Казвам се Георги Сашов Георгиев и съм управител на ToTheTop Agency и съдружник в QuestLand.bg. Занимавам се основно със събития и реклама, а от скоро и с тиимбилдинг за малки екипи в града. Учил съм Маркетинг в УННС и Рекламен Мениджмънт в НБУ.

Вярвам, че човек може да живее добре правейки това, което обича и му харесва. Затова и се занимавам със събития, които задоволяват една моя основна страст – нуждата от постоянна мотивация и нови знания, затова и се включих като съдружник в QuestLand – игра за ума, която ме среща с много интересни и различни хора, погледи върху казуси и ежедневно добро настроение.

Как и кога стартирахте?

ToTheTop Agency, чиято основна дейност е промотиране и организиране семинари и клиентски събития стартирах през август 2014 година. Потърсиха ме за организиране на клиентско събитие, след препоръка от мой близък приятел, но тогава това щеше да е в конфликт с работа ми.

Използвах момента, като имах различна идея и очаквания за това, което искам да ми се случи след като напусна работа, но нещата се подредиха по различен начин още с напускането ми. Още същата седмица се наложи да сменя плана си, очакванията си и да преживея неща, които не очаквах да ми се случат.

Всъщност това, което ми коства стартирането на бизнес бе повече емоционално и лично, след като неща, за които съм се борил в последните 2-3 години се наложи да загубя.

Лесно ли взехте решението?

Винаги съм знаел, че ще стартирам собствен бизнес и съм се подготвял за това във времето. Винаги съм се опитвал да осмислям гледната точка на шефовете ми, да разбирам бизнес стратегията на различни фирми, за да избера нишата си. Накрая се оказа, че нишата избра мен, а не аз нея.

Всъщност, бързо и лесно го реших именно защото се бях подготвял във времето и бях в очакване на възможността, която ще ме тласне. Чак след като се случи осъзнах, че е било мащабно решение и промяната е много по-голяма от колкото съм очаквал. Ако трябваше сега да го решавам, щях да съм по-колеблив, но такъв тип решения са като махането на лейкопласт – бързо и рязко, след което се откриват много възможности.

С колко пари стартирахте?

Много хубав въпрос, след като блога ми разисква именно темата за стартирането на бизнес без бюджет. Реално, стартирах с последната си заплата. Финансовата ми дисциплина тогава бе на много лошо ниво. Малко преди да ми се отдаде възможност да стартирам бизнеса си, трябваше да си купувам „нова стара” кола.

Бях си харесал няколко модела, като в един момент се отказах от по-скъпите варианти и взех от приятел кола ’99 година, ремонтирах я за 50% от стойността й, но се оказа, че това е било едно от най-добрите ми финансови решения!

Реално спестих последната си заплата, която ми позволи да си купя домейн и хостинг, да си платя таксите по отварянето на фирмата (170 лева общо) и да живея нормално за месец и малко, когато започнаха да идват и първите приходи.

При събитията приходите идват сравнително бързо, но и разходите са значителни, а реално месец след като стартирах бях отново на нулата. Причината? Много добро събитие, но и много разходи, които се изкуших да направя, а в последствие осъзнах, че са излишни. Ако съм научил нещо през последната година, то е че финансовата дисциплина на управителя е критично важна за оцеляването на фирмата.

Как ви дойде идеята за вашия бизнес?

По времето, когато реших да напускам и да се занимавам със събития, реално просто продължих да се занимавам с това, с което хората ме разпознаваха. Както споменах, имах друга визия за бизнеса си, но още първата седмица преначертах плановете си и се заех с 2 неща – организирането на клиентски събития (с вече полу-подсигурения клиент от приятел) и организирането на отворени бизнес семинари, каквито вече бях организирал, имах възможността бързо да подготвя и щяха да ми осигурят популярност и доверие за осъществяване на първоначалната ми идея – предлагане на вътрешнофирмени обучения с know-how и лектори от цял свят.

Идеята за втория ми бизнес – QuestLand Escape Room бе предложена от познат, с който се допълваме перфектно. Привърженик съм на идеята за портфолио от бизнеси и услуги, които да са относително независими един от друг, но и да се допълват. Това отваря много възможности.

Мисля и, че човек не е необходимо да има блестяща иновативна идея, за да стартира бизнес за милиони от днес за утре. Достатъчно е да имате добра идея или да сте добър в това, което правите, за да стартирате. Това със сигурност ще отвори нови възможности и врати, зад която може да търсите идеята, която да ви превърне в следващата корица на Forbes.

Със съдружник ли работите или сам? Защо?

В агенцията за събития съм сам, докато в QuastLand работя със съдружник. Мисля, че работейки сам в ToTheTop имам възможност да правя нещата по начина, по който аз ги виждам и искам да се случват.

В QuestLand.bg идеята за създаване на Escape room бе на партньора ми Рафайл Николов, който осъзнал, че сме идеалния екип за реализирането на сигурно 30-тата стая в София и да я направим успешна и най-важното – заета. Съдейки по 3-те месеца, в които работим заедно, мисля че наистина добре се допълваме.

Кое е най-големият урок, който научи като предприемач?

Дисциплината е от основно, Основно, ОСНОВНО значение! Много е важно да действаш дисциплинирано, както с финансите на фирмата, така и с процесите в нея, с обещанията и изпълнението на поети ангажименти към клиенти. Все още се уча на дисциплина и все още правя грешки в тази посока. Усещам обаче как ставам все по-дисциплиниран и как това се отразява на работата и резултатите ми.

Коя е най-голямата ви грешка?

Най-голямата ми грешка е всъщност и най-силният ми коз. Имам много приятели, които ме подкрепят и благодарение на които продължавам да вървя уверено напред. Имам ясен план за бъдещето и идеи, като именно подкрепата от приятели ми дава сигурността да правя смели крачки напред.

В същото време, през последната година най-големите ми трудности и грешки са заради доверието в грешните хора. Както казва следващият ми и един от любимите ми лектори Паоло Руджери – 1) Бизнесите са изградени от хора и те го движат и 2) Организацията е отражение на управителя си – слабостите ми се отразяват на бизнеса и затова се опитвам да греша възможно по-малко, за да върви възможно по-добре бизнеса.

Как приемате провала?

Трудно го преглъщам, но в последната година се научих, че някои неща се налага да бъдат преглътнати и забравени. Именно заради неспособността си да приема провал в началото на годината, почти жертвах фалит на бизнеса си заради кауза, която знаех че е обречена. Обичам да се уча от чуждите грешки, може би защото имам по-голям брат и от малък гледам да не повтарям неговите.

Личните провали приемам като урок и винаги оставят силен отпечатък в мен. Аз съм човек, който работи докато не се получи желания ефект – това не рядко ми е пречело, но мисля, че преди всичко ми помага. Провалите на първо време се опитвам да не допускам, но случат ли се – помня дълго и не повтарям.

Кое е най-голямото ви постижение?

Най-голямото ми постижение е, че успявам да се придържам успешно към житейския си план и сбъдвам мечтата си – да работя и да се забавлявам едновременно, да държа баланс между работата и личното удовлетворение. За постижение смятам и това, че много хора вярват в мен и правя стъпки напред, за да опровергая доверието им.

Радвам се и че изградих стабилни контакти не само в България, но и в много страни в Европа от където черпя опит и съдействие. С Бог над мен и разум се надявам постиженията да са все повече.

Какво цените у хората, с които работите?

Откровеността. За мен доверието изгражда бизнеса и очаквам откровени отношения от всички, с които работя. Това е може би най-важното, на което разчитам.

Кой успява в България?

Тези, които биха успели навсякъде – силните, борбените и хората с желание и хъс. Тези, които не ги мързи и действат. Да правиш, да действаш и особено да си инициатор, да „предприемаш” действия, които да довършват до край – това са хората, които успяват в България и според мен, биха успели на всякъде.

Какво ще кажете на хората, които искат за напуснат работа и да стартират бизнес? 

Да го решат още сега и да го направят след известно време. Аз прибързах и въпреки, че имах подготовка, осъзнавам, че можеха да се случат много по-добре нещата, ако се бях подготвил по-добре. Бих им казал „Подгответе се предварително, напуснете смело, без да съжалявате или да се чудите „дали не греша” и ще разберете колко много възможности се отварят още в първия ден, в който започнете да работите по осъществяване на идеята си за бизнес”. Дори да нямате идея съм сигурен, че ще измислите нещо, стига истински да го искате!

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.