Smart предприемачи – Галин Желязков: „Не бъдете цифра в таблицата на някой мениджър”

Smart предприемачи – Георги Георгиев: “Дисциплината е в основата на успешния бизнес”
14.10.2015
Грешките, които направих като предприемач [и какво ми струваха те]
07.12.2015

Smart предприемачи – Галин Желязков: „Не бъдете цифра в таблицата на някой мениджър”

Днес ви представяме поредния Smart предприемач – Галин Желязков, сериен предприемач, който е създал и развил доста бизнеси, включително и автокино. Той казва, че богатият човек е този, който прави това, което иска, а не това, което трябва.

Разкажете повече за себе си и бизнеса си? 

Казвам се Галин Желязков и съм сериен предприемач. Обичам да пътувам по света, да опознавам различни култури и да посещавам места, които ме зареждат максимално с приятни емоции.

Всяко ново предизвикателство се старая да приемам като най-позитивното нещо, което може да ми се случи. Афинитета си към предприемачеството  съм наследил от майка си и родителите на баща си, които умело се стараеха да осъществят бизнес идеите си.

Как и кога стартирахте? 

Стартирах първия си бизнес в ранната 16-годишна възраст и като всеки предприемач приех проблема на хората като го превърнах в идея. Проблемът се свеждаше до липсата на неограничен, бърз интернет и неограничен достъп до съдържание.

През 2003 година все още повечето хора използваха dial-up модеми и телефонна линия, за да ползват интернет. Самият интернет се таксуваше на минута и се купуваха едни скреч карти с потребител и парола. В сградата, в която живеех имаше вътрешна мрежа и потребителите си споделяха съдържание като музика, филми, програми и т.н.

С мои приятели основахме LPG Co – интернет доставчик, като чрез нея купувахме интернет от БТК и го преразпределяхме към потребителите от мрежата ни. Усъвършенствайки предприемаческите си умения се вързахме към местна интернет компания, притежаваща огромна мрежа от потребители.

По този начин дадохме достъп до стотици компютри със съдържание на нашите потребители. Не след дълго, в резултат на постепенни усилия, LPG Co. стана най-големия доставчик на интернет в квартала ни.

Като всяко друго нещо и това намери своя край. В една лятна буря, гръмотевица удари външните кабели между най-големите ни сървъри и ги “стопи” заедно с компютрите на голяма част от потребителите.

Печалбите на компанията покриха ремонтите на потребителите и в последствие продадохме потребителите на БТК с новата им услуга ADSL. Всяко зло – за добро. При други обстоятелства, може би и досега щях да се занимавам с интернет доставки, а тази несгода ме насочи към учене в чужбина, за да се развия до човека, който съм днес.

Впоследствие стартирах 158ltd.com – моята софтуерна компания, която сега е една от най- големите в Източна България и има представителства в Европа, Америка и Австралия. Поддържаме голям набор от технологии и имаме богато портфолио от софтуерни решение, разработени за големи клиенти. Моя основна задача за последните 5 години беше да се грижа за чуждестранните ни офиси и клиенти.

След бързото разрастване на 158ltd.com имах нужда от малко почивка и отделих 12 месеца в Австралия. За да бъде почивката ми пълноценна завърших на магистърската си степен по Предприемачество и Иновации.

Вдъхновен от възможностите, които новия свят предлага създадох Gofreight Holdings ltd.,портал за логистика и товари, който чрез умна информационна система оптимизира товарите и помага на малките превозвачи да увеличат тарифата си и да вземат повече работа.

Инвестициите в стартъпа достигнаха половин милион долара и с тези средства успях да науча много от професионалния си екип, с който работим по проекта. Бизнес модела евоюлира и добавихме множество допълнителни функции като направихме системата да работи в реално време.

От година и половина заедно с множество съмишленици, вече е факт НПО в България, която цели да развие предприемаческата екосистема във Варна. Колкото и нескромно да звучи се справяме доста успешно.

За кратък период от време създадохме споделено работно място – Beehive, организирахме 3 състезания за предприемачи по международния формат Startup Weekend, започнахме събития по форматите Startup Grind, Developer’s beach, Raster mind, Europe Code Week както и групи по маркетинг и курсове по различни технологии на програмиране.

От 6 месеца приех предизвикателството да създам бизнес с нулева инвестиция в България – Автокино ЕООД. Всичко започна с нуждата, че на мен и приятели ни се ходеше на автокино, а нямаше такова в България. Тогава създадох фейсбук страница и поканих всички, на които им се ходи на автокино да се присъединят.

Не след дълго страницата имаше над 1,500 харесвания, което ме наведе до въпроса – всъщност това реални клиенти ли са? Решението на тази загадка се криеше в пускането на онлайн резервация, която изискваше кредитна карта.

Отговорът не закъсня – 2 часа по-късно билетите за цялата страна бяха свършили, а на сутринта медии звъняха по телефона и отправяха своите запитвания, чиито отговори искаха да чуят в разказа ми. Автокиното се превърна в пътуващо в областните градове на страната и над 6,000 автомобила ни посетиха първия месец.

Екипа на автокиното беше от доброволци, които в back office уреждаха спонсори, разрешителни, терени, билети и всичко друго необходмо за такова масивно турне. По градовете имахме други доброволци, които раздаваха флаери, лепяха плакати и канеха приятели в събитията на Автокино в техния град.

Над 400 души искаха да бъдат част от екипа ни в цялата страна и да помагат. Над 100 медии ортазиха пътуващото автокино, като над 10 телевизионни репортажа, над 20 радиа и множество онлайн медии препечатваха прессъобщенията или просто информацията, която пускахме във фейсбук страницата.

В крайна сметка няколко търговски центъра, които искаха да привлекат още клиенти ни поканиха да им гостуваме за по-дълги периоди. Впоследствие, по-малки общини започнаха да ни канят в техния град, за да могат и техните жители да изпитат емоцията позната само от американските филми.

Сега автокиното планира следващ голям тур из страната и съживява едно лятно кино във Варна. Опитваме се да помагаме на млади режисьори като показваме техните филми и организираме късометражни фестивали на българското кино.

Кое е най-големият урок, който научи като предприемач? 

Че ако решавам собствен проблем, който наистина ме вдъхновява и още 10,000 души имат този проблем, следователно съм намерил не само бизнес ниша, но и нещо с което ще ми е приятно да се занимавам.

Всеки бизнес изисква много време и енергия, трябва сферата да е много любима на предприемача, за да има силите да направи успешен този бизнес.

Коя е най-голямата ви грешка?

Засега още не съм направил някоя грешка, която да смятам за фатална и повратна в моя живот. Погледнато с лупа – всеки ден греша, но съм заобиколен от екип и приятели, без които не знам как бих стигнал до тук.

Как приемате провала? 

Доста позитивно. “Fail fast, fail cheap” – много хора се страхуват от провала и ако ги достигне никога не опитват пак. За мен, това е част от вероятния сценарии на всяко начинание. Старая да се забавлявам от това, което правя и да науча максималното.

Никога не съм вярвал, че провала на някое мое начинание ще е нещо лошо, а по-скоро че ще се отвори нова възможност след него.

Кое е най-голямото ви постижение?

Образованието, приятелите, познатите и менторите ми. Образованието отвори съвсем нова страница в живота ми, промени мирогледа ми и ми помогна да си обяснявам всичко, което ми се случва научно и да имам варианти или логика за решение/обяснението му.

Пътуването по света ме срещна с много добри хора, които са ми дали много ценни съвети, знания и опитност, които са ми били от полза в множество ситуации.

Менторите в живота ми са хората, които с две думи преобръщат призмата, през която гледам на дадена ситуация и ми помагат да разреша доскоро немислими за разрешавани проблеми.

Какво цените у хората, с които работите? 

Точност, отговорност, честност, желание за развитие и амбиция. Смятам, че отговорността е най-важното, а другите са производни и допълващи качества на хората.

Кой успява в България?

Всеки, който започне нещо ново и му се работи много. Всичко ново може да успее в този неразпределен пазар, просто изисква много работа, търпение, познати и приятели.

Какво ще кажете на хората, които искат за напуснат работа и да стартират бизнес?

Ако искате да го направите, направете го. Богатият човек е този, който прави това, което иска, а не това, което трябва. Истинския предприемач не може да работи от 9 до 5 за някоя голяма корпорация и да бъде цифра в таблицата на някой си лобиращ мениджър.  Истинският предприемач иска да промени света за добро.

Не е лесно, но работете върху това, което искате. В крайна сметка животът е кратък, за да губим време в страхове и закотвени на едно място.

Можете да се срещнете с Галин Желязков на 27 ноември 2015 година на обучението по презантации Ninjapresenter, като специално за вас има отстъпка от 10% от стандартната цена с промокод SMARTMONEY, който е за първите 10 регистрации и ще важи до 10 ноември.

Стойне Василев
Казвам се Стойне Василев и съм независим личен финансов консултант, инвеститор и собственик на най-популярния сайт за лични финанси в България – SmartMoney.bg, автор на бестселъра „Умни пари“, както и председател на Управителния съвет на Българска асоциация на личните финансови консултанти (БАЛФК).

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.